Vår

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

21

Syftet med sagan är att stimulera barnens fantasi och förbättra deras kroppskännedom.

Eftersom jag jobbar på förskola ålder 1-3 år tänker jag mig att jag delar in barnen i tre olika grupper efter ålder och anpassar berättelsen efter respektive grupp.

Det är första gången de gör dessa rörelser. Jag säger till dem att jag ska berätta en saga om ett magiskt frö och att vi tillsammans ska låtsas vara detta magiska frö. Att de bara ska lyssna på mig och göra samma rörelser.

Vi är i förskolans lekrum men vi föreställer oss att vi är på en härlig äng där vi hör fåglar som kvittrar och ser många olika djur och växter.

Under tiden som jag berättar kommer vi att vara ett magiskt frö som förvandlas till träd, grodor, gräshoppor och fjärilar. När vi är grodor kommer jag att prata om benen, fötterna & knäna. Det kommer att blåsa mycket och litet så trädets grenar kommer att svaja olika mycket. En fjäril blir ilsken när den ser hur en människa slängt skräp på ängen. Vi tittar oss runt och ser solen som skiner och många olika växter. (bl a blåsippor, tussilago mm)

20

Jag har valt att använda mig av:

 - Andningsövningen Bhastrika.
 - Yoga- Fröet som skjuter skott, Grodan.
 - Slow motion-Veva bland molnen, Trycka bort vinden.
 - Känslan – Ilska uttryck med ögonen.
 - Sprallis rör på vrister, knän och ben. ( Skelettdansen)
 -Komma till ro i form av ”Koka Spagetti”

Samt av gruppleken Jungfru skär efter barnens önskemål.

Syftet med sagan:
-Kroppsuppfattning
-Fantasi
-Växtens kretslopp i naturen.

Eftersom jag arbetar på en Ur och Skur förskola med en avdelning med barn mellan 1-5 år, de är 17 stycken. Alla barnen har varit delaktiga i uppgiften.

Innan jag började sagan så berättade jag lite om vad vi kommer att göra denna gång på samlingen. Barnen är något vana vid yoga, då jag har improviserat ihop lite från de kunskaper jag själv har fått genom att delta på några yoga pass.

Vi utför detta utomhus på gården.
 
Vi började med att göra Bhastrika i en ring 5 gånger, sedan dansade vi Jungfru skär åt båda hållen som en liten uppvärmning. Därefter kommer sagan:


Det var den först vårdagen, alla fröna låg och sov på ängen. Solen tittade fram på himlen. Fröna började vakna. De började med att sträcka upp sig lite i taget, först sittande på knäna och de sträckte upp sina blad mot solen. Då dök det upp ett litet moln framför solen. Fröna blev lite rädda och gömde sig. (tillbaka till grund positionen för fröet som gror.) Molnet åkte vidare och fröna tog mod att växa upp igen, denna gång lite högre. (Stående på knäna med armarna sträckta mot solen.) Då dök det upp ett större moln som skulle passera solen och fröna gömde sig igen. Till slut bestämde fröna att de skulle vara modiga, de sträckte upp sig hela vägen, så de blev långa groddar och njöt av solskenet. (Komma upp till stående med armarna upp mot solen.)
Det började blåsa, men vinden var mjuk och skön, den tog med groddarna upp i luften, enda upp till himlen. Där vevade de skönt bland molnen. Fram och tillbaka från höger till vänster. (veva bland molnen, mjukt och behagligt.) Plötsligt började det blåsa kraftigt, groddarna blev arga och såg ilskna ut. (Uttryck med ögonen.) De började trycka bort vinden från sida till sida. Vinden blåste hårt och groddarna försökte trycka bort vinden snabbare och snabbare. Till slut orkade de inte mer, de blev tröttare och tröttare.(Trycka bort vinden först med snabba rörelser, sedan saktar de av)
När de hade gett upp, så slutade det att blåsa och groddarna ramlade ner från himlen. Rakt ner i munnen på en groda. Grodan blev förvånad men tyckte det var gott med en munsbit. Sedan hoppade grodan hem till sig. (Grodan, några hopp.)  Nu var grodan trött och ville gå vila. När han hade lagt sig till ro, fick han plötsligt lust att dansa. Så började han dansa Skelettdansen. ( Skelettdans, med fokus på vrister, knän och ben.)

Därefter fick barnen komma till ro genom att blunda och ligga som spagettin i en kastrull med klassisk musik till. Jag går runt och känner på armar och ben på barnen om de har slappnat av. När alla är mjuka så har spagettin kokat färdigt.
 

19

Inledning och bakgrund
Av Chris Andersson
 
Alla mina pass är planerade för förskoleklass och år 1i första hand och till viss del för år 2-3 i min skola. Jag sitter i utvecklings gruppen för hjärnträning och mindfulness på skolan som startade i våras. Så jag ska försöka handleda mina kollegor att utöka användandet av yoga, mindfulness och rörelse i klassrummet under året som kommer. Därför blev jag så glad när jag hittade denna kurs. Så jag kan bli säkrare på min uppgift. Har aldrig tidigare yogat själv men tycker att det är mycket intressant och ger mig lugn när jag gör övningar tillsammans med min klass. Har också börjat använda mig av detta när jag har stresshuvudvärk.
 
Syftet till sagan är att få yoga som en naturlig del i skolans uppdrag. Tyckte också att det var trevligt att kunna knyta den till ett tema som ”Fjärilens livscykel”. Ett trevligt tema som är ganska vanligt att skolor har då det går att ha fjärilslarver i klassrummet för att sedan följa deras utveckling på nära håll till färdig fjäril. Då tänkte jag att det kunde vara kul om just min fjärilssaga blev en återkommande yoga övning för varje ny förskoleklass. Fjärilsleken som jag hittade på tror jag blir ett trevligt komplement till fjärilssagan då vi kan röra oss på en större yta och inte bara står stilla på en plats.
 
Instruktioner innan beror lite på men jag skulle först och främst sätta upp bildstödet för yoga/hjärnträning på tavlan så att alla vet vad som ska komma under dagen. Vi har bildstöd för alla skolans aktiviteter för en dag uppsatta redan på morgonen för de barn som behöver. Den stora gemensamma planen för dagen,
 
Övriga avbrott under pågående lektion har jag också alltid planerat i förväg men ej klockslag. Sitter också alltid uppe med bildstöd vid den plats där jag har min lektion. Vi har tre pågående lektioner samtidigt på olika platser i klassrummet varje dag. Varje lärare ansvarar för sin lektion på sin plats av klassrummet. Bildstödet funkar på samma sätt om jag tänker ha en yoga övning eller rörelseaktivitet före en lektion eller i slutet av en lektion eller om vi ska upp och röra på oss för att höja pulsen mitt i en lektion. Jag har använt mig mest av tabata och lite kroppsscaning samt att fokusera och lyssna på klangen till min Tibitanska böneskål.
 
När jag presenterar något nytt för en barngrupp brukar jag dela upp övningen i mindre delar och så övar vi rörelserna tillsammans. Sedan binder vi ihop allt. Har inte valt någon musik till någon av övningarna då det måste bli musik som jag tycker passar ihop med övningen. Men det kommer jag säkert att bygga på under tid. Jag har även rytmik för klassen varje vecka och då är det musik till.
 
 
 
Fjärilens första tur om våren
Av Chris Andersson
 
Det är vår och härligt vårväder. Du är ute på en (0) promenad och letar efter fjärilsägg. Fjärilsägg är små och inte så lätta att upptäcka så du får titta noga på nässlornas blad. Stå alldeles stilla och titta bara med dina ögon (1) runt i nässelsnåret. Titta på, under och åt sidorna. Var stilla med kroppen så att du inte råkar bränna dig på något blad.
 
Men där ligger det ju några (2) ägg. Du tittar noga på ett av äggen. Du ser att ägget är alldeles stilla. Du bestämmer dig för att komma tillbaka varje dag för att se hur det går för det lilla ägget. (3) Ägget utvecklas och blir en larv som glupskt äter av nässlornas blad. Den sträcker på sig för att nå ett blad lite längre upp.
 
Larven bildar en (4) puppa och ligger där väntar tills den är redo att komma ut. Äntligen är det dax. (5) Fjärilen sitter stilla och (6) vecklar sakta ut sina vingar. Det tar lite tid. Fjärilen prövar att vicka lite på vingarna men den känner sig lite (7) rädd för det blåser lite och fjärilen är inte redo att flyga än. (8)
 
Fjärilen sträcker på alla sina sex ben ett i taget för att känna vinden runt hela sig och för att bli lite säkrare. (9) Nu känner sig fjärilen sig redo och vingarna har utvecklats helt och hållet. (10) Nu kan vi se fjärilens alla färger som skimrar som en regnbåge.
 
Nu flyger fjärilen iväg med sina vackra stora (11) vingar. Fjärilen känner vinden som lyfter den upp, upp, upp. När fjärilen har flugit en liten stund vill den hitta någonstans att vila. Den tittar med sina små (12) knappnålsögon efter en vacker blomma att landa på.
Å där ser den en lila blomma (13) som den sakta sätter sig på. Nu får fjärilen vila sina vackra vingar innan den ger sig ut på en ny flygtur.
 
Instruktioner till
Fjärilens första tur om våren
Av Chris Andersson
 
0. Promenera på stället.
 
1. Rör bara på ögonen som om du tittar jättenoga och letar med blicken på bladen. Uppåt, neråt och åt sidorna.
 
2. Lägg dig på på golvet som ett frö och låtsas att du är ett fjärilsägg. Andas 3ggr.
 
3. Lägg dig i gräshoppans position och sträck på dig och försök äta av bladen längre bort.
 
4. Lägg dig på golvet som ett frö igen och andas djupt 3 ggr.
 
5. Sätt dig i fjärilens position.
 
6. Tryck med armarna ner mot benen 3ggr. Vicka sedan lite snabbare med benen som om du testar dem i vinden.
 
7. Försök att känna känslan rädd och visa det med din kropp och mimik.
 
8. Rör bara på benen, knäna och fötterna och ta ett ben i taget.
 
9. Ställ dig upp och ta din boll.
 
10. Gör nu stor fågel positionen med utsträckt ben.
 
11. Gå över till att göra regnbågs positionen
 
12. Lägg ner bollen framför dig. Och börja titta runt med ögonen som om du letar efter något särskilt.
 
13. Sätt dig ner och ta bollen i ditt knä. Blunda en liten stund. Kupa dina händer framför dina stängda ögon och räkna själv till tre eller följ din ledare. Titta bakom dina kupade händer innan du låter ljuset sippra in genom fingrarna som du sakta, sakta drar nedåt framför ansiktet till bollen igen.
Du har nu samlat hela berättelsen inom dig och är tillbaka här och nu.

18

Namaste nalle vaknar och kommer ur från boet.          
 
1.     Barnen (lika med Namaste nalle i min berättelse)  ligger i cirkel med huvudena mot varandra. – ljud som spelas in är vårljud och morgonljud (meditation med fågelkvittar och kanske lite tupp ljud)
2.     Namaste sträcker ut sig, och lyfter upp höger benet i luften. Där uppe håller benet en stund (ca 30 sekunder) sedan börja göra småcirklar med fötterna (ca 30 sekunder) och efteråt lägger höger benet ner på marken igen.
3.     Namaste tar upp vänster benet med och upprepar samma rörelse med detta ben med.
4.     Nu kommer båda benen upp i luften och Namaste börjar böja knäna och cykla en stund i luften (ca 45 sekunder) och sedan lägger tillbaka benen.
5.     Namaste öppnar ögonen och tittar runt. Magen börjar kurra och Namaste blir ilsken av hunger. Ögonen smalnar till.
6.     Namanste rullar runt och kommer upp till sittande position.
7.     Därifrån ser Namaste en fin fjärill. Ögonen blir stora. Namaste börjar härma fjärillen och gör Fjärill övningarna långsamt (ca 1 minut)
8.     Fjärillen flyger iväg och Namaste får syn på en liten växt som har börjat växa. Namaste försöker också växa och gör ”Fröet som skjuter skott” tre gånger.
9.     Fröet har växt till en fin palm o har blivit lika hög som själva Namaste. Palmen står ståtligt och det gör Namaste med (Trädposition) – ca 1 minut
10.  Plötsligt kommer en kraftig vind som börjar böja palmen. Namaste tycker att det ä roligt och härmar palmen. Namaste gör ”Den vajande palmen” i ganska snabb takt under ca 1 minuter.
11.  Vinden börjar avta och Namaste vajar långsamt tills kommer till stilla stående.
12.  Namaste ser sig omkring med stora ögon och upptäcker en glad groda som hoppar runt. Namaste följer efter grodan och hoppar runt med glädje (ca 1 minuter).
13.  Namaste börjar känna sig trött efter den långa vårdagen och lägger sig i cirkel. Avslappning.
 

17

Vårberättelse med aktivitet och vila för nyfikna nybörjare.

Berättelsen och rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både berättelsen och rörelserna. Jag tänker mig en gympalektion inomhus för en förskoleklass.
Alla barnen får ställa sig utspritt på golvet i gympasalen. Sedan börjar vi med att alla ska sätta sig på huk så att vi ser ut som grodor. Vi är grodor!
Grodan tittar nyfiket runt omkring sig, hon är precis nyväckt av vårvindarna som är varma men starka. Grodan tittar noga på sina fötter, vrister, knän och ben och hoppar sedan det första skuttet för i år. Skuttet blir kort och ovant. Grodan landar och känner sig lite ilsken, när hon gick i ide kunde hon hoppa jättebra och nu känns fötterna, vristerna, knäna och benen stela. Hur ser du ut i ansiktet när du är ilsken? Visa de andra grodorna ditt ansiktsuttryck och bli sedan ditt vanliga glada du.
Grodan får börja öva på att hoppa igen! Hopp hopp hopp... Men ibland tar vårvinden i så att grodan nästan blåser omkull. Grodan sitter på huk och svajar från sida till sida.
Vinden avtar snart och grodan kan tryggt hoppa vidare. Hur långt är det längsta hoppet som du kan hoppa? Hur kort är det kortaste hoppet som du kan hoppa? Efter någon minuts hoppande börjar det kännas bra och vant igen i kroppen.
Strax kommer grodan fram till ett träd vars grenar vajar/vevar bland molnen, det är vårvinden som rör om i grenverket. Grodan tittar upp på trädkronan och tar satts allt vad hon kan för att hoppa upp i trädet. Nu hoppar vi så högt vi kan!
Vips sitter grodan i trädet och sträcker sina framben upp emot himlen. Hon vevar med de bland molnen. Grodan ser fåglar flyga förbi och solen värmer gott även om vårvinden är stark. Grodan sitter på huk i trädet och vajar/vevar med sina framben tills att knäna känns alldeles trötta.
Nu reser vi på oss och blir träd. (Så får knäna vila.) Trädet står stadigt med sina rötter i jorden och det gör du också med båda dina fötter på golvet. Dina armar är långa grenar som sträcker sig mot himlen/taket.
Du känner hur vårvinden tar tag i dig. Prova att svaja så mycket som dina vrister och din balans kan, från sida till sida. Bli så lång att du måste stå på dina tår!
Sakta slutar trädet svaja och vi landar på våra fötter igen. Hitta balansen på båda dina fötter och lyft sedan höger ben, vifta med benet och titta runt omkring dig utan att trilla.
Nu blir vi lugna träd med höger fot mot vänster ben.(Sätt din fot över eller under knäet för att inte skada leden.) Pressa höger fot in i vänster ben och fokusera ögonen på en punkt på golvet framför dig. Hitta balansen i din kropp och fokusera på att vila i stunden. Stå kvar i tio långsamma andetag. Tillbaka till två stadiga fötter på golvet. Nu gör vi detsamma med vänster ben, glöm inte att ta tio långsamma andetag.
Sätt ner din vänstra fot på golvet och hitta balansen med båda fötterna på golvet. Sträck på dig upp mot himlen/taket, sänk sakta armarna och böj på knäna och kom ner i en sittande position på golvet för att krama om dina knän och ge dig själv en kram för att du varit så duktig på att vara groda och träd i både vila och aktivitet! /Anna Lindholm

16

Vår

Jag håller inte i några barngrupper alls utan gör detta enbart i egenskap av privatperson med en liten tjej som snart fyller tre. Dels gör jag kursen för att så småningom kunna hålla egna barngrupper men också för att vi bor på en liten ort där aktivitetsutbudet för barn är ganska begränsat och mitt barn är väldigt rörligt och längtar efter diverse aktiviteter. Hon vill ofta att vi ska dansa, hoppa, snurra och hon älskar när jag tränar yoga för då kan hon vara med också. Därför utgår jag från henne och hennes nivå och fantasi när jag gör passen.

Syftet med övningen jag gjort till vårkapitlet är att väcka kroppen och "leka av oss" för att sedan kunna slappna av lättare efter förskolan på eftermiddagarna när energin ofta är lite ofokuserad och uppskruvad.
I skrivande stund har vi fortfarande snö och minusgrader så vi kan inte vara utomhus. Istället är vi inne i värmen, hemma men eftersom vi båda har livlig fantasi så låtsas vi att det är vår här inne.

Övningarna jag använt
Yogaövningarna jag använt är Fröet som slår skott, Trädet, Palmen/trädet som vajar i vinden, Grodan och kråkan. Jag lade också till lite sprallis för att få bränna lite energi med fokus på vrister, ben och fötter och slowmotionrörelsen vinden som fick blåsa lite, mycket och sedan lite igen. Vi illustrerar också ilska med våra ögon, fötter och ben. Eftersom vi fantiserar om våren så låtsas vi att vi ser olika djur som vi illustrerar med yogapositionerna.

Vi avslutar med en kortare version av vårmeditationen i boken för att lugna ner oss och koppla av inför kvällen.
 Totalt tar sagan ca 30 minuter att genomföra inkl lite avslappning på slutet. Jag har gjort en egen spellista där tempot i låtarna följer ungefär hur jag har tänkt flödet i sagan så att tempot ökar i musiken ungefär samtidigt som vi gör snabba rörelser och musiken lugnar sig när vi ska vara långsamma. Under vårmeditationen har jag lite bakgrundsmusik med fågelkvitter eftersom det ännu inte är läge att vara ute och lyssna på det riktiga fågelkvittret.

Så här ser sagan ut

Det är vår i luften, vi vaknar efter vår långa vila, växer upp och sträcker på oss (Fröet som skjuter skott). När vi har vilat hela vintern behöver vi skaka loss kroppen. Vi har så mycket spring i benen och dansar loss för att väcka kroppen (Sprallis med fokus på ben, knän, vrister, fötter). Efter dansen stannar vi upp och ser oss omkring, vi noterar hur våren ser ut runtomkring oss, hur det grönskar, knoppar som brister och trädgårdslandet som börjar gro. Vi återför fokus till vårt eget lilla frö som nu blir större och större.
Fröet växer upp till ett träd, ute hos oss på landet blåser det en del på våren och trädet vajar lite i vinden.
Vi låtsas att vi kan se vinden och vi märker hur den först blåser lite för att sedan öka och blåsa mer och mer, tills det nästan stormar. När det blåser mycket låter vinden arg. Vi visar varandra hur arg vinden ser ut, den blänger på oss (ögonen). När vi är riktigt arga stampar vi med fötterna och benen. Vi går tillbaka till vinden som blåser mycket men som snart lugnar ner sig igen tills den stannar helt.
När vinden inte längre blåser kan vi titta oss om kring igen och vi ser grodorna som hoppar vid sjön och några kråkor som traskar runt på marken och njuter i vårsolen. 
Vi bestämmer oss för att lägga oss ner och njuta av våren vi också. Vi lägger oss ner och gör en vårmeditation.

15

❖    Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
I läroplanen för förskolan (reviderad. 2019) står det tydligt att förskolan har ett viktigt uppdrag att främja barnens utveckling, hälsa och välbefinnande. Hållbar utveckling och en positiv framtidstro betonas mer i den reviderade läroplanen för förskolan. Det är självklart och väsentligt för mig att barnen och pedagogerna mår bra fysiskt och psykiskt för att kunna ha en positiv framtidstro. Vi kan inte låta barnen få olika fysiska och psykiska problem i tidig ålder. Där är det självklart att  förskolan har ett viktigt uppdrag att ge barnen förutsättningar att utveckla en bra hälsa och välbefinnande. Att få gå på utbildningen “Barn i balans” känns så aktuellt och passande i tid med tanke på att läroplanen nu ska revideras då “hållbar utveckling, hälsa och välbefinnande” kommer in mer. Det passar även mitt intresse för hälsa och välbefinnande. Jag skulle vilja erbjuda barnen att uppleva mer rörelseglädje efter utbildningen och erbjuda barnen mer lugna stunder med rörelser i den stressiga vardagen. 
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa igenom övningarna är bland annat:
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
 
●      respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
●      förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
●      sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
           kroppsliga och personliga integritet
●      självständighet och tillit till sin egen förmåga
●      fantasi och föreställningsförmåga
●      motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
           viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
●      förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
●      förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
●      förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
●      ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
❖    Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
❖    Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
❖    I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas i och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
❖    I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja först i stället för morgonsamling innan frukten.
 
❖    Bestäm sedan "ramen" :
Vilken påhittad miljö? Här har du våren att använda dig av till exempel, titta och hitta inspiration under punkt 4!
 
Att vi är i skogen och att vi börjar ta en promenad tillsammans igenom skogen. För att skapa stämning vill jag använda lugn musik (som fågelsång med avslappnande musik. fågelsång på våren (naturljud) på Spotify och lite rekvisita (bilder av olika djur, träd som dyker upp under promenaden och landskap) vid behov.
 
UPPGIFT 1: Vår
 
(Vi börjar sittande i en ring.)
Det är vår. Snön har smält och det är inte kallt längre ute. Vi behöver inte ta på oss lika mycket kläder som på vintern när vi ska gå ut. Solen värmer oss så skönt (vi kramar vår kropp). Alla djur som har sovit och vilat i sina iden under hela vintern börjar vakna till. Björnar, igelkottar, nyckelpigor, ormar och ekorrar börjar vakna till
 (vi sträcker på oss så långt som vi kan och gäspar). Nu ska vi också vakna. Vi ska först väcka vår kropp (vi klappar hela kroppen försiktigt och omsorgsfullt med händerna, armarna, benen, fötterna, magen, ryggen och huvudet osv).
 
Nu ska vi ta en vårpromenad tillsammans genom skogen. Nu ska vi följa en stig som tar oss genom ett skogsäventyr. (Vi ställer oss upp på golvet/ marken och går på stället. Vi använder “fötterna” och “benen”.) Det är platt i början (går på stället). Sedan kommer en uppförsbacke (går lite långsammare och kraftigare på stället, låtsas att gå i en uppförsbacke) och sedan kommer en nedförsbacke (går lite snabbare på stället, låtsas att gå i en nedförsbacke med lättare steg).
 
I skogen ser vi många träd. Vi ser granar, tallar, björkar och ekar. Vissa träd har tjock stam, vissa har smal stam, vissa träd är långa och kraftiga, vissa träd är korta. Men alla träd i skogen är så vackra och alla träd är viktiga i skogen. Nu ska vi låtsas att vi är ett träd i skogen. Vilket träd vill ni vara? Får man bryta sönder grenar på träd? (Yoga: trädet). Nu blåser det lite grann i skogen (Slowmotion: vinden) och träden i skogen börjar svaja åt höger och vänster (Yoga: den vajande palmen). Vad skönt att det blåser! Känn vinden på kinderna och med hela kroppen!
 
Nu fortsätter vi gå i skogen (går på stället igen). Plötsligt (stanna på golvet/marken) ser vi några små små varelser som rör sig bakom en sten. Nu tar vi fram förstoringsglas för att kunna se de små varelserna (vi låtsas ta fram ett förstoringsglas från fickan och hålla det med ena handen. (Vi tittar noga med vårt “öga”.). Törs vi gå fram för att titta? Det var ju små grodor som hoppar bakom stenen (Yoga:Grodan). Titta där! Det är ju citronfjärilar också som flyger och leker på ängen (Yoga: Fjärilen). Nu är vi faktiskt framme på ängen där vi tänkte vara. Vi kan måla regnbågar i luften för att göra ängen ännu finare. (Slowmotion: Regnbågen med bara armarna och överkroppen).
 
Nu ska vi lägga oss på ängen för en stunds vila. Tänk er att ni ligger på marken där det finns massor av vitsippor (vi lägger oss på golvet/marken för att vila). Solen tittar fram och värmer så skönt hela kroppen. Ta ett djupt andetag. Andas ut genom
näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande. Nu är vi färdiga med promenaden i skogen. Tack för en härlig promenad tillsammans!
 

14

Klassen hålls i en spegelsal i en dansstudio och barnen är i åldern 4-7 år. Jag har valt positionerna Trädet, fjärilen och den vajande palmen.
 
Rörelser:
Sinnesorganen: lyssna (fåglarna), ögat (sida till sida), synen (speja)
Känslor: ilska (motvind) , glädje (ny kompis)
Yttre faktorer: Ben (balans och fjärilsvingar), armar (vajande palm, veva bland molnen) Ögonen (speja och titta)
 
Yogasaga:
 
(Barnen börjar i liggande position)
En liten fjäril vaknar sakta upp i sitt bo som är i ett träd ute i skogen.
Den har blivit väckt av vinden som susar utanför (lyssna). Sakta öppnar han ögonen, sträcker på sig så han blir så lång som han bara kan (barnen gör samma sak). Han sätter sig upp (Fjärilen) och gäspar, sträcker armarna upp mot himlen och lutar sig först år höger sedan åt vänster (barnen gör samma sak).
Han kikar ut ur boet och ser solen lysa och han hör några fåglar kvittra lite längre bort. Han känner sig lite hungrig och sugen på (fråga barnen vad fjärilar äter) nektar och flyger ut för att hitta en blomma att hämta nektar ifrån.
Träden vajar i vinden (Vajande palm) och fjärilen flyger.
Plötsligt biter blåsen i och det börjar blåsa mer och mer (Palmerna vajar hårdare i vinden).
Fjärilen (Fjärilen) får jobba på ordentligt (“vifta” med knäna) och han grimarserar (gör en min som visar att det är jobbigt) för han får ta i så mycket. Han känner att han börjar bli lite arg för det är så himla jobbigt att flyga i motvinden (visa att du är arg med ansiktet).
Han spejar (speja med handen och sök med ögonen åt höger och vänster) efter ett träd (Trädet) att flyga till så han får vila lite.
Det blåser och blåser och träden vajar (Vajande palmen). Det börjar regna lite (barnen gör vattendroppar med händer och fingrar) men molnen försvinner snabbt bort då vinden för bort molnen (Veva bland molnen och skjut molnen framför dig).
Ganska snart kommer fjärilen till ett träd (Trädet). Där finns ett annat litet fjärilsbo bo som han flyger in i. Oh, så skönt det var att få vila! (Fjärilen + slå ihop vingarna = knäna ihop).
-Hej! Hör han någon som säger.
Fjärilen tittar åt sidan och ser då en annan fjäril.
-Hej! Bor du här? Förlåt men det blåste så mycket och det var så himla jobbigt att flyga!
Jag såg ditt bo och när jag tänkte vila här på trädet.
-Ingen fara, då får gärna stanna. Jag heter Lisa, vad heter du?
-Jag heter Sixten.
-Jag har lite nektar här i en burk, vill du ha lite?
-Gärna! Tack. Sixten blev jätteglad, han som var så hungrig och trött och törstig efter den jobbiga flygturen.
 
Sedan den dagen blev Lisa och Sixten bästa kompisar =)

13

Jag jobbar på en förskola och tänker mig att denna berättelse passar barn mellan 4-5 år.
 
Barnen sitter, på golvet,  utspridda i vårt samlingsrum och jag berättar för dem att jag ska läsa en saga som inkluderar rörelser. Jag börjar med att sätta på en skiva med fågelsång innan jag påbörjar min berättelse.
 
Våren
 
Efter en lång kall vinter började det plötsligt bli varmare i luften, den sista snön smälte undan och dagarna började bli längre och ljusare. Långt nere i jorden låg mängder av små frön och väntade på att få titta upp och växa sig stora.
- Kan alla barnen krypa ihop till små frön såhär. Jag visar.
En morgon då solen värmde extra mycket kunde inte de små fröna vänta längre utan sprack upp, tog sig upp från marken och sträckte sig mot solen.
-Nu kan ni sakta resa er upp och sträcka era armar högt över huvudet. Jag visar.
Vi gör det några gånger det är många frön som vill upp :)
Nu är vi träd som står på en grön äng. Jag visar Trädet och ber barnen att försöka.
Som alltid på våren så varierar vädret från soligt till kallt och blåsigt och våra trädkronor rör sig sakta i vinden. Vi provar att svaja i vinden och tappar vi balansen så är det bara att prova igen.
En fjäril har nyss kommit ut ur sin puppa och slår sig ner på en gren i trädet.
Vi sätter oss ner och fladdrar med våra vingar. Jag visar Fjärilen. Plötsligt hör fjärilen ett ljud uppifrån trädkronan (krax krax) och sedan ett annat ljud nerifrån marken (kvack kvack). Utan att röra huvudet tittar fjärilen upp och sedan ner, den gör den flera gånger för att försöka få syn på vad det är som låter. I trädkronan ser fjärilen såsmåningom vem det är som kraxar. Det är en kråkfamilj, ungarna är hungriga och kraxar efter mat. Såhär ser kråkan ut (jag visar) och vi provar om vi kan bli en kråkfamilj. Ibland tappar ungarna balansen men det gör ingenting, de får prova om och om igen.
Det faller några regndroppar och nere på marken börjar några grodor hoppa omkring. De älskar när det regnar och vi förstår var det kvackande ljudet kom ifrån. Nu ska vi, likt grodor, hoppa så högt vi kan, ungefär såhär (jag visar). 
Regnet avtar lika plötsligt som det kom och på himlen syns en regnbåge. Grodorna stannar upp och vi ska med långsamma rörelser visa den stora vackra regnbågen. Jag visar och ber barnen göra likadant. Vi gör rörelsen så sakta vi kan.
Det börjar bli kväll och alla djuren drar sig undan för att sova, en ensam koltrast sjunger en sista sång, alla djuren sluter sina ögon och lyssnar. Vi lägger oss ner, blundar och lyssnar på fågelsången.
 

12

Inlämningsuppgift Våren - Niños en equilibrio, Ecuador 2018 10 25
 
Övningarna kommer främst att erbjudas till barn inskrivna i Futuro Valdivia , Ecuador.
Futuro Valdivia har en stor tomt där barn och ungdomar i åldern 4 -18 år får chans att utveckla “kropp och knopp”
Det är frivilligt att besöka . Närmast kan jag jämföra det med öppen förskola/fritids i Sverige.
I samråd med lokala mammor, vänder vi oss till barn i åldrarna 5-8 år. Ser vi en nyfikenhet hos äldre barn kommer vi givetvis att göra fler grupper.
Här vid kusten har vi tropiskt kustklimat och det kan vara lite knepigt att hitta de 5 årstiderna.
Våren har jag bestämt att det måste vara november - december.
Det blir fler och fler dagar med sol och blå himmel.
Valarna som har varit här vid kusten och lekt ger sig iväg.
Mangofrukterna mognar.
 
Syfte:
Skapa rörelseglädje, våga prova, vara tokig och skratta
Upptäcka att det finns annat än fotboll, och flickornas roll att hjälpa mamma och passa småsyskon
Upptäcka fantasin ( många har aldrig hört en saga än mindre sett en sagobok)
Flickor och pojkar hjälps åt, tar på varandra i lek och i hjälpande syfte.
Höra ny musik, upptäcka andra rytmer än latinomusik, gärna med engelsk text (när det passar med text) för att öppna upp språksinnet.
Stärka de kriterier som finns angående vad rörelse förbättrar
 
Rörelsesaga för våren
 
Börjar med slowmotion:
Börjar med att gå runt och hälsa på varandra i slowmotion.
Vi sätter oss ner. Sakta, sakta. Hur långsamt kan du sätta dig ner?
Vi lägger oss ner. sakta, sakta. Hur långsamt kan du lägga dig ner? Vilken kroppsdel kom först ner på marken, och sen…….?
Blunda! kan du höra några fåglar? Hur många olika? Naturens egna fågelsång.
·       “vakna upp musik”, ev Morning has broken
Titta åt höger,  vänster,  -  Vem väckte mig? Hur ser du ut när du bli väckt men vill sova, titta med arga ögon. Solen skiner! Titta med glada ögon! .
Börja dansa med tårna, vänster fot, höger fot, vänster ben, höger ben. Sitt upp.
Yoga:
Så många glada fjärilar som flyger omkring
Res upp i Bergspositionen
Nej, jag är fortfarande trött, stående fällkniven
God morgon, god morgon, res dig upp  viskar alla de vajande palmerna, det rasslar och prasslar i bladen, så skönt de fläktar.
Jag är hungrig. Vi går till Mangoträdet. Där står Mangoträdet och sträcker på sig så stolt.
“Godmorgon kära mangoträd, har du några goda frukter till mig?”
“Många goda, söta och saftiga frukter. Men vill du ha får du allt hoppa upp och ta dom”. Och mangoträdet sträcker på sig ändå stoltare.
Klart jag ska ha en frukt, nu kommer jag med ett skutt = grodan
Mätt och glad dansar jag ner till havet för att säga hej då till valarna. Tårna börjar dansa, fötterna, benen, ögonen.
Det blåser vid havet. Ibland kommer en kall vind, ibland en ljummen och skön vind.
Där ser jag en val = gräshoppan
Valen glider sakta fram i vattnet, rör lite makligt på stjärtfenan, upp och ner. Den gör sig redo för den långa färden norrut.
“Hej då valen, vi ses i juni nästa år.
“Vilken härlig morgon jag har haft.” “Nu skuttar jag gladeligen hem”
Använd Sprallis. Musik ev “Wake me up before you gogo”. Musiken har mycket rytm och glädje och lätt att lyssna in texten/strofen.
Återfå lugnet och uppmärksamheten med att göra Sprallis i slowmotion.
Avsluta med att barnen får välja, tillsammans i par, bland vårens yogakort och träna själva.
Samla gruppen igen, för att prata om yogakorten, ev några som vill visa en rörelse.
 
Här är passet slut med mycket rörelse och glädje och ev några engelska fraser/ord med hem i bagaget.
 
Jag tänker att det här första passet är ett bra sätt att presentera vårens yogapositioner slowmotion och sprallis.
 
Övriga träffar tänker jag mig att använda mig av de förslag som ges i kursmaterialet angående yogakortleken.
Viktigt kommer att vara att vi samlas och bygger sagor tillsammans.
Varje pass har ett inslag av yoga från våren och Solhälsningen, sprallis och slowmotion.
 
Ögonleken på ett litet annat sätt: barnen får titta nära på en röd kartongbit, ett hjärta, sedan längre bort på en vit vägg eller ett blädderblockspapper. Vad har hänt? Hjärtat har blivit grönt!
Mer lekar från kursmaterielet.
 
Recept: Mangosmoothie med mango, banan och mjölk eller vatten. Att lära barnen att bananen gör smoothisen söt, inget tillsatt socker behövs.
Mango lasso: 1 mango, 2 dl naturell yoghurt, 1,5 dl vatten, ev 1 tsk kardemumma, isbitar myntablad.
 

11

Våren Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: mjuka upp kroppen inför passet. Lugnt tempo, väcka kroppen mjukt.
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav våren ca 10min
• Ramen: morgonstund - kroppen ska vakna och fyllas med ny energi, och sinnet ges möjlighet att öppnas för nya möjligheter.

YOGA/SLOWMOTION: • Börja dubbelvikt, axelbrett mellan fötterna och kom långsamt upp hela vägen, armarna sträcks mot himlen sist av allt - vajande palmen 3ggr/sida
• Bredda lite mellan fötterna - vinden 6ggr/sida, långsamt
• Stå kvar - boxa, först 4/sida långsamt - 8/sida snabbare - 4/sida långsamt
• Hitta balansen på höger fot, dra sakta upp vänster fot - trädet, håll i ca 30sek - kom ner med foten och byt sida.
• Kom ner på golvet långsamt, sitt ner - fjärilen SPRALLIS:
• Hoppa på höger fot i sidled 10 hopp - byt fot
• Sitt på huk med händerna i golvet och armbågarna mot insida knä och gå framåt 6 steg - åt höger 6 steg - bakåt 6 steg - åt vänster 6 steg
• Grodhopp rakt upp som avslutning

1. Fokus på fötter, vrister, ben i både trädet, fjärilen och sprallis
2. Fokus på ögonen i vajande palmen och vinden där blicken följer rörelsen, samt trädet där blicken fixeras och hjälper balansen
3. Uttryck känslan ”ilska” i box i de snabba repetitionerna, gör dig av med inneboende aggressioner
4. ”Det är morgon och vi väcker kroppen till liv”

10

Vi börjar med att sitta i en ring på golvet i FJÄRILENS POSITION.

Nu har snön börjat smälta bort, blunda och lyssna på vattendropparna som faller från taket ner till marken ta ett djup andetag, fyll era lungor och andas sakta ut, ta ett djup andetag till och försök känna våren.
Den härliga vårsolen börjar lysa och värma marken och då börjar fröna gro, vi blir nu till små frön. Vi gör FRÖET SOM SKJUTER SKOTT 3 gånger och avslutar ståendes.

Dessa frön blir till träd. Vi ställer oss i TRÄDETS POSITION.  Allt är så lugnt och stilla och skönt i skogen.  Men nu börjar det blåsa jätte mycket, oj vad det blåser i träden nu ställer vi oss på båda fötterna, känner ni hur det svajar i kroppen? Det är en ilsken vind, hur känns det i era kroppar? rör era fötter, vrister, knän och ben till musiken känn ilskan från vinden i era kroppar, kan vi se arg ut med ögonen? vi avslutar med att skaka av oss ilskan och känner hur den ilskna vinden ger med sig. Nu har det nästan slutat blåsa, träden slutar att svaja och står nu helt stilla igen, vi gör trädet igen.

Men titta här kommer det en groda som hoppar förbi, vi kan också vara grodor, vi gör GRODAN 3gånger.
Försök titta upp på molnen, vad ser de ut som, jag ser ett moln som liknar en svan, ser ni?   Vi rör molnen, skjuter dem åt sidan och uppåt, fram och tillbaka. Nu får ni röra era huvuden till musiken, sakta rör vi oss runt i rummet, hur sakta kan vi röra oss, kan vi röra oss ännu saktare? känn om ni kan känna solensstrålar på er panna, era kinder, er mun, luta huvudet så att solen kan värma er öron också.

Vi avslutar som frön på marken igen och andas några lugna andetag.
Alternativ avlutning: Vårmeditation, vi lägger oss ner, slappnar av i kroppen och känn vinden som blåser ljumma vindar på er, känn solen som värmer. Lägg händerna på magen, slut era ögon, ta ett djup andetag och känn hur magen fylls på med luft när jag räknat till fyra blåser ni ut. Vi upprepar ta ett till andetag känn hur era händer lyfts av magen och andas ut.
 
Jag kommer att ha en grupp barn i åldrarna fyra till fem. Vi kommer att hålla till ute i vår ”pinnskog” om vädret tillåter annars kan vi använda vår gymnastiksal. Några av dessa barn har fått prova på yoga, sprallis och slowmotion. Eftersom inte alla barnen har det tar vi en introduktion till att börja med, där jag visar de rörelser som kommer att komma i berättelsen. Jag vill att barnen ska lära känna sin egen kropp och att det inte är en tävling med kompisarna. Jag vill att barnen ska få känna att det är sköt att röra sig och att det även är skönt att låta kroppen sänka tempot och få vila.
 
 
Musik
Vårens första dag
Salala (feat. Peter Gabriel)
Pop corn
What a wonderful world
Fågelsång med avslappnande musik
 

9

Ett rörelsepass på rasten. Utomhus på skolgården. F-klass tom 3:an ca 40 elever.
 
Vi värmer upp med en kort berättelse/ eller några ord om våren. 
Där vi använder oss av rörelserna 
- vinden
- tryck bort vinden
- regnbågen
 
Jag berättar...
"Det är vår i luften"
Våren är kommen. Regnet faller från en solklar vårhimmel.
Regnbågen skymtar på den blåa himlen ( rörelsen regnbågen )
Känn hur det blåser varma vindar ( ta med kroppen i rörelsen vinden ) 
Solen värmer, våren är kommen. ( tryck bort vinden )
SLUT!
 
Mer uppvärmning och lek med lekarna härmaporna och statyn.
Barnen paras ihop 2 och 2. Prova leda och att ledas. Perfekta samarbeten. 
 
Sen ska musiken på!
Skelettdansen.
Rör på kroppen. Fokus på fötter, vrister, knän och ben.
Uttryck olika känslor. Fokus på ilskan som hör till våren.
 
Sen är rasten slut!

8

Syfte: Att göra en lektion där rörelseglädjen är i fokus och att eleverna samtidigt får bekanta sig med olika begrepp som tex, snabbt, långsamt, upp och ned samt med några olika Yoga/Slowmotionövningar. De elever som behöver får sitta ned under passet. Målgruppen är elever med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar. Jag väljer att inte arbeta med känslan ilska just vid detta tillfället då flertalet av mina elever är känsliga för affektsmitta och kan få svårt att ta sig ur känslan. Detta är en ny erfarenhet för eleverna och därför vill jag att övningen bara ska generera en positiv, spännande och förhoppningsvis härlig känsla
Inledning:
Vi startar med att väcka våra kroppar till liv genom att bara röra oss i en cirkel i rummet. Val av musik kommer senare. Vi känner hur våra fötter rör sig mot underlaget och gör en kroppsscanning medans vi går. Vi stannar på våra platser och fokuserar på våra fötter anklar och ben (sprallis.) Vilka rörelser kan man göra? Hur långt/bak fram kan man ta sitt ben? Åt sidan? Vänster/höger? Här jobbar vi med de olika begreppen samtidigt som vi väcker kroppen till liv genom härlig musik… Nu är vi på gång!

Utförande:
Nu börjar äventyret för dagen… Vi ska ut i naturen…
Vi lär känna några olika rörelser som är bra för hela kroppen. Eftersom eleverna inte har provat detta förut går vi igenom rörelserna ordentligt så att alla kan göra dem utifrån sina egna förutsättningar.
Vi går in i bergets position och känner efter hur den känns i kroppen. Vi är berg… och ser om vi klarar av att stå en kort stund. Högt uppe bland molnen. Hur känns molnen egentligen. Vi provar att röra oss fram och tillbaka och får in rörelsen ”veva bland molnen” (Slowmotion)

Uppe på toppen av berget ser vi massa träd överallt. Gå igenom trädets position. Vi är träd..
Som plötsligt blir palmer. Gå igenom palmens position. Hur känns det? Är det svårt så anpassar vi efter elevens förmåga. Plötsligt börjar det blåsa där vår palm står. Vi börjar vaja i vinden, åt sidan, höger och vänster (tränar begreppen) VI känner efter hur det känns, blåser det mycket eller lite, Hur mycket kan vår palm svaja egentligen (olikheter belyses) Idag vill vi ha en stilla och lugn dag så vi provar att trycka bort vinden (Slowmotion). Vi avslutar med att måla vår dag i olika färger. Vi får en fin och härlig dag tillsammans…

Avslutning:
Lägg er ner på mattan, Känn hur kroppen vilar på underlaget. Lyssna på fåglarnas kvitter och ta ett djupt andetag. Lägg handen på magen och känn hur magen åker upp och ned som en ballong som fylls med luft. In och ut, långa andetag… Du blir tung och avslappnad i hela kroppen. Ligg nu bara och lyssna på vårens fåglar som sjunger högt uppe i träden. Känn hur avslappnad och skön kroppen känns. Lyssna…
Nu kan du börja röra på fingrar, händer och sträcka armarna över huvudet. Sträck på dig som en katt som håller på att vakna. Sätt dig upp försiktigt och kom upp till stående igen.
Hur kändes denna övning? Viktigt att lyssna på eleverna då många har svårt att förstå och en del elever kan behöva visuella förstärkningar i form av bilder..
Vi avslutar med att ge oss själva en kram eller en klapp på axeln..
 

7

Vårberättelsen om fjärilen

Fjärilen vaknade av att solen värmde och kände att den ville flyga ut på äventyr. Den flög upp i luften och kände hur den svävande härligt i luften, fick syn på ett träd som den satte sig högt upp i trädtoppen. Där uppe kunde man se långt bort och på sina fjärildkompisar som också tyckte om att vara i träden och kände att trädet stod stadigt i marken. Plötsligt kände den vinden som började blåsa svalt och skönt, men började blåsa mer så att det kom mörka moln. Nej skrek fjärilen ilsket vill inte att det ska regna så vi måste alla hjälpas åt trycka bort vinden så att molnen flyger åt andra hållet. Det var mycket vind som ville komma hitåt men vi lyckades få bort dom så att solen kom fram. Då kom regnbågen fram och lyste upp himlen med sina alla glada färger i rött, orange, gult, grönt, blått, indigo och violett. Fjärilen blev glad att vinden försvann och att regnbågen kom fram så då flög den upp i luften igen för att se och få känn app regnbågens färger. Jag jobbar med barn 3-5 år och detta har vi jobbat mycket med just med fjärliar och regnbågar därav att denna korta berättelse kom till. Kommer att använda mig av Peter Gynt suit Nr 1. Detta gör vi utomhus för att få känna luften, viden och himlen omkring oss.

En del av rörelserna är de bekanta med men innan jag börjar allt så visar jag barnen positionerna innan så de vet vad som komma skall och hur det ser när man gör dom, så att det inte behövs så mycket fokus på det under berättelsens gång. Detta för att de ska komma ner i varv, fyllas med positiv energi och att stärka sin självkänsla.

Vi jobbar nu med LHU projekt där vi har fokus på inre energi (mat, vad behöver kroppen, hur får vi maten osv) miniröris, sprallis och yoga, och allemansrätten (vilka djur har vi, får man slänga skräp i naturen osv) Dom gillar detta mycket med yoga, meditation och fysisk aktivitet. Så det blir nog även lite fysik aktivitet också med Tabataversion

6

Vänder sig till 1-3 barn i femårsåldern.

Miljön är vardagsrummet och det görs för första gången.
 
Vi börjar med att bjuda in till lekstund, men först sätter vi oss ned i ring eller mitt emot varann. Vi håller en hand på magen och en på bröstet och känner hur vi andas. Vad är det som rör sig när vi andas?
 
Idag skall vi börja leka med fötter, ben vrister. Vart sitter dem? vad kallas de olika delarna på benen. Gissningslek.
 
Förklarar att nu skall vi dansa med bara benen, fötterna och vristerna separat och tillsammans till rolig trummande musik. Barnen tiitar på mig och följer efter.
 
Efter dansen skall vi göra härmapor, men fortsätter att bara använda fötter, ben och vrister. turas om att härmas.
Här går det också att titta på planchen över yogaställningar för att få inspiration.
 
Nu sätter vi oss ned och gör klockan med ögonen, men eftersom min målgrupp inte är supersäker på klockan krävs lite mer tydlighet i förklaringen. Till exempel kan jag ha en större klocka i närheten som jag visar på först.
 
Nu börjar jag prata om att det finns olika känslor man kan ha. Barnen får berätta vilka känslor dem har haft eller vet att det finns. Idag skall vi använda känslan arg/ilska.
 
Hur kan man visa att man är arg eller uttrycka känslan arg med ex. ögonen, fötterna eller benen. Alla får visa hur dem uttrycker känslan ilska.
 
Hur kan vi uttrycka andra saker med rörelser, ansiktsutryck och känslor
 
Exempel
Vinden-mycket eller lite vind
Morgonen och hur man väcker kroppen
Våren-känslan av våren
 
alla visar sin version av dessa exempel
 
Vi avslutar med vad ser du leken. Jag säger vad ser du långt borta eller nära eller under något.  Dem svarar.
Sen väljer vi ut något som vi tittar på och försöker se när vi blundar.
 
Nu får var och en berätta vad dem såg när de blundade
 
Sist sätter vi oss i ring lägger en hand på magen och en på bröstet och känner hur vi andas. Hur känns kroppen nu? sen tackar vi varandra för den fina stund vi haft tillsammans.

5

Syfte: Att få ett välbehövligt avbrott efter ett långt lektionspass

Målgrupp:  åk 2

Lokal: klassrummet
Vi brukar vika en liten stund varje eftermiddag och göra något som vi kallar röris. Då varierar vi mellan många olika aktiviteter växelvis inom- och utomhus. Ofta behöver de få röra på sig efter att ha suttit still en längre stund. Ibland kan klassen behöva gå ner i varv för att kunna fokusera bättre på sina uppgifter. Övningarna gör vi även för att träna balans, rörlighet och kroppsmedvetenhet.
 
Klassens tidigare erfarenheter: klassen har under åk 1 regelbundet haft yoga i halvklass och har då fått prova på att göra ett flertal av de ställningar som finns med i er bok. Vi har även haft stunder då vi tränat mindfulness och fokuserat på andningen.
 
Våren
 
Inledning:Efter att ha suttit still och jobbat intensivt en hel lektion har många eventuellt en känsla av trötthet och kanske även av stress. Detta kan ge oss känslan av att vara arga. Vi tänker efter och provar på hur det kan kännas i kroppen och i ansiktet (ögon, mun, panna mm) och funderar på hur man kan se ut när man är ilsken och arg. Vilka rörelser passar ihop med ilska?
 
För att bli av med ilskan i kropparna övergår vi till några sprallisövningar.
 
 
Sprallis - blanda alla ettor
 
 
musik - Shuffla med Samir och Viktor
 
 
Nu när all ilska är borta fortsätter vi med:
 
klockan
 
Berättelse (se nedan)
 
Yoga - Fröet som skjuter skott, fjärilen, trädet och den vajande palmen
 
 
Slowmotion - himmel och jord, veva bland molnen, flygande fjärilar och fåglar
 
 
Musik: What a wonderful world     Israel Kamakawiwoóle
Fågelsång med avslappnande musik    Jamie Llewel
 
Berätta: Nu förflyttar vi oss i tankarna till en äng fylld av blommor som nyligen slagit ut. (Vi minns vårt tidigare arbete med att låta ett litet solrosfrö gro och växa till en fin planta). Himlen är blå och solen lyser så fint. Det är skönt att känna vårsolens strålar värma våra kroppar. Precis intill finns en liten träddunge med både björkar, ekar och andra lövträd. Knopparna på grenarna har spruckit och små, små gröna blad har börjat växa. Från lövverket hörs fågelkvitter, det märks att flyttfåglarna har kommit tillbaka till oss. Vi tänker oss att vi lägger oss ner i gräset och studerar fåglarna. Bland annat ser vi en svala som flyger från träd till träd, ivrig att hitta ett ställe att ha som sitt bo..

4.

Jag utgår hela tiden från min 6 åriga son o vårt rum hemma. Har inte tillgång till nåt annat för tillfället. Han har gått igenom alla
övningar en gång med mig så vi e båda nybörjare Men han e nyfiken o tycker om träning o lek så vi kör med lättare, lekfulla grejer nu i början. Han behöver lära sig lite avslappning så d ser vi fram emot.
 
 
1 - Uppgift 1: Våren 
En ny morgon gror o vi ligger på golvet i fröets position. 
Vi andas lugnt o sakta vaknar vi till en underbar dag. Reser oss upp o föreställer oss fröet som gror till ett stort träd. Ställer oss i trädets position. 
Vi ser ett berg i närheten o låter benet glida ner så vi hamnar i bergets position. Vi tittar så långt vi kan se. 
Men vad nu? Dimma. Vi blir arga då dimman stör vår vackra utsikt. Visar ilska med enbart våra ögon. Vi försöker sparka bort dimman med våra ben o fötter. 
O tillslut lättar den o vi ser härliga solstrålar skina genom molnen mot oss o vi känner en värme i hela kroppen. 
Vi blir lyckliga o så glada att d spritter i hela kroppen så vi rockar loss till vår favoritlåt. 
En underbar start på dagen.

3

Det var en gång en fjäril som flaxade omkring. Det här var ingen vanlig fjäril för den hade sina vingar på fötterna. Fjärilen såg plötsligt en groda som hoppade upp i ett träd. Trädet blev så arg på grodan att det ruskade på sig så att grodan ramlade av. Den låg i gräset och hade jätte ont när en gräshoppa kom förbi. Gräshoppan hörde hur grodan jämrade sig. Han gick fram till grodan och tittade storögt på honom. Grodan sa vem är du? Jag är gräshoppan Hopp vem är du själv och varför ligger du här? Jag har ramlat från trädet sa han och jag har jätte ont i mitt ben. Gräshoppan såg nu fjärilen han bad henne att hämta hjälp. Fjärilen flög från träd till träd och letade efter hjälp. Hon hittade ingen som ville hjälpa grodan i något av träden. Hon blev riktigt arg o flaxade vilt med sina vingar. Hon muttrade en massa om hur elaka alla var som inte ville hjälpa den stackars grodan. Fjärilen flög tillbaka till gräshoppan och grodan. Hon sa till gräshoppan att vi får försöka hjälpa grodan själva här finns ingen i närheten som vill hjälpa. Sagt och gjort de släpade grodan till sitt näckrosblad i dammen där de lämnade honom hos sin mamma som kunde ta hand om honom. Denna saga har jag skrivit tillsammans med mina förskolebarn och är tänkt som en yoga saga där de även får tänka lite efteråt hur det skulle se ut om vi hade vingar på fötterna som fjärilen i sagan och öron på benen.

Jag tänkte att jag kan berätta för barnen att gräshoppor faktiskt har sina öron på benen. Vi kan prata om varför ingen som bor i träden vill hjälpa grodan och varför det gör fjärilen arg.

2

Jag har valt att använda mig av:

 - Andningsövningen Bhastrika.
 - Yoga- Fröet som skjuter skott, Grodan.
 - Slow motion-Veva bland molnen, Trycka bort vinden.
 - Känslan – Ilska uttryck med ögonen.
 - Sprallis rör på vrister, knän och ben. ( Skelettdansen)
 -Komma till ro i form av ”Koka Spagetti”

Samt av gruppleken Jungfru skär efter barnens önskemål.

Syftet med sagan:
-Kroppsuppfattning
-Fantasi
-Växtens kretslopp i naturen.

Eftersom jag arbetar på en Ur och Skur förskola med en avdelning med barn mellan 1-5 år, de är 17 stycken. Alla barnen har varit delaktiga i uppgiften.

Innan jag började sagan så berättade jag lite om vad vi kommer att göra denna gång på samlingen. Barnen är något vana vid yoga, då jag har improviserat ihop lite från de kunskaper jag själv har fått genom att delta på några yoga pass.

Vi utför detta utomhus på gården.
 
Vi började med att göra Bhastrika i en ring 5 gånger, sedan dansade vi Jungfru skär åt båda hållen som en liten uppvärmning. Därefter kommer sagan:


Det var den först vårdagen, alla fröna låg och sov på ängen. Solen tittade fram på himlen. Fröna började vakna. De började med att sträcka upp sig lite i taget, först sittande på knäna och de sträckte upp sina blad mot solen. Då dök det upp ett litet moln framför solen. Fröna blev lite rädda och gömde sig. (tillbaka till grund positionen för fröet som gror.) Molnet åkte vidare och fröna tog mod att växa upp igen, denna gång lite högre. (Stående på knäna med armarna sträckta mot solen.) Då dök det upp ett större moln som skulle passera solen och fröna gömde sig igen. Till slut bestämde fröna att de skulle vara modiga, de sträckte upp sig hela vägen, så de blev långa groddar och njöt av solskenet. (Komma upp till stående med armarna upp mot solen.)
Det började blåsa, men vinden var mjuk och skön, den tog med groddarna upp i luften, enda upp till himlen. Där vevade de skönt bland molnen. Fram och tillbaka från höger till vänster. (veva bland molnen, mjukt och behagligt.) Plötsligt började det blåsa kraftigt, groddarna blev arga och såg ilskna ut. (Uttryck med ögonen.) De började trycka bort vinden från sida till sida. Vinden blåste hårt och groddarna försökte trycka bort vinden snabbare och snabbare. Till slut orkade de inte mer, de blev tröttare och tröttare.(Trycka bort vinden först med snabba rörelser, sedan saktar de av)
När de hade gett upp, så slutade det att blåsa och groddarna ramlade ner från himlen. Rakt ner i munnen på en groda. Grodan blev förvånad men tyckte det var gott med en munsbit. Sedan hoppade grodan hem till sig. (Grodan, några hopp.)  Nu var grodan trött och ville gå vila. När han hade lagt sig till ro, fick han plötsligt lust att dansa. Så började han dansa Skelettdansen. ( Skelettdans, med fokus på vrister, knän och ben.)

Därefter fick barnen komma till ro genom att blunda och ligga som spagettin i en kastrull med klassisk musik till. Jag går runt och känner på armar och ben på barnen om de har slappnat av. När alla är mjuka så har spagettin kokat färdigt.
 

1

 
Tanken med denna berättelse är att barnen ska lära sig att komma ner i varv, lära känna sin kropp och träna på motorik och känna rörelseglädje och även träna på att uttrycka känslor.

På min förskola har vi en avdelning och åldersgruppen är från 1-5 år. Jag har hållit i yogasamlingar i många år så vissa av barnen är bekanta med rörelserna. Jag börjar alltid mina pass med att vi sitter i en ring med dämpad belysning och ljuv musik.

Jag har introducerat en "yoga burk" fylld med vatten och glitter och paljetter. Jag visar barnen hur det ser ut när man skakar den och relaterar till hur vi själva kan känna oss i kroppen när vi är stressade eller "uppe i varv". När jag ställer burken på golvet och den får stå i fred så sjunker allt till botten och lugnar ner sig och så behöver vi också träna på att komma ner i varv....

VÅREN
Vi sitter i en ring i skräddarpositionen. Vi blundar och koncentrerar oss på andningen och hur viktigt det är att andas in och ut genom näsan. Vi tar djupa andetag medans vi blundar och känner hur kroppen kommer till ro och hjärtat bultar saktare och vi finner lugnet i oss. Vi föreställer oss en äng en tidig morgon. Solen tittar fram över horisonten och vi känner dess första strålar smeka våra kalla kroppar efter en lång och mörk vinter. Vi känner hur värmen sprider sig genom kroppen.

Vi börjar vakna till liv. Vi öppnar ögonen och ser ängen framför oss med det nya våta gräset och börjar sakta att vicka på tårna och väcka kroppen försiktigt. Vi sitter kvar och rullar vristerna utåt och inåt. Sakta böjer vi på våra knän och sträcker ut. Vi upprepar övningen ett par gånger lite snabbare. Vi reser oss upp och beundrar landskapet runtomkring oss och ser hur allt börjar få liv. Vi ser träden och gör som de genom att sträcka på våra armar och låtsas att de är grenar och vajar från sida till sida. Vi ser de första blommorna resa på sig och sprida sin underbara doft.

Vi tar djupa andetag. De första fåglarna tittar fram från sina bon och tar sina första vingslag. De kvittrar och vi stannar upp för att lyssna på vårens första symfoni. Vi härmar fåglarna och brer ut våra armar som om de vore vingar och tar våra första vingslag. Vi lyfter upp mot himlen med stora vingslag och känner en svindlande känsla när vi flyger högt över ängen. Vi känner hur vinden lyfter oss högre och högre och vi känner oss fria. Sakta tar vi oss tillbaka ner igen och känner gräset under våra fötter igen. Vi känner hur det kittlas under våra fötter. Små grodor hoppar runt omkring oss och vi härmar dem. Vi känner hur energin flödar genom kroppen och hur vi fylls av värme.

En fors vaknar till liv bredvid oss. Vi ser hur den kämpar mot den sista isen som täcker den som en mantel. Vi förvandlas till forsen. Vi sätter oss igen och sträcker på tårna med raka ben, sedan försöker vi ilsket att bryta oss loss från isen genom att sträcka benen i luften och vi växlar ben som en sax. Vi stampar med fötterna på golvet från sakta till hårt tills vi ser att den sista isen försvinner i vattnet och vi bryter oss äntligen loss och kan rinna iväg. Vi känner hur energin rusar genom våra kroppar och fylls av en känsla av ro men även utmattning.

Vi ser oss omkring och tar in alla intryck från den otroligt vackra miljön som spelas upp framför våra ögon. Vi stannar upp och lägger oss ner och blundar och går igenom allt vi sett och allt vi har känt. Vi fokuserar återigen på andningen och hur vi känner oss i kroppen. Sakta, sakta kommer vi tillbaka till lekhallen i förskolan. Vi öppnar ögonen, sträcker på oss, gäspar om vi behöver. Vi avslutar med att tacka varandra för ett bra pass. Namaste! Musik: Vivaldi - Våren Laleh - Vårens första dag Grieg - Våren
 
 
På min förskola går vi iväg med ett gäng barn för att ha gymnastik en gång i veckan. Vi hyr brandstationens gympasal som ligger ganska nära förskolan. Vi går med de äldre barnen som är mellan 3 och 5 år gamla så de är bekanta med miljön förutom de som är med för förta gången så klart. Ett av profilerna på min förskola är drama så våra barn har lärt sig att använda fantasin och kan lätt föreställa sig olika miljöer eller olika roller så jag tyckte det skulle vara passande med denna berättelsen på gymnastiken. Jag har även yogasamlingar med barnen en gång i veckan så de är även bekanta med yogarörelserna inte så mycket de sprallis eller slowmotion.

Vi börjar alltid med fruktsamling och medans vi äter frukten berättar jag för barnen vad vi ska göra på gympan. Jag förklarar att passet ska innehålla en berättelse som vi ska göra rörelser till.