Vinter

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

Till denna sista uppgiften blev det fler än 5 stycken yoga/slowmotion rörelser, blandat från tidigare uppgifter med vinter rörelserna.
 
Få energi- Regnsmatter, gnugga igång värme och energi till kroppen.
Yoga – Fröet, Tornet, fjäril, tigern, hunden,trädet,  spänn bågen
Slowmotion- Roddbåten, Himmel och jord, soluppgång och sol nedgång, pendeln, öppna dörren, horisonten, skuffa undan molnen.
Skelettdansen
 
Uttryck- Lyssna
Känsla – rädsla
Rör på huvudet och ryggraden
Yttre visualiseringar som påverkar rörelser, ansiktsuttryck och känsla – Det är vinter.
 
Syfte med uppgiften: Barns inflytande/ önskemål,kroppskontroll.
 
Åldersgrupp- Planerad för alla 1-5åringar ( nu 19 st) men vi hade många lediga så deltagarna var 3st blivande 4 åringar och 2st två-åringar.
 
Fysisk verklighetsmiljö- Ute på förskolegården.
 
Påhittad miljö- Kina.
 
Sagan om Ninjornas äventyr.
   I ett land, långt borta i Asien, i Kina, bodde det några ninjor. Deras mästare hade blivit förvandlad till sten. ( Fröets position.)
Det fanns ett botemedel, en skatt i Det eviga Vinterns Land, i ett torn ( tornet.) som bevakades av två stora hundar.
För att komma till Det eviga Vinterns land måste ninjorna gå ner till sin båt, men vägen ner dit var ganska guppig. De fick hoppa över stubbar och sten. ( Låten Hoppa Hoppa.)
Äntligen kom de fram !
Ninjorna klev in i båten och började ro mot Det Eviga Vinterns Land. ( Slowmotion Roddbåt)
Det började regna, ( regnsmatter.) Ninjorna började bli lite blöta men de var glada och tappra ändå. De började sjunga. ( En liten båt blir ofta våt med rörelser.) De rodde länge, länge. ( Slowmotion roddbåt.) Det kändes som de hade rott runt himmel och jord. ( Slowmotion Himmel och jord. 3 ggr)
Det började bli natt och det började blåsa. ( slowmotion pendeln) så båten började gunga. Det blev kuling ( En kule natt med rörelser) PUH! Stormen är över! Land i sikte! ( Gör en skärm med handen på pannan.
Ninjorna kom fram till en snöig strand där det flög snöfjärilar. ( Yoga positionen fjäril.) De såg ut som snöflingor med vingar. Ninjorna frågade fjärilarna om de hade kommit till Det Eviga Vinterns Land och fjärilarna nickade Ja ( Fortsatt sitta i fjärilens position, Nicka upp och ner med huvudet sakta några gånger) Sedan frågade ninjorna om fjärilarna om de visste vägen till det höga tornet?
Fjärilarna vred på huvudet och pekade ( Sitt fortfarande i fjärilens position och vrid huvudet åt höger och peka med pekfingret.)  Ninjorna började gå åt det håll som fjärilarna hade visat. ( Gå med stora steg i snön.)  Det var kallt, Ninjorna började frysa. De började gnugga sina händer och föra värme och energi till kroppen ( Få energi- Värme och energi till kroppen.) De började skaka och ruska. ( Låten Jag skakar och ruskar hela min kropp. Med rörelser.) Sådär ja , nu blev de lite varmare. Ninjorna började undra om det var långt kvar till tornet. Då mötte de en vit tiger. ( Yoga positionen tigern.) Ninjorna blev rädda men vågade inte röra på sig. ( Frågar barnen om hur ser man ut när man är rädd? Hur känns det då?) Tigern röt några gånger och så gick den sin väg. Ninjorna kunde andas ut. ( Andas och blås ut med munnen.)
Efter  att ha pulsat i snön ett tag ( gå med stora steg på plats.) såg det något grått, något högt. Det var tornet ! ( Yogapositionen Tornet.) Utanför tornet satt det två stora hundar. ( Yoga position Hunden och skäll.) Hjälp! Det kom flera hundar, säkert 100 st! ( Låten 100 hundar på promenad.följ rörelserna i låten.)
Ninjorna blev rädda, de sprang mot skogen, de klättrade upp i var sitt träd. ( Yoga positionen trädet, båda sidor.)
Medans ninjorna satt i trädet fick de en ide'. De tog fram sina pilbågar som de hade på ryggen, de tog fram en pil( plocka fram en pilbåge över axeln, laddade pilen med en korv och sköt iväg. )( Yoga positionen Spänn bågen. ) De sköt flera stycken och hundarna fick lukt på korven och sprang iväg.
Nu kunde ninjorna klättra ner från träden. ( Klättra i luften.) De kunde pulsa fram till dörren på tornet och öppna den. ( Slowmotion öppna dörren.) De öppnade, stack in huvudet och stängde den. De öppnade, stack in huvudet och stängde den. De öppnade igen. ( Jag frågar barnen om Ninjorna vågar gå in? Om barnen svar ja så går ninjorna in, annars öppna och stäng ett par gånger till)
De gick in och smög uppför trappan. ( Smyg på plats.) Där var skatten! Ninjorna tog skatten under armen och smög ner för trappan igen. ( Håll armen som du har något under armen som du bär och smyg ner med stora steg.) De kom fram till dörren. De lyssnade. ( Håll handen över örat.) Det var tyst ute, inga hundar syntes. Ninjorna blev glada och dansade ner till båten ( Låten Honkey Tonk med rörelser.)
Ninjorna klev in i båten och började åka hemåt. Det var långt hem, de såg flera soluppgångar och solnedgångar. ( Slowmotion soluppgång och solnedgång) De rodde mot horisonten. ( Slowmotion horisonten.) Det blev dimma och de rodde tappert genom dimman. ( Skuffa undan molnen.) Till slut såg de en välbekant strand. De var hemma! När de kommit hem till huset där deras mästare bodde, öppnade ninjorna skattkistan. Ut flög ett magiskt pulver i alla regnbågens färger ( sprattla med fingrar med handflatan uppåt och sedan tvärt om.) Pulvret landade på deras mästare och någonting hände ! Mästaren började röra på sig. Först kom ena armen upp, sedan den andra. ( Yoga positionen fröet, där du börjar sträcka upp en arm i taget.) Sedan reste sig överkroppen, till slut stod mästaren upp och dansade skelettdansen. ( Frågar ett barn i taget, vilken kroppsdel som ska dansa.)
 

En stor rubrik.

Vinterutflykt
Av Chris Andersson
 
Vintern är här gnistrande vit och kall. Du ska ut på tur och tar på dig dina skidor och din ryggsäck. (0) Det är så kalt så du måste dra ner mössan lite längre ner på huvudet och över öronen. (1) Du susar sedan fram i den vita snön som yr som puder runt dina skidor. Du åker till det stora vattenfallet (2). Där forsar fortfarande vattnet, utan att frysa till is. Runt om hänger stora istappar. Det är så vackert.
 
Du åker ner till sjön som är täckt med tjock is. Du skidar (3) ut en bit på isen för att hitta det perfekta pimpelstället. Du tar av dig dina skidor och tar av dig din ryggsäck. På ryggsäcken hänger den stora isborren. Du borrar två hål som du sedan kan pimpla i. (4) Du sätter dig på sittdynan och drar med små ryck i pimpelspöna. (5) Du sitter där och pimplar i godan ro. Du känner kylan bita och du börjar bli lite kall. Bäst att ställa sig upp och röra lite på dig så du får lite värme i kroppen. Gör lite slowmotion rörelser som du har lärt dig i skolan. Nu kommer det väl till pass. Börja med att göra soluppgång och sol nedgång några gånger. (6) Därefter gör du himmel och jord (7) några gånger och känner hur värmen börjar tina upp din kropp. Oj! Du har visst fått napp på ditt ena pimpelspö. Du drar försiktigt upp fisken, den tar du med hem till middagen. Nej det är dags att bege sig hem igen så du packar ihop dina saker och sätter på dig dina skidor igen. (8) Det går långsammare hemåt då det är uppför och det har snöat en heldel under dagen. När du kommer hem till stugan blir du tvungen att ta fram plogen för att ploga en gång fram till dörren. (9) Du är nu så kall om fingrarna och behöver värma dem framför kaminen. (10)  Vilken härlig vinterutflykt det blev. (11).

 
 
Instruktioner till
Vinterutflykt
Av Chris Andersson
 
 
0. Gör slowmotion rörelsen roddbåten.
 
1. Rör på huvudet huvudet och gnugga på dina öronsnibbar så de blir lite varma.
 
2.  Gör slowmotion rörelsen vattenfall.
 
3. Gör slowmotion övningen roddbåten.
 
4. Gör slowmotion övningen sirocco.
 
5. Sätt dig i rocke ’n’ roll och båtens position varva dem varannan gång.
 
6. Gör slowmotion övningen soluppgång och solnedgång.
 
 
7. Gör slowmotion övningen himmel och jord .
 
8. Gör slowmotion övningen roddbåten.
 
9. Ställ dig i plogens position.
 
10. Gnugga dina händer och känn värmen sprida sig i dina kalla fingrar.
 
11. Håll dina handflator mot varandra och sätt tummarna mot din bröstkorg och andas in djupt. Bocka och andas ut håll kvar händerna vid bröstet. Håll kvar och räkna tyst till tre. Du har nu samlat dig och tackat för upplevelsen.

En stor rubrik.

Namaste Nalle och vintern
 

Vintern är här. Namastes känner sig trött och vill gärna gå in i ide. Dock det perfekta stället ligger ute på en ö, i ett slott. Namaste vet att han har en resa framför sig.
Barnen (dvs Namaste nallarna) ligger i cirkeln med fötterna mot varandra. Alla andas in genom näsan och blåser upp magen och bröstkorgen till en stor kudde. Sen andas ut, långsamt genom munnen. Magen och bröstkorgen sjunker in.  (upprepas 7-8 gånger)
Namaste ser sig runt och upptäcker en av sina växter som håller på att öppna och stänga sig, som en gymnastik. Han tycker det är roligt och vill härma blomman inför hans sista äventyr. Namaste o barnen gör lotusblomman (7-8 gånger)
 
Namaste samlar ihop lite av sina käraste ägodelar och ge sig av mot vattnet för att ta sig över till slottet. Namaste känner en liten rädsla för vattnet o vågorna. Han lyssnar en stund på hur vågorna skvalpar.
En båt väntar vid kanten. Namaste hoppas in o börja ro mot ön.
Båten övning – ca 1 minut
Namaste känner hur båten guppar över vågorna, hans rädsla är fortfarande kvar.
Vågen övning – ca 1 minuter
Namaste ro långsamt och bestämd mot ön. Roddbåt övning – 1 minut
 
Äntligen framme. Namaste kliver ut från båten och ge sig mot slottet. Han ser ett stor torn som visar vägen. Tornet övning . ca 8-9 gånger
 
Namaste snabbar sig, solen är på väg att gå ner. Övning SOLNEDGÅNG – ca 1 minut
 
Äntligen inne i slottet efter en lång resa. Namaste tänder ett ljus: Ljus övning – ca 1 minut. Och hittar en bekväm plats under några täcke. Han gosar sig in, andas djupt – BALLONGANDNING och somnar med ett leende på läpparna.
 
Berättelsen vänder sig till barn mellan 4- 7 år, ungefär. Fungerar lika bra på gympasal eller i klassrummet
 

En stor rubrik.

Vinterberättelse med aktivitet för nyfikna nybörjare.

Berättelsen och rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både berättelsen och rörelserna. Jag tänker mig aktiviteten som en paus från stillasittande i ett klassrum eller på fritids för 6- till 8-åringar. Ett klassrum eller ett lekrum passar som lämplig miljö. Musiken är typisk julmusik för barn så att en julstämning skapas.
 
 
Alla barnen får sätta sig på golvet i en stor cirkel. Vi är tomtenissar som ska göra snöbollar. Snöbollar görs i positionen Tornet. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Vi låtsar att det finns kramsnö på golvet och känner på snön med våra fingrar. Fös ihop snö till en snöboll. Hur låter det när snö kramas? Låt barnen beskriva för varandra. Stanna i positionen i två minuter men låt barnen röra på sig i positionen.
 
Snön är kall och vi fryser, mer kläder behövs. Alla barnen får resa sig upp och sträcka på sig i Bergets position. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Barnen får ta några djupa andetag för att komma i balans, för att sedan åter sätta sig ner i cirkeln. Blir du rädd av kyla eller mörkret på vintern? Låt barnen beskriva för varandr medan vi tar på oss vinterbyxor med hjälp av positionen Båten. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Ett ben i varje byxben och med båda benen upp i luften kan vi dra upp byxorna och rätta till sockarna. Stanna i positionen i två minuter men låt barnen röra på sig i positionen.
 
Nu har vi byxor på oss men fryser fortfarande så lite rörelser behövs för att få upp värmen. Kör positionen Rock n roll i takt till en låt, ex “Tomte boogie”. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Tag med andetaget! Andas in på väg upp och andas ut på väg ner.
 
Tomtenissen blir glad och livlig av all rock n roll och tippar över till positionen Plogen. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Låter ljud annorlunda nu när kroppen är i en ovanlig ställning? Är höga eller låga ljud läskiga? För visst finns det läskiga ljud. Stanna i positionen i två minuter men låt barnen röra på sig i positionen. Andas och sträck på ryggen och låt huvudet ligga längs med golvet/marken, var noga med att barnen har raka nackar så att ryggraden är stabil och säker. Låt barnen beskriva för varandra medan tårna gör mönster i snön.
 
Tomtenissarna blir trött av all aktivitet och behöver vila och tänka på julklapparna dem ska dela ut. Barnen får sträcka ut sig längs med golvet/marken och ta några djupa andetag för att komma i balans, för att sedan lägga sig i positionen shavasana och göra en snöängel. (Jag beskriver och visar barnen positionen.)  Barnen får blunda, andas lungt  och tänka på vad just dem önskar sig i julklapp. Efter en minut får varje tomtenisse öppna ögonen, sätta sig upp och krama om sig själv för att hen är så duktig på att vara tomtenisse som avslutning.
Anna Lindholm

En stor rubrik.

Vinter
Till vinterprogrammet jobbar jag och treåringen med det faktum att hon är rädd för att gå och lägga sig. Hon är rädd för att vi ska försvinna från henne, för att hon ska vakna och vara ensam, för mardrömmar o.s.v. Därför är hela kvällspasset fokuserat på att dels bränna lite överskottsenergi och även att rensa huvudet och arbeta med rädslan så att hon ska kunna slappna av och våga somna gott.
 
Vi börjar med att prata lite om vad hon är rädd för just ikväll. Därefter tar vi till sprallis, vi sätter på musik och skakar ut de dumma tankarna ur huvudet eftersom vi vet att de inte stämmer utan att det bara är hjärnan som hittar på dumheter. Vi skakar på huvudet först fort och sedan långsammare och långsammare tills där inte är några tankar kvar utan vi snarare är yra och full av skratt. Då stannar vi upp och lyssnar på musiken, rör hela kroppen till musiken och lyssnar in för att hitta fokus och landa här och nu.
 
När vi stillat oss lutar vi oss ner i tornet för att få lite syre till hjärnan efter allt skakande och sprallande. Vi står här och pratar om vad vi hör för några ljud utöver musiken. Vi pratar om att på morgonen går solen upp och nu är det kväll och då går solen ner (Soluppgång och solnedgång). På kvällen när solen går ner från himmeln så är det också dags för alla de små fröerna som vi planterat och som vaknade på våren att gå och lägga sig i jorden igen (himmel och jord). På samma sätt som allt som växer vilar på vintern för att vakna igen på våren så är det också dags för oss att gå och lägga oss och vila så att vi kan vakna igen när det är morgon.
 
Vi avslutar med att lägga oss ner, hon i sin säng och jag på golvet bredvid sen för att hon ska komma ner i varv ordentligt så gör vi en meditation som utgår från en kroppsskanning där vi slappnar av i en kroppsdel åt gången men istället för att guida i avslappning så pratar vi om att de olika kroppsdelarna går och lägger sig och somnar för att vakna igen till våren (morgonen).

En stor rubrik.

Jag har en barngrupp med barn i åldern 4-7 år. Vi har 8 tillfällen där vi träffas och lokalen är en spegelsal i en dansstudio.
Syftet med yogasagan är att röra hela kroppen och ha kul. Rörelserna går både sakta och lite snabbt så det blir en rolig variation på klassen. Vi rör armarna framför kroppen, bakom kroppen och till sidorna.
En elev har en whiplashskada och därför undviker jag övningarna ljuset och plogen.
 
De positioner jag har valt är:
Roddbåt
Båten
Rock n roll
Tornet

 
Klassupplägg:
Börja liggandes på rygg med slutna ögon. Ta några djupa andetag.
Ballongandning: Lägg en hand på magen och känn hur magen fylls med luft när du andas in.
Sitta med benen i kors.
Värma upp nacken: titta upp, titta ner, titta åt H + V.
Röra på armarna med att först snurra på axlarna och sedan hela armarna (framåt och bakåt)
 
Vi börjar med att öva på de nya positionerna vi ska jobba med i yogasagan hjälp av kortleken. Vi samlas i en ring framför mig och tittar på ett kort i taget (Barnen får dra varsin gång) När vi övat några gånger så börjar vi med yogasagan:
 
Vinter - årets sista tur i båten
 
Vi har haft en fantastiskt varm och skön sommar men nu är det höst och snart vinter.
Jag tänkte att vi skulle passa på att ta en tur i vår roddbåt innan vi tar upp den för vintern. Eftersom det snart kan bli is på sjön kan den inte ligga kvar vid vår brygga.
 
Det är tidig morgon och solen går upp (Solen) och det känns varmt mot ansiktet när solen lyser på oss trots att luften runt oss är kall.
Vi går ut på bryggan (plankan)
och kliver i vår båt (Båten + ro i båten med armarna)
 
Vi låter vågorna (Vågen) hjälpa oss att föra båten framåt i vattnet
 
Efter en stund hör vi vattenfallet som är borta vid berget (vattenfall)
Vinden har vänt och vågorna (Vågen) ger oss fart hemåt igen
Vi ror båten (båten + ro med armarna för att jobba med magmusklerna)
Snart kommer vi fram till bryggan (Plankan) och binder fast båten igen.
Vi har varit ute hela dagen och sent på hösten när vintern är på väg blir det mörkt tidigt så solen börjar redan gå ner (solnedgång)
Vi hjälps åt att dra upp båten och den får ligga på stranden tills det blir vår igen.
Nu ska det bli skönt att komma hem igen!
 
Avslappning och shavasana
 

En stor rubrik.

Uppgift för förskolebarn, 4-5 år. Vi befinner oss i vårt samlingsrum. Syftet är att lyssna, få ner den ofta höga ljudvolymen samt att skapa lugn. Detta är en ny övning för barnen och jag utgår mestadels från de övningar som tillhör vintern.
 
Inför denna övningen har jag sammanställd olika ljud som jag ska spela upp för barnen. Dessa ska leda oss genom uppgifter och rörelser.
 
Denna gången börjar vi stående. Jag visar bergets position och ber barnen att ställa sig likadant samt att sluta ögonen (en liten utmaning för balansen och koncentrationen).
Nu ska barnen få lyssna på ljudet av knarrande steg i snön, bara lyssna inte berätta vad de hör. Efter en kort stund får barnen öppna ögonen och berätta vad de hörde. Vilken årstid? Ja, det är vinter :)
Nu får de lyssna igen (ljudet av vågor) och därefter berätta. Jag visar slowmotion rörelsen Vågen och barnen gör efter.
Jag berättar att vi befinner oss vid en stor sjö och vi måste ta oss till andra sidan eftersom affären ligger där och vårt skafferi är tomt. Vanligtvis är sjön frusen under vintern men i år har det varit ovanligt varmt så sjön har inte frusit ännu. Ska vi gå runt sjön fast att snön ligger djup? Har någon en bättre idé? Åka skidor kanske? 
I bakgrunden får barnen lyssna på ljudet av vinden som viner.
Jag visar rörelsen Roddbåten som också kan se ut som skidåkning och vi börjar vår tur till andra sidan sjön. Det visar sig att det är längre än vi trodde och snart börjar det skymma. Jag sätter på ljudet av en porlande bäck och ber barnen berätta vad de hör.
Vi tar av våra skidor, sätter oss på en stubbe och funderar. Hur ska vi ta oss över bäcken? Vi hör ljudet av en uggla och strax därefter ett annat ljud. Vad är det för ljud? En varg som ylar i natten? Flera vargar? Låter det som att de kommer närmre?
Vilken känsla har ni i kroppen nu? Hur känns det?
I vassen ser jag en liten båt som vi kan använda för att ta oss över bäcken. Nu måste vi skynda oss, snart är det helt mörkt i skogen.
Jag visar Båten och barnen härmar. Då vi kommit över till andra sidan ber jag barnen att titta åt alla håll för att vara säkra på att vargarna inte är nära. Vi tittar sakta åt höger, vänster, upp och ner men vi ser inga vargar. De är nog lika rädda för oss som vi för dem.
Plötsligt ser vi ett svagt ljus och efter en stund blir ljuset starkare och starkare. Det måste vara affären!
Jag delar in barnen två och två och de får prova på att göra ljuset. Jag visar.
Nu är vi framme och det är skönt att komma in i värmen. Vi handlar det vi behöver och köper dessutom ingredienser till fågelmat. Butiksägaren erbjuder oss skjuts hem och vi tackar ja. Vi hör ett ljud. Vad är det som låter? Jag spelar upp ljudet av en häst som frustar och hovar som klapprar. Javisst, vi ska åka med häst och släde hem.
Vi sätter oss tillrätta i släden, sluter våra ögon samt lyssnar till ljudet av Brunte som travar på.

En stor rubrik.

Vintern Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, balans, rörlighet, andning
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav vintern ca 8min
• Ramen: lyssna på kroppen
YOGA/SLOWMOTION:
• Stå bredbent med fötterna - himmel och jord 6ggr
• Kom ner i sittande med benen rakt ut, dra in fötterna mot rumpan - rock n’ roll
• Stanna till i övre läget och sträck ut armar och ben - båten, håll i ca 10sek Upprepa kombinationen 8ggr!
• Ligg ner på rygg, böj knäna, lyft upp rumpan och sträck benen mot taket - ljuset, håll i ca 30sek(?)
• Fäll över benen ovanför huvudet, sätt i tårna om man vill - plogen, håll i ca 30sek(?)

1. Fokus på huvudet och ryggraden i samtliga övningar
2. Fokus på öronen och att lyssna både inåt i kroppen och utåt på musiken
3. Uttryck känslan ”rädsla”
4. ”Vad hör du? Lyssna”