Vår

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

Jag har valt att använda mig av:

 - Andningsövningen Bhastrika.
 - Yoga- Fröet som skjuter skott, Grodan.
 - Slow motion-Veva bland molnen, Trycka bort vinden.
 - Känslan – Ilska uttryck med ögonen.
 - Sprallis rör på vrister, knän och ben. ( Skelettdansen)
 -Komma till ro i form av ”Koka Spagetti”

Samt av gruppleken Jungfru skär efter barnens önskemål.

Syftet med sagan:
-Kroppsuppfattning
-Fantasi
-Växtens kretslopp i naturen.

Eftersom jag arbetar på en Ur och Skur förskola med en avdelning med barn mellan 1-5 år, de är 17 stycken. Alla barnen har varit delaktiga i uppgiften.

Innan jag började sagan så berättade jag lite om vad vi kommer att göra denna gång på samlingen. Barnen är något vana vid yoga, då jag har improviserat ihop lite från de kunskaper jag själv har fått genom att delta på några yoga pass.

Vi utför detta utomhus på gården.
 
Vi började med att göra Bhastrika i en ring 5 gånger, sedan dansade vi Jungfru skär åt båda hållen som en liten uppvärmning. Därefter kommer sagan:


Det var den först vårdagen, alla fröna låg och sov på ängen. Solen tittade fram på himlen. Fröna började vakna. De började med att sträcka upp sig lite i taget, först sittande på knäna och de sträckte upp sina blad mot solen. Då dök det upp ett litet moln framför solen. Fröna blev lite rädda och gömde sig. (tillbaka till grund positionen för fröet som gror.) Molnet åkte vidare och fröna tog mod att växa upp igen, denna gång lite högre. (Stående på knäna med armarna sträckta mot solen.) Då dök det upp ett större moln som skulle passera solen och fröna gömde sig igen. Till slut bestämde fröna att de skulle vara modiga, de sträckte upp sig hela vägen, så de blev långa groddar och njöt av solskenet. (Komma upp till stående med armarna upp mot solen.)
Det började blåsa, men vinden var mjuk och skön, den tog med groddarna upp i luften, enda upp till himlen. Där vevade de skönt bland molnen. Fram och tillbaka från höger till vänster. (veva bland molnen, mjukt och behagligt.) Plötsligt började det blåsa kraftigt, groddarna blev arga och såg ilskna ut. (Uttryck med ögonen.) De började trycka bort vinden från sida till sida. Vinden blåste hårt och groddarna försökte trycka bort vinden snabbare och snabbare. Till slut orkade de inte mer, de blev tröttare och tröttare.(Trycka bort vinden först med snabba rörelser, sedan saktar de av)
När de hade gett upp, så slutade det att blåsa och groddarna ramlade ner från himlen. Rakt ner i munnen på en groda. Grodan blev förvånad men tyckte det var gott med en munsbit. Sedan hoppade grodan hem till sig. (Grodan, några hopp.)  Nu var grodan trött och ville gå vila. När han hade lagt sig till ro, fick han plötsligt lust att dansa. Så började han dansa Skelettdansen. ( Skelettdans, med fokus på vrister, knän och ben.)

Därefter fick barnen komma till ro genom att blunda och ligga som spagettin i en kastrull med klassisk musik till. Jag går runt och känner på armar och ben på barnen om de har slappnat av. När alla är mjuka så har spagettin kokat färdigt.
 

En stor rubrik.

Inledning och bakgrund
Av Chris Andersson
 
Alla mina pass är planerade för förskoleklass och år 1i första hand och till viss del för år 2-3 i min skola. Jag sitter i utvecklings gruppen för hjärnträning och mindfulness på skolan som startade i våras. Så jag ska försöka handleda mina kollegor att utöka användandet av yoga, mindfulness och rörelse i klassrummet under året som kommer. Därför blev jag så glad när jag hittade denna kurs. Så jag kan bli säkrare på min uppgift. Har aldrig tidigare yogat själv men tycker att det är mycket intressant och ger mig lugn när jag gör övningar tillsammans med min klass. Har också börjat använda mig av detta när jag har stresshuvudvärk.
 
Syftet till sagan är att få yoga som en naturlig del i skolans uppdrag. Tyckte också att det var trevligt att kunna knyta den till ett tema som ”Fjärilens livscykel”. Ett trevligt tema som är ganska vanligt att skolor har då det går att ha fjärilslarver i klassrummet för att sedan följa deras utveckling på nära håll till färdig fjäril. Då tänkte jag att det kunde vara kul om just min fjärilssaga blev en återkommande yoga övning för varje ny förskoleklass. Fjärilsleken som jag hittade på tror jag blir ett trevligt komplement till fjärilssagan då vi kan röra oss på en större yta och inte bara står stilla på en plats.
 
Instruktioner innan beror lite på men jag skulle först och främst sätta upp bildstödet för yoga/hjärnträning på tavlan så att alla vet vad som ska komma under dagen. Vi har bildstöd för alla skolans aktiviteter för en dag uppsatta redan på morgonen för de barn som behöver. Den stora gemensamma planen för dagen,
 
Övriga avbrott under pågående lektion har jag också alltid planerat i förväg men ej klockslag. Sitter också alltid uppe med bildstöd vid den plats där jag har min lektion. Vi har tre pågående lektioner samtidigt på olika platser i klassrummet varje dag. Varje lärare ansvarar för sin lektion på sin plats av klassrummet. Bildstödet funkar på samma sätt om jag tänker ha en yoga övning eller rörelseaktivitet före en lektion eller i slutet av en lektion eller om vi ska upp och röra på oss för att höja pulsen mitt i en lektion. Jag har använt mig mest av tabata och lite kroppsscaning samt att fokusera och lyssna på klangen till min Tibitanska böneskål.
 
När jag presenterar något nytt för en barngrupp brukar jag dela upp övningen i mindre delar och så övar vi rörelserna tillsammans. Sedan binder vi ihop allt. Har inte valt någon musik till någon av övningarna då det måste bli musik som jag tycker passar ihop med övningen. Men det kommer jag säkert att bygga på under tid. Jag har även rytmik för klassen varje vecka och då är det musik till.
 
 
 
Fjärilens första tur om våren
Av Chris Andersson
 
Det är vår och härligt vårväder. Du är ute på en (0) promenad och letar efter fjärilsägg. Fjärilsägg är små och inte så lätta att upptäcka så du får titta noga på nässlornas blad. Stå alldeles stilla och titta bara med dina ögon (1) runt i nässelsnåret. Titta på, under och åt sidorna. Var stilla med kroppen så att du inte råkar bränna dig på något blad.
 
Men där ligger det ju några (2) ägg. Du tittar noga på ett av äggen. Du ser att ägget är alldeles stilla. Du bestämmer dig för att komma tillbaka varje dag för att se hur det går för det lilla ägget. (3) Ägget utvecklas och blir en larv som glupskt äter av nässlornas blad. Den sträcker på sig för att nå ett blad lite längre upp.
 
Larven bildar en (4) puppa och ligger där väntar tills den är redo att komma ut. Äntligen är det dax. (5) Fjärilen sitter stilla och (6) vecklar sakta ut sina vingar. Det tar lite tid. Fjärilen prövar att vicka lite på vingarna men den känner sig lite (7) rädd för det blåser lite och fjärilen är inte redo att flyga än. (8)
 
Fjärilen sträcker på alla sina sex ben ett i taget för att känna vinden runt hela sig och för att bli lite säkrare. (9) Nu känner sig fjärilen sig redo och vingarna har utvecklats helt och hållet. (10) Nu kan vi se fjärilens alla färger som skimrar som en regnbåge.
 
Nu flyger fjärilen iväg med sina vackra stora (11) vingar. Fjärilen känner vinden som lyfter den upp, upp, upp. När fjärilen har flugit en liten stund vill den hitta någonstans att vila. Den tittar med sina små (12) knappnålsögon efter en vacker blomma att landa på.
Å där ser den en lila blomma (13) som den sakta sätter sig på. Nu får fjärilen vila sina vackra vingar innan den ger sig ut på en ny flygtur.
 
Instruktioner till
Fjärilens första tur om våren
Av Chris Andersson
 
0. Promenera på stället.
 
1. Rör bara på ögonen som om du tittar jättenoga och letar med blicken på bladen. Uppåt, neråt och åt sidorna.
 
2. Lägg dig på på golvet som ett frö och låtsas att du är ett fjärilsägg. Andas 3ggr.
 
3. Lägg dig i gräshoppans position och sträck på dig och försök äta av bladen längre bort.
 
4. Lägg dig på golvet som ett frö igen och andas djupt 3 ggr.
 
5. Sätt dig i fjärilens position.
 
6. Tryck med armarna ner mot benen 3ggr. Vicka sedan lite snabbare med benen som om du testar dem i vinden.
 
7. Försök att känna känslan rädd och visa det med din kropp och mimik.
 
8. Rör bara på benen, knäna och fötterna och ta ett ben i taget.
 
9. Ställ dig upp och ta din boll.
 
10. Gör nu stor fågel positionen med utsträckt ben.
 
11. Gå över till att göra regnbågs positionen
 
12. Lägg ner bollen framför dig. Och börja titta runt med ögonen som om du letar efter något särskilt.
 
13. Sätt dig ner och ta bollen i ditt knä. Blunda en liten stund. Kupa dina händer framför dina stängda ögon och räkna själv till tre eller följ din ledare. Titta bakom dina kupade händer innan du låter ljuset sippra in genom fingrarna som du sakta, sakta drar nedåt framför ansiktet till bollen igen.
Du har nu samlat hela berättelsen inom dig och är tillbaka här och nu.

En stor rubrik.

Namaste nalle vaknar och kommer ur från boet.          
 
1.     Barnen (lika med Namaste nalle i min berättelse)  ligger i cirkel med huvudena mot varandra. – ljud som spelas in är vårljud och morgonljud (meditation med fågelkvittar och kanske lite tupp ljud)
2.     Namaste sträcker ut sig, och lyfter upp höger benet i luften. Där uppe håller benet en stund (ca 30 sekunder) sedan börja göra småcirklar med fötterna (ca 30 sekunder) och efteråt lägger höger benet ner på marken igen.
3.     Namaste tar upp vänster benet med och upprepar samma rörelse med detta ben med.
4.     Nu kommer båda benen upp i luften och Namaste börjar böja knäna och cykla en stund i luften (ca 45 sekunder) och sedan lägger tillbaka benen.
5.     Namaste öppnar ögonen och tittar runt. Magen börjar kurra och Namaste blir ilsken av hunger. Ögonen smalnar till.
6.     Namanste rullar runt och kommer upp till sittande position.
7.     Därifrån ser Namaste en fin fjärill. Ögonen blir stora. Namaste börjar härma fjärillen och gör Fjärill övningarna långsamt (ca 1 minut)
8.     Fjärillen flyger iväg och Namaste får syn på en liten växt som har börjat växa. Namaste försöker också växa och gör ”Fröet som skjuter skott” tre gånger.
9.     Fröet har växt till en fin palm o har blivit lika hög som själva Namaste. Palmen står ståtligt och det gör Namaste med (Trädposition) – ca 1 minut
10.  Plötsligt kommer en kraftig vind som börjar böja palmen. Namaste tycker att det ä roligt och härmar palmen. Namaste gör ”Den vajande palmen” i ganska snabb takt under ca 1 minuter.
11.  Vinden börjar avta och Namaste vajar långsamt tills kommer till stilla stående.
12.  Namaste ser sig omkring med stora ögon och upptäcker en glad groda som hoppar runt. Namaste följer efter grodan och hoppar runt med glädje (ca 1 minuter).
13.  Namaste börjar känna sig trött efter den långa vårdagen och lägger sig i cirkel. Avslappning.
 

En stor rubrik.

Vårberättelse med aktivitet och vila för nyfikna nybörjare.

Berättelsen och rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både berättelsen och rörelserna. Jag tänker mig en gympalektion inomhus för en förskoleklass.
Alla barnen får ställa sig utspritt på golvet i gympasalen. Sedan börjar vi med att alla ska sätta sig på huk så att vi ser ut som grodor. Vi är grodor!
Grodan tittar nyfiket runt omkring sig, hon är precis nyväckt av vårvindarna som är varma men starka. Grodan tittar noga på sina fötter, vrister, knän och ben och hoppar sedan det första skuttet för i år. Skuttet blir kort och ovant. Grodan landar och känner sig lite ilsken, när hon gick i ide kunde hon hoppa jättebra och nu känns fötterna, vristerna, knäna och benen stela. Hur ser du ut i ansiktet när du är ilsken? Visa de andra grodorna ditt ansiktsuttryck och bli sedan ditt vanliga glada du.
Grodan får börja öva på att hoppa igen! Hopp hopp hopp... Men ibland tar vårvinden i så att grodan nästan blåser omkull. Grodan sitter på huk och svajar från sida till sida.
Vinden avtar snart och grodan kan tryggt hoppa vidare. Hur långt är det längsta hoppet som du kan hoppa? Hur kort är det kortaste hoppet som du kan hoppa? Efter någon minuts hoppande börjar det kännas bra och vant igen i kroppen.
Strax kommer grodan fram till ett träd vars grenar vajar/vevar bland molnen, det är vårvinden som rör om i grenverket. Grodan tittar upp på trädkronan och tar satts allt vad hon kan för att hoppa upp i trädet. Nu hoppar vi så högt vi kan!
Vips sitter grodan i trädet och sträcker sina framben upp emot himlen. Hon vevar med de bland molnen. Grodan ser fåglar flyga förbi och solen värmer gott även om vårvinden är stark. Grodan sitter på huk i trädet och vajar/vevar med sina framben tills att knäna känns alldeles trötta.
Nu reser vi på oss och blir träd. (Så får knäna vila.) Trädet står stadigt med sina rötter i jorden och det gör du också med båda dina fötter på golvet. Dina armar är långa grenar som sträcker sig mot himlen/taket.
Du känner hur vårvinden tar tag i dig. Prova att svaja så mycket som dina vrister och din balans kan, från sida till sida. Bli så lång att du måste stå på dina tår!
Sakta slutar trädet svaja och vi landar på våra fötter igen. Hitta balansen på båda dina fötter och lyft sedan höger ben, vifta med benet och titta runt omkring dig utan att trilla.
Nu blir vi lugna träd med höger fot mot vänster ben.(Sätt din fot över eller under knäet för att inte skada leden.) Pressa höger fot in i vänster ben och fokusera ögonen på en punkt på golvet framför dig. Hitta balansen i din kropp och fokusera på att vila i stunden. Stå kvar i tio långsamma andetag. Tillbaka till två stadiga fötter på golvet. Nu gör vi detsamma med vänster ben, glöm inte att ta tio långsamma andetag.
Sätt ner din vänstra fot på golvet och hitta balansen med båda fötterna på golvet. Sträck på dig upp mot himlen/taket, sänk sakta armarna och böj på knäna och kom ner i en sittande position på golvet för att krama om dina knän och ge dig själv en kram för att du varit så duktig på att vara groda och träd i både vila och aktivitet! /Anna Lindholm

En stor rubrik.

Vår

Jag håller inte i några barngrupper alls utan gör detta enbart i egenskap av privatperson med en liten tjej som snart fyller tre. Dels gör jag kursen för att så småningom kunna hålla egna barngrupper men också för att vi bor på en liten ort där aktivitetsutbudet för barn är ganska begränsat och mitt barn är väldigt rörligt och längtar efter diverse aktiviteter. Hon vill ofta att vi ska dansa, hoppa, snurra och hon älskar när jag tränar yoga för då kan hon vara med också. Därför utgår jag från henne och hennes nivå och fantasi när jag gör passen.

Syftet med övningen jag gjort till vårkapitlet är att väcka kroppen och "leka av oss" för att sedan kunna slappna av lättare efter förskolan på eftermiddagarna när energin ofta är lite ofokuserad och uppskruvad.
I skrivande stund har vi fortfarande snö och minusgrader så vi kan inte vara utomhus. Istället är vi inne i värmen, hemma men eftersom vi båda har livlig fantasi så låtsas vi att det är vår här inne.

Övningarna jag använt
Yogaövningarna jag använt är Fröet som slår skott, Trädet, Palmen/trädet som vajar i vinden, Grodan och kråkan. Jag lade också till lite sprallis för att få bränna lite energi med fokus på vrister, ben och fötter och slowmotionrörelsen vinden som fick blåsa lite, mycket och sedan lite igen. Vi illustrerar också ilska med våra ögon, fötter och ben. Eftersom vi fantiserar om våren så låtsas vi att vi ser olika djur som vi illustrerar med yogapositionerna.

Vi avslutar med en kortare version av vårmeditationen i boken för att lugna ner oss och koppla av inför kvällen.
 Totalt tar sagan ca 30 minuter att genomföra inkl lite avslappning på slutet. Jag har gjort en egen spellista där tempot i låtarna följer ungefär hur jag har tänkt flödet i sagan så att tempot ökar i musiken ungefär samtidigt som vi gör snabba rörelser och musiken lugnar sig när vi ska vara långsamma. Under vårmeditationen har jag lite bakgrundsmusik med fågelkvitter eftersom det ännu inte är läge att vara ute och lyssna på det riktiga fågelkvittret.

Så här ser sagan ut

Det är vår i luften, vi vaknar efter vår långa vila, växer upp och sträcker på oss (Fröet som skjuter skott). När vi har vilat hela vintern behöver vi skaka loss kroppen. Vi har så mycket spring i benen och dansar loss för att väcka kroppen (Sprallis med fokus på ben, knän, vrister, fötter). Efter dansen stannar vi upp och ser oss omkring, vi noterar hur våren ser ut runtomkring oss, hur det grönskar, knoppar som brister och trädgårdslandet som börjar gro. Vi återför fokus till vårt eget lilla frö som nu blir större och större.
Fröet växer upp till ett träd, ute hos oss på landet blåser det en del på våren och trädet vajar lite i vinden.
Vi låtsas att vi kan se vinden och vi märker hur den först blåser lite för att sedan öka och blåsa mer och mer, tills det nästan stormar. När det blåser mycket låter vinden arg. Vi visar varandra hur arg vinden ser ut, den blänger på oss (ögonen). När vi är riktigt arga stampar vi med fötterna och benen. Vi går tillbaka till vinden som blåser mycket men som snart lugnar ner sig igen tills den stannar helt.
När vinden inte längre blåser kan vi titta oss om kring igen och vi ser grodorna som hoppar vid sjön och några kråkor som traskar runt på marken och njuter i vårsolen. 
Vi bestämmer oss för att lägga oss ner och njuta av våren vi också. Vi lägger oss ner och gör en vårmeditation.

En stor rubrik.

❖    Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
I läroplanen för förskolan (reviderad. 2019) står det tydligt att förskolan har ett viktigt uppdrag att främja barnens utveckling, hälsa och välbefinnande. Hållbar utveckling och en positiv framtidstro betonas mer i den reviderade läroplanen för förskolan. Det är självklart och väsentligt för mig att barnen och pedagogerna mår bra fysiskt och psykiskt för att kunna ha en positiv framtidstro. Vi kan inte låta barnen få olika fysiska och psykiska problem i tidig ålder. Där är det självklart att  förskolan har ett viktigt uppdrag att ge barnen förutsättningar att utveckla en bra hälsa och välbefinnande. Att få gå på utbildningen “Barn i balans” känns så aktuellt och passande i tid med tanke på att läroplanen nu ska revideras då “hållbar utveckling, hälsa och välbefinnande” kommer in mer. Det passar även mitt intresse för hälsa och välbefinnande. Jag skulle vilja erbjuda barnen att uppleva mer rörelseglädje efter utbildningen och erbjuda barnen mer lugna stunder med rörelser i den stressiga vardagen. 
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa igenom övningarna är bland annat:
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
 
●      respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
●      förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
●      sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
           kroppsliga och personliga integritet
●      självständighet och tillit till sin egen förmåga
●      fantasi och föreställningsförmåga
●      motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
           viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
●      förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
●      förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
●      förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
●      ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
❖    Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
❖    Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
❖    I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas i och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
❖    I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja först i stället för morgonsamling innan frukten.
 
❖    Bestäm sedan "ramen" :
Vilken påhittad miljö? Här har du våren att använda dig av till exempel, titta och hitta inspiration under punkt 4!
 
Att vi är i skogen och att vi börjar ta en promenad tillsammans igenom skogen. För att skapa stämning vill jag använda lugn musik (som fågelsång med avslappnande musik. fågelsång på våren (naturljud) på Spotify och lite rekvisita (bilder av olika djur, träd som dyker upp under promenaden och landskap) vid behov.
 
UPPGIFT 1: Vår
 
(Vi börjar sittande i en ring.)
Det är vår. Snön har smält och det är inte kallt längre ute. Vi behöver inte ta på oss lika mycket kläder som på vintern när vi ska gå ut. Solen värmer oss så skönt (vi kramar vår kropp). Alla djur som har sovit och vilat i sina iden under hela vintern börjar vakna till. Björnar, igelkottar, nyckelpigor, ormar och ekorrar börjar vakna till
 (vi sträcker på oss så långt som vi kan och gäspar). Nu ska vi också vakna. Vi ska först väcka vår kropp (vi klappar hela kroppen försiktigt och omsorgsfullt med händerna, armarna, benen, fötterna, magen, ryggen och huvudet osv).
 
Nu ska vi ta en vårpromenad tillsammans genom skogen. Nu ska vi följa en stig som tar oss genom ett skogsäventyr. (Vi ställer oss upp på golvet/ marken och går på stället. Vi använder “fötterna” och “benen”.) Det är platt i början (går på stället). Sedan kommer en uppförsbacke (går lite långsammare och kraftigare på stället, låtsas att gå i en uppförsbacke) och sedan kommer en nedförsbacke (går lite snabbare på stället, låtsas att gå i en nedförsbacke med lättare steg).
 
I skogen ser vi många träd. Vi ser granar, tallar, björkar och ekar. Vissa träd har tjock stam, vissa har smal stam, vissa träd är långa och kraftiga, vissa träd är korta. Men alla träd i skogen är så vackra och alla träd är viktiga i skogen. Nu ska vi låtsas att vi är ett träd i skogen. Vilket träd vill ni vara? Får man bryta sönder grenar på träd? (Yoga: trädet). Nu blåser det lite grann i skogen (Slowmotion: vinden) och träden i skogen börjar svaja åt höger och vänster (Yoga: den vajande palmen). Vad skönt att det blåser! Känn vinden på kinderna och med hela kroppen!
 
Nu fortsätter vi gå i skogen (går på stället igen). Plötsligt (stanna på golvet/marken) ser vi några små små varelser som rör sig bakom en sten. Nu tar vi fram förstoringsglas för att kunna se de små varelserna (vi låtsas ta fram ett förstoringsglas från fickan och hålla det med ena handen. (Vi tittar noga med vårt “öga”.). Törs vi gå fram för att titta? Det var ju små grodor som hoppar bakom stenen (Yoga:Grodan). Titta där! Det är ju citronfjärilar också som flyger och leker på ängen (Yoga: Fjärilen). Nu är vi faktiskt framme på ängen där vi tänkte vara. Vi kan måla regnbågar i luften för att göra ängen ännu finare. (Slowmotion: Regnbågen med bara armarna och överkroppen).
 
Nu ska vi lägga oss på ängen för en stunds vila. Tänk er att ni ligger på marken där det finns massor av vitsippor (vi lägger oss på golvet/marken för att vila). Solen tittar fram och värmer så skönt hela kroppen. Ta ett djupt andetag. Andas ut genom
näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande. Nu är vi färdiga med promenaden i skogen. Tack för en härlig promenad tillsammans!
 

En stor rubrik.

Klassen hålls i en spegelsal i en dansstudio och barnen är i åldern 4-7 år. Jag har valt positionerna Trädet, fjärilen och den vajande palmen.
 
Rörelser:
Sinnesorganen: lyssna (fåglarna), ögat (sida till sida), synen (speja)
Känslor: ilska (motvind) , glädje (ny kompis)
Yttre faktorer: Ben (balans och fjärilsvingar), armar (vajande palm, veva bland molnen) Ögonen (speja och titta)
 
Yogasaga:
 
(Barnen börjar i liggande position)
En liten fjäril vaknar sakta upp i sitt bo som är i ett träd ute i skogen.
Den har blivit väckt av vinden som susar utanför (lyssna). Sakta öppnar han ögonen, sträcker på sig så han blir så lång som han bara kan (barnen gör samma sak). Han sätter sig upp (Fjärilen) och gäspar, sträcker armarna upp mot himlen och lutar sig först år höger sedan åt vänster (barnen gör samma sak).
Han kikar ut ur boet och ser solen lysa och han hör några fåglar kvittra lite längre bort. Han känner sig lite hungrig och sugen på (fråga barnen vad fjärilar äter) nektar och flyger ut för att hitta en blomma att hämta nektar ifrån.
Träden vajar i vinden (Vajande palm) och fjärilen flyger.
Plötsligt biter blåsen i och det börjar blåsa mer och mer (Palmerna vajar hårdare i vinden).
Fjärilen (Fjärilen) får jobba på ordentligt (“vifta” med knäna) och han grimarserar (gör en min som visar att det är jobbigt) för han får ta i så mycket. Han känner att han börjar bli lite arg för det är så himla jobbigt att flyga i motvinden (visa att du är arg med ansiktet).
Han spejar (speja med handen och sök med ögonen åt höger och vänster) efter ett träd (Trädet) att flyga till så han får vila lite.
Det blåser och blåser och träden vajar (Vajande palmen). Det börjar regna lite (barnen gör vattendroppar med händer och fingrar) men molnen försvinner snabbt bort då vinden för bort molnen (Veva bland molnen och skjut molnen framför dig).
Ganska snart kommer fjärilen till ett träd (Trädet). Där finns ett annat litet fjärilsbo bo som han flyger in i. Oh, så skönt det var att få vila! (Fjärilen + slå ihop vingarna = knäna ihop).
-Hej! Hör han någon som säger.
Fjärilen tittar åt sidan och ser då en annan fjäril.
-Hej! Bor du här? Förlåt men det blåste så mycket och det var så himla jobbigt att flyga!
Jag såg ditt bo och när jag tänkte vila här på trädet.
-Ingen fara, då får gärna stanna. Jag heter Lisa, vad heter du?
-Jag heter Sixten.
-Jag har lite nektar här i en burk, vill du ha lite?
-Gärna! Tack. Sixten blev jätteglad, han som var så hungrig och trött och törstig efter den jobbiga flygturen.
 
Sedan den dagen blev Lisa och Sixten bästa kompisar =)

En stor rubrik.

Jag jobbar på en förskola och tänker mig att denna berättelse passar barn mellan 4-5 år.
 
Barnen sitter, på golvet,  utspridda i vårt samlingsrum och jag berättar för dem att jag ska läsa en saga som inkluderar rörelser. Jag börjar med att sätta på en skiva med fågelsång innan jag påbörjar min berättelse.
 
Våren
 
Efter en lång kall vinter började det plötsligt bli varmare i luften, den sista snön smälte undan och dagarna började bli längre och ljusare. Långt nere i jorden låg mängder av små frön och väntade på att få titta upp och växa sig stora.
- Kan alla barnen krypa ihop till små frön såhär. Jag visar.
En morgon då solen värmde extra mycket kunde inte de små fröna vänta längre utan sprack upp, tog sig upp från marken och sträckte sig mot solen.
-Nu kan ni sakta resa er upp och sträcka era armar högt över huvudet. Jag visar.
Vi gör det några gånger det är många frön som vill upp :)
Nu är vi träd som står på en grön äng. Jag visar Trädet och ber barnen att försöka.
Som alltid på våren så varierar vädret från soligt till kallt och blåsigt och våra trädkronor rör sig sakta i vinden. Vi provar att svaja i vinden och tappar vi balansen så är det bara att prova igen.
En fjäril har nyss kommit ut ur sin puppa och slår sig ner på en gren i trädet.
Vi sätter oss ner och fladdrar med våra vingar. Jag visar Fjärilen. Plötsligt hör fjärilen ett ljud uppifrån trädkronan (krax krax) och sedan ett annat ljud nerifrån marken (kvack kvack). Utan att röra huvudet tittar fjärilen upp och sedan ner, den gör den flera gånger för att försöka få syn på vad det är som låter. I trädkronan ser fjärilen såsmåningom vem det är som kraxar. Det är en kråkfamilj, ungarna är hungriga och kraxar efter mat. Såhär ser kråkan ut (jag visar) och vi provar om vi kan bli en kråkfamilj. Ibland tappar ungarna balansen men det gör ingenting, de får prova om och om igen.
Det faller några regndroppar och nere på marken börjar några grodor hoppa omkring. De älskar när det regnar och vi förstår var det kvackande ljudet kom ifrån. Nu ska vi, likt grodor, hoppa så högt vi kan, ungefär såhär (jag visar). 
Regnet avtar lika plötsligt som det kom och på himlen syns en regnbåge. Grodorna stannar upp och vi ska med långsamma rörelser visa den stora vackra regnbågen. Jag visar och ber barnen göra likadant. Vi gör rörelsen så sakta vi kan.
Det börjar bli kväll och alla djuren drar sig undan för att sova, en ensam koltrast sjunger en sista sång, alla djuren sluter sina ögon och lyssnar. Vi lägger oss ner, blundar och lyssnar på fågelsången.
 

En stor rubrik.

Inlämningsuppgift Våren - Niños en equilibrio, Ecuador 2018 10 25
 
Övningarna kommer främst att erbjudas till barn inskrivna i Futuro Valdivia , Ecuador.
Futuro Valdivia har en stor tomt där barn och ungdomar i åldern 4 -18 år får chans att utveckla “kropp och knopp”
Det är frivilligt att besöka . Närmast kan jag jämföra det med öppen förskola/fritids i Sverige.
I samråd med lokala mammor, vänder vi oss till barn i åldrarna 5-8 år. Ser vi en nyfikenhet hos äldre barn kommer vi givetvis att göra fler grupper.
Här vid kusten har vi tropiskt kustklimat och det kan vara lite knepigt att hitta de 5 årstiderna.
Våren har jag bestämt att det måste vara november - december.
Det blir fler och fler dagar med sol och blå himmel.
Valarna som har varit här vid kusten och lekt ger sig iväg.
Mangofrukterna mognar.
 
Syfte:
Skapa rörelseglädje, våga prova, vara tokig och skratta
Upptäcka att det finns annat än fotboll, och flickornas roll att hjälpa mamma och passa småsyskon
Upptäcka fantasin ( många har aldrig hört en saga än mindre sett en sagobok)
Flickor och pojkar hjälps åt, tar på varandra i lek och i hjälpande syfte.
Höra ny musik, upptäcka andra rytmer än latinomusik, gärna med engelsk text (när det passar med text) för att öppna upp språksinnet.
Stärka de kriterier som finns angående vad rörelse förbättrar
 
Rörelsesaga för våren
 
Börjar med slowmotion:
Börjar med att gå runt och hälsa på varandra i slowmotion.
Vi sätter oss ner. Sakta, sakta. Hur långsamt kan du sätta dig ner?
Vi lägger oss ner. sakta, sakta. Hur långsamt kan du lägga dig ner? Vilken kroppsdel kom först ner på marken, och sen…….?
Blunda! kan du höra några fåglar? Hur många olika? Naturens egna fågelsång.
·       “vakna upp musik”, ev Morning has broken
Titta åt höger,  vänster,  -  Vem väckte mig? Hur ser du ut när du bli väckt men vill sova, titta med arga ögon. Solen skiner! Titta med glada ögon! .
Börja dansa med tårna, vänster fot, höger fot, vänster ben, höger ben. Sitt upp.
Yoga:
Så många glada fjärilar som flyger omkring
Res upp i Bergspositionen
Nej, jag är fortfarande trött, stående fällkniven
God morgon, god morgon, res dig upp  viskar alla de vajande palmerna, det rasslar och prasslar i bladen, så skönt de fläktar.
Jag är hungrig. Vi går till Mangoträdet. Där står Mangoträdet och sträcker på sig så stolt.
“Godmorgon kära mangoträd, har du några goda frukter till mig?”
“Många goda, söta och saftiga frukter. Men vill du ha får du allt hoppa upp och ta dom”. Och mangoträdet sträcker på sig ändå stoltare.
Klart jag ska ha en frukt, nu kommer jag med ett skutt = grodan
Mätt och glad dansar jag ner till havet för att säga hej då till valarna. Tårna börjar dansa, fötterna, benen, ögonen.
Det blåser vid havet. Ibland kommer en kall vind, ibland en ljummen och skön vind.
Där ser jag en val = gräshoppan
Valen glider sakta fram i vattnet, rör lite makligt på stjärtfenan, upp och ner. Den gör sig redo för den långa färden norrut.
“Hej då valen, vi ses i juni nästa år.
“Vilken härlig morgon jag har haft.” “Nu skuttar jag gladeligen hem”
Använd Sprallis. Musik ev “Wake me up before you gogo”. Musiken har mycket rytm och glädje och lätt att lyssna in texten/strofen.
Återfå lugnet och uppmärksamheten med att göra Sprallis i slowmotion.
Avsluta med att barnen får välja, tillsammans i par, bland vårens yogakort och träna själva.
Samla gruppen igen, för att prata om yogakorten, ev några som vill visa en rörelse.
 
Här är passet slut med mycket rörelse och glädje och ev några engelska fraser/ord med hem i bagaget.
 
Jag tänker att det här första passet är ett bra sätt att presentera vårens yogapositioner slowmotion och sprallis.
 
Övriga träffar tänker jag mig att använda mig av de förslag som ges i kursmaterialet angående yogakortleken.
Viktigt kommer att vara att vi samlas och bygger sagor tillsammans.
Varje pass har ett inslag av yoga från våren och Solhälsningen, sprallis och slowmotion.
 
Ögonleken på ett litet annat sätt: barnen får titta nära på en röd kartongbit, ett hjärta, sedan längre bort på en vit vägg eller ett blädderblockspapper. Vad har hänt? Hjärtat har blivit grönt!
Mer lekar från kursmaterielet.
 
Recept: Mangosmoothie med mango, banan och mjölk eller vatten. Att lära barnen att bananen gör smoothisen söt, inget tillsatt socker behövs.
Mango lasso: 1 mango, 2 dl naturell yoghurt, 1,5 dl vatten, ev 1 tsk kardemumma, isbitar myntablad.
 

En stor rubrik.

Våren Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: mjuka upp kroppen inför passet. Lugnt tempo, väcka kroppen mjukt.
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav våren ca 10min
• Ramen: morgonstund - kroppen ska vakna och fyllas med ny energi, och sinnet ges möjlighet att öppnas för nya möjligheter.

YOGA/SLOWMOTION: • Börja dubbelvikt, axelbrett mellan fötterna och kom långsamt upp hela vägen, armarna sträcks mot himlen sist av allt - vajande palmen 3ggr/sida
• Bredda lite mellan fötterna - vinden 6ggr/sida, långsamt
• Stå kvar - boxa, först 4/sida långsamt - 8/sida snabbare - 4/sida långsamt
• Hitta balansen på höger fot, dra sakta upp vänster fot - trädet, håll i ca 30sek - kom ner med foten och byt sida.
• Kom ner på golvet långsamt, sitt ner - fjärilen SPRALLIS:
• Hoppa på höger fot i sidled 10 hopp - byt fot
• Sitt på huk med händerna i golvet och armbågarna mot insida knä och gå framåt 6 steg - åt höger 6 steg - bakåt 6 steg - åt vänster 6 steg
• Grodhopp rakt upp som avslutning

1. Fokus på fötter, vrister, ben i både trädet, fjärilen och sprallis
2. Fokus på ögonen i vajande palmen och vinden där blicken följer rörelsen, samt trädet där blicken fixeras och hjälper balansen
3. Uttryck känslan ”ilska” i box i de snabba repetitionerna, gör dig av med inneboende aggressioner
4. ”Det är morgon och vi väcker kroppen till liv”

En stor rubrik.