Vinter

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

19

Till denna sista uppgiften blev det fler än 5 stycken yoga/slowmotion rörelser, blandat från tidigare uppgifter med vinter rörelserna.
 
Få energi- Regnsmatter, gnugga igång värme och energi till kroppen.
Yoga – Fröet, Tornet, fjäril, tigern, hunden,trädet,  spänn bågen
Slowmotion- Roddbåten, Himmel och jord, soluppgång och sol nedgång, pendeln, öppna dörren, horisonten, skuffa undan molnen.
Skelettdansen
 
Uttryck- Lyssna
Känsla – rädsla
Rör på huvudet och ryggraden
Yttre visualiseringar som påverkar rörelser, ansiktsuttryck och känsla – Det är vinter.
 
Syfte med uppgiften: Barns inflytande/ önskemål,kroppskontroll.
 
Åldersgrupp- Planerad för alla 1-5åringar ( nu 19 st) men vi hade många lediga så deltagarna var 3st blivande 4 åringar och 2st två-åringar.
 
Fysisk verklighetsmiljö- Ute på förskolegården.
 
Påhittad miljö- Kina.
 
Sagan om Ninjornas äventyr.
   I ett land, långt borta i Asien, i Kina, bodde det några ninjor. Deras mästare hade blivit förvandlad till sten. ( Fröets position.)
Det fanns ett botemedel, en skatt i Det eviga Vinterns Land, i ett torn ( tornet.) som bevakades av två stora hundar.
För att komma till Det eviga Vinterns land måste ninjorna gå ner till sin båt, men vägen ner dit var ganska guppig. De fick hoppa över stubbar och sten. ( Låten Hoppa Hoppa.)
Äntligen kom de fram !
Ninjorna klev in i båten och började ro mot Det Eviga Vinterns Land. ( Slowmotion Roddbåt)
Det började regna, ( regnsmatter.) Ninjorna började bli lite blöta men de var glada och tappra ändå. De började sjunga. ( En liten båt blir ofta våt med rörelser.) De rodde länge, länge. ( Slowmotion roddbåt.) Det kändes som de hade rott runt himmel och jord. ( Slowmotion Himmel och jord. 3 ggr)
Det började bli natt och det började blåsa. ( slowmotion pendeln) så båten började gunga. Det blev kuling ( En kule natt med rörelser) PUH! Stormen är över! Land i sikte! ( Gör en skärm med handen på pannan.
Ninjorna kom fram till en snöig strand där det flög snöfjärilar. ( Yoga positionen fjäril.) De såg ut som snöflingor med vingar. Ninjorna frågade fjärilarna om de hade kommit till Det Eviga Vinterns Land och fjärilarna nickade Ja ( Fortsatt sitta i fjärilens position, Nicka upp och ner med huvudet sakta några gånger) Sedan frågade ninjorna om fjärilarna om de visste vägen till det höga tornet?
Fjärilarna vred på huvudet och pekade ( Sitt fortfarande i fjärilens position och vrid huvudet åt höger och peka med pekfingret.)  Ninjorna började gå åt det håll som fjärilarna hade visat. ( Gå med stora steg i snön.)  Det var kallt, Ninjorna började frysa. De började gnugga sina händer och föra värme och energi till kroppen ( Få energi- Värme och energi till kroppen.) De började skaka och ruska. ( Låten Jag skakar och ruskar hela min kropp. Med rörelser.) Sådär ja , nu blev de lite varmare. Ninjorna började undra om det var långt kvar till tornet. Då mötte de en vit tiger. ( Yoga positionen tigern.) Ninjorna blev rädda men vågade inte röra på sig. ( Frågar barnen om hur ser man ut när man är rädd? Hur känns det då?) Tigern röt några gånger och så gick den sin väg. Ninjorna kunde andas ut. ( Andas och blås ut med munnen.)
Efter  att ha pulsat i snön ett tag ( gå med stora steg på plats.) såg det något grått, något högt. Det var tornet ! ( Yogapositionen Tornet.) Utanför tornet satt det två stora hundar. ( Yoga position Hunden och skäll.) Hjälp! Det kom flera hundar, säkert 100 st! ( Låten 100 hundar på promenad.följ rörelserna i låten.)
Ninjorna blev rädda, de sprang mot skogen, de klättrade upp i var sitt träd. ( Yoga positionen trädet, båda sidor.)
Medans ninjorna satt i trädet fick de en ide'. De tog fram sina pilbågar som de hade på ryggen, de tog fram en pil( plocka fram en pilbåge över axeln, laddade pilen med en korv och sköt iväg. )( Yoga positionen Spänn bågen. ) De sköt flera stycken och hundarna fick lukt på korven och sprang iväg.
Nu kunde ninjorna klättra ner från träden. ( Klättra i luften.) De kunde pulsa fram till dörren på tornet och öppna den. ( Slowmotion öppna dörren.) De öppnade, stack in huvudet och stängde den. De öppnade, stack in huvudet och stängde den. De öppnade igen. ( Jag frågar barnen om Ninjorna vågar gå in? Om barnen svar ja så går ninjorna in, annars öppna och stäng ett par gånger till)
De gick in och smög uppför trappan. ( Smyg på plats.) Där var skatten! Ninjorna tog skatten under armen och smög ner för trappan igen. ( Håll armen som du har något under armen som du bär och smyg ner med stora steg.) De kom fram till dörren. De lyssnade. ( Håll handen över örat.) Det var tyst ute, inga hundar syntes. Ninjorna blev glada och dansade ner till båten ( Låten Honkey Tonk med rörelser.)
Ninjorna klev in i båten och började åka hemåt. Det var långt hem, de såg flera soluppgångar och solnedgångar. ( Slowmotion soluppgång och solnedgång) De rodde mot horisonten. ( Slowmotion horisonten.) Det blev dimma och de rodde tappert genom dimman. ( Skuffa undan molnen.) Till slut såg de en välbekant strand. De var hemma! När de kommit hem till huset där deras mästare bodde, öppnade ninjorna skattkistan. Ut flög ett magiskt pulver i alla regnbågens färger ( sprattla med fingrar med handflatan uppåt och sedan tvärt om.) Pulvret landade på deras mästare och någonting hände ! Mästaren började röra på sig. Först kom ena armen upp, sedan den andra. ( Yoga positionen fröet, där du börjar sträcka upp en arm i taget.) Sedan reste sig överkroppen, till slut stod mästaren upp och dansade skelettdansen. ( Frågar ett barn i taget, vilken kroppsdel som ska dansa.)
 

18

Vinterutflykt
Av Chris Andersson
 
Vintern är här gnistrande vit och kall. Du ska ut på tur och tar på dig dina skidor och din ryggsäck. (0) Det är så kalt så du måste dra ner mössan lite längre ner på huvudet och över öronen. (1) Du susar sedan fram i den vita snön som yr som puder runt dina skidor. Du åker till det stora vattenfallet (2). Där forsar fortfarande vattnet, utan att frysa till is. Runt om hänger stora istappar. Det är så vackert.
 
Du åker ner till sjön som är täckt med tjock is. Du skidar (3) ut en bit på isen för att hitta det perfekta pimpelstället. Du tar av dig dina skidor och tar av dig din ryggsäck. På ryggsäcken hänger den stora isborren. Du borrar två hål som du sedan kan pimpla i. (4) Du sätter dig på sittdynan och drar med små ryck i pimpelspöna. (5) Du sitter där och pimplar i godan ro. Du känner kylan bita och du börjar bli lite kall. Bäst att ställa sig upp och röra lite på dig så du får lite värme i kroppen. Gör lite slowmotion rörelser som du har lärt dig i skolan. Nu kommer det väl till pass. Börja med att göra soluppgång och sol nedgång några gånger. (6) Därefter gör du himmel och jord (7) några gånger och känner hur värmen börjar tina upp din kropp. Oj! Du har visst fått napp på ditt ena pimpelspö. Du drar försiktigt upp fisken, den tar du med hem till middagen. Nej det är dags att bege sig hem igen så du packar ihop dina saker och sätter på dig dina skidor igen. (8) Det går långsammare hemåt då det är uppför och det har snöat en heldel under dagen. När du kommer hem till stugan blir du tvungen att ta fram plogen för att ploga en gång fram till dörren. (9) Du är nu så kall om fingrarna och behöver värma dem framför kaminen. (10)  Vilken härlig vinterutflykt det blev. (11).

 
 
Instruktioner till
Vinterutflykt
Av Chris Andersson
 
 
0. Gör slowmotion rörelsen roddbåten.
 
1. Rör på huvudet huvudet och gnugga på dina öronsnibbar så de blir lite varma.
 
2.  Gör slowmotion rörelsen vattenfall.
 
3. Gör slowmotion övningen roddbåten.
 
4. Gör slowmotion övningen sirocco.
 
5. Sätt dig i rocke ’n’ roll och båtens position varva dem varannan gång.
 
6. Gör slowmotion övningen soluppgång och solnedgång.
 
 
7. Gör slowmotion övningen himmel och jord .
 
8. Gör slowmotion övningen roddbåten.
 
9. Ställ dig i plogens position.
 
10. Gnugga dina händer och känn värmen sprida sig i dina kalla fingrar.
 
11. Håll dina handflator mot varandra och sätt tummarna mot din bröstkorg och andas in djupt. Bocka och andas ut håll kvar händerna vid bröstet. Håll kvar och räkna tyst till tre. Du har nu samlat dig och tackat för upplevelsen.

17

Namaste Nalle och vintern
 

Vintern är här. Namastes känner sig trött och vill gärna gå in i ide. Dock det perfekta stället ligger ute på en ö, i ett slott. Namaste vet att han har en resa framför sig.
Barnen (dvs Namaste nallarna) ligger i cirkeln med fötterna mot varandra. Alla andas in genom näsan och blåser upp magen och bröstkorgen till en stor kudde. Sen andas ut, långsamt genom munnen. Magen och bröstkorgen sjunker in.  (upprepas 7-8 gånger)
Namaste ser sig runt och upptäcker en av sina växter som håller på att öppna och stänga sig, som en gymnastik. Han tycker det är roligt och vill härma blomman inför hans sista äventyr. Namaste o barnen gör lotusblomman (7-8 gånger)
 
Namaste samlar ihop lite av sina käraste ägodelar och ge sig av mot vattnet för att ta sig över till slottet. Namaste känner en liten rädsla för vattnet o vågorna. Han lyssnar en stund på hur vågorna skvalpar.
En båt väntar vid kanten. Namaste hoppas in o börja ro mot ön.
Båten övning – ca 1 minut
Namaste känner hur båten guppar över vågorna, hans rädsla är fortfarande kvar.
Vågen övning – ca 1 minuter
Namaste ro långsamt och bestämd mot ön. Roddbåt övning – 1 minut
 
Äntligen framme. Namaste kliver ut från båten och ge sig mot slottet. Han ser ett stor torn som visar vägen. Tornet övning . ca 8-9 gånger
 
Namaste snabbar sig, solen är på väg att gå ner. Övning SOLNEDGÅNG – ca 1 minut
 
Äntligen inne i slottet efter en lång resa. Namaste tänder ett ljus: Ljus övning – ca 1 minut. Och hittar en bekväm plats under några täcke. Han gosar sig in, andas djupt – BALLONGANDNING och somnar med ett leende på läpparna.
 
Berättelsen vänder sig till barn mellan 4- 7 år, ungefär. Fungerar lika bra på gympasal eller i klassrummet
 

16

Vinterberättelse med aktivitet för nyfikna nybörjare.

Berättelsen och rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både berättelsen och rörelserna. Jag tänker mig aktiviteten som en paus från stillasittande i ett klassrum eller på fritids för 6- till 8-åringar. Ett klassrum eller ett lekrum passar som lämplig miljö. Musiken är typisk julmusik för barn så att en julstämning skapas.
 
 
Alla barnen får sätta sig på golvet i en stor cirkel. Vi är tomtenissar som ska göra snöbollar. Snöbollar görs i positionen Tornet. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Vi låtsar att det finns kramsnö på golvet och känner på snön med våra fingrar. Fös ihop snö till en snöboll. Hur låter det när snö kramas? Låt barnen beskriva för varandra. Stanna i positionen i två minuter men låt barnen röra på sig i positionen.
 
Snön är kall och vi fryser, mer kläder behövs. Alla barnen får resa sig upp och sträcka på sig i Bergets position. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Barnen får ta några djupa andetag för att komma i balans, för att sedan åter sätta sig ner i cirkeln. Blir du rädd av kyla eller mörkret på vintern? Låt barnen beskriva för varandr medan vi tar på oss vinterbyxor med hjälp av positionen Båten. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Ett ben i varje byxben och med båda benen upp i luften kan vi dra upp byxorna och rätta till sockarna. Stanna i positionen i två minuter men låt barnen röra på sig i positionen.
 
Nu har vi byxor på oss men fryser fortfarande så lite rörelser behövs för att få upp värmen. Kör positionen Rock n roll i takt till en låt, ex “Tomte boogie”. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Tag med andetaget! Andas in på väg upp och andas ut på väg ner.
 
Tomtenissen blir glad och livlig av all rock n roll och tippar över till positionen Plogen. (Jag beskriver och visar barnen positionen.) Låter ljud annorlunda nu när kroppen är i en ovanlig ställning? Är höga eller låga ljud läskiga? För visst finns det läskiga ljud. Stanna i positionen i två minuter men låt barnen röra på sig i positionen. Andas och sträck på ryggen och låt huvudet ligga längs med golvet/marken, var noga med att barnen har raka nackar så att ryggraden är stabil och säker. Låt barnen beskriva för varandra medan tårna gör mönster i snön.
 
Tomtenissarna blir trött av all aktivitet och behöver vila och tänka på julklapparna dem ska dela ut. Barnen får sträcka ut sig längs med golvet/marken och ta några djupa andetag för att komma i balans, för att sedan lägga sig i positionen shavasana och göra en snöängel. (Jag beskriver och visar barnen positionen.)  Barnen får blunda, andas lungt  och tänka på vad just dem önskar sig i julklapp. Efter en minut får varje tomtenisse öppna ögonen, sätta sig upp och krama om sig själv för att hen är så duktig på att vara tomtenisse som avslutning.
Anna Lindholm

15

Vinter
Till vinterprogrammet jobbar jag och treåringen med det faktum att hon är rädd för att gå och lägga sig. Hon är rädd för att vi ska försvinna från henne, för att hon ska vakna och vara ensam, för mardrömmar o.s.v. Därför är hela kvällspasset fokuserat på att dels bränna lite överskottsenergi och även att rensa huvudet och arbeta med rädslan så att hon ska kunna slappna av och våga somna gott.
 
Vi börjar med att prata lite om vad hon är rädd för just ikväll. Därefter tar vi till sprallis, vi sätter på musik och skakar ut de dumma tankarna ur huvudet eftersom vi vet att de inte stämmer utan att det bara är hjärnan som hittar på dumheter. Vi skakar på huvudet först fort och sedan långsammare och långsammare tills där inte är några tankar kvar utan vi snarare är yra och full av skratt. Då stannar vi upp och lyssnar på musiken, rör hela kroppen till musiken och lyssnar in för att hitta fokus och landa här och nu.
 
När vi stillat oss lutar vi oss ner i tornet för att få lite syre till hjärnan efter allt skakande och sprallande. Vi står här och pratar om vad vi hör för några ljud utöver musiken. Vi pratar om att på morgonen går solen upp och nu är det kväll och då går solen ner (Soluppgång och solnedgång). På kvällen när solen går ner från himmeln så är det också dags för alla de små fröerna som vi planterat och som vaknade på våren att gå och lägga sig i jorden igen (himmel och jord). På samma sätt som allt som växer vilar på vintern för att vakna igen på våren så är det också dags för oss att gå och lägga oss och vila så att vi kan vakna igen när det är morgon.
 
Vi avslutar med att lägga oss ner, hon i sin säng och jag på golvet bredvid sen för att hon ska komma ner i varv ordentligt så gör vi en meditation som utgår från en kroppsskanning där vi slappnar av i en kroppsdel åt gången men istället för att guida i avslappning så pratar vi om att de olika kroppsdelarna går och lägger sig och somnar för att vakna igen till våren (morgonen).

14

Jag har en barngrupp med barn i åldern 4-7 år. Vi har 8 tillfällen där vi träffas och lokalen är en spegelsal i en dansstudio.
Syftet med yogasagan är att röra hela kroppen och ha kul. Rörelserna går både sakta och lite snabbt så det blir en rolig variation på klassen. Vi rör armarna framför kroppen, bakom kroppen och till sidorna.
En elev har en whiplashskada och därför undviker jag övningarna ljuset och plogen.
 
De positioner jag har valt är:
Roddbåt
Båten
Rock n roll
Tornet

 
Klassupplägg:
Börja liggandes på rygg med slutna ögon. Ta några djupa andetag.
Ballongandning: Lägg en hand på magen och känn hur magen fylls med luft när du andas in.
Sitta med benen i kors.
Värma upp nacken: titta upp, titta ner, titta åt H + V.
Röra på armarna med att först snurra på axlarna och sedan hela armarna (framåt och bakåt)
 
Vi börjar med att öva på de nya positionerna vi ska jobba med i yogasagan hjälp av kortleken. Vi samlas i en ring framför mig och tittar på ett kort i taget (Barnen får dra varsin gång) När vi övat några gånger så börjar vi med yogasagan:
 
Vinter - årets sista tur i båten
 
Vi har haft en fantastiskt varm och skön sommar men nu är det höst och snart vinter.
Jag tänkte att vi skulle passa på att ta en tur i vår roddbåt innan vi tar upp den för vintern. Eftersom det snart kan bli is på sjön kan den inte ligga kvar vid vår brygga.
 
Det är tidig morgon och solen går upp (Solen) och det känns varmt mot ansiktet när solen lyser på oss trots att luften runt oss är kall.
Vi går ut på bryggan (plankan)
och kliver i vår båt (Båten + ro i båten med armarna)
 
Vi låter vågorna (Vågen) hjälpa oss att föra båten framåt i vattnet
 
Efter en stund hör vi vattenfallet som är borta vid berget (vattenfall)
Vinden har vänt och vågorna (Vågen) ger oss fart hemåt igen
Vi ror båten (båten + ro med armarna för att jobba med magmusklerna)
Snart kommer vi fram till bryggan (Plankan) och binder fast båten igen.
Vi har varit ute hela dagen och sent på hösten när vintern är på väg blir det mörkt tidigt så solen börjar redan gå ner (solnedgång)
Vi hjälps åt att dra upp båten och den får ligga på stranden tills det blir vår igen.
Nu ska det bli skönt att komma hem igen!
 
Avslappning och shavasana
 

13

Uppgift för förskolebarn, 4-5 år. Vi befinner oss i vårt samlingsrum. Syftet är att lyssna, få ner den ofta höga ljudvolymen samt att skapa lugn. Detta är en ny övning för barnen och jag utgår mestadels från de övningar som tillhör vintern.
 
Inför denna övningen har jag sammanställd olika ljud som jag ska spela upp för barnen. Dessa ska leda oss genom uppgifter och rörelser.
 
Denna gången börjar vi stående. Jag visar bergets position och ber barnen att ställa sig likadant samt att sluta ögonen (en liten utmaning för balansen och koncentrationen).
Nu ska barnen få lyssna på ljudet av knarrande steg i snön, bara lyssna inte berätta vad de hör. Efter en kort stund får barnen öppna ögonen och berätta vad de hörde. Vilken årstid? Ja, det är vinter :)
Nu får de lyssna igen (ljudet av vågor) och därefter berätta. Jag visar slowmotion rörelsen Vågen och barnen gör efter.
Jag berättar att vi befinner oss vid en stor sjö och vi måste ta oss till andra sidan eftersom affären ligger där och vårt skafferi är tomt. Vanligtvis är sjön frusen under vintern men i år har det varit ovanligt varmt så sjön har inte frusit ännu. Ska vi gå runt sjön fast att snön ligger djup? Har någon en bättre idé? Åka skidor kanske? 
I bakgrunden får barnen lyssna på ljudet av vinden som viner.
Jag visar rörelsen Roddbåten som också kan se ut som skidåkning och vi börjar vår tur till andra sidan sjön. Det visar sig att det är längre än vi trodde och snart börjar det skymma. Jag sätter på ljudet av en porlande bäck och ber barnen berätta vad de hör.
Vi tar av våra skidor, sätter oss på en stubbe och funderar. Hur ska vi ta oss över bäcken? Vi hör ljudet av en uggla och strax därefter ett annat ljud. Vad är det för ljud? En varg som ylar i natten? Flera vargar? Låter det som att de kommer närmre?
Vilken känsla har ni i kroppen nu? Hur känns det?
I vassen ser jag en liten båt som vi kan använda för att ta oss över bäcken. Nu måste vi skynda oss, snart är det helt mörkt i skogen.
Jag visar Båten och barnen härmar. Då vi kommit över till andra sidan ber jag barnen att titta åt alla håll för att vara säkra på att vargarna inte är nära. Vi tittar sakta åt höger, vänster, upp och ner men vi ser inga vargar. De är nog lika rädda för oss som vi för dem.
Plötsligt ser vi ett svagt ljus och efter en stund blir ljuset starkare och starkare. Det måste vara affären!
Jag delar in barnen två och två och de får prova på att göra ljuset. Jag visar.
Nu är vi framme och det är skönt att komma in i värmen. Vi handlar det vi behöver och köper dessutom ingredienser till fågelmat. Butiksägaren erbjuder oss skjuts hem och vi tackar ja. Vi hör ett ljud. Vad är det som låter? Jag spelar upp ljudet av en häst som frustar och hovar som klapprar. Javisst, vi ska åka med häst och släde hem.
Vi sätter oss tillrätta i släden, sluter våra ögon samt lyssnar till ljudet av Brunte som travar på.

12

Vintern Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, balans, rörlighet, andning
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav vintern ca 8min
• Ramen: lyssna på kroppen
YOGA/SLOWMOTION:
• Stå bredbent med fötterna - himmel och jord 6ggr
• Kom ner i sittande med benen rakt ut, dra in fötterna mot rumpan - rock n’ roll
• Stanna till i övre läget och sträck ut armar och ben - båten, håll i ca 10sek Upprepa kombinationen 8ggr!
• Ligg ner på rygg, böj knäna, lyft upp rumpan och sträck benen mot taket - ljuset, håll i ca 30sek(?)
• Fäll över benen ovanför huvudet, sätt i tårna om man vill - plogen, håll i ca 30sek(?)

1. Fokus på huvudet och ryggraden i samtliga övningar
2. Fokus på öronen och att lyssna både inåt i kroppen och utåt på musiken
3. Uttryck känslan ”rädsla”
4. ”Vad hör du? Lyssna”
 
 

11

Hej alla mina vänner så kul att få vara tillsammans med er och köra Barn i Balans igen.

Vi börjar med att samlas här i ringen, idag ville Poppe (i vårt värdegrundsarbete använder vi oss av Poppe popcornmannen) följa med. Han har ett uppdrag till oss! Uppdraget hämta skatten, antar ni utmaningen!?

Vi börjar med att ta några djupa andetag för att samla oss inför skattjakten, ta ett djupt andetag så lungorna blir stora, så magen blir som en ballong och blås ut, töm lungorna och gör magen alldeles platt, vi upprepar.
Vi börjar med att ro (roddbåt) ut på det stora havet, vi följer vågorna(vågen), vi möter både soluppgången och solnedgången under vår resa på havet och mot skatten, vi börjar närma oss ön nu ska vi se om vi kan hitta någon skatt åt Poppe.
Nu kliver vi i land, vi smyger på tå, vi spanar åt höger, åt vänster, vi lyssnar, vad var det där för ljud? Kan det vara en tiger på ön? Nu blir vi rädda, hur ser man ut då man är rädd? Hur känns det i kroppen? Vi rör oss till musiken. Puh det var ingen tiger, det vara bara Poppes mage som kurrade. Vi behöver inte vara rädda längre.

Vi sprallar loss, använder huvudet och ryggraden som fokus, lyssna till musiken hur kan vi röra oss till den? När musiken stannar av vill jag att ni ska stanna i den rörelse ni är, jag vill att ni lyssnar vilka ljud kan vi höra i rummet nu när musiken har tystnat? Nu startar musiken igen, vi lyssnar, rör oss i takt till den, kan ni röra huvudet och ryggraden sakta/snabbare, hur känns det då? Pausa, lyssna på ljuden i rummet, rör er till musiken. (Här tänker jag att man kan använda sig av olika saker och göra ljuden som barnen ska få lyssna efter i ”musikpausen” tex instrument, prassla med en påse, djurläten.)
Men vad har vi här, jag tror vi har hittat en skattkista, den ligger på ett stort tyg, om vi sammarbetar kan vi bära skatten till Poppe, alla tar tag i tyget, vi måste bära försiktigt.

Hurra vi hitta skatten Poppe, vi vill se vad som finns i kistan. Sätter i en ring runt Poppe ska vi se (i kistan finns det frukt till barnen och ett stort tack från Poppe som tyckte att barnen varit duktiga på att sammarbeta och att det var roligt att han fått vara med på ett Barn i Balans pass.)
När barnen har ätit sin frukt och vi sittandes har tagit några djupa andetag och slutit ögonen, tackar jag mina vänner för idag och viskar jag namnet på barnen som en och en får smyga ut ur rummet.
Musik:
AVison of Tibet
Over the rainbow
Hawa Dolo
Flow
Guru Brahma Mantra
Serenade No13
Vän

Vi kommer att vara i gymnastiksalen som ligger dörr i dörr med förskolans verksamhet, barnen är 4-5 åringar. Vi har arbetat med Poppe slutet av vårterminen och även från denna terminstart. Vi har arbetat mycket med känslor och samarbete. Poppe (mjukisdjuret) har denna vecka kommit till oss på förskolan, här ska han stanna ett tag för att han vill lära sig saker av oss, barnen kommer bland annat att få olika uppdrag av Poppe innan det är dags för han att återvända hem till popcorndalen och det passar ju utmärkt att han fick följa med på ett pass Barn i Balans.
 

10

Precis lika som i sensommaruppgiften så tänker jag ingen berättelse här. 

De årstider jag har kvar tänker jag göra rörelsepauser utav, som man kan använda sig av i klassrummen i skolan.
 (Dvs. sensommaren och vintern )

Vi vet idag att rörelsepauser och brainbreaks är bra för barn ur hälso/inlärningssyfte. Att pausa och aktivera hjärnan är bra. Likaså att höja pulsen i olika aktiviteter.
 
Jag tänker att antingen gör man olika lappar med rörelser som läggs i en burk där man kan dra en lapp vid tillfälle klassrummet i skolan. Så förklarar man rörelserna/övningarna innan man startar.
Eller så skriver man på datorn och visar på tavlan i klassrummet. Då kan man dessutom ta tid i form av ett timglas som eleverna ser. Pausen ska vara max 5 min.
 
Välj lämplig musik till övningarna. 
Alla övningar kan göras enskilt eller tillsammans 2 och 2. Det är upp till lärare/pedagogen att avgöra vid tillfället.
 
1. "Tvätta ansiktet" och "regnsmatter" för att få energi. Upprepa några gånger.       Som avslut kan man göra några upphopp för att få upp pulsen.
 
2. Gör tornet och himmel och jord 5 ggr av varje. Tänk dessutom på andningen. Vill man ha med puls, jogga på stället före, emellan och efter.
 
3. Dansstopp till en fartfylld låt. Fokus på huvudet och ryggraden." Headbanga"
 
4. Gör vågen och vattenfallet 5 ggr av varje. Tänk på andningen.Vill man ha med puls, spring med höga knän före, emellan och efter.
 
5. Gör soluppgången och solnedgången,  Tänk på andningen. Kör puls med jumping jacks. Avsluta med balans på 1 ben.
 
6. Sätt på en rock ´n roll låt -  Dansa. Avsluta med att göra rock ´n roll yogan på golvet.
 
7. Gör sirocco 5 ggr. Tänk på andningen. Vill man ha med puls, gör upphopp på stället före, emellan och efter.
 
8. Finns plats kan man hjula, göra kullerbytta och handstående med att gå upp mot väggen.
 
9. Spring på stället för puls. Gör roddbåten 5 ggr och avsluta med båten på govet. Tänk på andningen.
 
10. BONUS!  Para ihop eleverna. Sätt på en låt som spelar olika instrument. Låt barnen gissa , Vilka instrument hörs? (Samarbete, koncentration och hörsel)
 
Några övningar att använda sig av!

9

Syfte: Att få en stunds avkoppling från skolarbetet. Parallellt med att vi tränar på att fokusera och slappna av så tränar vi kroppsmedvetenhet, rörelse och balans.
 
Åldersgrupp: 8-9 åringar
 
Instruktion: Lyssna och försök att följa instruktionerna. Vi ska arbeta med årstiden vinter och fantisera oss bort till ett vinterlandskap. Under denna stund kommer vi arbeta med känslan avv att vara rädd, rädsla.  I vissa av övningarna kommer vi att fokusera på vår ryggrad, huvudet samt öronen.
 
Är de bekanta med rörelserna: Samtliga övningar är nya
 
Miljö:klassrummet
 
Låtsad miljö: en skidbacke
 
Musik: Dansa Pausa - Panetos  Fuldans - Rolandz
Bach Air och Over the Rainbow Israel Kamakawiwoóle
 
Vi inleder rörelsestunden med skelettdansen och försöker känna efter hur vi rör ryggen och huvudet i Blanda alla ettor. Innan vi slutar sprallisstunden försöker vi röra bara ögonen, öronen, näsan, munnen och tungan en del i taget och allra sist alla delar på huvudet.
 
Nu förflyttar vi oss i våra tankar till ett vinterlandskap,  en skidbacke som är väldigt lång och även brant.
I julklapp har du fått ett par alldeles nya slalomskidor. Du har verkligen längtat efter att få prova dem. Nu har stunden äntligen kommit.
Gör slowmotionövningen Roddbåt/skidstakning.
Du och din familj har gått upp tidigt för att komma först till backen. Snön ligger vit, himlen är alldeles blå och solen lyser. Det är kallt, jättekallt.
Övning: Soluppgång och solnedgång
När du står där högst uppe i backen och tittar neråt känns det plötsligt läskigt. Du tänker:
- Kommer jag verkligen att klara det här?
Du känner dig rädd. Rädslan får dig att darra. Blunda en stund och känn efter hur det känns inuti dig, hur ser ditt ansikte ut när du är riktigt rädd, hur ser din kropp ut utanpå?
Gör yogaövningen spänn pilbågen och krigare 2
Din mamma har upptäckt din rädsla, hon stakar sig fram till dig och talar lugnande till dig. Du hör hennes röst och hennes ord och efter tag känner du hur rädslan försvinner och istället ersätts av nyfikenhet att få prova skidorna. Du börjar lite försiktigt med några stora svängar, du hör skidorna skära mot snön. Du känner dig säkrare och säkrare och du vågar öka farten. Vinden susar i dina öron. Wow, vilken lyckokänsla, du känner dig som en vinnare när du slutligen har kommit hela vägen ner.
Gör övning: krigare 3
Avsluta stunden med att komma till ro med “Ballonglandning” s.138

 

8

Syfte: Att göra en lektion/ett tillfälle där rörelseglädjen tillsammans med sinnesintryck och avslappning är i fokus samtidigt som eleverna får bekanta sig med olika begrepp som tex, snabbt, långsamt, upp och ned samt med några olika Yoga/Slowmotionövningar. De elever som behöver får sitta ned under passet. Målgruppen är elever med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar.
Vi kommer att belysa känslan att vara rädsla och hur den kan kännas i kroppen. Vad blir just du rädd för? Hur känns det att vara rädd? Vad händer i kroppen när man är rädd? Kan man se det på en annan människa. Hur isåfall? Vi kommer även att prata om elevens egna guldkorn och hur man kan påminna sig om att livet faktiskt innehåller en massa bra/fina saker som gör en glad. Tänker mig att eleverna får göra sin egen guldkornsbok där de samlar på bra fina händelser.
Fokus ligger på pulshöjande aktiviteter, kroppsuppfattning /avslappning, språk och kommunikation. Vi fokuserar också på våra sinnen smak och doft. Hur luktar det? Vad luktar? Hur smakar det?, Vad är det som smakar? Våga smaka på olika saker. Se recept i boken.
Eftersom många av mina elever tycker om när saker upprepar sig så kommer de flesta av mina lektioner kommer att ha likartat upplägg. Detta skapar trygghet för eleverna och en förförståelse av vad som kommer att hända. Utifrån detta upplägg kan vi ibland plocka in recepten och lekar utefter behov.

Inledning:
Vi startar med att väcka våra kroppar till liv genom att bara röra oss i en cirkel i rummet. Val av musik kommer senare. Vi känner hur våra fötter rör sig mot underlaget och gör en kroppsscanning medan vi går. Vi stannar på våra platser och fokuserar på vårt huvud och ryggrad(sprallis.) Vilka rörelser kan man göra? Vad kan vi göra för rörelser med vårt huvud. Hur långt upp/ned kan vi böja huvudet, Åt sidan? Vänster/höger, snabbt/långsamt? Vad kan vi göra med vår ryggrad. Kan vi snurra kroppen åt sida till sida? Fårt/långsamt? Eftersom vinterns känsla är rädsla så väljer vi här att se hur vi kan visa känslan genom hur vi rör på oss. Kan huvudet/ryggraden  visa sorg/ledsamhet? Hela kroppen? Här jobbar vi med de olika begreppen samtidigt som vi snart kommer att väcka kroppen till liv genom härlig musik… Nu är vi på gång!

Utförande:
1) Skelettdansen i olika former. Vi kommer att börja lektionen med skelettdansen vilken samtidigt som den främjar kropp/rumssuppfattning, rörelseglädje även ger ökad puls, fokus och energi. Låtvalet är detsamma som i den inspelade skelettdansen från 2018; Shuffla, Black pearl (His a pirat), All the feel, Dance you off, All of me, Despacito, Party rock anthem. Ibland fokuserar vi på:
·       Alla ettor: att röra fötter/ vrister/ ben, händer/armar/axlar, huvudet/ryggraden, bröstkorgen/höfterna, och allt på en gång.
·       Alla tvåor: att röra ögon, öron, näsan, tungan och munnen, allt på en gång.
·       Få fram och förstärka en viss känsla, oro, rädsla, ilska, glädje, ledsamhet, förvåning mm.
·       Växla mellan olika rörelser: Stora/små, Upp/ner, framåt/bakåt, höger/vänster/diagonalt, snabbt, långsamt.


2)
Slowmotion övningar:
Tillsammans med Slowmotionövningarna för årstiden Vinter upplever vi naturen och bygger en saga/händelse tillsammans.  Här tänker jag att eleverna får välja en chiball utifrån vilken färg och doft de vill ha, alternativt får eleven hålla en sjal i regnbågens färger för att förstärka rörelserna på ett härligt och spännande sätt. Nu börjar äventyret för dagen…
Tänk er att vi är ute på havet. Det är vinter och väldigt kallt ute. Vi har inga båtar , idag är vi en del av havet. Vinden blåser mer och mer och gör havet till en skummande plats med stora (SM-övn) vågor. VI blir till vågor som blir större och större. Till slut har vi blivit till en jättevåg som sveper fram över havet (SM-övn) med väldig kraft. Hur låter det egentligen? Vinden viner och hela havet stormar. Vågen fortsätter sin resa runt jorden. Vi upplever soluppgången och solnedgången (SM-övn) och vågen fortsätter hela tiden att forsa fram. Efter många dygn ute på havet når vi en flod. Snön ligger som ett täcke över marken och istappar hänger från trädens grenar.  Ett vattenfall närmar sig och utan att kunna backa tillbaka sugs vi in och ner i (SM-övn) vattenfallets virvlande vatten. Det är ett långt vattenfall och vi faller under en lång stund. När vi väl landat på botten av vattenfallet fångas vi av en virvelvind. Den går runt och runt. Ibland i större cirklar/mindre cirklar och ibland går den uppåt och nedåt. Plötsligt saktar den av, våra rörelser blir mindre och mindre för att stanna av helt. Det slutar blåsa och blir vindstilla. Vågen ger upp och vattnet blir stilla igen. Vi stannar till och tar några djupa andetag.

Vi avslutar med att lägga oss på våra mattor/filtar och göra avslappningsövningen Vintermeditation på sid 142.
Som variation till denna övning så kan vi hjälpas åt att bygga en saga/händelse med hjälp av rörelserna. Jag hänger med i elevernas fantasi så ser vi var vi hamnar

Avslutning: Musik, (A way of life, eller Idylls end,  Hans Zimmer”)
Lägg er ner på mattan, Känn hur kroppen vilar på underlaget.. Lägg handen på magen och känn hur magen åker upp och ned som en ballong som fylls med luft. In och ut, långa andetag… Du blir tung och avslappnad i hela kroppen. Känn hur avslappnad och skön kroppen känns. Lyssna…
(Jag läser Vintermeditation sid 142)
Nu kan du börja röra på fingrar, händer och sträcka armarna över huvudet. Sträck på dig som en katt som håller på att vakna. Sätt dig upp försiktigt och kom upp till stående igen.
Vi avslutar med att prata om hur det kändes i kropparna under övningarna.
 

7

Den kalla och mörka vintern
Det var en gång ett TORN som stod helt ensam i skogen vid en liten sjö och när det blev vinter så blev det så kallt och mörkt att den kände sig lite rädd och ensam. Varje morgon fick han sällskap av BÅTEN som åkte runt på sjön för att komma och hälsa på TORNET och kolla så allt var bra där och då kändes allt okej. Tack vare att man fick se SOLUPPGÅNG OCH SOLNEDGÅNG så visste den när det var morgon och kväll så när BÅTEN kom kändes det så skönt för de kunde berätta för varandra hur de kände för varandra. TORNET var evig tacksam för deras vänskap och för att solen visade dom tiden så de fick träffa varandra varje dag.

En kort saga som jag tror kan passa vår nya barngrupp där vi nu har många treåringar som ska kunna hänga med också. Detta är lite kul för en annan också att utmana sig med att hitta bra övningar för alla åldrar och individer så att de känner att det är roligt och inte tröttnar.

6

Vänder sig till 1-3 barn i femårsåldern. Miljön är vardagsrummet och det görs för första eller andra gången.
 
Vi samlas och sätter oss i tåget som kopplar sina vagnar och värmer varandras ryggar.
 
Vi ställer oss upp och gör några yogapositioner
Ljuset och plogen
 
Vi sätter oss ned och pratar om rädsla och vad som gör en rädd och gör övningen
låt rädslan passera.
Jag nämner några utryck och låter barnen känna hur det känns i kroppen och så får de visa hur det utrycker sig.
 
Hur låter det i rummet?
Det är vinter?
Det är kallt?
Vad hörs utanför rummet?
 
Vi lägger oss ned och slappnar av och lägger varsitt gosedjur på magen för att känna bättre hur det känns när vi slappnar av och ligger ned.
Avslutar med att göra en kort meditation med att slappna av hela kroppen
 
Vi avslutar med att sätta oss i ring och tacka varandra för den fina stunden vi haft tillsammans och viskar till varandra. Jag viskar ett speciellt ord i allas öron och dem för sen säga vad dem hörde

5

Den här uppgiften har jag tänkt att använda när jag har grupp med 4 åringarna en gång i veckan. Som jag berättade i förra uppgiften så arbetar alla vi i arbetslaget med tema känslor och det genomsyrar allt vi gör i verksamheten som att stå i kö och inte gå före kompisen, att hjälpas åt mellan kompisar och inte alltid be en vuxen om hjälp men även att jobba mycket med känslor; att ha empati och förstå sina egna och andras känslor. Vi har haft olika rollspel och satt barnen i olika situationer för att tillsammans försöka lösa de problem som uppstår och vi har även dansat till känslor. Då sätter jag på olika sorters musik och de får själva känna och bestämma vilken känsla de känner då.

Den här uppgiften handlar om att vi går vilse i skogen och hur vi känner rädslan när vi tappar bort oss och inte hittar hem. Eftersom vi har drama med barnen så brukar vi låtsas att vi "plockar fram" en känsla, rädsla, oftast ur vår "drama påse" och börjar föreställa oss i en skog där det är kallt och det finns mycket snö. Vi visualiserar hur vi känner mer och mer rädsla när vi märker att ingen är i närheten och ingen hör oss. Vi försöker koncentrera oss för att höra de olika ljuden i skogen ifall vi känner igen något.
 
Jag ber nu mina elever att "skaka av sig" rädslan. Detta blir som en liten uppvärmning.
Vi är fortfarande rädda och kalla av kylan men vi springer på stället och när jag säger frys! så fryser alla till is. Vi upprepar ett par gånger. Vi fortsätter med att skaka lite lätt på ena armen och fortsätter med den andra. Sedan ett ben och sedan den andra. Till sist skakar vi hela kroppen. Vi är nu varma i kroppen och rädslan gick över till mod.
 
Vi sitter på knän när vi hör en katt närma sig oss. Han vill visa oss vägen hem. Vi spinner som katter gör med våra händer/tassar på mattan.  Sakta sänker vi överkroppen och huvudet når så långt ner vi kan och upp igen. Händerna är kvar på golvet Vi upprepar ett par gånger.
Sedan gör vi "vanliga" katten på alla fyra och kutar rygg.
En hund tar över och vill visa resten av vägen. Vi gör stående hunden och vi viftar även på svansen genom att lyfta ena benet i luften och skaka den.
Vi avslutar med att kobran pekar på vart vårt hus är och då gör vi kobran.
 
Vi slappnar av och gör havets våg. Vi sitter i lotusposition, sträcker armarna mot taket och sedan sänker vi överkroppen mot golvet med utsträckta armar. Vi upprepar ett par gånger. Vi sitter kvar och gör cirklar medan vi sitter kvar. Vi rör bara överkroppen.
Vi gör fjärilen och avslutar med biet.
 
Namaste

4

Musik: Havsljud
 
Denna saga är tänkt att testa på en lite mindre åldersgrupp på förskolan.
Tanken är våra 4 st 2½-3 åringar. De har hört från de större barnen som fått testa på detta och är väldigt nyfikna och pigga på att även de få följa med in i vilrummet och varför inte passa på när de själva visar intresset för det.
 
 
Vi sitter alla barn och pedagoger på mattan i förskolans samlingsrum. 
Jag startar med att viska alla barnens namns som idag ska få gå med mig till vilorummet för en avkopplande yogastund. 
En blandad grupp 2-6 åringar, där några är bekanta med upplägg och rörelser sedan tidigare, och några är nya och får iaktta/härma.
 
Jag har förberett med att sätta på havsmusik och startat projektorn som projicerar fallande snöflingor ner på ena väggen. 
 
Det är vinter, kallt och snön faller sakta ner på våra huvuden.(regnsmatter)
Solen har gått ner (soluppgång/solnedgång) och nu är det natt och mörkt ute. 
Vi är på väg genom skogen ner till sjön för att ta oss ut till en hemlig ö.
Vi hör någonting knaka när vi kommer ut till stranden. 
Vi vrider på huvudet åt höger och åt vänster. Det knakar igen! Vi blir rädda!
Men, vilken tur, det var ju bara isen som knakade vid strandkanten. 
Isen är inte så tjock, så vi kan ta vår roddbåt.
Vi ror sakta, sakta ut mot ön, och vågorna (vågen) skvalpar mot båten. 
Det låter mysigt. 
Äntligen börjar solen gå upp (soluppgång) och där framme ligger ön.
Men för att kunna gå i land måste vi åka genom ett vattenfall.
Vi kurar ihop oss till små bollar med ryggen när vattnet rinner ner över våra kroppar. 
Men nu är vi äntligen framme!
 
Vi avslutar tillsammans med lotusblomman.  

3

Jag utgår hela tiden från min 6 åriga son o vårt rum hemma. Har inte tillgång till nåt annat för tillfället. Han har gått igenom alla övningar en gång med mig så vi e båda nybörjare Men han e nyfiken o tycker om träning o lek så vi kör med lättare, lekfulla grejer nu i början. Han behöver lära sig lite avslappning så d ser vi fram emot.

Morgonen gryr o vi kikar ut genom fönstret. Stora snöflingor faller vackert ner o lägger sig som ett fint bomullstäcke på marken. Vi tar på oss varma kläder o går ut. Det knarrar under fötterna o en härlig julkänsla sprider sig i kroppen. En varm glädje o en massa kärlek som når ut i varje del av kroppen. En lekfullhet o bus spritter i kroppen.

O som vi leker. Vi böjer oss ner i stående fällkniv o sen vidare till hundens position. Snön når oss nästan upp till näsan. Det kittlar.  Pladask! Vi lägger oss o simmar i snön.  Låtsas att vi är pingviner som tar oss fram. Vänder oss om o gör snöänglar. Så fina dom blir. Nu kom det snö innanför kragen. Brrr! Vi ryser till men fortsätter leka. Rullar lite fram o tillbaka som om vi rullar snöbollar (rock ´n´roll positionen). O sen tar vi i lite extra o kommer upp i ljusets position. Det är lite otäckt innan man hittar balansen. Så sen låter vi benen sakta falla ner över huvudet till plogens position. Åh nu ramlade d ner snö i ansiktet från skorna. Åh vad vi skrattar när vi är alldeles vita i ansiktet.

Va härligt d e m snö! Vi fortsätter leken med ett härligt snöbollskrig o sen pulkaåkning innan det är dags för varm choklad.

2

Till denna sista uppgiften blev det fler än 5 stycken yoga/slowmotion rörelser, blandat från tidigare uppgifter med vinter rörelserna.
 
Få energi- Regnsmatter, gnugga igång värme och energi till kroppen.
Yoga – Fröet, Tornet, fjäril, tigern, hunden,trädet,  spänn bågen
Slowmotion- Roddbåten, Himmel och jord, soluppgång och sol nedgång, pendeln, öppna dörren, horisonten, skuffa undan molnen.
Skelettdansen
 
Uttryck- Lyssna
Känsla – rädsla
Rör på huvudet och ryggraden
Yttre visualiseringar som påverkar rörelser, ansiktsuttryck och känsla – Det är vinter.
 
Syfte med uppgiften: Barns inflytande/ önskemål,kroppskontroll.
 
Åldersgrupp- Planerad för alla 1-5åringar ( nu 19 st) men vi hade många lediga så deltagarna var 3st blivande 4 åringar och 2st två-åringar.
 
Fysisk verklighetsmiljö- Ute på förskolegården.
 
Påhittad miljö- Kina.
 
Sagan om Ninjornas äventyr.
   I ett land, långt borta i Asien, i Kina, bodde det några ninjor. Deras mästare hade blivit förvandlad till sten. ( Fröets position.)
Det fanns ett botemedel, en skatt i Det eviga Vinterns Land, i ett torn ( tornet.) som bevakades av två stora hundar.
För att komma till Det eviga Vinterns land måste ninjorna gå ner till sin båt, men vägen ner dit var ganska guppig. De fick hoppa över stubbar och sten. ( Låten Hoppa Hoppa.)
Äntligen kom de fram !
Ninjorna klev in i båten och började ro mot Det Eviga Vinterns Land. ( Slowmotion Roddbåt)
Det började regna, ( regnsmatter.) Ninjorna började bli lite blöta men de var glada och tappra ändå. De började sjunga. ( En liten båt blir ofta våt med rörelser.) De rodde länge, länge. ( Slowmotion roddbåt.) Det kändes som de hade rott runt himmel och jord. ( Slowmotion Himmel och jord. 3 ggr)
Det började bli natt och det började blåsa. ( slowmotion pendeln) så båten började gunga. Det blev kuling ( En kule natt med rörelser) PUH! Stormen är över! Land i sikte! ( Gör en skärm med handen på pannan.
Ninjorna kom fram till en snöig strand där det flög snöfjärilar. ( Yoga positionen fjäril.) De såg ut som snöflingor med vingar. Ninjorna frågade fjärilarna om de hade kommit till Det Eviga Vinterns Land och fjärilarna nickade Ja ( Fortsatt sitta i fjärilens position, Nicka upp och ner med huvudet sakta några gånger) Sedan frågade ninjorna om fjärilarna om de visste vägen till det höga tornet?
Fjärilarna vred på huvudet och pekade ( Sitt fortfarande i fjärilens position och vrid huvudet åt höger och peka med pekfingret.)  Ninjorna började gå åt det håll som fjärilarna hade visat. ( Gå med stora steg i snön.)  Det var kallt, Ninjorna började frysa. De började gnugga sina händer och föra värme och energi till kroppen ( Få energi- Värme och energi till kroppen.) De började skaka och ruska. ( Låten Jag skakar och ruskar hela min kropp. Med rörelser.) Sådär ja , nu blev de lite varmare. Ninjorna började undra om det var långt kvar till tornet. Då mötte de en vit tiger. ( Yoga positionen tigern.) Ninjorna blev rädda men vågade inte röra på sig. ( Frågar barnen om hur ser man ut när man är rädd? Hur känns det då?) Tigern röt några gånger och så gick den sin väg. Ninjorna kunde andas ut. ( Andas och blås ut med munnen.)
Efter  att ha pulsat i snön ett tag ( gå med stora steg på plats.) såg det något grått, något högt. Det var tornet ! ( Yogapositionen Tornet.) Utanför tornet satt det två stora hundar. ( Yoga position Hunden och skäll.) Hjälp! Det kom flera hundar, säkert 100 st! ( Låten 100 hundar på promenad.följ rörelserna i låten.)
Ninjorna blev rädda, de sprang mot skogen, de klättrade upp i var sitt träd. ( Yoga positionen trädet, båda sidor.)
Medans ninjorna satt i trädet fick de en ide'. De tog fram sina pilbågar som de hade på ryggen, de tog fram en pil( plocka fram en pilbåge över axeln, laddade pilen med en korv och sköt iväg. )( Yoga positionen Spänn bågen. ) De sköt flera stycken och hundarna fick lukt på korven och sprang iväg.
Nu kunde ninjorna klättra ner från träden. ( Klättra i luften.) De kunde pulsa fram till dörren på tornet och öppna den. ( Slowmotion öppna dörren.) De öppnade, stack in huvudet och stängde den. De öppnade, stack in huvudet och stängde den. De öppnade igen. ( Jag frågar barnen om Ninjorna vågar gå in? Om barnen svar ja så går ninjorna in, annars öppna och stäng ett par gånger till)
De gick in och smög uppför trappan. ( Smyg på plats.) Där var skatten! Ninjorna tog skatten under armen och smög ner för trappan igen. ( Håll armen som du har något under armen som du bär och smyg ner med stora steg.) De kom fram till dörren. De lyssnade. ( Håll handen över örat.) Det var tyst ute, inga hundar syntes. Ninjorna blev glada och dansade ner till båten ( Låten Honkey Tonk med rörelser.)
Ninjorna klev in i båten och började åka hemåt. Det var långt hem, de såg flera soluppgångar och solnedgångar. ( Slowmotion soluppgång och solnedgång) De rodde mot horisonten. ( Slowmotion horisonten.) Det blev dimma och de rodde tappert genom dimman. ( Skuffa undan molnen.) Till slut såg de en välbekant strand. De var hemma! När de kommit hem till huset där deras mästare bodde, öppnade ninjorna skattkistan. Ut flög ett magiskt pulver i alla regnbågens färger ( sprattla med fingrar med handflatan uppåt och sedan tvärt om.) Pulvret landade på deras mästare och någonting hände ! Mästaren började röra på sig. Först kom ena armen upp, sedan den andra. ( Yoga positionen fröet, där du börjar sträcka upp en arm i taget.) Sedan reste sig överkroppen, till slut stod mästaren upp och dansade skelettdansen. ( Frågar ett barn i taget, vilken kroppsdel som ska dansa.)
 
 

1

Den här Yoga sagan tänker jag använda i förskolan jag jobbar med alla barnen från 1-5 år jag vill gärna kunna använda det här materialet till alla så den här sagan blir väldigt enkel för att passa alla iaf från 2 år uppåt. Syftet är att få alla barn lite mer medvetna om sin kropp och att de ska lära sig att man kan varva ner ibland och ta det lite lugnt.

Vi sitter i ring och jag berättar för dem att jag ska berätta en rörelsesaga och att jag vill att de lyssnar och härmar mig. Barnen har redan fått bekanta sig med dessa övningar vi har tittat på korten och gjort själva positionen innan. Vi gör detta i gympasalen mest för att barnen ska lära sig att man kan ta det lugnt även där. Detta blir en kort yoga saga som ska passa de minsta

Det var en gång en liten flicka/pojke som hette ( namn på någon i gruppen) som skulle gå till sin morfar som bodde i det stora TORNET vid sjön. Morfar han hade en liten RODDBÅT som han tyckte väldigt mycket om att ro omkring i, han tyckte att de var rofyllt att glida fram i vattnet och lyssna på vattnet som slog mot båten. Men idag när (namn) skulle gå till morfar i TORNET var det kallt och blåsigt ute. Vägen till morfar var igensnöad så flickan/pojken fick vänta på att PLOGEN skulle åka förbi och ta bort all snö innan hon/han kunde ge sig iväg. Medan (namn) väntade satt hon/han och myste och drömde om sommaren. (namn) drömde om att få åka med morfar i BÅTEN för det var det bästa hon/han visste. NU var vägen fri och hon/han kunde ge sig iväg, oj där kom PLOGEN tillbaka och (namn) blev alldeles nerskvätt med en massa snö burr så kallt det blev. För att hålla värmen så dansade (namn) ROCK n ROLL hela vägen till morfar. Eftersom barnen är små så får det bli en kort saga med långa pauser när vi gör övningarna och barnen får härma mig.

Efter sagan tänkte jag prata med barnen och fråga dem hur det känns att bli kall och frysa, Hur de brukar göra för att hålla värmen. Om de har lärt sig något knep