Sommar

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

21

Till den här uppgiften har jag valt:


Yoga positionerna Örnen och Lejonet.
Slowmotion, Fjärilen, Fösa bort molnen och varv runt solen.
Komma till ro, ljuda och tona i kroppen.
Knacka igång kroppen.
Vanliga hopp blandat med Kryss hopp till låten : Studsa studsa som en boll.
Dansa till Honkey Tonk.
Axlar, armar och händer
Tungan
Känslan glädje.
Yttre visualiseringarna: Det är sommar, Det brinner!
Avslappning Koka spagetti.
 
 Syftet med denna sagan : Koncentration, uthållighet.


 Åldersgrupp: 1-5 åringar.
Jag berättar för barnen på samlingen att vi ska göra en resa till Afrika på ”Rörispasset.” Sedan ger jag instruktionen längs hela berättelsen.
Barnen fick uppleva nya rörelser vilket de tyckte var kul.
Vi utförde detta ute på gården som vanligt, på Rörispasset som jag har en gång i veckan.
Den påhittade miljön är att flyga från en äng till Afrika. Valde Afrika eftersom vi brukar fråga barnen vad de vill göra och lära sig på förskolan per termin och ett önskemål var att åka till Afrika. Så därifrån kom iden till sagan.
 
 Passet/ sagan:
 
Det var en gång några fjärilar som ville ut och resa. Det var sommar och fjärilarna hade sommarlov. De ville resa till Afrika.
Först så stod fjärilarna och blundade. De skulle göra sig startklara inför resan. De började med att ljuda igång insidan av kroppen med ljuden HA, OU,EA,EE och AAH. ( Vi körde några rundor. Barnen härmade efter.)
Därefter knackade de igång utsidan. (Knacka med två fingrar på de olika punkterna). Sedan ryckte de upp och ner med axlarna 4ggr, vevade med armarna, snurrade handleder och spelade med fingrarna. Då hade de väckt kroppen och nu skulle de hoppa ”Hoppetroll” (Till låten Studsa studsa) för att få igång blodcirkulationen.
Nu var fjärilarna startklara och började flyga upp mot himlen. De strålade av glädje att få åka iväg på semester. ( Frågar barnen hur ser man ut när man är lycklig, hur känns det i kroppen. )
Fjärilarna flög länge och njöt av den härliga sommarluften. (slowmotion fjäril. ) Det dök upp moln, som var mjuka som bomull, fjärilarna föste undan molnen mjukt( Slowmotion fösa undan molnen, )tills de kom genom allihopa. De var ganska många. Fjärilarna fortsatte flyga mot Afrika. (Slowmotion Fjäril.) De fick syn på solen. Fjärilarna hade alltid velat flyga runt solen så de tog mod och rundade den 6 ggr (Slowmotion runda solen 3ggr åt båda hållen.) men då började det bli varmt, för varmt, fjärilarna höll på att börja brinna! De skyndade sig bort från solen flåsande. (Flåsa med tungan ute och slowmotion fjäril med snabba vingtag.) Puh! De kom undan. De fortsatte att flyga. (Slowmotion fjäril i lugnt tempo.) Fjärilarna fick syn på något. Något stort som gled på himlen. Det var en Örn! Fjärilarna ropade till örnen: ” Halloo! (Barnen ropar efter) Är det här vägen till Afrika?”(Barnen ropar efter.) Örnen seglade runt på himlen några varv och kom närmare och närmare fram till fjärilarna. (Yogapositon Örnen upprepande gånger.) Örnen tittade på dem och sträckte ut tungan och pruttade med munnen. Sedan flög den iväg. (  Yoga position Örnen några gånger.) Fjärilarna tänkte ” Jaja ” och rykte på axlarna. De flög en stund till och fick syn på mark som kunde se ut som Afrika. De landade ner. Det var varmt, mycket varmare än hemma. Fjärilarna blev glada. De blev så glada att de började dansa Honkey Tonk.( följer rörelserna i låten.) De dansade så glatt att de blev törstiga, tungan hänge ut och de flåsade. De torkade pannan från svett och undrade var de kunde hitta vatten.) De hörde något långt borta. Något som röt. Det var ett lejon. (yogaposition lejonet. 5ggr) Fjärilarna blev nyfikna och flög fram till lejonet och frågade honom om han visste var man kunde hitta vatten. Det visste lejonet. Lejonet var snäll och sa till fjärilarna att de kunde rida på honom till vattenhålet. (krypa runt i led.) de var alla så törstiga när de kom fram. De drack och drack tills de hade släkt törsten och vilade en stund. Fjärilarna tyckte det var för varmt så de tackade lejonet och bestämde sig att flyga hem. ( Slowmotion rörelserna fjärilen, skuffa undan molnen.) De var så trötta när de kom hem. De la sig ner på ängen och föll i djup sömn.
 

20

Inlämningsuppgift 2 sommaren
Av Chris Andersson

Alla mina övningar har jag valt för förskoleklass och år 1. Är det ett nytt moment eller övning så delar jag upp det i delar och lär ut. Vissa övningar liknar övningar som eleverna känner igen sedan tidigare och då är det bara att köra på. Eleverna kommer in i det hela lätt.


Rörelsepaus Sprallis

Ett rörelsepass mitt i lektion för att få sträcka ut kroppen från det stilla sittande ihop krupna arbetet vid lärplattan eller pennan.

Vi gör en variant av sången ”Huvud, axlar, knä och tå” och fokuserar istället på axlar, händer, armar och tunga. 

Sång: Axlar, händer, armar sträck, armar sträck. Axlar, händer, armar sträck, armar sträck. Tungan ut och vicka lite gran. Axlar, händer, armar sträck, armar sträck.

Håll fingertopparna på axlarna.
Skaka på händerna vid sidan om dina axlar.
3-4.Sträck upp dina armar över huvudet och slå ihop händerna till en klapp.
5.   Sträck ut tungan och vicka från mungipa till mungipa. 
      Samtidigt som du sjunger.
6.   Gör rörelserna 1- 4.

Precis som i originalsången så är det kul att öka takten och försöka hinna med i rörelserna.
 
Bild från Pixabay


Rörelsepaus Sprallis

Vi stannar upp och bara släpper det vi har för händerna och så gör vi handleds och fingergympa. Vi gör tre olika varianter.

Först så öppnar och stänger vi händerna med spretiga fingrar. Som blinkersljus på en bil. Fingrarna spretar och sedan in till knuten hand.   Räknar till 10.
Därefter så öppnar och stänger vi bara fingrarna samtidigt som vi rör handleden som en sprinkler som vattnar gräsmattan i en båge. Börja med händerna vågrätt lite framför dig. Gå neråt så långt det går och vänd sedan uppåt tills du inte kan böja handleden mer i vinkel. Vänd och gå ner igen. Räkna långsamt till 20.
Nu har vi slappa handleder som bara vickar/skakar i en slö vinkning där fingrarna bara hänger. Räkna till 10.



Rörelsepaus Slowmotion

Ett rörelsepass i början av lektionen när vi väntar in att alla har kommit. Vi gör övningarna med våra fantasibollar som vi alltid bär med oss. Jag bara älskar alla slowmotion rörelser.

Vi börjar jorden runt men gör bara stegen. 
Sedan gör vi ett varv runt solen. Vi gör fyra varv med båda armarna.
Vi gör studsa bollen och räknar till åtta.
Vi sätter oss ner och börjar lektionen.

19

Namaste Nalle åker på semester
 
Barnen (dvs Namanste nallarna) ligger i cirkeln med huvuden mot varandra. Det är varmt ute, solen skiner och luften är het.
Namaste öppnar ögonen och sträcker ut sig liggandes. Armarna kommer upp i luften och Namaste vinkar uppåt, vrider handflatorna ut och in några varv.
Några chibollar läggs in i barnen händer. Bollarna ska skickas runt i cirkeln medan barnen ligger kvar. Endast armarna o axlarna rör sig. Bollarna vandrar två varv runt.
Namaste sätter sig upp och börjar ”knacka igång kroppen” – ca 3 minuter
Plötsligt försvinner solen bakom molnen och Namaste får ett regndropp på munnen. Han sticker ut tungan o slickar på sina läppar och smakar på regnvattnet. Det smakar färskt. Regndropparna fortsätter att komma från himmeln och det är dags att komma upp på fötterna.
Namaste reser sig upp, tar upp sin chiaboll och börjar ”Fösa bort molnen” (ca 1 minut) – det är ju en viktig dag idag. Semestern börjar.
Äntligen solen är framme igen och Namastes kompis, fjärillen har kommit för att hämta upp honom. Namaste sätter sig på fjärilens rygg och de börjar flyga över havet. – Fjärilsövningen med chiboll, ca 1 minut
Fjärilen och Namaste flyger högre och högre och de bestämmer sig att ta ett varv runt solen med – ”Ett varv runt solen övningen med chiboll) – övningen görs : 4 på ena sidan sedan fjärilsövningen (6 armrörelse), sedan 4 övning på andra sidan och fjärillövningen igen.
Namaste ser landet närma sig, dags för att landa. Fjärilen landar mitt i djurparken bland Namastes brevkompisar.
Namaste känner sig trött i kroppen efter den långa flygturen. Men tur att hans vänner har väntat på honom. Namaste hälsar på var och en med samma rörelse som kompisarna visar: Tiger, Lejon och Kamel. – ca 2 minuter / djurövning
Efter en lång resdag känns det gott att ha kul med kompisarna. Alla hoppar runt (ca 2 minuter) – grod övning.
Solen går neråt och Namaste börjar känna sig sömning. Han hittar en mjuk och fin mossbädd under ett träd och lägger sig. (Barnen lägger sig i cirkeln och avslappningsövningar) – ca 5  minuter.
 

18

Sommarberättelse med aktivitet för nyfikna nybörjare.

Berättelsen och rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både berättelsen och rörelserna. Jag tänker mig en rast utomhus för fritidselever i mellanstadieåldern som har suttit stilla för länge och behöver piggas upp. Till aktiviteten behövs några fotbollar. 
 
 
Alla barnen får ställa sig i en stor cirkel och ta varandra i händerna sedan börjar vi hand i hand gå medsols. Under tiden som vi går (i en cirkel) så börjar våra händer aktiveras mer genom att vi trycker och släpper på trycket i kompisarnas händer, gå tre varv. Sedan aktiverar vi armarna och gör som vågor med armarna och kompisarna får ta över vågen, gå tre varv. Sist ska axlarna aktiveras genom höjningar och sänkningar, låt de också gå som vågor genom din kropp, en axel åt gången, över till kompisarnas kroppar, gå tre varv. Nu stannar vi upp i alla rörelserna, avslutar gången och löser upp cirkeln och tar några djupa andetag som stillar oss från alla aktivitet.
 
Nu förvandlas vi till fjärilar som står stilla på skolgården. Vi låtsar att våra armar är vingar och rör de sakta. Solen skiner och fjärilen vill sola sina vingar, låt armarna bli så långa som möjligt ut från kroppen. Fjärilen blir så glad och varm av all sol så hen behöver svalka sig som en hund, räck ut tungan och börja flämta. Sedan flyger fjärilen iväg över skolgården och skrattar/ visar sin glädje med hela kroppen och ansiktsuttrycken. Eleverna uppmuntras till att skratta med tungan utsträckt och att springa runt med flaxande armar. (Kan någon hålla sig för skratt nu så får den kittlas, skämtsam uppmaning.) Fjärilen flyger under sina runder på skolgården förbi en boll och vill prova att studsa den. Barnen får ställa sig i små grupper och dela på en boll. Med mycket studs/böjningar i knäna och långsamma rörelser ska nu fjärilarna studsa en boll till varandra. Försök att fånga bollen med höger hand och studsa iväg den med vänster, byt hand lugnt framför din kropp. Kör övningen i några minuter eller tills att knäna börja kännas tunga efter allt studsande/alla böjningar. Bollarna läggs på marken, i mitten av cirkeln, eleverna står kvar i grupperna.
 
Nu blir vi örnar! Har ni någonsin sett en örn som äter glass från sin ena axel?
Från att ha varit lätta glada fjärilar ska barnen får bli tunga stora örnar. En örn står stabilt på båda sina fötter i marken och hittar sedan balansen på ett ben (börja med höger), det upplyfta benet lindas runt det rotade. Böj lätt på båda knäna för att underlätta positionen för kroppen/örnen. Örnen sträcker ut sina långa vackra vingar och vill visa sina konster. Sträck båda armarna rakt framför dig och lägg vänster arm ovan på höger arm och böj sedan armarna i armvecken så att händerna kan mötas och armbågarna är i axelhöjd. Håll handlederna raka och skjut fram axlarna lite lätt så att skuldrorna delar sig. För att hitta fokus för sinnet och balansen så kikar örnen på bollen på marken!  Ta tre djupa andetag och gå sakta ur positionen bakvänt, börja med att dra tillbaka axlarna osv. Med båda benen åter i marken tas tre nya djupa andetag. Örnen får göra samma stiliga position på andra sidan, vänster fot i marken och vänster arm underst. Återgå till bergets position (beskriver och visar för eleverna som inte är bekanta med den).
Örnen får en idé! Det är ju varmt ute nu mitt i sommaren. Om jag skulle ta och äta lite glas från min axel, tänker hen. Örnen sträcker ut sin tunga och försöker nudda sin axel först på häger sida och sedan på vänster sida. Samtidigt som barnen smakar på sina glassar får dem beskriva vilka smaker på glassen som finns. Vilken är godast? Vilken är bäst på sommaren? Kör några minuter.
Med magen full av glass och sommarvärme sträcker örnen på sig upp mot himlen, sänk sakta armarna och ge dig själv en kram för att du varit så duktig på att vara dig själv och ge alla dem andra örnarna/ kompisarna varsin kram som avslutning. Glöm inte att le!
Anna Lindholm
 

17

❖    Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa igenom övningarna är bland annat:
(Jag tänker välja ut ett eller några fokusmål vid varje tillfälle.)
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
 
●      respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
●      förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
●      sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
           kroppsliga och personliga integritet
●      självständighet och tillit till sin egen förmåga
●      fantasi och föreställningsförmåga
●      motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
           viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
●      förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
●      förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
●      förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
●      ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
❖    Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
❖    Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
 
 
 
❖    I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas i och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
❖    I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja först i stället för morgonsamling innan frukten.
 
❖    Bestäm sedan "ramen" :
Vilken påhittad miljö? Här har du våren att använda dig av till exempel, titta och hitta inspiration under punkt 4!
 
Att vi ska ge oos iväg på djungelvandring och att vi börjar flytta oss till djungeln tillsammans. För att skapa stämning vill jag använda lugn musik och lite rekvisita (bilder av olika djur och landskap) vid behov.
Musik förslag är t.ex. ”Jungle Natural Sound 11 Hours - Exotic Jungle natural sound for relaxation and sleep” (https://youtu.be/QE_jOCqKE3w) och “Rain Sound and Rainforest Animals Sound - Relaxing Sleep” (https://youtu.be/8myYyMg1fFE) osv.
 
UPPGIFT 1: Sommar
 
(Vi börjar sittande i en ring.)
Idag ska vi ge oss iväg på djungelvandring tillsammans. Det är sommar. Det är varmt. Solen skiner idag. Jag tror att djuren i djungeln är pigga och glada (Sprallis: glädje).  Hur tror ni djuren är när de är glada? Hur känns det i era kroppar när ni är glada? (Man skulle kunna samtala kring känslan “glädje”).
Jag tror att vi ska packa lite för djungelvandringen i våra ryggsäckar. Vad vill ni packa i ryggsäckarna? Vad tror ni att vi behöver i djungeln? (Här är det öppet med alla svar. Vi skulle kunna välja ut tillsammans några saker från barnets förslag eller vi kan packa barnens alla förslag beroende på situationen.) Vi (låtsas)packar våra ryggsäckar. Vi masserar och klappar försiktigt våra armar, händer och axlar för att värma upp. Vi måste ha starka axlar för att orka bära våra ryggsäckar! Är vi uppvärmda nu? Då bär vi våra ryggsäckar på ryggen.  
 
Nu ska vi flytta oss till djungeln. Vi börjar vår resa med den här rörelsen.  (Slowmotion: Ett varv runt solen eller jorden runt). Nu är vi inne i den djupaste djupaste djungeln. Kan ni höra något djur? Hur känns det att vara i djungeln? Titta där! Där ser jag en lejonfamilj! (Yoga: Lejonet). Nu vandrar vi vidare i djungeln (Slowmotion: Ett varv runt solen eller jorden runt). Titta där uppe på trädet! Jag ser nu många apor som leker uppe i trädet. Vi leker och rör på våra armar, händer och axlar som aporna på trädet. Kan ni röra på bara armarna? bara händerna? bara axlarna? och nu alltihopa? så mycket det går! (Efter Sprallis) Nu ska vi stretcha oss och härma apor ! (Yoga: Apan).
* Här tänker jag att byta ut till andra yogapositioner (som Tigern, Örnen,Duvan och Kamelen) när barnen har lärt sig “Lejonet” och “Apan”.
Nu fortsätter vi vår vandring igen (Slowmotion: Ett varv runt solen eller jorden runt) och nu är vi framme vid en sjö. Vid denna stora sjö flyger många fina fjärilar (Slowmotion: Fjärilar). Det finns en strand också vid sjön. Nu ska vi lägga oss på våra sköna solstolar. (Vi lägger oss på golvet). Lyssna på vattenljudet! vågorna! fåglar som flyger i himlen! Hör ni något annat ljud? Hur känns vinden på kinderna och kropparna? Vi ska njuta av den välgörande vilan efter den ansträngande djungelvandringen! (efter en stunds vila) Ta ett djupt andetag. Andas ut genom
näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande.
Titta där! Jag ser en kiosk. Det har varit varmt och fuktigt i djungeln. Så nu är vi törstiga eller kanske hungriga, eller hur? Vi kan gå dit och hämta frukt och vatten. (Vi avslutar passet genom att äta frukt och att dricka vatten tillsammans. Vi kan prata om olika sorters mat och smakar med barnen, t.ex. favoritfrukt, dricka, mat o.s.v.)

 

16

En övning för förskolebarn ca 4-5 år.
 
Vi samlas i vårt samlingsrum och jag ber alla barnen att lägga sig ner. Jag säger åt dem att blunda och sätter på en ljudfil med en surrande fluga. Jag låter barnen ligga en liten stund och lyssna till flugan innan jag börjar berätta. 
Vi befinner oss i en park men vilken årstid är det tror ni? Ja, det är sommar. Ni ligger i skuggan av ett träd och har vilat er en liten stund för nu ska ni ut på äventyr :) Jag ber barnen att väcka kroppen genom att sträcka sig långa, röra på fingrar och tår sedan öppna ögonen och sätta sig upp på knä.
 
Jag berättar för dem att vi befinner oss i en speciell park, en stor park, ett naturreservat där vilda djur får ströva fritt.. Nu kan ni ta fram ett ben och lägga bak det andra såhär (jag visar) för nu ska vi besöka aporna. De sitter tillsammans och har just vaknat efter vilan. De sitter och tjattrar med varandra. hur låter apor? Ska vi prova att göra apljud?Efter en stund ber jag barnen att byta ben.
 
Plötsligt blir aporna rädda och flyr upp i ett träd. Det som har skrämt dem är en flock lejon. Ställ er nu på alla fyra (jag visar Lejonet) och ryt som farliga lejon, ut med tungan så långt ni kan. 
 
En liten bit bort smyger några tigrar omkring i gräset. Kan ni härma tigrarna? De ser ut såhär (jag visar).
 
Det är väldigt varmt ute och djuren tycker att det är för varmt för att röra på sig, endast ett djur njuter av de varma sommarvindarna och det är örnen som seglar omkring högt uppe på himlen. Kan ni ställa er upp så ska vi se om vi kan förvandla oss till örnar? Jag instruerar steg för steg och efter en kort stund byter vi sida. 
Nu börjar dagen övergå i kväll och då det blir svalare piggnar djuren till, det är dags för djurdisco. Jag sätter på Hakuna Matata ur Lejonkungen och säger att nu får barnen vara vilka djur de vill och röra sig till musiken. Då låten är slut är det dags för frukt/bär och jag sätter ögonbindel på barnen och delar ut olika sorters frukt/bär, banan, jordgubbe, apelsin. Vilket smakar mest sommar?

15

Sommarmånader i Ecuador: Januari-mars
 
Inledning: Leken “Du är bra för att du är du”
 
Sommarsaga
Slowmotion: ett varv runt solen och brisen. Yoga:apan tigern och kamelen
 
Vilken strålande dag. Idag måste vi gå ner till stranden och bada. Men först tar vi några varv runt solen, för att hälsa och tacka för de varma, härliga strålarna.
Tack kära sol, för att du lyser så skönt över oss.
Tack för alla frukterna som blir så söta och goda av dina strålar
Tack för att du gör alla fåglarna så glada så de sjunger så fint för oss
Tack för att du värmer havet så vi kan få en härlig dag på stranden med bad och lek
 
Jag vill också följa med.
Hör vi någon ropa uppifrån palmen, samtidigt som det kommer flygande en kokosnöt genom luften.
Det är den tokiga och spralliga apan, som har hört vad vi ska göra för kul idag.
Kom ner från palmen din busiga apa så vi får hälsa på dig.
Med ett endaste sving kommer apan ner på marken och hälsar och visar stolt upp sig.
Ok, då går vi allihopa.
Efter ett tag hör vi hur det knakar i buskarna.
Hallå, vem är där?
Det är bara jag, säger tigern och kommer fram och hälsar på oss.
När vi har gått ett tag står helt plötsligt en stor kamel på vägen.
Ursäkta, säger kamelen.
Jag är på semester här i Ecuador. Skulle ni kunna visa mig var stranden ligger.
Självklart, det är bara att följa med oss. Vi är på väg till stranden.
Väl nere på stranden möts vi av den härliga sommarbrisen.
 
En härlig dag på stranden får avslutas med Sprallis. Börja varvet med sommaren. Musik?

 

14

Sommaren Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, öppna upp och skapa energi i kroppen
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav sommaren ca 10min
• Ramen: öppna sinnet för nya intryck, glädjen till en ny dag, skaparkraft YOGA/SLOWMOTION:
• Stå något bredare än axelbrett isär med fötterna, sänk axlarna, lyft upp bröstet - brisen, 4ggr med höger arm, 4ggr med vänster arm, upprepa i 3 set (??? Utifrån tiden!)
• Börja som ovan - fös bort molnen , för upp händerna till ansiktet och andas in, pressa händerna utåt i sidled och andas ut, 6 reps(?) • Kom ner på knä på golvet, dra in höger knä under kroppen och sträck ut vänster ben bakåt - duvan, håll i ca 30sek
• Kom upp på alla fyra - tigern, jobba med höger ben, 8st/ben
• Kom upp till knästående och luta försiktigt bakåt - kamelen, håll i ca 30sek Byt sida och jobba med vänster ben i duvan och tigern, avsluta med kamelen.

SPRALLIS:
• Sitt ner i skräddarställning, avspänningspaus - knyt handen, 4ggr/hand
1. Fokus på axlar, armar och händer i brisen, kamelen och sprallis
2. Fokus på tungan och ”att smaka”/”att ta in” i fös bort molnen
3. Uttryck känslan ”glädje” i fös bort molnen - skjut bort all oro och fyll kroppen med ny energi och glädje
4. ”Du blommar”

13

Kom alla mina vänner och samlas här i en stor ring med mig.

Vill ni veta vad vi ska göra idag? Idag ska vi åka på en resa och vi ska inte vara flygplan vi ska vara fjärilar. Vi flyger med lätta vingslag.
Här kommer det en massa fluffiga moln vi föser undan dem, vi föser och vi tittar fram åt, vi pressar dem åt sidan och vi tar oss ett varv runt jorden.

 Nu har vi kommit till Afrika, här tänker jag att vi ska stanna och utforska naturen och djuren. Titta jag ser ett lejon och titta där kommer en kamel. Nu blir vi till apor.  Kom vi går till trädet där borta, titta det är ett banan träd, tror ni apor gillar bananer? kan vi plocka varsin banan? Vi öppnar den, kan ni sätta tungan mot den, hur smakar det? Smakar den sött?
Jag känner att jag blir glad av den söta smaken vi sprallar loss och smakar på fler frukter, kom igen rör på axlar, armar och händer, rör er till musiken känner ni glädjen i kroppen! Smaka på vindruvorna, smaka på kokosnötterna, hittar ni någon annan frukt ni vill smaka? Känn glädjen i kroppen, i axlarna, armarna och händerna.
Nu är vi så mätta vi åker hem och samlas i ringen igen, varsågoda och sätt er ner ta ett djup andetag fyll magen med luft och blås sakta ut, en gång till.

Vi avslutar med Du är bra för att du är du.
 
Musik
What a wonderful world
Salala
Summer Madness
Shuffla
Grieg: Morning mood

12

Vänder sig till 1-3 barn i femårsåldern. Miljön är vardagsrummet och det görs för första gången eller andra gången.
 
Idag börjar vi med att sitta ned och prata om vad som gör en glad och lycklig. Hur visar ni hur ni blir glada med kroppen och hur låter ni när ni är glada. Alla får sin tur att berätta.
 
Känn hur ni är aldeles glada i kroppen och så gör vi 5 olika yoga possitioner tigern, apan, lejonet, duvan och kamelen. Efter varje possition känner vi hur gladheten sprider sig i kroppen.
 
Nu skall vi röra på våra armar händer och axlar.
Vart sitter handleden?
Vart är axeln?
Vart är händerna och Vart börjar och slutar armen?
 
Kan ni komma på olika sköna rörelser man kan göra med armarna?
Vi kan vara fjärillar som flyger genom molnen, sen tar fjärilen ett varv runt solen. Brisen är stark och sen svag.
Här använder vi rörelserna i slowmotion rörelserna. Men om barnen kommer på egna rörelser till slowmotionhistorian tar vi med dem.
Vi kan upprepa slowmotionhistorian för att det ska bli lättare att komma ihåg.
 
Vi börjar en ny historia men nu skall barnen visa vad dem känner med kroppen ansiktet när jag säger olika saker som;
 
Det brinner
Solen är varm
Du är vinden
Du blommar
 
Nu sätter sig alla ned och vi gör smaktest med alla våra smaker, med en schal för ögonen.
 
Avslutar med avslappning/sommarmeditation en hand på magen och en på bröstet. Känna andningen och sen leda dem in i meditationen.
 
Vi sätter oss i ring efteråt och tackar för att var och en varit där med sina underbara personligheter. Vi ropar varje persons namn tre gånger som ett hurra. Vi tar varandras händer tittar på varandra och säger vi är bra precis som vi är.
SLUT

11

Hej! Denna saga om sommaren kommer vara fokuserad på att resa till varmare länder där man får träffa olika djur. Med tanke på vårt projekt med LHU där vi pratat mycket om var mat kommer ifrån och att de flygs över hit till oss från andra länder så passar detta kapitel väldigt bra där vi får in Kulturell mångfald på ett bra sätt också.

Barnen är 4-5 år och vi kommer nog vara utomhus denna gång också för att få känna värmen mot kroppen som gör att vi blir mjuka i musklerna och lederna.

Det har vi också pratat mycket om hur vår kropp är uppbyggd och vad musklerna behöver och varför det är bra att röra på sig, vila och att det lite lugnt ibland. Jag kommer bjuda barnen på sommarsmoothies som är i boken efter aktiviteten och även innan aktiviteten kommer de få smaka på olika saker och få beskriva hur de smakar. Innan sagan visar jag varje rörelse och position så att de vet vad som kommer och hur de ska göra då.

Sagan om resan runt jorden Vi kommer idag resa JORDEN RUNT där vi kommer få träffa olika djur som vill visa oss var de bor och vad de äter. Så vi flyger länge tills vi kommer fram till Asien och där får vi träffa TIGERN den står och tittar på oss och sen visar den hur den sakta kan smyga fram i det höga gräset för att jaga så han får lite kött att äta. Det är varmt i luften men det går bra att jag ändå för sen kan man vila i skuggan. Nu när vi vet hur tigern har det så är det dags att flyga vidare till Afrika där vi träffar på APAN som vill visa hur vig den är och hur den kan hoppa mellan trädkronorna. Den tycker väldigt mycket om att äta väster, gröbskaker och frukt för att bli så smidig och att orka hoppa omkring. Det. Ar vad apan hade och visa oss så nu kan vi resa vidare och vi hamnar nu i Gobiöknen där det finns många KAMELER de kan gå långt och klarar av värmen bra för i deras två pucklar på ryggen har de mycket fett som gör att de kan klara sig utan vatten länge och orkar gå långt med tunga packningar tex. De äter mycket växter och blad men gör inget om det finns taggar på det dom äter för de slinker ner ändå och smälter bra i deras tre magsäckar. Det var härligt att få träffa dessa alla djur så innan vi får stiga på planet så kommer det en härlig BRIS som svalkar av oss lite efter allt vi har fått se och upplev. Det fläktar så skönt så att håret blåser lite huller om buller men nu ska det bli skönt att få komma hem igen. När vi kommer hem så är det varmt i luften och känner att det är sommar så man kan ligga och värma sig i solen eller ta en härlig avslappning i skuggan är så glad att vara tillbaka hem igen!

Det blev visst en saga med lite fakta i som kan vara en prövning och se om de tar tills sig informationen lättare än att alltid bara sitta rakt upp och ner när vi vill förmedla något.

10

Syfte: Att göra en lektion/ett tillfälle där rörelseglädjen tillsammans med sinnesintryck och avslappning är i fokus samtidigt som eleverna får bekanta sig med olika begrepp som tex, snabbt, långsamt, upp och ned samt med några olika Yoga/Slowmotionövningar. De elever som behöver får sitta ned under passet. Målgruppen är elever med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar.

Vi kommer att belysa känslan glädje och hur den kan kännas i kroppen. Vad blir just du glad över?  Vi kommer att prata om elevens egna guldkorn och hur man kan påminna sig om att livet faktiskt innehåller en massa bra/fina saker som gör en glad.
Fokus ligger på pulshöjande aktiviteter, kroppsuppfattning /avslappning, språk och kommunikation.
Eftersom många av mina elever tycker om när saker upprepar sig så tänker jag att de flesta av mina lektioner kommer att ha likartat upplägg. Detta skapar trygghet för eleverna och en förförståelse av vad som kommer att hända. Utifrån detta upplägg kan vi ibland plocka in recepten och lekar utefter behov.

Inledning:
Vi startar med att väcka våra kroppar till liv genom att bara röra oss i en cirkel i rummet. Val av musik kommer senare. Vi känner hur våra fötter rör sig mot underlaget och gör en kroppsscanning medans vi går. Vi stannar på våra platser och fokuserar på våra armar, händer och axlar (sprallis.) Vilka rörelser kan man göra? Hur långt/bak fram kan man ta sin arm? Åt sidan? Vänster/höger, snabbt/långsamt? Eftersom sommarens känsla är glädje så väljer vi här att se hur vi kan visa känslan genom hur vi rör på oss. Kan armen visa glädje? Hela kroppen? Här jobbar vi med de olika begreppen samtidigt som vi snart kommer att väcka kroppen till liv genom härlig musik… Nu är vi på gång!
Utförande:
1) Skelettdansen i olika former. Vi kommer att börja lektionen med skelettdansen vilken samtidigt som den främjar kropp/rumssuppfattning, rörelseglädje även ger ökad puls, fokus och energi. Låtvalet är detsamma som i den inspelade skelettdansen; Cant stop that feeling, Black pearl (His a pirat), I cant go on, Wild child, All of me, Party rock anthem. Ibland fokuserar vi på:
·       Alla ettor: att röra fötter/ vrister/ ben, händer/armar/axlar, huvudet/ryggraden, bröstkorgen/höfterna, och allt på en gång.
·       Alla tvåor: att röra ögon, öron, näsan, tungan och munnen, allt på en gång.
·       Få fram och förstärka en viss känsla, rädsla, ilska, glädje, ledsamhet, förvåning mm.
·       Växla mellan olika rörelser: Stora/små, Upp/ner, framåt/bakåt, höger/vänster/diagonalt, snabbt, långsamt.


2)
Slowmotion övningar:
Tillsammans med Slowmotionövningarna för årstiden Sommar upplever vi naturen och bygger en saga/händelse tillsammans.  Här tänker jag att eleverna får välja en chiball utifrån vilken färg och doft de vill ha, alternativt får eleven hålla en sjal i regnbågens färger för att förstärka rörelserna på ett härligt och spännande sätt. Nu börjar äventyret för dagen… Vi ska ut i naturen…
Vår resa kommer att ta oss långt härifrån, faktiskt hela vägen runt jorden och även en sväng runt solen. Vi gör rörelsen jorden runt, därefter känner vi en vind som börjar blåsa. Det är brisen som kommer. Med brisen kommer även molnen. Vi längtar efter solen och värmen så vi måste hjälpas åt att fösa bort molnen med hjälp av våra rörelser. Molnen försvinner efter en stund och i solljuset ser vi en fjäril komma flygandes. Vi flyger tillsammans med fjärilen en stund och känner solens strålar värma. Vi flyger närmre och närmre solen och till slut bestämmer vi oss för att flyga ett varv runt solen. När vi landat på jorden igen väljer vi att måla vår värld i regnbågens alla färger. Vi känner oss glada och varma i våra kroppar.
Som variation till denna övning så kan vi hjälpas åt att bygga en saga/händelse med hjälp av rörelserna. Då kanske det blir mer intensiva rörelser och en mer dramatisk händelse med storm istället för bris. Jag hänger med i elevernas fantasi så ser vi var vi hamnar

Avslutning: Musik, Vågor i det lugnande havet(Album, Helande vatten, naturens ljud)
Lägg er ner på mattan, Känn hur kroppen vilar på underlaget. Lyssna på vågorna som sakta sveper in mot stranden och ta ett djupt andetag. Lägg handen på magen och känn hur magen åker upp och ned som en ballong som fylls med luft. In och ut, långa andetag… Du blir tung och avslappnad i hela kroppen. Ligg nu bara och lyssna på vårens fåglar som sjunger högt uppe i träden. Känn hur avslappnad och skön kroppen känns. Lyssna…
(Jag läser sommarmeditiation sid 70 i boken Barn i Balans)
Nu kan du börja röra på fingrar, händer och sträcka armarna över huvudet. Sträck på dig som en katt som håller på att vakna. Sätt dig upp försiktigt och kom upp till stående igen.

Vi avslutar med att prata om hur det kändes i kropparna under övningarna samtidigt som vi fokuserar lite extra på känslan GLÄDJE.

9

Detta pass tänkte jag i en gympasal med barn i 4-5 års ålder. Ca 10 barn.
Jag tänker använda yogakorten som tillhör sommaren.
Örnen, duvan, apan, lejon, tiger, kamel.
 
Vi ska till djungeln och bekanta oss med alla djuren idag.
Genom en rörelsesaga. Kanske lite bra djungel-ljud eller fin djungel-musik i bakgrunden. Jag går igenom korten med barnen först innan vi börjar rörelsesagan.
 
Jag berättar samtidigt som vi leker tillsammans.
Vi går till djungeln. Det är en plats i gympasalen som jag väljer som start och avslutningsplats. En matta. Under sagan kommer vi att röra oss tillsammans i djungeln ( hela salen )
- En dag i djungeln. Det är varmt! Känner ni luften och marken. När det är så varmt så bli man lätt lite svettig och flåsig.  ( ut med tungan, och flämta , låtsas att dina händer är solfjädrar som du viftar med )
 Men....vad ser jag där framme.
En örn ( gör örnen) 
Hur tror ni örnen känner och mår en sån här varm dag i djungeln?
Men se där, det kommer en duva ( gör duvan)
Vad har duvan för färg?
Hur ser det ut i djungeln? träd, stenar, löv, vatten mm osv.
Vi går vidare i djungeln... Vad är det som kastar sig där uppe i träden? Rör på armarna, händerna axlarna, vi blir glada, tjoande apor Vad snabba dom är! Hur låter aporna? (gör apan)
Åh det är så varmt, kanske ska vi svalka oss i vattnet. Vi rullar runt på golvet som om vi badar. Vi ställer oss upp skakar av vattnet. 
Känn solen och värmen...Titta där! En fjäril (gör fjärilen)Flaxa iväg flyg. Stanna upp. Vilken färg har din fjäril? Prata med barnen.
Jag hör något!? Lejon, Det kommer en lejonfamilj. Hur många är dom, hur ser dom ut? (gör lejonet )
Men här kommer ett annat kattdjur också. Tigrar ( gör tigern) hur många tigrar ser vi? Hur ser dom ut?
Ut med tungan, nu är det sådär varmt igen...pust och flämt (flaxa med armarna och händerna)
Kanske ska tigrarna gå för att dricka vatten nu. (låtsas dricka som en tiger)mmmm….det var gott!
Men se där...kameler ( gör kamelen) - perfekt, vi rider tillbaka genom djungeln går tillbaka dit där vi startade. 
Alla lägger sig på madrasser för avslappning.
Jag avslutar dagens pass med sommarmeditationen!
 

8

Låtsad miljö: En djurpark


Musik: Himlen är oskyldigt blå Jessica Andersson
Visa vid vindens ängar  Mats Paulsson
Så skimrande var aldrig havet Lill Lindfors


Vi inleder rörelsestunden med en andningsövning då vi sitter kvar på stolarna: Kort avspänningspaus och att andas som Darth Vader.


Vi fortsätter med att göra en solhälsning.


Sommarsaga kombinerat yogaövningar där barnen i tanken förflyttar sig till en djurpark.


Sommarlovet har precis börjat. Du och din familj har kommit fram till en djurpark där det finns både svenska och vilda djur. Detta är något du har längtat länge efter och du känner dig glad. Fundera på hur det känns i kroppen. Vilka rörelser kan du göra med din kropp som visar att du är glad? Blunda och visa med ansiktet hur det ser ut när du är riktigt glad.


De första djuren ni kommer fram till är tigrarna. Vi ställer oss på alla fyra och gör Tigern och får med både rörelser och andning. Vi repeterar några gånger och avslutar med att ansiktet ser riktigt farligt ut.


Ni går vidare och kommer fram till apburen. Vi gör apans yogaövning och växlar med att ha båda benen framåt. En apa är mycket bra på att klättra. För att kunna klättra är det viktigt använda händerna och fingrarna. Vi knyter händerna och spretar sedan med fingrarna ett par gånger. Vi snurrar händerna växelvis åt höger och åt vänster. Apor måste även vara starka och smidiga i armar och axlar. Snurra axlarna ett par gånger framåt och sedan bakåt. Hissa axlarna upp och ner några gånger. Innan vi går vidare visar vi hur starka vi är genom att spänna biceps och växelvis sträcka ut armarna maximalt.


På väg till kamelerna går ni förbi en glasskiosk. Värmen har gjort er törstiga, tungan är alldeles torr. Känn efter hur det kan kännas? Du väljer din favorit isglass. Tänk dig att du slickar på glassen. Hur känns det på tungan? När glassen börjar ta slut stoppar du in hela pinnen i munnen och suger. Hur rör sig din mun då?
Vi fokuserar våra tankar på tungan. Rör den inuti munnen och tryck med tungspetsen på olika ställen. Prova att vika tungan på olika sätt samt att sträcka ut tungan så långt som möjligt.


Du och din familj vandrar runt i djurparken och får syn på en bur med örnar. Vi provar att andas fokuserat och ställa oss i örnens position.


Nu fortsätter ni och kommer fram till kamelerna. Ni står still och tittar på de stora fascinerande djuren. Vi gör Kamelen och är noga med andningen också.


Efter ett tag börjar du bli trött och efter att ha böjt våra ryggar bakåt i “kamelen” kan det kännas skönt att avsluta med “barnet”. Vi sätter oss ner på underbenen och fäller kroppen framåt. Låt armarna ligga längs med kroppen och försök att nudda golvet med din panna. Andas några djupa andetag ut och in och känn hur din kropp slappnar av och mår bra.


Väl hemma igen kryper du ned i din säng och minns allt roligt du varit med om. Du har fortfarande kvar känslan av att vara glad. Nu när du ligger ner känns, kanske glädjen på ett annat sätt. Hur?

7

Idag tar vi varandra i händerna när vi tillsammans går in i djungeln.

Där är det sommar och vi känner hur solen har hunnit värma upp luften omkring oss.
Trots att det är lite molnigt just idag är det en örn som är ute och flyger.
Den föser bort molnen med sina stora vingar när den sveper fram, sakta över himlen.
 
Äntligen börjar vi kunna se solen som kommer fram bakom molnen och värmer oss.
Där får vi plötsligt syn på en fjäril som flyger runt med sina färgglada vingar.
Vi känner oss värma och glada i kroppen av lycka när vi ser hur den svävar runt.
 
Den flyger och landar sedan i ett träd.
Där växer det massa goda gula bananer. Vi plockar några bananer och smakar på dem, mmm vad gott!
 
Då får vi sällskap av en apa. Han har känt att det luktat banan och vill gärna smaka.
Vi delar med oss av våra bananer till apan som med glädje mumsar i sig massa goda bananer.
Sen gäspar han stort och slickar sig runt munnen med sin tunga runt munnen innan han lägger sig i gräset intill oss och somnar…
 
… och så var detta djungeläventyr slut för denna gång.
Vi smyger sakta tillbaka till våra prickar på golvet och låter apan sova i fred och äter lite banan J
 
Musik från Spotify: Ljud i djungeln - Lugnande musik för barn vol. 2

6

Vi föreställer oss att vi är i ett varmt och exotiskt land.

Det är kväll och vi sitter under en palm vid havet. Det är en mycket varm och fuktig kväll. Vi känner oss lite dåsiga och svettiga. En droppe svett rinner ner från pannan och hamnar i mungipan och vi känner hur det smakar salt. Samma smak vi känner från fukten i luften och från havet.
Vi börjar med att rulla axlar bakåt och sedan framåt.
Vi spänner våra axlar och samtidigt lyfter de så nära ansiktet som möjligt och slapnar av. Upprepa ett par gånger.
Vi rullar huvudet från ena axeln har hakan mot bröstet och över till den andra axeln och tittar över den och sedan tillbaka. Upprepa ett par gånger.
Under tiden lyssnar vi på vågorna från havet som gungar och slår mot stenarna vid stranden och vi ser de sista solstrålarna gömma sig bakom horisonten och himlen kläds i en varm och mörk röd färg.
 
Vi reser oss upp och gör som ekorren och lyfter ena armen i luften och försöker få tag på de utsökta frukterna som hänger från träden. Vi försöker med den andra och lyckas inte så vi sträcker ut båda och står på tå och då får vi våran belöning. Törsten från värmen släcks när vi får i oss den söta och saftiga juicen från frukterna.
Vi hänger med armarna som aporna och viftar försiktigt från sida till sida.
Vi sträcker på oss igen och spretar med fingrarna från sakta till fortare.
 
Vi går genom den ännu varma sanden men känner hur törsten har släckts och hur vi får mer energi av sötman i frukten.
Vi går på stället långsamt då vi plötsligt känner av en stark bris som svalkar våra kroppar och vi känner lusten att öka tempot.
Helt oväntat befinner vi oss i en folkmassa. Det är feststämning. Alla är glada. Himlen lyser upp i färgsprakande fyrverkerier. Vi fylls av glädje och energi. Några spelar på trummor som i en Batucada andra dansar till musiken. Vi spelar med. Vi spelar trummor i luften i olika takt. Vi spelar på hela kroppen och gör olika ljud. Vi spelar även på ansiktet och upptäcker att vi även där kan göra olika ljud med till exempel munnen när vi öppnar och stänger den och klappar försiktigt.
Vi släpper loss helt och dras med av denna glädjerika karneval. Vi skakar loss till de spännande rytmerna och dansar hur vi vill.
 
 
Vi är helt utmattade och behöver komma ner i varv. Det har varit en underbar sommarkväll men nu behöver vi komma tillbaka till gymnastiksalen och vi slappnar av.
Vi gör lite mindful tappning och avslutar med "döda mannen" och tanken där är att kunna slappna av helt och tänka på andningen.
 
Vi sätter oss i skräddarposition och tackar varandra för ett bra pass. Namaste!!!!!
 
 
 
Musik:
 
Mango - Flor deverano
JLC - Sommar sommar sol
Batucada brasileira
Icona pop - Sommar och sol

5

Till den här uppgiften har jag valt:


Yoga positionerna Örnen och Lejonet.
Slowmotion, Fjärilen, Fösa bort molnen och varv runt solen.
Komma till ro, ljuda och tona i kroppen.
Knacka igång kroppen.
Vanliga hopp blandat med Kryss hopp till låten : Studsa studsa som en boll.
Dansa till Honkey Tonk.
Axlar, armar och händer
Tungan
Känslan glädje.
Yttre visualiseringarna: Det är sommar, Det brinner!
Avslappning Koka spagetti.
 
 Syftet med denna sagan : Koncentration, uthållighet.


 Åldersgrupp: 1-5 åringar.
Jag berättar för barnen på samlingen att vi ska göra en resa till Afrika på ”Rörispasset.” Sedan ger jag instruktionen längs hela berättelsen.
Barnen fick uppleva nya rörelser vilket de tyckte var kul.
Vi utförde detta ute på gården som vanligt, på Rörispasset som jag har en gång i veckan.
Den påhittade miljön är att flyga från en äng till Afrika. Valde Afrika eftersom vi brukar fråga barnen vad de vill göra och lära sig på förskolan per termin och ett önskemål var att åka till Afrika. Så därifrån kom iden till sagan.
 
 Passet/ sagan:
 
   Det var en gång några fjärilar som ville ut och resa. Det var sommar och fjärilarna hade sommarlov. De ville resa till Afrika.
Först så stod fjärilarna och blundade. De skulle göra sig startklara inför resan. De började med att ljuda igång insidan av kroppen med ljuden HA, OU,EA,EE och AAH. ( Vi körde några rundor. Barnen härmade efter.)
Därefter knackade de igång utsidan. (Knacka med två fingrar på de olika punkterna). Sedan ryckte de upp och ner med axlarna 4ggr, vevade med armarna, snurrade handleder och spelade med fingrarna. Då hade de väckt kroppen och nu skulle de hoppa ”Hoppetroll” (Till låten Studsa studsa) för att få igång blodcirkulationen.
Nu var fjärilarna startklara och började flyga upp mot himlen. De strålade av glädje att få åka iväg på semester. ( Frågar barnen hur ser man ut när man är lycklig, hur känns det i kroppen. )
Fjärilarna flög länge och njöt av den härliga sommarluften. (slowmotion fjäril. ) Det dök upp moln, som var mjuka som bomull, fjärilarna föste undan molnen mjukt( Slowmotion fösa undan molnen, )tills de kom genom allihopa. De var ganska många. Fjärilarna fortsatte flyga mot Afrika. (Slowmotion Fjäril.) De fick syn på solen. Fjärilarna hade alltid velat flyga runt solen så de tog mod och rundade den 6 ggr (Slowmotion runda solen 3ggr åt båda hållen.) men då började det bli varmt, för varmt, fjärilarna höll på att börja brinna! De skyndade sig bort från solen flåsande. (Flåsa med tungan ute och slowmotion fjäril med snabba vingtag.) Puh! De kom undan. De fortsatte att flyga. (Slowmotion fjäril i lugnt tempo.) Fjärilarna fick syn på något. Något stort som gled på himlen. Det var en Örn! Fjärilarna ropade till örnen: ” Halloo! (Barnen ropar efter) Är det här vägen till Afrika?”(Barnen ropar efter.) Örnen seglade runt på himlen några varv och kom närmare och närmare fram till fjärilarna. (Yogapositon Örnen upprepande gånger.) Örnen tittade på dem och sträckte ut tungan och pruttade med munnen. Sedan flög den iväg. (  Yoga position Örnen några gånger.) Fjärilarna tänkte ” Jaja ” och rykte på axlarna. De flög en stund till och fick syn på mark som kunde se ut som Afrika. De landade ner. Det var varmt, mycket varmare än hemma. Fjärilarna blev glada. De blev så glada att de började dansa Honkey Tonk.( följer rörelserna i låten.) De dansade så glatt att de blev törstiga, tungan hänge ut och de flåsade. De torkade pannan från svett och undrade var de kunde hitta vatten.) De hörde något långt borta. Något som röt. Det var ett lejon. (yogaposition lejonet. 5ggr) Fjärilarna blev nyfikna och flög fram till lejonet och frågade honom om han visste var man kunde hitta vatten. Det visste lejonet. Lejonet var snäll och sa till fjärilarna att de kunde rida på honom till vattenhålet. (krypa runt i led.) de var alla så törstiga när de kom fram. De drack och drack tills de hade släkt törsten och vilade en stund. Fjärilarna tyckte det var för varmt så de tackade lejonet och bestämde sig att flyga hem. ( Slowmotion rörelserna fjärilen, skuffa undan molnen.) De var så trötta när de kom hem. De la sig ner på ängen och föll i djup sömn.
 

4

Syftet med den här övningen är att barnen ska känna glädje och komma i stämning. Lugna ner sig innan samling Barnen är 5& 6 år Idag ska vi gå på en spännande vandring och på vägen kommer vi att få se och prova på lite olika spännande kanske nya saker. Ni ska leva er in i berättelsen och tänka er hur det känns i era kroppar och spela upp den känslan som ett rollspel. Vi har redan gått igenom övningarna som finns med innan men då inte sammansatta i en berättelse Jag tänker mig att den här övningen ska göras på avdelningen och vi kommer att gå runt till olika” stationer” där vi stannar upp o gör övningar och provsmakar på frukt. Idag ska ni få följa med mig på en tur genom öknen och vidare till djungeln. Vi börjar vår resa i öknen det är väldigt varmt, det bränns väldigt under fötterna. Solen står högt på himlen och vi behöver söka skydd från värmen. I öknen är det svårt att hitta skydd försök att använda dina armar/ händer för att svalka dig. Titta där en oas där kan vi passa på att vila lite i skuggan av de vajande palmerna. Titta en kamel. Vi hoppar upp på den och rider härifrån. Nu är vi framme på savannen där det blåser upp och himlen fylls av stora moln. Nu får vi alla hjälpas åt att fösa bort molnen så vi kan ta oss vidare. Vi måste skynda vidare kom.... Se en flock lejon vi smyger fram och ser om vi kan få vara med i flocken. Lejonen blir glada över oss nya flock medlemmar, de vill leka... Nu måste vi vidare vi smyger iväg när lejonen sover. Wow framme i djungeln här finns det apor som gärna visar oss sitt bästa mat ställe, de bjuder på lite olika saker som de brukar äta. Det är verkligen jätte varmt och svettigt. Kanske finns det någonstans vi kan bada kom vi letar. Speja o spana åh där är ett vatten hål hoppa i vet jag svalka er innan vi reser hem igen. Vi har inte åkt ett helt varv runt jorden men vi har rest väldigt lång och jag hoppas att ni har haft roligt.

3

Denna yogasaga ska jag använda mig av i ”vilorummet” på förskolan.
Vi har otroligt många barn som går långa dagar och alla dagar i veckan, så vi behöver få in lite planerade lugnare aktivitet så att barnen på ett lekfullt sätt får chans att varva ner och koppla av.  
Åldersgruppen för denna saga är tänkt för 4-5 åringarna som inte vilar hos oss.
Tanken är att det ska bli ett litet äventyr där vi tillsammans upptäcker rörelserna då de får följa mig.
 
 
Idag får ni följa med mig ut i riddarnas värld, där vi alla är riddare…
 
Denna sensommar eftermiddag är det fuktigt och dimmigt där ute.
Vi har allihop varit ute på äventyr tillsammans och krigat (krigare 1).
 
Vi känner oss modiga och starka när vi på vår väg visslande tar oss tillbaka mot vårt slott genom skogen som lyses upp av en svag, svag halvmåne.
 
Längre in i skogen blir det mörkare och mörkare. Vi börjar skruva lite på oss, sedan lite mer, i höfterna… Vi känner oss oroliga…
Det börjar blåsa upp till storm.
 
Vi skyndar oss på genom skogen och stormen viner runt om oss nu.
Starka snabba vindar, och långsamma svaga vindar.
(vi blåser och andas starkare och svagare, och rörelserna är snabba och långsamma)
 
När vi äntligen kommer ut ur skogen lyser fullmånen upp oss och vår väg tillbaka till slottet. Nu är det inte långt kvar .
Snart är alla krigarna (krigaren 3) hemma igen.
Vi andas ut och lägger oss ner och tillsammans avslutar vi med ”komma till ro” övningarna Lugna tillsammans + Lugn mage.
 

2

Sensommaren
Den här övningen har jag tänkt använda på dramat. Jag har för tillfället grupp med 3-5 åringar och en dag i veckan ska vi jobba med känslor.

Bara för någon vecka sedan testade jag att dansa till känslor med några av mina 3-4 åriga elever och de verkade uppskatta det mycket. Eftersom vi ska jobba med känslan oro så förklarar jag eller frågar barnen vad de vet om den känslan, hur man känner sig i kroppen och hur man kan visa med ansiktet och hela kroppen när man är orolig. På min förskola har vi köpt in flera yoga bollar och jag har arbetat med dem ett flertal gånger och barnen gillar dem jätte mycket. Tänkte att vi nu skulle göra vissa övningar med och utan dem. När vi känner att vi ungefär förstår känslan oro sätter vi igång. Vi börjar med att lyssna på musiken och väcker kroppen med att gå på stället mycket sakta och sedan ökar takten utan att tappa känslan oro. Vi håller i varsin boll Händerna vid höfterna och vi vickar sida åt sida. Bollen får ligga kvar på golvet. Vi tar återigen bollen och rullar den runt höfterna, sakta tills vi känner oss bekväma och kan rulla den lite fortare och byter håll. Vi gör krigaren 1, 2 och 3 med bollarna Vi har även lärt oss att skapa musik med kroppen så vi släpper bollarna och klappar kroppen med handflatan och hör hur det uppstår olika ljud beroende på vart man slår. Vi startar med att klappa nerifrån och upp och avslutar med ansiktet medan vi rör på munnen, öppnar/stänger/ljudar. En övning som barnen är förtjusta i och som jag lärt dem att de är bra för att slappna av musklerna i ansiktet är lejonet. Ibland har vi stått på alla fyra som ett lejon och rutit men ibland är det skönt att avsluta ett program med att ligga ner och vi spänner vissa delar av kroppen så mycket vi kan i några sekunder och sedan slappnar av nerifrån och upp och avslutar med lejonet.

Musik: Alicia Keys - No one Sean Paul/Sasha - I´m still in love with you D'angelo - Brown sugar ()
(

1

Jag utgår hela tiden från min 6 åriga son o vårt rum hemma. Har inte tillgång till nåt annat för tillfället. Han har gått igenom alla
övningar en gång med mig så vi e båda nybörjare Men han e nyfiken o tycker om träning o lek så vi kör med lättare, lekfulla grejer nu i början. Han behöver lära sig lite avslappning så d ser vi fram emot.

Vi tänker oss att det är en varm o solig sommardag. Vi njuter av känslan av barfotafötter mot gräset o doften av sommarblommor. 
Vi leker. Låtsas att vi är träd eller kanske en palm. Står i den vajande palmen position. En svag bris kommer (bris-slowmotion) . Vi ser blommorna vaja med oss. Plötsligt kommer en färggrann fjäril. Vi leker att vi flyger med den. (Fjärilen-slowmotion) 
Vi låtsas att vi målar hela världen i samma härliga färger som fjärilen hade. (måla-sprallis använda armar,axlar, händer).
Vi känner en glädje o värme växa i kroppen av alla färger o vill dansa. Ställer oss i dansarens position o låtsas att vi har solen i vår hand (bollen). Avslutar med ett varv runt solen (slowmotion).
Min son älskar färger o tycker d e häftigt med slowmotion. Men vill gärna leka bort d så var viktigt att lära sig slappna av o ta d lugnt o kontrollerat o vara i stunden. D var en helt annan pojke efteråt :) Mer lugn o "tillfreds".
 
(vet att jag inte fick med tungan nånstans men tyckte d var svårt)