Sensommar

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

21


Till min saga har jag valt:
Få energi- Centrumkraft
Yoga – Krigare 1 och cobran.
Slowmotion- pendeln, mistralen, stormen och fullmånen.
Känsla- oro
Komma till ro- Lugn mage.
Lekar- Musikstop
 
Yttre visualiseringar som påverkar rörelser, ansiktsuttryck och känsla -  Du är stark inuti.
Jag har lagt in dans i sagan där man rör på höfterna – Skaka rumpa/ Shaking bacon, munnen- göra indian rop.
Till denna saga har jag valt en helt egen låtlista.
Började samlingen innan Röris passet med att sjunga Imse vimse i olika tonlägen.
 
Syfte: Balans, koncentration
Åldersgrupp : 1-5åringar
 
Som vanligt berättar jag lite grann på samlingen strax innan passet och mer under sagans gång.
Fysisk verklighetsmiljö- Ute på gården i blåsten, vilket passade bra i sagans innehåll.
Påhittat miljö: Amerika, äng.
 
Denna saga är inspirerad från sången ”10 små indianer.”
 
Det var en gång ett land, långt borta på andra sidan av det stora blå, havet. Där bodde det 10 små Indiankrigare. (Krigare 1) De var alla stora och starka. (Krigare 1 som följs av att visa med armarna hur man är stark, som bamse gör.) Varje dag stod de ute på sin äng och visade alla fiender hur starka de var. (Krigare 1 både vänster och höger sida upprepade 2gånger per sida, stående i krigare 1 3 långsamma andetag.)för att ingen skulle våga komma dit.
En dag skulle de 10 små indiankrigare paddla till ön för att jaga björn. Först behövde de lite mer energi(Centralkraft, några ggr genom att byta plats på händerna. ) Sedan måste de spetsa sina sinnen. ( Då frågar jag barnen om de vet vad ett sinne är.) de börjar dansa Sätt ett finger.. (Då dansar indiankrigare: Sätt ett finger av Mora träsk.) Så nu är sinnena skarpa. Nu var det dags för de 10 små indiankrigare att få lite mera styrka. De tände en brasa på ängen som de började dansa runt,för att få styrka från sina förfädrar som var döda. ( De dansar Skaka rumpa/ Shaking bacon med hopp och viftar med armarna och genom skaka rumpa/höfterna och indian hoande med handen för munnen.) Nu hade det blivit kväll och de 10 små indiankrigare skulle ut på björnjakt. De hade fått höra att det var lättast att jaga björn när de sov.
Deg gick till stranden, puttade ut kanoterna i vattnet och satte sig i dem och började paddla. ( Sitter på knäna och paddlar med händerna. ) Det blev mörkare, natten kom och det tändes stjärnor på himlen. ( gör små stjärnor med händerna som blinka lilla stjärna.) Långt borta syntes det något som var litet och runt – fullmånen. Den blir större och större ju närmare ön de 10 små indiankrigarna paddlar ( Alla ställer sig upp och gör fullmånen åt båda hållen som först är litet och blir större och större.) Tillslut var månen jättestor! Det började regna, kanoterna började gunga från sida till sida. (Pendeln. Några upprepade gånger.) Vågorna blev bara större och större! ( Mistralen. Några upprepade gånger, båda sidor) Tillslut blev vågorna jättestora!!(Stormen. Några gånger åt båda håll.) De 10 små indiankrigarna började bli oroliga. ( Frågar barnen hur känns det när man är orolig, hur ser man ut då?) De började må illa och det gick runt i magen. Plötsligt fick de se något som simmade i vågorna. Det var Hajarna! ( Hajarna sången med rörelser.) PUH! Hajarna simmade förbi.. De paddlade vidare och efter en stund bestämde de 10 små indiankrigarna att de skulle samla mod för att klara sig fram till stranden i vågorna. De ställde sig upp i kanoterna( Krigare 1) och sedan la de händerna på magen och gjorde cirklar medsols och motsols för att lugna magen. ( Komma till ro- Lugn mage. ) Aah det kändes skönt! De 10 små indiankrigarna närmade sig stranden på ön. När de skulle kliva ur sina kanoter såg de någonting som låg på stranden. Stranden var fullt med ormar! Det var Kobror som låg och sov. ( alla lägger sig på mage.) Kobrorna vakande för att de hörde något. De öppnade först ett öga, sen båda. Sedan sträckte de upp huvudet ( Kobran utan svans.) tittade åt höger, tittade åt vänster, sträckte upp svansen ( Hela kobran.) och väste. De såg ingenting så de la sig ner igen. De sträckte upp sig en gång till. De öppnade ett öga först, sedan båda. Sträckte upp huvudet och tittade denna gång från vänster till höger, lyfte upp svansen och väste och la ner sig igen. (Kobran likadant som första gången.) Kobrorna gjorde om detta en tredje gång och tillslut så rullade de ihop sig. ( Barnets position.) De 10 små indiankrigare funderade och funderade hur de skulle kunna få bort ormarna. De kom fram tillslut att de skulle skrämma dem. Då började de dansa ” Boogie rock.” ( Dansar till rörelselåten Boogie rock  .) Ormarna blev rädda för de 10 små indianerna och ålade iväg. Nu kunde de 10 små indiankrigare fortsätta att smyga på björnarna.. Tillslut hittade de björnarna som låg och sov! ( Här var tanken att vi skulle leka björnen sover men alla ville vara björnar istället så vi kurade ihop oss och sjöng björnen sover.) När björnarna vaknade så blev de 10 små indiankrigarna så rädda att sprang ner till kanoterna, paddlade fortast de kunde ända hem.  PUH! De var glada att de hade överlevt björnjakten och ordnade med fest. ( Dansade Musikstop.) tills de blev trötta och behövde gå vila som spagettin i kastrullen.
 
 

20

Vi tittar på skulpturer   
Av Chris Andersson


Det är sensommar och det är fortfarande varmt i luften. Du är på utflykt och ska titta på skulpturer. I hela stan finns det konst som väntar på att bli upptäkt av dig. Nu är vi framme vid Nytorget. Vad har vi här? Jo det är skulpturen ”Lek” av Bror Hjort. (0) Den visar två barn som ser ut att fånga en boll tillsammans. 

Utanför konserthuset ser vi den stora skulpturen ”Orfeusgruppen” av Carl Milles. (1) Det är Orfeus som är omringad av åtta kvinnliga och manliga gestalter. Orfeus ansikte liknar den mycket kända Ludwig van Beethoven. Som har skrivit många kända klassiska musikstycken.

Du går vidare och stannar och tittar på skulpturen ”Kentauren” av Sigrid Fridman. (2) Det är en man med hästkropp som stegrar sig och spänner sin båge. Se så ståtlig den är.

Där borta står ”Mitt hjärta i värden” en skulptur av Nils Dahlgren. (3) Det är som ett öppet hjärta som står för öppenhet, fred och frihet. Att vi alla har ett värde. Tänk på något om dig själv som du är stolt över. (4)

Där har vi en skulptur som heter ”Fabeldjur” och är gjord av Margot Hedeman. (5) Visst liknar den två små dinosaurier eller är det en dinosaurie och en hund kanske. (6) Det lämnar vi åt betraktarens öga. 

Nu har vi varit ute så länge så att månen tittar fram. (7) Bäst att vi börjar att gå hemåt. Vad gör de i parken så här dags? Åå ! Det är bara en gupp människor som tränar i gräset. Men vad står det på skylten där borta? Välkommen att prova på i kvällens pass. Det är bara att hoppa in. Vågar du? Klart vi ska prova.

Först gör vi en övning som heter pendeln. (8) Vad härligt det känns att svänga och sträcka på armar och ben. Vad blir det mer då? Nu ska vi visst göra en övning som heter mistralen. (9) Vilket härligt gung. Men jag blir lite orolig (10) för det är samtidigt lite läskigt att luta sig bakåt och balansera på ett ben. Som avslutning så ska vi visst skaka loss med våra höfter. (11)

(12) Vilken dag vi haft och så mycket vi sett och gjort. Vilket härligt träningspass vi fick prova. Jag tror jag vill vara med flera gånger.


Instruktioner till 
Vi tittar på skulpturer
Av Chris Andersson

0. Ställ dig i position krigare 1. Pröva att stå i par och gör den mitt emot varandra. 

1. Ställ dig i position dansaren. Ha gärna lite musik av Beethoven i    bakgrunden.

2. Ställ dig i position krigare 3.
"
3. Ställ dig i positionen hjulet eller bågen.

4. Tänk på något du är stolt över. Något du är bra på.

5. Ställ dig i kungskobrans position.

6. Gör miner med bara munnen som om du funderar och tänker när du betraktar något du inte är riktigt säker på vad det är.

7. Gör halvmåne i slowmotion. (Utan boll)

8. Gör pendeln i slowmotion. (Utan boll)

9. Gör mistralen i slowmotion. (Utan boll)

10. Visa känslan för oro när du fortsätter att göra mistralen.

11. Rör på bara höfterna och skaka loss spänningar där.

12. Håll dina handflator mot varandra och sätt tummarna mot din bröstkorg och andas in djupt. Bocka och andas ut håll kvar händerna vid bröstet. Håll kvar och räkna tyst till tre. Du har nu samlat dig och tackat för upplevelsen.


Tips!
Att leta upp bilder på de olika skulpturerna och titta och diskutera dem med eleverna. Kanske planera in en utflykt för att se någon av skulpturerna i verkligheten. Byt ut skulpturerna i min berättelse till sådana som ni har i er närhet.

19

Namaste Nalle och sommarfesten
 
Sommaren börjar gå mot slutet och även Namaste Nallens semester har kommit till sista dagen. DÅ blir det avskedsfest med kompisarna.
Barnen (dvs Namaste nallarna) ligger i cirkeln med huvuden mot varandra. Det är varmt och fuktigt ute, solens strålar kommer inte riktigt fram. Dimma ligger över fältet. Namaste känner en liten oro i magen inför hemresan. För att få bort tankarna och komma tillbaka till nuet bjuder han kompisarna till dans och sjung lek.
Musikstopp med sjungande – tar ngn av barnens favoritmusik, tex Marcus & Martinus: ca 5 minuters lek o rörelse/dansande
Plötsligt försvinner all ljus och dimman blir så tätt som en gröt. Lite ljussken finns kvar nära marken. Namaste lägger sig på magen på marken. För att kunna hitta kompisarna sträcker sig Namaste sin haka högt upp. Kobra övningen ca 2 minuter.
Namaste får syn på sina kompisar och reser sig upp från marken. Han har kommit långt bort från sina käraste. En snäll svala landar bredvid honom och frågar om Namaste behöver hjälp. Namaste ber svalan att flyga honom till kompisarna. Svala övning med chiboll – ca 1,5 minuter
 
Äntligen Namaste är tillbaka hos sina kompisar. Trots dimman ligger kvar fortfarande, firar de med lite höft dans rörelse (sätter på ngt glad o fartfyllt musik en stund) – ca 2 minuter
Dimman är borta och solen skiner igen, men vad är det mer uppe på himlen? Jo, det är månen som är redan på väg uppåt. Namaste vet att snart är det dags att åka hemåt. Men han vill inte. Och inte hans kompisar hellre. De kommer på en bra idé, att sudda bort månen från himlen.
Namaste o kompisarna börjar sudda bort månens nedre del först: Halvmåne övning (först långsamt, sen lite snabbare) – ca 1 minut
Det funkar jo jättebra, säger Namaste. Nu tar vi bort hela månen! – Fullmåne övning (först långsamt, sen lite snabbare, sen långsamt igen), ca 2 minuter
 
Månen är borta, ropar Namaste. Festen kan fortsätta. Musikstopp med sjungande – ca 5 minuter
Solen går neråt och Namaste börjar känna sig sömning. Dags att säga hejdå till kompisarna. Han går och lägger sig på en mjuk och fin mossbädd under ett träd. Han tittar upp på himlen och känner sig nöjd med dagen och börjar längta hemåt.  (Barnen lägger sig i cirkeln och avslappningsövningar/ Lugn tillsammans o sensommar meditation) – ca 10  minuter.

18

Sensommarberättelse med aktivitet för vana barn i balans.

Rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både tanken och kroppen. Jag tänker mig övningen i ett klassrum för 9- till 11åringar. Barnen är vana vid denna paus som är till för att släppa taget om en jobbig situation i skolan och släppa in ny energi och styrka i kropp och själ. En snabb omstart helt enkelt! Här väljer jag en avkopplande lugn musik med regnskogsljud utgöra bakgrunden fram tills att just ”Hakuna matata” från Disneyfilmen Lejonkungen ska spelas.
 
 
Eleverna får ställa sig rakt upp och ner där dem befinner sig i klassrummet.
 
Halvmånen görs tio gånger och andetaget följer med rörelsen. Inandning när armarna rör sig uppåt och utandning när armarna rör sig neråt.
 
Fullmåne görs tio gånger och andetaget följer med rörelsen. Inandning när armarna rör sig uppåt och utandning när armarna rör sig neråt.
 
Eleverna vickar loss/dansar loss med höften till musiken och sjunger med i den positiva låten ”Hakuna matata” (det finns inga bekymmer på swahili) från Disneyfilmen Lejonkungen.
 
När låten är slut övergår barnen till positionen dansaren som lugnar och fokuserar eleverna. Låt alla hinna med att balansera på båda benen en stund.
 
Fullmånen igen och för varje cirkel så svarar eleverna på frågan ”Hur kan jag sluta vara orolig?” Jag hjälper/guidar barnen med svar som: -Jag är bra och behöver inte oroa mig!
-Jag är duktig och klarar denna övningen!
-Jag är stark i kropp och själ så jag kan hjälpa andra!
-Jag har kompisar som tar hand om mig om jag behöver hjälp!
 
Uppmana eleverna att ge sig själva en kram för att dem varit så duktig på att vara sig själva och låt alla ge varandra en kram som avslutning.  / Anna Lindholm

17

Sensommar
I september ska min treåring bli storasyster. Hon är väldigt orolig för detta. Därför valde
jag att göra ett program utifrån hennes specifika situation så att hon får utrymme att uttrycka
sin oro och samtidigt hjälpa henne att få känna sig stärkt och trygg. Programmet
går utmärkt att göra utomhus men fungerar också bra inomhus om vädret inte skulle tillåta
utomhusvistelse.
1. Det stormar runtomkring oss och vi känner oss oroliga (uttrycker oro med munnen,
hänger läpp, drar ner mungiporna).
2. Stormen är ändå något positivt för svalorna kan fånga medvinden och få fart uppåt.
De är starka även i stormen, precis som vi också kan vara.
3. När vi är starka inuti känner vi oss som krigare (1 och 3).
4. Vi avslutar med att sitta ner och prata om självuppskattning. Hon får säga vad hon är
bra på och jag säger också vad jag tycker om hos henne.
5. Vi avslutar med en sensommarmeditation.
Allt som allt tar programmet ungefär 45 minuter och efter att ha gjort detta ett par gånger i
veckan är det lite lugnare, tryggare och mindre orolig än förut här hemma.

16

·       Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa igenom övningarna är bland annat:
(Jag tänker välja ut ett eller några fokusmål vid varje tillfälle.)
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
 
·       respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
·       förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
·       sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
          kroppsliga och personliga integritet
·       självständighet och tillit till sin egen förmåga
·       fantasi och föreställningsförmåga
·       motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
          viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
·       förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
·       förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
·       förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
·       ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
          
Denna sensommarberättelse behandlar vårt hem “jorden” och “månen” i rymden. Så jag skulle vilja ha i åtanke en hållbar utveckling för att kunna belysa vikten av människors förståelse för hur olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. När tillfället ges vill jag passa på att samtala kring detta ämne med barnen.





·       Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
·       Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
·       I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
·       I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja direkt, i stället för morgonsamling innan frukten.
 
·       Bestäm sedan "ramen" : Vilken påhittad miljö?
 
Att vi är på jorden och ska åka till månen tillsammans. För att skapa stämning vill jag använda lugn musik (t.ex. https://youtu.be/5OBOHrNUq2c, https://youtu.be/idSQ3hSLZ8QI) och lite rekvisita (bilder av månen, jorden och rymdraket mm) vid behov.
 
UPPGIFT 1: Sensommar
 
(Vi börjar sittande i en ring.) Välkomna alla barn! Idag ska vi åka rymdraket och resa till månen. Hur känns det i era kroppar? Jag har faktiskt fjärilar i magen. Vet ni varför? Jag är faktiskt lite orolig för att jag aldrig har varit på månen. Men jag tror att jag är stark inuti. Speciellt tror jag att vi är starka tillsammans. Så jag tror att vi klarar oss bra tillsammans. Alla människor blir ibland oroliga och jag tror att det löser sig oftast efteråt (Sprallis: oro. Här kan man prata om känslan “oro” med barnen. När blir ni oroliga? Hur känns det när man är orolig?). Vet ni någonting om månen förresten? (jag ska vara lyhörd för vad barnen säger om rymden och månen). 
 
Nu ska vi åka rymdraket till månen. Är ni redo? Nu ska vi ställa oss upp. Idag ska vi använda våra höfter mycket för att kunna åka raket! (Sprallis: höft. Vi kör raket genom att klappa händer och att röra på höfterna och stampa fötterna på golvet.) (Efter raket) Nu är vi på månen!
 
Vi tittar runt omkring oss. Vad ser vi här på månen? Vad finns det på månen? Nu är det fullmåne då månen är rund och stor. Vi låtsas att vi själva är en stor fullmåne (Slowmotion: fullmåne). Titta där! Jag tror att jag ser några rymdvarelser där borta! Det ser ut som att det är flera rymdvarelser. Kom alla barn! Vi går fram till dem för att hälsa. På månen hälsar man så här. Vi står på golvet höftbrett. Flytta bak vänster fot. Sträck ut vänster ben och böj det högra. Sätt ihop händerna och sträck er upp mot himlen och vi säger “Heeeeej!” till rymdvarelserna. (Yoga: Krigare 1. Kan bytas ut till Krigare 3 när barnen har lärt sig Krigare 1). Rymdvarelserna säger att de vill dansa med oss. Då dansar vi tillsammans med rymdvarelserna. Rymdvarelserna visar oss hur man dansar på månen. Vi börjar med att stå på golvet höftbrett igen. Böj höger knä och ta tag med höger hand om vristen. Dra benet bakåt och uppåt och pressa vristen mot handen. Vi lyfter upp vänster hand mot skyn. Rikta blicken uppåt om ni kan! (Yoga: Dansare. Vi dansar en stund. Vi byter ben och kör både höger sida och vänster sida.). Rymdvarelserna vill säga någonting. Jo. De säger att vi ska härma efter deras rörelse. Då gör vi det. Vi ska först ligga på mage på mattan med armarna utmed sidorna. Böj knäna och försök ta tag i fötterna med händerna. Lyft upp hakan och bröstet. Vi ska hålla kvar några sekunder och sedan gå tillbaka till utgångsläget. (Yoga: Bågen, kan bytas ut till Kungskobran när barnen har lärt sig Bågen.) Hur känns det i kroppen? Vi kryper ihop och vilar i barnets position. 
 
Oj! Tiden går fort på månen! Nu måste vi åka hem till jorden! Då tackar vi rymdvarelserna för denna gång och säger hejdå till dem. Vi säger hejdå så här på månen. “Heidååå”, ”Hoppas vi ses igen!” (Slowmotion: Pendeln).   
 
Nu ska vi åka rymdraket igen fast till jorden. Är ni redo? Kommer ni ihåg hur vi åkte hit? Vi ska använda våra höfter igen för att kunna åka raket! (Sprallis: höft. Vi kör raket genom att klappa händer och att röra på höfterna och stampar ben på golvet.) (Efter raket) Nu är vi hemma på våra underbara jord! 
 
Nu ska vi lägga oss på våra vackra jorden (vi lägger oss på golvet). Känn hur det känns på jorden! Hör ni några vackra ljud på jorden? Hur känns vinden på kinderna och kropparna? Nu ska vi koppla av och njuta av den välgörande vilan efter den resan till månen. (efter en stunds vila) Ta ett djupt andetag. Andas ut genom näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande. 
 

15

Jag har en barngrupp med barn i åldern 4-7 år. Vi har 8 tillfällen där vi träffas och lokalen är en spegelsal i en dansstudio.
Syftet med yogasagan är att röra hela kroppen och ha kul. Rörelserna går både sakta och lite snabbt så det blir en rolig variation på klassen. Vi rör armarna framför kroppen, bakom kroppen och till sidorna. Vi använder ansiktet genom att visa olika känslor och rösten när vi härmar olika djur.
 
De positioner jag har valt är:
Krigare 1
Krigare 3
Dansaren
Bågen
 
 
Klassupplägg:
Börja liggandes på rygg med slutna ögon. Ta några djupa andetag.
Ballongandning: Lägg en hand på magen och känn hur magen fylls med luft när du andas in.
Sitta med benen i kors.
Värma upp nacken: titta upp, titta ner, titta åt H + V.
Röra på armarna med att först snurra på axlarna och sedan hela armarna (framåt och bakåt)
 
Vi ligger på magen och börjar i Kobran
vilar lite
utvecklaar till Gräshoppan som vi övat på innan
Vilar lite
Utvecklar den till Bågen
Vilar på magen
Vi börjar med att öva på de nya positionerna vi ska jobba med i yogasagan hjälp av kortleken. Vi samlas i en ring framför mig och tittar på ett kort i taget (Barnen får dra varsin gång) När vi övat några gånger så börjar vi med yogasagan:
 
Yogasaga - Höstpromenad ( Sensommarpromenad Anettes anteckning)
 
Det är höst ute och vi ska gå på en promenad och ta med lite fika (vad kan vara gott att ta med på hösten? Barnen får välja en sak var att stoppa i korgen).
Solen skiner (solen) och vi känner en sval vind mot huden (vinden -armarna fram och tillbaka)
Träden (trädet H+V ben) har fina färger (fråga barnen vilka färger träden har)
Vissa träd är björkar som hänger ner med sina grenar (hängbjörken-trädet med armarna åt samma sida som knät, böj kroppen i ett lätt C).
Vi känner att det är fuktigt i luften och det ligger lite dimma över fälten vi går förbi.
Plötsligt hörs något som prasslar till och vi blir lite oroliga, vad kan det vara för något?
Vi står beredda (Krigare 1) Det prasslar till igen och det börjar kännas som fjärilar i magen. Ut hoppar en gullig lite hare- vilken tur!
Vi går vidare på vår stig i skogen.
 
Löven blåser runt våra fötter, precis som om de dansar (Dansaren H ben)
Sväva/sträck ut benet in i Krigare 3
Vinden blåser till och det känns nästa som en storm är på väg (slowmotionrörelsen -stormen)
Löven fortsätter dansa runt våra fötter (Dansaren V fot)
Krigare 3
och stormen tilltar (slowmotionrörelsen - Stormen)
 
Vi hittar ett litet ställe bakom en stor sten där det är lä och där vi äter vår picnic.
En halvmåne tittar fram (halvmånen) och det är inte långt kvar innan det blir tillräckligt mörkt för att vi ska se stjärnorna (Pendeln - stjärnan åt båda hållen flera gånger)
Vi går hemåt och på vägen hem ser vi en svala som flyger (Svalan)
 
När vi kommer hem tänder vi några ljus och dricker lite varm choklad.
Vi lägger oss på soffan och vilar
Shavasana

14

Uppgift för barn i förskolan, ca 4-5 år. Syftet med övningen är att vi inte bara ska röra på oss utan även att barnen ska öva på att lyssna på inskruktioner och utifrån detta göra sitt bästa utifrån sin förmåga. Vi ska variera mellan lugn och lite högre tempo men också ge barnen möjlighet till att berätta vad de känner. Rörelserna är helt nya för barnen.
 
Vi samlas i en ring på golvet och jag berättar för barnen att vi nu befinner oss på stranden, sommaren går mot sitt slut och ute är det fuktigt och dimmigt. Det är tidig morgon och månen dröjer sig kvar på himlen. 
Jag ber barnen resa sig upp och att långsamt göra rörelsen fullmånen så som jag visar. Vi gör rörelsen riktigt långsamt och så stor vi kan.
Månen försvinner då solen tittar fram men den värmer inte riktigt lika mkt längre och strax försvinner solen bakom molnen. det blåser upp till storm. Jag visar hur rörelsen storm ser ut och ber barnen att göra efter och att utmana sig själva lite extra. Hur långt fram kan de luta sig utan att det känns läskigt?
Fåglarna ser ut att roa sig i de häftiga vindarna men det är oro i luften. Tunga regnmoln drar in och snart faller de första dropparna. Var i kroppen sitter din oro? Hur ser man ut då man är orolig? Alla barnen får berätta och visa.
För att mota bort de tunga molnen och locka fram solen igen så ställer vi oss i krigare 1. Jag visar. Vi står i positionen i cirka 3-5 andetag sedan byter vi sida. Då vi har gjort båda sidor kommer vi in i krigare 3. Jag visar och säger också åt barnen att om de tappar balansen så är det bara att försöka på nytt, att tappa balansen betyder bara att man är modig och vågar prova.
Jag berättar att barnen lyckades mota bort molnen för nu tittar solen fram igen. Nu ska vi sjunga sången Solen skiner 3 ggr, först ska vi visksjunga, sedan riktigt högt (inte skrika), sedan ska vi röra munnen så mkt vi kan då vi sjunger sista gången.
Fåglarna som drog sig undan då regnet började falla dyker upp på himlen igen. Nu ska vi göra leken musikstopp. Ni ska flyga runt i rummet som fåglar på himlen men då musiken tystnar ska ni stanna och stå alldeles stilla. Jag sätter på låten skördefest.
Den sista gången som barnen står stilla ber jag dem att mjukt landa på golvet, lägga sig på rygg och sluta ögonen. Vi ligger i en grop på stranden. I vår grop är det vindstilla även om vi hör vinden ovanför oss. Vi hör också hur vassen rör sig i vinden och hur vågorna slår mot stranden. De rullar in och de rullar ut. Försök nu att andas in då jag räknar till 4 för att sedan andas ut då jag räknar till 4 igen. Vi gör det några gånger och därefter låter jag barnen ligga stilla, i tystnad en liten stund för att se dem berätta att nu är det eftermiddag och nu är det dags att sakta väcka kroppen med små små rörelser för att gå hem från stranden.
 

13

Sensommar i Ecuador, april - maj
 
Inledning: samla barnen i ring - sjung ditt namn, a) först alla på en gång så man får prova sig fram b) nu en i taget för att presentera sig, barnet sjunger först sitt namn, “kören” sjunger efter likadant
 
Vad kan man göra mer med munnen? tugga stort , hårt, litet, pussas, grimasera mm
Visa känslor: orolig, ledsen, rädd, arg,glad,
 
Röra på höfterna /magen: först till latinorytmer, sedan till orientalisk musik (magdans)
Rörde sig magen/höfterna annorlunda till de olika rytmerna? Var lyssnar man på orientalisk musik?(geografilektion)
 
Engelska ord:  mun, mage, höft
 
Sensommar saga
 
Yoga: hjulet, kobran,krigare1(3),  camara lenta: fullmåne, svalan
 
Idag är det en strålande dag för att göra en utflykt, sol men inte för varmt. Jag tänker att vi ska åka till regnskogen.
Vi ska ha med oss en riktigt god matsäck, fullproppad med vitaminer så vi håller oss pigga på hela resan.
Hur ser munnen ut och hur låter den när ni tänker på den smaskiga matsäcken?(alla visar och låter)
Innan vi åker måste vi undersöka alla hjulen på bilen så de är hela och fina så vi inte får punktering. Det vore alldeles för besvärligt.
Nu är det dags, nu åker vi.
Det hoppar och skumpar i bilen när vi tar oss fram på de håliga grusvägarna.
Hur rör vi oss, när bilen hoppar så mycket? ( alla visar)
Nu är vi äntligen framme, det ser vi på de jättehöga träden med de jättestora bladen. Allt är så grönt. Det har nyligen slutat regna, det droppar fortfarande från träden. Det är ett fasligt oväsen från alla djuren som bor i regnskogen.
Den första vi möter är en stor kobra. Den är inte alls särskilt trevlig, den vill inte ha något besök i sin skog, kobran anfaller.
Men oss kan den inte göra illa, vi är duktiga krigare.
Det har redan hunnit bli mörkt och vi ser en stor fullmåne på himlen som lyser upp vägen för oss.
En flock med svalor kommer flygandes, de vill visa oss vägen hem så vi inte kör vilse.
Jag såg att ni var oroliga där bak i bilen. Hur såg ni ut då?
Nu är vi äntligen hemma och det ska bli skönt att vila.
 
Avslutning;Kors och tvärs, eller annan “Komma till ro” övning
 
Recept: Brandgul smoothi och bananmuffins med morötter
 
Bananmuffins med morötter
Ugn 200 grader
 
2 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk havssalt
1 msk kanel
3 bananer, mosade
3 ägg
3 msk smält kokosolja
3 små finrivna morötter
1 dl hackade nötter
 
a.                            blanda de torra ingredienserna i en bunke
b.                            blanda banan, ägg, olja i en annan bytta
c.                            rör ihop de 2 byttorna och tillsätt morötter och nötter
d.                            klicka i muffinsformar
e.                            grädda 20-25 minuter
 

12

Sensommaren Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, känn styrkan inifrån och ut
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav sensommaren ca 10min
• Ramen: välbefinnande i mig själv, jag är stark, jag är bra YOGA/SLOWMOTION:
• Stå axelbrett med fötterna, kom bak med vänster fot - krigaren 1, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Lyft vänster fot, hitta balansen, böj in vänster knä och ta tag runt foten med vänster hand - dansaren, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Släpp taget om vänster fot och landa med den på golvet igen, håll kvar positionen med vänster fot bak och höger fot fram - mistralen 8ggr
• Stanna kvar med höger fot bak - krigaren 1, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Lyft höger fot, hitta balansen, böj in höger knä och ta tag runt fotleden med höger hand - dansaren, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Släpp taget om höger fot och landa med den i golvet igen, håll kvar positionen med höger fot bak och vänster fot fram - mistralen 8ggr
• Landa brett mellan fötterna - pendeln 8ggr
• Ligg ner på mage och böj upp båda benen - bågen, håll i 4 andetag (ca 25sek)
SPRALLIS:
• Indianhopp runt i salen en kort stund, landa mjukt

1. Fokus på höfterna i samtliga övningar
2. Fokus på att använda munnen aktivt i andningen
3. Uttryck känslan ”oro” i pendeln
4. ”Du är stark”

11

Kom alla mina vänner idag samlas vi här i hörnet.

Ser ni det gröna tyget som jag har lagt ut, det är en äng. Vi låtsas att vi är ute på en äng och runt om oss ser vi träd och där är en sten.
Blunda, ta ett djup andetag, släpp ner axlarna, andas ut. Ta ett till andetag och skaka spänningarna ur era armar. Tänker att vi är ute sent på kvällen, det är sensommar och det har börjat skymma ute. Öppna nu era ögon, ser ni halvmånen vi gör en sakta rörelse, kan vi göra den större, mindre? Nu har månen börjat bli rund, stor och lysande som ett klot, vi gör fullmånen, sakta, sen provar vi öka rörelsens hastighet. I månljuset ställer vi oss i krigaren 1 och utgår från den till krigaren 3. Ni ser ut som statyer.

Nu kan vi sprida ut oss på ängen. Ta ett djup andetag och forma munnen till ett O när ni blåser ut, hör ni att det låter som vinden, ta ett nytt andetag och blås ut igen, ni kan röra er runt i rummet till musiken och samtidigt fortsätter ni forma munnen som ett lite o och ett större O och lyssna hur det låter olika. Det börjar bli fuktigt och dimmigt ute, molnen täcker månens ljus, tänk er känslan oro, hur känns den? Hur kan man se ut då man är orolig lyssna till musiken och börja rör era höfter, släpp loss och låt höfterna skaka ut oron ur kroppen. Har ni fått ut oron ur kroppen eller måste vi dansa lite till?
 
Nu har molnen skingrat sig och månensljus lyser upp ängen igen, vi lägger oss ner i det fuktiga gräset, lägg er med fötterna mot varandra, lägg era händer på magen och känn hur händerna rör sig efter er andning upp och ner, ta ett djup andetag och håll andan en stund, andas ut vi upprepar. Blunda och känn vinden svepa över er kropp (jag drar en tunn sjal över alla barns kroppar och säger du är värdefull.)
Nu får ni börja sträcka på er kropp och väcka den, vinka med tårna, spreta på fingrarna behåll den sköna känslan i er och kom ihåg att ni alla är värdefulla.

Tack för idag mina vänner.
Musik:
Afternoon
Bara få vara mig själv
Sjung, Laleh
Vuoi vuoi me
Prelude to the afternoon of a faun

10

Sensommaren: 
 
1. Ansikts/mungymnastik. Gör roliga miner och uttryck känslor med ansiktet. Hur visar man glädje, oro, rädsla, ilska osv. ?
 
2. Gör svalan och mistralen 5 ggr av varje. Tänk dessutom på andningen. Vill man ha med puls, jogga på stället före, emellan och efter.
 
3. Dansstopp till en fartfylld låt. Fokus på höfterna.
 
4. Gör halvmåne och fullmåne 5 ggr av varje. Tänk på andningen.Vill man ha med puls, boxa i luften före, emellan och efter.
 
5. Gör krigare 1 och krigare 3,  Tänk på andningen. Gå ihop 2 och 2. Med en boll om det finns. Gör denna balansövning tillsammans. Se hur länge ni kan hålla balansen.
 
6. Sjung, kör karaoke. Googla eller kolla Youtube. Sätt på någon låt i klassen där eleverna kan sjunga med.
 
7. Gör bågen och korbran 5 ggr. Tänk på andningen. Vill man ha med puls, gör "mountainclimbs" på stället före, emellan och efter.
 
Några övningar att använda sig av!
 

9

Syfte: Att göra en lektion/ett tillfälle där rörelseglädjen tillsammans med sinnesintryck och avslappning är i fokus samtidigt som eleverna får bekanta sig med olika begrepp som tex, snabbt, långsamt, upp och ned samt med några olika Yoga/Slowmotionövningar. De elever som behöver får sitta ned under passet. Målgruppen är elever med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar.

Vi kommer att belysa känslan oro och hur den kan kännas i kroppen. Vad blir just du orolig över?  Vi kommer även att prata om elevens egna guldkorn och hur man kan påminna sig om att livet faktiskt innehåller en massa bra/fina saker som gör en glad. Tänker mig att eleverna får göra sin egen guldkornsbok där de samlar på bra fina händelser.
Fokus ligger på pulshöjande aktiviteter, kroppsuppfattning /avslappning, språk och kommunikation.Vi fokuserar också på våra sinnen smak och doft. Hur luktar det? Vad luktar? Hur smakar det?, Vad är det som smakar? Våga smaka på olika saker. Se recep
Eftersom många av mina elever tycker om när saker upprepar sig så kommer  de flesta av mina lektioner kommer att ha likartat upplägg. Detta skapar trygghet för eleverna och en förförståelse av vad som kommer att hända. Utifrån detta upplägg kan vi ibland plocka in recepten och lekar utefter behov.

Inledning:
Vi startar med att väcka våra kroppar till liv genom att bara röra oss i en cirkel i rummet. Val av musik kommer senare. Vi känner hur våra fötter rör sig mot underlaget och gör en kroppsscanning medan vi går. Vi stannar på våra platser och fokuserar på våra höfter (sprallis.) Vilka rörelser kan man göra? Hur långt/bak fram kan man ta sin höft? Åt sidan? Vänster/höger, snabbt/långsamt? Eftersom sensommarens känsla är oro så väljer vi här att se hur vi kan visa känslan genom hur vi rör på oss. Kan höften  visa oro? Hela kroppen? Här jobbar vi med de olika begreppen samtidigt som vi snart kommer att väcka kroppen till liv genom härlig musik… Nu är vi på gång!

Utförande:
1) Skelettdansen i olika former. Vi kommer att börja lektionen med skelettdansen vilken samtidigt som den främjar kropp/rumssuppfattning, rörelseglädje även ger ökad puls, fokus och energi. Låtvalet är detsamma som i den inspelade skelettdansen från 2018; Shuffla, Black pearl (His a pirat), All the feel, Dance you off, All of me, Despacito, Party rock anthem. Ibland fokuserar vi på:
·       Alla ettor: att röra fötter/ vrister/ ben, händer/armar/axlar, huvudet/ryggraden, bröstkorgen/höfterna, och allt på en gång.
·       Alla tvåor: att röra ögon, öron, näsan, tungan och munnen, allt på en gång.
·       Få fram och förstärka en viss känsla, oro, rädsla, ilska, glädje, ledsamhet, förvåning mm.
·       Växla mellan olika rörelser: Stora/små, Upp/ner, framåt/bakåt, höger/vänster/diagonalt, snabbt, långsamt.


2)
Slowmotion övningar:
Tillsammans med Slowmotionövningarna för årstiden Sensommar upplever vi naturen och bygger en saga/händelse tillsammans.  Här tänker jag att eleverna får välja en chiball utifrån vilken färg och doft de vill ha, alternativt får eleven hålla en sjal i regnbågens färger för att förstärka rörelserna på ett härligt och spännande sätt. Nu börjar äventyret för dagen… Vi ska ut i rymden men vi ska också träffa en person som följer med oss på vårt äventyr.
Tänk dig att vi är ute och går tillsammans. Plötsligt ser vi en krigare på en kulle. Han ser stark ut och står helt stilla och tittar upp/rakt fram, på något obestämt. (VI ställer oss i Yoga positionen Krigaren 3) Det är kväll, det blåser och hösten börjar göra sin entré, ute men vi försöker att hålla balansen genom att fästa blicken på en punkt långt borta. Plötsligt ser vi att krigaren börjar le. Vi frågar varför och han berättar att nu ser han äntligen månen stiga långsamt över berget. Han blir glad och vi känner oss också glada (vi gör Slow M halvmånen/Glad mun) Månen fortsätter sin resa över den mörka himlen och vi gör några varv med Slow M stor måne/fullmåne.  Efter en stund har det blivit så mörkt ute att vi även börjar se stjärnorna tändas. (Vi gör Slow M Pendeln/stjärnan) och tränar vår balans åt höger och åt vänster. Natten går över till dag igen och i soluppgången ser vi en svala komma flygande(Gör Slow M svalan) Efter en stund går solen upp och vi känner oss glada och varma i våra kroppar
Som variation till denna övning så kan vi hjälpas åt att bygga en saga/händelse med hjälp av rörelserna. Jag hänger med i elevernas fantasi så ser vi var vi hamnar

Avslutning: Musik, (Album, Lotusblomma Om Yoga, ,Sleep n love, se mina favoriter)
Lägg er ner på mattan, Känn hur kroppen vilar på underlaget. Lyssna på vågorna som sakta sveper in mot stranden och ta ett djupt andetag. Lägg handen på magen och känn hur magen åker upp och ned som en ballong som fylls med luft. In och ut, långa andetag… Du blir tung och avslappnad i hela kroppen. Ligg nu bara och lyssna på vårens fåglar som sjunger högt uppe i träden. Känn hur avslappnad och skön kroppen känns. Lyssna…
(Jag läser sensommarmeditiation sid 115 i boken Barn i Balans)
Nu kan du börja röra på fingrar, händer och sträcka armarna över huvudet. Sträck på dig som en katt som håller på att vakna. Sätt dig upp försiktigt och kom upp till stående igen.
Vi avslutar med att prata om hur det kändes i kropparna under övningarna.
 
 

8

Varje sensommar jobbar vi med kompisandan för att få ihop den nya barngruppen och stärka deras självkänsla inför läsåret. Jobbar med barn 3-5 år och vi pratar mycket också om var maten kommer ifrån och varför den är viktig för kroppen.

Så efter semestern kommer jag göra detta med vår nya barngrupp och då även nya barn som precis fyllt tre år som kommer bli en utmaning att få med dom på vår tråd. Jobbar mycket med kompisböckerna denna period också om hur man är mot varandra och att våga tycka som man vill, därav kände jag att som ni gav som förslag att få skapa sin egen bild på vad man tycker om så kan man märka att det finns fler som tycker om samma saker tex även i denna ålder.

Krigarens oro Det var en gång en KRIGARE som ville visa att han var så duktig på allt men kände en oro i sin kropp att han kanske skulle misslyckas och alla skulle skratta då. Innerst inne var han snäll men ville visa sig tuff genom att brottas och knuffas. Då fick han syn på en SVALA som kom flygandes som sa till honom att det bästa är att visa hur man är istället för att låtsad vara någon annan. Då tycker andra om än bättre om man är sitt rätta jag och man behöver aldrig lura sig själv. KRIGAREN tyckte det var bra det som svalan sa så jag testar väl det, då fick den se DANSAREN som stod och övade på sin dans, ibland gick bra och ibland gick det dåligt och dansaren blev ledsen och arg när det inte gick bra. Då gick krigaren fram och tog kontakt med dansaren och berättade att den kände likadant att den ville vara duktig på allt men att en svala sagt många bra saker att tänka på. Man kan få bli arg och ledsen när det inte går bra men blir man bättre av det nä utan man får ta att det går dåligt ibland och att lära sig av det, att göra på annat sätt eller fortsätta att öva o öva och till sist kan man det. SVALAN kom flygandes igen och krigaren tackade svalan för att den hjälpte dom på vägen att klara det man själv kan i sin takt. Det är mycket i dessa små kroppar som ska lära sig mycket och tyvärr ganska stor press och dålig självkänslan hos många redan nu så detta blir en bra och kort berättelse att jobba vidare med under sensommaren.

Kommer även att leka dansstopp och att vägleda en kompis med ögonbindel genom att träna på att prata med varandra utan att bara säga gå dit, kryp under osv.

7

Vänder sig till 1-3 barn i femårsåldern. Miljön är vardagsrummet och det görs för första eller andra gången.
 
Idag skall vi röra på höfterna.
Vart sitter höften?
Vad gör höften för rörelser?
Vi gör sedan 2 yogapossitioner krigare1 och hjulet tillsammans
Efter yoga possotionerna gör vi slowmotion rörelserna fullmånen och stormen.
 
Vi sitter ned och pratar om ordet oro. Vad betyder ordet oro för barnen och mig som vuxen. Hur uttrycker vi oro?
 
Vi sjunger sedan några sånger ihop där vi använder marackas, gitarr och liten trumma. Kanske vill barnen hitta på en egen sång för att uttrycka sig. Vi kan till exempel uttrycka vår oro med musik.
Vi kan också uttrycka andra saker som, Hur sjunger vi att vi har fjärilar i magen. Hur ser sensommaren ut och känns när man sjunger den.
I musikstunden använder vi inte bara sången utan även kroppen för att visualisera, känna och uppleva olika tillstånd.
 
Vi pratar nu om att duga som vi är. Har barnen något att berätta om det och så gör övningen jag kan och jag är tillräcklig.
Sedan kan de få göra sin tavla om sig själva.
 
 Vi avslutar med att sitta ned och tacka varandra för den fina stunden vi haft tillsammans. Och om barnen vill kan de blunda och tänka ut en positiv sak om alla i gruppen och sig själva.
 

6

Syfte: Att få en stunds avkoppling från skolarbetet. Parallellt med att vi får rusa av oss i en dans kommer vi även till ro. Vi tränar kroppsmedvetenhet, rörelse och balans.
 
Åldersgrupp: 8-9 åringar
 
Instruktion: Vi kommer att jobba med årstiden sensommar, vi ska försöka uppleva känslan av oro i våra kroppar.
Lyssna och försök att följa instruktionerna. Du behöver inte vara orolig för att göra fel, för det finns inget som är fel.
 
Är de bekanta med rörelserna: De flesta övningar är nya, endast krigaren 1 har de provat på tidigare samt leken musikstopp.
 
Miljö:klassrummet
 
Låtsad miljö: En äng och ett trädgårdsland
 
Musik: In my Cabana Margaret, Fuldans Rolandz - till danserna
Nocturne No 2 Chopin - till Jag kan och är tillräcklig
 
Vi inleder rörelsestunden med en Dansstopp och den leken avslutas med dans där vi enbart fokuserar på höfterna från skelettdansen.
 
Vi fortsätter med att göra yoga-rörelserna: Krigaren 1, Dansaren och Krigare 3.
 
Berätta: Vi har nu kommit till den tidpunkt då sommarlovet snart är slut. Du har haft ett skönt och roligt lov och imorgon börjar skolan igen. Känslan du har i kroppen är blandad, du känner dig  både glad och längtar efter alla kamrater, samtidigt som du känner oro i kroppen för allt nytt som väntar. Vi sitter ner på stolarna och blundar. Försök att känna oron, var sitter den i din kropp? Hur kan ditt ansikte se ut, hur ser din kropp ut, hur känns det inuti magen?
 
Vi fortsätter med övningen Jag kan och är tillräcklig på s. 79. Efteråt har all oro försvunnit ur din kropp. Hur känns det nu, du känner ett stort leende både i ansiktet men även i hela kroppen. Du har nu en stolt och nöjd kroppshållning
 
Läs sensommarmeditation från s.92-93 i boken.
Vi lägger oss ner, antingen på golvet eller sitter på stolarna och vilar våra kroppar och huvuden mot bordet framför oss. Vi fokuserar våra tankar på munnen då vi hör om äpplen och morötter, både hur vi rör munnen och de smaker vi kan känna

5

Jag utgår hela tiden från min 6 åriga son o vårt rum hemma. Har inte tillgång till nåt annat för tillfället. Han har gått igenom alla
övningar en gång med mig så vi e båda nybörjare Men han e nyfiken o tycker om träning o lek så vi kör med lättare, lekfulla grejer nu i början. Han behöver lära sig lite avslappning så d ser vi fram emot.

Det är en sensommardag med fukt i luften.
Dimman kommer smygande som en tiger på jakt.
Vi ställer oss i tigerns position o morrar djupt nere från magen. Vi känner oss starka, stolta o som djungelns konung.
Vi låtsas att vi är på zoo.
Vi ser en stor kamel stå o mumsa på lite gräs. Visar m munnen hur vi tuggar. Intar kamelens position.
Nämen va nu? En duva kommer o sätter sig på kamelens ena puckel. (duvans position). Det verkar kittla kamelen som skakar på sig. Vi blir fnittriga o härmar kamelen som ser ut att dansa twist (sprallis dansar twist-rör på höfterna).
Vi tänker att duvan kanske känner sig ensam o vi tänker att d kanske var därför den ville ha sällskap av kamelen. En liten oro växer som ett frö i kroppen.
Åh, då får vi en idè. Vi kan väl vara fågelkompisar. Vi låtsas att vi är svalor (svalan-slowmotion) som flyger med duvan. Först tittar den bara på oss o sen flyger den runt högt ovanför våra huvud. Den verkar glad.
Då känner vi oss som tigern igen. Starka, stolta o framförallt glada. Vi avslutar med slowmotion halvmåne o tänker oss att det är våra glada munnar vi gör.
 
En stolt son med mycket självförtroende som numera är en tiger 
 

4

Sensommaren Den här övningen har jag tänkt använda på dramat.

Jag har för tillfället grupp med 3-5 åringar och en dag i veckan ska vi jobba med känslor. Bara för någon vecka sedan testade jag att dansa till känslor med några av mina 3-4 åriga elever och de verkade uppskatta det mycket.

Eftersom vi ska jobba med känslan oro så förklarar jag eller frågar barnen vad de vet om den känslan, hur man känner sig i kroppen och hur man kan visa med ansiktet och hela kroppen när man är orolig. På min förskola har vi köpt in flera yoga bollar och jag har arbetat med dem ett flertal gånger och barnen gillar dem jätte mycket. Tänkte att vi nu skulle göra vissa övningar med och utan dem. När vi känner att vi ungefär förstår känslan oro sätter vi igång. Vi börjar med att lyssna på musiken och väcker kroppen med att gå på stället mycket sakta och sedan ökar takten utan att tappa känslan oro. Vi håller i varsin boll Händerna vid höfterna och vi vickar sida åt sida. Bollen får ligga kvar på golvet. Vi tar återigen bollen och rullar den runt höfterna, sakta tills vi känner oss bekväma och kan rulla den lite fortare och byter håll. Vi gör krigaren 1, 2 och 3 med bollarna Vi har även lärt oss att skapa musik med kroppen så vi släpper bollarna och klappar kroppen med handflatan och hör hur det uppstår olika ljud beroende på vart man slår. Vi startar med att klappa nerifrån och upp och avslutar med ansiktet medan vi rör på munnen, öppnar/stänger/ljudar. En övning som barnen är förtjusta i och som jag lärt dem att de är bra för att slappna av musklerna i ansiktet är lejonet. Ibland har vi stått på alla fyra som ett lejon och rutit men ibland är det skönt att avsluta ett program med att ligga ner och vi spänner vissa delar av kroppen så mycket vi kan i några sekunder och sedan slappnar av nerifrån och upp och avslutar med lejonet.

Musik: Alicia Keys - No one Sean Paul/Sasha - I´m still in love with you D'angelo - Brown sugar ()
()

3

Denna yogasaga ska jag använda mig av i ”vilorummet” på förskolan.
Vi har otroligt många barn som går långa dagar och alla dagar i veckan, så vi behöver få in lite planerade lugnare aktivitet så att barnen på ett lekfullt sätt får chans att varva ner och koppla av.  
Åldersgruppen för denna saga är tänkt för 4-5 åringarna som inte vilar hos oss.
Tanken är att det ska bli ett litet äventyr där vi tillsammans upptäcker rörelserna då de får följa mig.
 
 
Idag får ni följa med mig ut i riddarnas värld, där vi alla är riddare…
 
Denna sensommar eftermiddag är det fuktigt och dimmigt där ute.
Vi har allihop varit ute på äventyr tillsammans och krigat (krigare 1).
 
Vi känner oss modiga och starka när vi på vår väg visslande tar oss tillbaka mot vårt slott genom skogen som lyses upp av en svag, svag halvmåne.
 
Längre in i skogen blir det mörkare och mörkare. Vi börjar skruva lite på oss, sedan lite mer, i höfterna… Vi känner oss oroliga…
Det börjar blåsa upp till storm.
 
Vi skyndar oss på genom skogen och stormen viner runt om oss nu.
Starka snabba vindar, och långsamma svaga vindar.
(vi blåser och andas starkare och svagare, och rörelserna är snabba och långsamma)
 
När vi äntligen kommer ut ur skogen lyser fullmånen upp oss och vår väg tillbaka till slottet. Nu är det inte långt kvar .
Snart är alla krigarna (krigaren 3) hemma igen.
Vi andas ut och lägger oss ner och tillsammans avslutar vi med ”komma till ro” övningarna Lugna tillsammans + Lugn mage.
 
()

2

Fundera först så här: Syftet med den här lektionen är Koncentration uppmärksamhet Barnen som jag vill göra den aning med går på lågstadiet klass 1-3

Instruktion Idag ska vi börja med en övning som kräver att vi är samspelta och jobbar lugnt och metodiskt och försöker hitta en rytm. Vi ska börja med att stå i en ring.

Varannan av er kommer att ha boll och varannan inte och vi ska nu med hjälp av halvmånen och fullmånen föra bollen runt i ringen. bara lyssna på min röst och när jag säger till så lämnar ni bollen till den till höger om er....... När den första övningen är klar så ska vi leka lite och innan vi slutar idag ska jag berätta en saga för er om en krigare o ni hänger med i sagan som vanligt.

Vi har provat alla övningarna innan. I vilken fysisk verklighetsmiljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?  Det här gör vi ute på skolgården med lugn musik och förhoppningsvis lite fågelkvitter i bakgrunden. I vilket sammanhang?  Det är idrottslektion och vi börjar lektionen med slowmotion övningen fortsätter med att leka musikstopp med fartfylld musik, vi leker även matkedjan. Vi avslutar lektionen med att jag läser min yoga saga om den orolige krigaren Den orolige krigaren Instruktion.....

Nu är det viktigt att lyssna o ni ska leva er in i sagan med hela kroppen. Det var en gång en krigare, 1 var hans namn. Han var väldigt orolig av sig. Den här morgonen skulle krigare 1 gå till marknaden för att träffa sin hjärtas dam hon var dansare på marknadsplatsen. Orolig o med fjärilar i magen gick krigare 1 över fälten. Dimman låg tät o luften var fuktig. Hu så läskigt o jobbigt det här är tänkte krigare 1 om jag ändå haft sällskap genom skogen då hade allt känts mycket lugnare tror jag. Han längtade väldigt efter sin dam dansaren men han var orolig och nervös för att gå in i skogen själv. Han tog några djupa andetag och tänkte för sig själv jag är stark o modig. Plötsligt knackade någon på hans axel. Tjena kompis sa krigare 3. Tre var ett s bästa vän och han var en stark och modig kille. Krigare 3 frågade varför han stod där och såg fånig ut. Jag längtar så efter min dansare men vågar inte gå till marknaden själv. Kan inte du följa med mig som stöd. Absolut jag hade ändå tänkt gå dit sa krigare 3. Iväg genom skogen gick de och snart var de framme vid marknadsplatsen. Ett s hjärtas dam dansade omkring som den dansare hon är och svepte med sig krigare 1 i en mysig dans. Där fanns fler dansare så även krigare 3 träffade en kvinna att svänga runt på dansbanan. Där dansade de ända tills de stupade i säng. Ligg nu ner o bara lyssna på musiken och slappna av en stund. ()
()

1

Till min saga har jag valt:
Få energi- Centrumkraft
Yoga – Krigare 1 och cobran.
Slowmotion- pendeln, mistralen, stormen och fullmånen.
Känsla- oro
Komma till ro- Lugn mage.
Lekar- Musikstop
 
Yttre visualiseringar som påverkar rörelser, ansiktsuttryck och känsla -  Du är stark inuti.
Jag har lagt in dans i sagan där man rör på höfterna – Skaka rumpa/ Shaking bacon, munnen- göra indian rop.
Till denna saga har jag valt en helt egen låtlista.
Började samlingen innan Röris passet med att sjunga Imse vimse i olika tonlägen.
 
Syfte: Balans, koncentration
Åldersgrupp : 1-5åringar
 
Som vanligt berättar jag lite grann på samlingen strax innan passet och mer under sagans gång.
Fysisk verklighetsmiljö- Ute på gården i blåsten, vilket passade bra i sagans innehåll.
Påhittat miljö: Amerika, äng.
 
Denna saga är inspirerad från sången ”10 små indianer.”
 
Det var en gång ett land, långt borta på andra sidan av det stora blå, havet. Där bodde det 10 små Indiankrigare. (Krigare 1) De var alla stora och starka. (Krigare 1 som följs av att visa med armarna hur man är stark, som bamse gör.) Varje dag stod de ute på sin äng och visade alla fiender hur starka de var. (Krigare 1 både vänster och höger sida upprepade 2gånger per sida, stående i krigare 1 3 långsamma andetag.)för att ingen skulle våga komma dit.

En dag skulle de 10 små indiankrigare paddla till ön för att jaga björn. Först behövde de lite mer energi(Centralkraft, några ggr genom att byta plats på händerna. ) Sedan måste de spetsa sina sinnen. ( Då frågar jag barnen om de vet vad ett sinne är.) de börjar dansa Sätt ett finger.. (Då dansar indiankrigare: Sätt ett finger av Mora träsk.) Så nu är sinnena skarpa. Nu var det dags för de 10 små indiankrigare att få lite mera styrka. De tände en brasa på ängen som de började dansa runt,för att få styrka från sina förfädrar som var döda. ( De dansar Skaka rumpa/ Shaking bacon med hopp och viftar med armarna och genom skaka rumpa/höfterna och indian hoande med handen för munnen.) Nu hade det blivit kväll och de 10 små indiankrigare skulle ut på björnjakt. De hade fått höra att det var lättast att jaga björn när de sov.

Deg gick till stranden, puttade ut kanoterna i vattnet och satte sig i dem och började paddla. ( Sitter på knäna och paddlar med händerna. ) Det blev mörkare, natten kom och det tändes stjärnor på himlen. ( gör små stjärnor med händerna som blinka lilla stjärna.) Långt borta syntes det något som var litet och runt – fullmånen. Den blir större och större ju närmare ön de 10 små indiankrigarna paddlar ( Alla ställer sig upp och gör fullmånen åt båda hållen som först är litet och blir större och större.) Tillslut var månen jättestor! Det började regna, kanoterna började gunga från sida till sida. (Pendeln. Några upprepade gånger.) Vågorna blev bara större och större! ( Mistralen. Några upprepade gånger, båda sidor) Tillslut blev vågorna jättestora!!(Stormen. Några gånger åt båda håll.) De 10 små indiankrigarna började bli oroliga. ( Frågar barnen hur känns det när man är orolig, hur ser man ut då?) De började må illa och det gick runt i magen. Plötsligt fick de se något som simmade i vågorna. Det var Hajarna! ( Hajarna sången med rörelser.) PUH! Hajarna simmade förbi.. De paddlade vidare och efter en stund bestämde de 10 små indiankrigarna att de skulle samla mod för att klara sig fram till stranden i vågorna. De ställde sig upp i kanoterna( Krigare 1) och sedan la de händerna på magen och gjorde cirklar medsols och motsols för att lugna magen. ( Komma till ro- Lugn mage. ) Aah det kändes skönt! De 10 små indiankrigarna närmade sig stranden på ön. När de skulle kliva ur sina kanoter såg de någonting som låg på stranden. Stranden var fullt med ormar! Det var Kobror som låg och sov. ( alla lägger sig på mage.) Kobrorna vakande för att de hörde något. De öppnade först ett öga, sen båda. Sedan sträckte de upp huvudet ( Kobran utan svans.) tittade åt höger, tittade åt vänster, sträckte upp svansen ( Hela kobran.) och väste. De såg ingenting så de la sig ner igen. De sträckte upp sig en gång till. De öppnade ett öga först, sedan båda. Sträckte upp huvudet och tittade denna gång från vänster till höger, lyfte upp svansen och väste och la ner sig igen. (Kobran likadant som första gången.) Kobrorna gjorde om detta en tredje gång och tillslut så rullade de ihop sig. ( Barnets position.) De 10 små indiankrigare funderade och funderade hur de skulle kunna få bort ormarna. De kom fram tillslut att de skulle skrämma dem. Då började de dansa ” Boogie rock.” ( Dansar till rörelselåten Boogie rock  .) Ormarna blev rädda för de 10 små indianerna och ålade iväg. Nu kunde de 10 små indiankrigare fortsätta att smyga på björnarna.. Tillslut hittade de björnarna som låg och sov! ( Här var tanken att vi skulle leka björnen sover men alla ville vara björnar istället så vi kurade ihop oss och sjöng björnen sover.) När björnarna vaknade så blev de 10 små indiankrigarna så rädda att sprang ner till kanoterna, paddlade fortast de kunde ända hem.  PUH! De var glada att de hade överlevt björnjakten och ordnade med fest. ( Dansade Musikstop.) tills de blev trötta och behövde gå vila som spagettin i kastrullen.