Sommar

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

Till den här uppgiften har jag valt:


Yoga positionerna Örnen och Lejonet.
Slowmotion, Fjärilen, Fösa bort molnen och varv runt solen.
Komma till ro, ljuda och tona i kroppen.
Knacka igång kroppen.
Vanliga hopp blandat med Kryss hopp till låten : Studsa studsa som en boll.
Dansa till Honkey Tonk.
Axlar, armar och händer
Tungan
Känslan glädje.
Yttre visualiseringarna: Det är sommar, Det brinner!
Avslappning Koka spagetti.
 
 Syftet med denna sagan : Koncentration, uthållighet.


 Åldersgrupp: 1-5 åringar.
Jag berättar för barnen på samlingen att vi ska göra en resa till Afrika på ”Rörispasset.” Sedan ger jag instruktionen längs hela berättelsen.
Barnen fick uppleva nya rörelser vilket de tyckte var kul.
Vi utförde detta ute på gården som vanligt, på Rörispasset som jag har en gång i veckan.
Den påhittade miljön är att flyga från en äng till Afrika. Valde Afrika eftersom vi brukar fråga barnen vad de vill göra och lära sig på förskolan per termin och ett önskemål var att åka till Afrika. Så därifrån kom iden till sagan.
 
 Passet/ sagan:
 
Det var en gång några fjärilar som ville ut och resa. Det var sommar och fjärilarna hade sommarlov. De ville resa till Afrika.
Först så stod fjärilarna och blundade. De skulle göra sig startklara inför resan. De började med att ljuda igång insidan av kroppen med ljuden HA, OU,EA,EE och AAH. ( Vi körde några rundor. Barnen härmade efter.)
Därefter knackade de igång utsidan. (Knacka med två fingrar på de olika punkterna). Sedan ryckte de upp och ner med axlarna 4ggr, vevade med armarna, snurrade handleder och spelade med fingrarna. Då hade de väckt kroppen och nu skulle de hoppa ”Hoppetroll” (Till låten Studsa studsa) för att få igång blodcirkulationen.
Nu var fjärilarna startklara och började flyga upp mot himlen. De strålade av glädje att få åka iväg på semester. ( Frågar barnen hur ser man ut när man är lycklig, hur känns det i kroppen. )
Fjärilarna flög länge och njöt av den härliga sommarluften. (slowmotion fjäril. ) Det dök upp moln, som var mjuka som bomull, fjärilarna föste undan molnen mjukt( Slowmotion fösa undan molnen, )tills de kom genom allihopa. De var ganska många. Fjärilarna fortsatte flyga mot Afrika. (Slowmotion Fjäril.) De fick syn på solen. Fjärilarna hade alltid velat flyga runt solen så de tog mod och rundade den 6 ggr (Slowmotion runda solen 3ggr åt båda hållen.) men då började det bli varmt, för varmt, fjärilarna höll på att börja brinna! De skyndade sig bort från solen flåsande. (Flåsa med tungan ute och slowmotion fjäril med snabba vingtag.) Puh! De kom undan. De fortsatte att flyga. (Slowmotion fjäril i lugnt tempo.) Fjärilarna fick syn på något. Något stort som gled på himlen. Det var en Örn! Fjärilarna ropade till örnen: ” Halloo! (Barnen ropar efter) Är det här vägen till Afrika?”(Barnen ropar efter.) Örnen seglade runt på himlen några varv och kom närmare och närmare fram till fjärilarna. (Yogapositon Örnen upprepande gånger.) Örnen tittade på dem och sträckte ut tungan och pruttade med munnen. Sedan flög den iväg. (  Yoga position Örnen några gånger.) Fjärilarna tänkte ” Jaja ” och rykte på axlarna. De flög en stund till och fick syn på mark som kunde se ut som Afrika. De landade ner. Det var varmt, mycket varmare än hemma. Fjärilarna blev glada. De blev så glada att de började dansa Honkey Tonk.( följer rörelserna i låten.) De dansade så glatt att de blev törstiga, tungan hänge ut och de flåsade. De torkade pannan från svett och undrade var de kunde hitta vatten.) De hörde något långt borta. Något som röt. Det var ett lejon. (yogaposition lejonet. 5ggr) Fjärilarna blev nyfikna och flög fram till lejonet och frågade honom om han visste var man kunde hitta vatten. Det visste lejonet. Lejonet var snäll och sa till fjärilarna att de kunde rida på honom till vattenhålet. (krypa runt i led.) de var alla så törstiga när de kom fram. De drack och drack tills de hade släkt törsten och vilade en stund. Fjärilarna tyckte det var för varmt så de tackade lejonet och bestämde sig att flyga hem. ( Slowmotion rörelserna fjärilen, skuffa undan molnen.) De var så trötta när de kom hem. De la sig ner på ängen och föll i djup sömn.
 

En stor rubrik.

Inlämningsuppgift 2 sommaren
Av Chris Andersson

Alla mina övningar har jag valt för förskoleklass och år 1. Är det ett nytt moment eller övning så delar jag upp det i delar och lär ut. Vissa övningar liknar övningar som eleverna känner igen sedan tidigare och då är det bara att köra på. Eleverna kommer in i det hela lätt.


Rörelsepaus Sprallis

Ett rörelsepass mitt i lektion för att få sträcka ut kroppen från det stilla sittande ihop krupna arbetet vid lärplattan eller pennan.

Vi gör en variant av sången ”Huvud, axlar, knä och tå” och fokuserar istället på axlar, händer, armar och tunga. 

Sång: Axlar, händer, armar sträck, armar sträck. Axlar, händer, armar sträck, armar sträck. Tungan ut och vicka lite gran. Axlar, händer, armar sträck, armar sträck.

Håll fingertopparna på axlarna.
Skaka på händerna vid sidan om dina axlar.
3-4.Sträck upp dina armar över huvudet och slå ihop händerna till en klapp.
5.   Sträck ut tungan och vicka från mungipa till mungipa. 
      Samtidigt som du sjunger.
6.   Gör rörelserna 1- 4.

Precis som i originalsången så är det kul att öka takten och försöka hinna med i rörelserna.
 
Bild från Pixabay


Rörelsepaus Sprallis

Vi stannar upp och bara släpper det vi har för händerna och så gör vi handleds och fingergympa. Vi gör tre olika varianter.

Först så öppnar och stänger vi händerna med spretiga fingrar. Som blinkersljus på en bil. Fingrarna spretar och sedan in till knuten hand.   Räknar till 10.
Därefter så öppnar och stänger vi bara fingrarna samtidigt som vi rör handleden som en sprinkler som vattnar gräsmattan i en båge. Börja med händerna vågrätt lite framför dig. Gå neråt så långt det går och vänd sedan uppåt tills du inte kan böja handleden mer i vinkel. Vänd och gå ner igen. Räkna långsamt till 20.
Nu har vi slappa handleder som bara vickar/skakar i en slö vinkning där fingrarna bara hänger. Räkna till 10.



Rörelsepaus Slowmotion

Ett rörelsepass i början av lektionen när vi väntar in att alla har kommit. Vi gör övningarna med våra fantasibollar som vi alltid bär med oss. Jag bara älskar alla slowmotion rörelser.

Vi börjar jorden runt men gör bara stegen. 
Sedan gör vi ett varv runt solen. Vi gör fyra varv med båda armarna.
Vi gör studsa bollen och räknar till åtta.
Vi sätter oss ner och börjar lektionen.

En stor rubrik.

Namaste Nalle åker på semester
 
Barnen (dvs Namanste nallarna) ligger i cirkeln med huvuden mot varandra. Det är varmt ute, solen skiner och luften är het.
Namaste öppnar ögonen och sträcker ut sig liggandes. Armarna kommer upp i luften och Namaste vinkar uppåt, vrider handflatorna ut och in några varv.
Några chibollar läggs in i barnen händer. Bollarna ska skickas runt i cirkeln medan barnen ligger kvar. Endast armarna o axlarna rör sig. Bollarna vandrar två varv runt.
Namaste sätter sig upp och börjar ”knacka igång kroppen” – ca 3 minuter
Plötsligt försvinner solen bakom molnen och Namaste får ett regndropp på munnen. Han sticker ut tungan o slickar på sina läppar och smakar på regnvattnet. Det smakar färskt. Regndropparna fortsätter att komma från himmeln och det är dags att komma upp på fötterna.
Namaste reser sig upp, tar upp sin chiaboll och börjar ”Fösa bort molnen” (ca 1 minut) – det är ju en viktig dag idag. Semestern börjar.
Äntligen solen är framme igen och Namastes kompis, fjärillen har kommit för att hämta upp honom. Namaste sätter sig på fjärilens rygg och de börjar flyga över havet. – Fjärilsövningen med chiboll, ca 1 minut
Fjärilen och Namaste flyger högre och högre och de bestämmer sig att ta ett varv runt solen med – ”Ett varv runt solen övningen med chiboll) – övningen görs : 4 på ena sidan sedan fjärilsövningen (6 armrörelse), sedan 4 övning på andra sidan och fjärillövningen igen.
Namaste ser landet närma sig, dags för att landa. Fjärilen landar mitt i djurparken bland Namastes brevkompisar.
Namaste känner sig trött i kroppen efter den långa flygturen. Men tur att hans vänner har väntat på honom. Namaste hälsar på var och en med samma rörelse som kompisarna visar: Tiger, Lejon och Kamel. – ca 2 minuter / djurövning
Efter en lång resdag känns det gott att ha kul med kompisarna. Alla hoppar runt (ca 2 minuter) – grod övning.
Solen går neråt och Namaste börjar känna sig sömning. Han hittar en mjuk och fin mossbädd under ett träd och lägger sig. (Barnen lägger sig i cirkeln och avslappningsövningar) – ca 5  minuter.
 

En stor rubrik.

Sommarberättelse med aktivitet för nyfikna nybörjare.

Berättelsen och rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både berättelsen och rörelserna. Jag tänker mig en rast utomhus för fritidselever i mellanstadieåldern som har suttit stilla för länge och behöver piggas upp. Till aktiviteten behövs några fotbollar. 
 
 
Alla barnen får ställa sig i en stor cirkel och ta varandra i händerna sedan börjar vi hand i hand gå medsols. Under tiden som vi går (i en cirkel) så börjar våra händer aktiveras mer genom att vi trycker och släpper på trycket i kompisarnas händer, gå tre varv. Sedan aktiverar vi armarna och gör som vågor med armarna och kompisarna får ta över vågen, gå tre varv. Sist ska axlarna aktiveras genom höjningar och sänkningar, låt de också gå som vågor genom din kropp, en axel åt gången, över till kompisarnas kroppar, gå tre varv. Nu stannar vi upp i alla rörelserna, avslutar gången och löser upp cirkeln och tar några djupa andetag som stillar oss från alla aktivitet.
 
Nu förvandlas vi till fjärilar som står stilla på skolgården. Vi låtsar att våra armar är vingar och rör de sakta. Solen skiner och fjärilen vill sola sina vingar, låt armarna bli så långa som möjligt ut från kroppen. Fjärilen blir så glad och varm av all sol så hen behöver svalka sig som en hund, räck ut tungan och börja flämta. Sedan flyger fjärilen iväg över skolgården och skrattar/ visar sin glädje med hela kroppen och ansiktsuttrycken. Eleverna uppmuntras till att skratta med tungan utsträckt och att springa runt med flaxande armar. (Kan någon hålla sig för skratt nu så får den kittlas, skämtsam uppmaning.) Fjärilen flyger under sina runder på skolgården förbi en boll och vill prova att studsa den. Barnen får ställa sig i små grupper och dela på en boll. Med mycket studs/böjningar i knäna och långsamma rörelser ska nu fjärilarna studsa en boll till varandra. Försök att fånga bollen med höger hand och studsa iväg den med vänster, byt hand lugnt framför din kropp. Kör övningen i några minuter eller tills att knäna börja kännas tunga efter allt studsande/alla böjningar. Bollarna läggs på marken, i mitten av cirkeln, eleverna står kvar i grupperna.
 
Nu blir vi örnar! Har ni någonsin sett en örn som äter glass från sin ena axel?
Från att ha varit lätta glada fjärilar ska barnen får bli tunga stora örnar. En örn står stabilt på båda sina fötter i marken och hittar sedan balansen på ett ben (börja med höger), det upplyfta benet lindas runt det rotade. Böj lätt på båda knäna för att underlätta positionen för kroppen/örnen. Örnen sträcker ut sina långa vackra vingar och vill visa sina konster. Sträck båda armarna rakt framför dig och lägg vänster arm ovan på höger arm och böj sedan armarna i armvecken så att händerna kan mötas och armbågarna är i axelhöjd. Håll handlederna raka och skjut fram axlarna lite lätt så att skuldrorna delar sig. För att hitta fokus för sinnet och balansen så kikar örnen på bollen på marken!  Ta tre djupa andetag och gå sakta ur positionen bakvänt, börja med att dra tillbaka axlarna osv. Med båda benen åter i marken tas tre nya djupa andetag. Örnen får göra samma stiliga position på andra sidan, vänster fot i marken och vänster arm underst. Återgå till bergets position (beskriver och visar för eleverna som inte är bekanta med den).
Örnen får en idé! Det är ju varmt ute nu mitt i sommaren. Om jag skulle ta och äta lite glas från min axel, tänker hen. Örnen sträcker ut sin tunga och försöker nudda sin axel först på häger sida och sedan på vänster sida. Samtidigt som barnen smakar på sina glassar får dem beskriva vilka smaker på glassen som finns. Vilken är godast? Vilken är bäst på sommaren? Kör några minuter.
Med magen full av glass och sommarvärme sträcker örnen på sig upp mot himlen, sänk sakta armarna och ge dig själv en kram för att du varit så duktig på att vara dig själv och ge alla dem andra örnarna/ kompisarna varsin kram som avslutning. Glöm inte att le!
Anna Lindholm
 

En stor rubrik.

❖    Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa igenom övningarna är bland annat:
(Jag tänker välja ut ett eller några fokusmål vid varje tillfälle.)
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
 
●      respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
●      förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
●      sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
           kroppsliga och personliga integritet
●      självständighet och tillit till sin egen förmåga
●      fantasi och föreställningsförmåga
●      motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
           viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
●      förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
●      förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
●      förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
●      ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
❖    Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
❖    Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
 
 
 
❖    I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas i och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
❖    I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja först i stället för morgonsamling innan frukten.
 
❖    Bestäm sedan "ramen" :
Vilken påhittad miljö? Här har du våren att använda dig av till exempel, titta och hitta inspiration under punkt 4!
 
Att vi ska ge oos iväg på djungelvandring och att vi börjar flytta oss till djungeln tillsammans. För att skapa stämning vill jag använda lugn musik och lite rekvisita (bilder av olika djur och landskap) vid behov.
Musik förslag är t.ex. ”Jungle Natural Sound 11 Hours - Exotic Jungle natural sound for relaxation and sleep” (https://youtu.be/QE_jOCqKE3w) och “Rain Sound and Rainforest Animals Sound - Relaxing Sleep” (https://youtu.be/8myYyMg1fFE) osv.
 
UPPGIFT 1: Sommar
 
(Vi börjar sittande i en ring.)
Idag ska vi ge oss iväg på djungelvandring tillsammans. Det är sommar. Det är varmt. Solen skiner idag. Jag tror att djuren i djungeln är pigga och glada (Sprallis: glädje).  Hur tror ni djuren är när de är glada? Hur känns det i era kroppar när ni är glada? (Man skulle kunna samtala kring känslan “glädje”).
Jag tror att vi ska packa lite för djungelvandringen i våra ryggsäckar. Vad vill ni packa i ryggsäckarna? Vad tror ni att vi behöver i djungeln? (Här är det öppet med alla svar. Vi skulle kunna välja ut tillsammans några saker från barnets förslag eller vi kan packa barnens alla förslag beroende på situationen.) Vi (låtsas)packar våra ryggsäckar. Vi masserar och klappar försiktigt våra armar, händer och axlar för att värma upp. Vi måste ha starka axlar för att orka bära våra ryggsäckar! Är vi uppvärmda nu? Då bär vi våra ryggsäckar på ryggen.  
 
Nu ska vi flytta oss till djungeln. Vi börjar vår resa med den här rörelsen.  (Slowmotion: Ett varv runt solen eller jorden runt). Nu är vi inne i den djupaste djupaste djungeln. Kan ni höra något djur? Hur känns det att vara i djungeln? Titta där! Där ser jag en lejonfamilj! (Yoga: Lejonet). Nu vandrar vi vidare i djungeln (Slowmotion: Ett varv runt solen eller jorden runt). Titta där uppe på trädet! Jag ser nu många apor som leker uppe i trädet. Vi leker och rör på våra armar, händer och axlar som aporna på trädet. Kan ni röra på bara armarna? bara händerna? bara axlarna? och nu alltihopa? så mycket det går! (Efter Sprallis) Nu ska vi stretcha oss och härma apor ! (Yoga: Apan).
* Här tänker jag att byta ut till andra yogapositioner (som Tigern, Örnen,Duvan och Kamelen) när barnen har lärt sig “Lejonet” och “Apan”.
Nu fortsätter vi vår vandring igen (Slowmotion: Ett varv runt solen eller jorden runt) och nu är vi framme vid en sjö. Vid denna stora sjö flyger många fina fjärilar (Slowmotion: Fjärilar). Det finns en strand också vid sjön. Nu ska vi lägga oss på våra sköna solstolar. (Vi lägger oss på golvet). Lyssna på vattenljudet! vågorna! fåglar som flyger i himlen! Hör ni något annat ljud? Hur känns vinden på kinderna och kropparna? Vi ska njuta av den välgörande vilan efter den ansträngande djungelvandringen! (efter en stunds vila) Ta ett djupt andetag. Andas ut genom
näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande.
Titta där! Jag ser en kiosk. Det har varit varmt och fuktigt i djungeln. Så nu är vi törstiga eller kanske hungriga, eller hur? Vi kan gå dit och hämta frukt och vatten. (Vi avslutar passet genom att äta frukt och att dricka vatten tillsammans. Vi kan prata om olika sorters mat och smakar med barnen, t.ex. favoritfrukt, dricka, mat o.s.v.)

 

En stor rubrik.

En övning för förskolebarn ca 4-5 år.
 
Vi samlas i vårt samlingsrum och jag ber alla barnen att lägga sig ner. Jag säger åt dem att blunda och sätter på en ljudfil med en surrande fluga. Jag låter barnen ligga en liten stund och lyssna till flugan innan jag börjar berätta. 
Vi befinner oss i en park men vilken årstid är det tror ni? Ja, det är sommar. Ni ligger i skuggan av ett träd och har vilat er en liten stund för nu ska ni ut på äventyr :) Jag ber barnen att väcka kroppen genom att sträcka sig långa, röra på fingrar och tår sedan öppna ögonen och sätta sig upp på knä.
 
Jag berättar för dem att vi befinner oss i en speciell park, en stor park, ett naturreservat där vilda djur får ströva fritt.. Nu kan ni ta fram ett ben och lägga bak det andra såhär (jag visar) för nu ska vi besöka aporna. De sitter tillsammans och har just vaknat efter vilan. De sitter och tjattrar med varandra. hur låter apor? Ska vi prova att göra apljud?Efter en stund ber jag barnen att byta ben.
 
Plötsligt blir aporna rädda och flyr upp i ett träd. Det som har skrämt dem är en flock lejon. Ställ er nu på alla fyra (jag visar Lejonet) och ryt som farliga lejon, ut med tungan så långt ni kan. 
 
En liten bit bort smyger några tigrar omkring i gräset. Kan ni härma tigrarna? De ser ut såhär (jag visar).
 
Det är väldigt varmt ute och djuren tycker att det är för varmt för att röra på sig, endast ett djur njuter av de varma sommarvindarna och det är örnen som seglar omkring högt uppe på himlen. Kan ni ställa er upp så ska vi se om vi kan förvandla oss till örnar? Jag instruerar steg för steg och efter en kort stund byter vi sida. 
Nu börjar dagen övergå i kväll och då det blir svalare piggnar djuren till, det är dags för djurdisco. Jag sätter på Hakuna Matata ur Lejonkungen och säger att nu får barnen vara vilka djur de vill och röra sig till musiken. Då låten är slut är det dags för frukt/bär och jag sätter ögonbindel på barnen och delar ut olika sorters frukt/bär, banan, jordgubbe, apelsin. Vilket smakar mest sommar?

En stor rubrik.

Sommarmånader i Ecuador: Januari-mars
 
Inledning: Leken “Du är bra för att du är du”
 
Sommarsaga
Slowmotion: ett varv runt solen och brisen. Yoga:apan tigern och kamelen
 
Vilken strålande dag. Idag måste vi gå ner till stranden och bada. Men först tar vi några varv runt solen, för att hälsa och tacka för de varma, härliga strålarna.
Tack kära sol, för att du lyser så skönt över oss.
Tack för alla frukterna som blir så söta och goda av dina strålar
Tack för att du gör alla fåglarna så glada så de sjunger så fint för oss
Tack för att du värmer havet så vi kan få en härlig dag på stranden med bad och lek
 
Jag vill också följa med.
Hör vi någon ropa uppifrån palmen, samtidigt som det kommer flygande en kokosnöt genom luften.
Det är den tokiga och spralliga apan, som har hört vad vi ska göra för kul idag.
Kom ner från palmen din busiga apa så vi får hälsa på dig.
Med ett endaste sving kommer apan ner på marken och hälsar och visar stolt upp sig.
Ok, då går vi allihopa.
Efter ett tag hör vi hur det knakar i buskarna.
Hallå, vem är där?
Det är bara jag, säger tigern och kommer fram och hälsar på oss.
När vi har gått ett tag står helt plötsligt en stor kamel på vägen.
Ursäkta, säger kamelen.
Jag är på semester här i Ecuador. Skulle ni kunna visa mig var stranden ligger.
Självklart, det är bara att följa med oss. Vi är på väg till stranden.
Väl nere på stranden möts vi av den härliga sommarbrisen.
 
En härlig dag på stranden får avslutas med Sprallis. Börja varvet med sommaren. Musik?

 

En stor rubrik.

Sommaren Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, öppna upp och skapa energi i kroppen
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav sommaren ca 10min
• Ramen: öppna sinnet för nya intryck, glädjen till en ny dag, skaparkraft YOGA/SLOWMOTION:
• Stå något bredare än axelbrett isär med fötterna, sänk axlarna, lyft upp bröstet - brisen, 4ggr med höger arm, 4ggr med vänster arm, upprepa i 3 set (??? Utifrån tiden!)
• Börja som ovan - fös bort molnen , för upp händerna till ansiktet och andas in, pressa händerna utåt i sidled och andas ut, 6 reps(?) • Kom ner på knä på golvet, dra in höger knä under kroppen och sträck ut vänster ben bakåt - duvan, håll i ca 30sek
• Kom upp på alla fyra - tigern, jobba med höger ben, 8st/ben
• Kom upp till knästående och luta försiktigt bakåt - kamelen, håll i ca 30sek Byt sida och jobba med vänster ben i duvan och tigern, avsluta med kamelen.

SPRALLIS:
• Sitt ner i skräddarställning, avspänningspaus - knyt handen, 4ggr/hand
1. Fokus på axlar, armar och händer i brisen, kamelen och sprallis
2. Fokus på tungan och ”att smaka”/”att ta in” i fös bort molnen
3. Uttryck känslan ”glädje” i fös bort molnen - skjut bort all oro och fyll kroppen med ny energi och glädje
4. ”Du blommar”

En stor rubrik.