Sensommar

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.


Till min saga har jag valt:
Få energi- Centrumkraft
Yoga – Krigare 1 och cobran.
Slowmotion- pendeln, mistralen, stormen och fullmånen.
Känsla- oro
Komma till ro- Lugn mage.
Lekar- Musikstop
 
Yttre visualiseringar som påverkar rörelser, ansiktsuttryck och känsla -  Du är stark inuti.
Jag har lagt in dans i sagan där man rör på höfterna – Skaka rumpa/ Shaking bacon, munnen- göra indian rop.
Till denna saga har jag valt en helt egen låtlista.
Började samlingen innan Röris passet med att sjunga Imse vimse i olika tonlägen.
 
Syfte: Balans, koncentration
Åldersgrupp : 1-5åringar
 
Som vanligt berättar jag lite grann på samlingen strax innan passet och mer under sagans gång.
Fysisk verklighetsmiljö- Ute på gården i blåsten, vilket passade bra i sagans innehåll.
Påhittat miljö: Amerika, äng.
 
Denna saga är inspirerad från sången ”10 små indianer.”
 
Det var en gång ett land, långt borta på andra sidan av det stora blå, havet. Där bodde det 10 små Indiankrigare. (Krigare 1) De var alla stora och starka. (Krigare 1 som följs av att visa med armarna hur man är stark, som bamse gör.) Varje dag stod de ute på sin äng och visade alla fiender hur starka de var. (Krigare 1 både vänster och höger sida upprepade 2gånger per sida, stående i krigare 1 3 långsamma andetag.)för att ingen skulle våga komma dit.
En dag skulle de 10 små indiankrigare paddla till ön för att jaga björn. Först behövde de lite mer energi(Centralkraft, några ggr genom att byta plats på händerna. ) Sedan måste de spetsa sina sinnen. ( Då frågar jag barnen om de vet vad ett sinne är.) de börjar dansa Sätt ett finger.. (Då dansar indiankrigare: Sätt ett finger av Mora träsk.) Så nu är sinnena skarpa. Nu var det dags för de 10 små indiankrigare att få lite mera styrka. De tände en brasa på ängen som de började dansa runt,för att få styrka från sina förfädrar som var döda. ( De dansar Skaka rumpa/ Shaking bacon med hopp och viftar med armarna och genom skaka rumpa/höfterna och indian hoande med handen för munnen.) Nu hade det blivit kväll och de 10 små indiankrigare skulle ut på björnjakt. De hade fått höra att det var lättast att jaga björn när de sov.
Deg gick till stranden, puttade ut kanoterna i vattnet och satte sig i dem och började paddla. ( Sitter på knäna och paddlar med händerna. ) Det blev mörkare, natten kom och det tändes stjärnor på himlen. ( gör små stjärnor med händerna som blinka lilla stjärna.) Långt borta syntes det något som var litet och runt – fullmånen. Den blir större och större ju närmare ön de 10 små indiankrigarna paddlar ( Alla ställer sig upp och gör fullmånen åt båda hållen som först är litet och blir större och större.) Tillslut var månen jättestor! Det började regna, kanoterna började gunga från sida till sida. (Pendeln. Några upprepade gånger.) Vågorna blev bara större och större! ( Mistralen. Några upprepade gånger, båda sidor) Tillslut blev vågorna jättestora!!(Stormen. Några gånger åt båda håll.) De 10 små indiankrigarna började bli oroliga. ( Frågar barnen hur känns det när man är orolig, hur ser man ut då?) De började må illa och det gick runt i magen. Plötsligt fick de se något som simmade i vågorna. Det var Hajarna! ( Hajarna sången med rörelser.) PUH! Hajarna simmade förbi.. De paddlade vidare och efter en stund bestämde de 10 små indiankrigarna att de skulle samla mod för att klara sig fram till stranden i vågorna. De ställde sig upp i kanoterna( Krigare 1) och sedan la de händerna på magen och gjorde cirklar medsols och motsols för att lugna magen. ( Komma till ro- Lugn mage. ) Aah det kändes skönt! De 10 små indiankrigarna närmade sig stranden på ön. När de skulle kliva ur sina kanoter såg de någonting som låg på stranden. Stranden var fullt med ormar! Det var Kobror som låg och sov. ( alla lägger sig på mage.) Kobrorna vakande för att de hörde något. De öppnade först ett öga, sen båda. Sedan sträckte de upp huvudet ( Kobran utan svans.) tittade åt höger, tittade åt vänster, sträckte upp svansen ( Hela kobran.) och väste. De såg ingenting så de la sig ner igen. De sträckte upp sig en gång till. De öppnade ett öga först, sedan båda. Sträckte upp huvudet och tittade denna gång från vänster till höger, lyfte upp svansen och väste och la ner sig igen. (Kobran likadant som första gången.) Kobrorna gjorde om detta en tredje gång och tillslut så rullade de ihop sig. ( Barnets position.) De 10 små indiankrigare funderade och funderade hur de skulle kunna få bort ormarna. De kom fram tillslut att de skulle skrämma dem. Då började de dansa ” Boogie rock.” ( Dansar till rörelselåten Boogie rock  .) Ormarna blev rädda för de 10 små indianerna och ålade iväg. Nu kunde de 10 små indiankrigare fortsätta att smyga på björnarna.. Tillslut hittade de björnarna som låg och sov! ( Här var tanken att vi skulle leka björnen sover men alla ville vara björnar istället så vi kurade ihop oss och sjöng björnen sover.) När björnarna vaknade så blev de 10 små indiankrigarna så rädda att sprang ner till kanoterna, paddlade fortast de kunde ända hem.  PUH! De var glada att de hade överlevt björnjakten och ordnade med fest. ( Dansade Musikstop.) tills de blev trötta och behövde gå vila som spagettin i kastrullen.
 
 

En stor rubrik.

Vi tittar på skulpturer   
Av Chris Andersson


Det är sensommar och det är fortfarande varmt i luften. Du är på utflykt och ska titta på skulpturer. I hela stan finns det konst som väntar på att bli upptäkt av dig. Nu är vi framme vid Nytorget. Vad har vi här? Jo det är skulpturen ”Lek” av Bror Hjort. (0) Den visar två barn som ser ut att fånga en boll tillsammans. 

Utanför konserthuset ser vi den stora skulpturen ”Orfeusgruppen” av Carl Milles. (1) Det är Orfeus som är omringad av åtta kvinnliga och manliga gestalter. Orfeus ansikte liknar den mycket kända Ludwig van Beethoven. Som har skrivit många kända klassiska musikstycken.

Du går vidare och stannar och tittar på skulpturen ”Kentauren” av Sigrid Fridman. (2) Det är en man med hästkropp som stegrar sig och spänner sin båge. Se så ståtlig den är.

Där borta står ”Mitt hjärta i värden” en skulptur av Nils Dahlgren. (3) Det är som ett öppet hjärta som står för öppenhet, fred och frihet. Att vi alla har ett värde. Tänk på något om dig själv som du är stolt över. (4)

Där har vi en skulptur som heter ”Fabeldjur” och är gjord av Margot Hedeman. (5) Visst liknar den två små dinosaurier eller är det en dinosaurie och en hund kanske. (6) Det lämnar vi åt betraktarens öga. 

Nu har vi varit ute så länge så att månen tittar fram. (7) Bäst att vi börjar att gå hemåt. Vad gör de i parken så här dags? Åå ! Det är bara en gupp människor som tränar i gräset. Men vad står det på skylten där borta? Välkommen att prova på i kvällens pass. Det är bara att hoppa in. Vågar du? Klart vi ska prova.

Först gör vi en övning som heter pendeln. (8) Vad härligt det känns att svänga och sträcka på armar och ben. Vad blir det mer då? Nu ska vi visst göra en övning som heter mistralen. (9) Vilket härligt gung. Men jag blir lite orolig (10) för det är samtidigt lite läskigt att luta sig bakåt och balansera på ett ben. Som avslutning så ska vi visst skaka loss med våra höfter. (11)

(12) Vilken dag vi haft och så mycket vi sett och gjort. Vilket härligt träningspass vi fick prova. Jag tror jag vill vara med flera gånger.


Instruktioner till 
Vi tittar på skulpturer
Av Chris Andersson

0. Ställ dig i position krigare 1. Pröva att stå i par och gör den mitt emot varandra. 

1. Ställ dig i position dansaren. Ha gärna lite musik av Beethoven i    bakgrunden.

2. Ställ dig i position krigare 3.
"
3. Ställ dig i positionen hjulet eller bågen.

4. Tänk på något du är stolt över. Något du är bra på.

5. Ställ dig i kungskobrans position.

6. Gör miner med bara munnen som om du funderar och tänker när du betraktar något du inte är riktigt säker på vad det är.

7. Gör halvmåne i slowmotion. (Utan boll)

8. Gör pendeln i slowmotion. (Utan boll)

9. Gör mistralen i slowmotion. (Utan boll)

10. Visa känslan för oro när du fortsätter att göra mistralen.

11. Rör på bara höfterna och skaka loss spänningar där.

12. Håll dina handflator mot varandra och sätt tummarna mot din bröstkorg och andas in djupt. Bocka och andas ut håll kvar händerna vid bröstet. Håll kvar och räkna tyst till tre. Du har nu samlat dig och tackat för upplevelsen.


Tips!
Att leta upp bilder på de olika skulpturerna och titta och diskutera dem med eleverna. Kanske planera in en utflykt för att se någon av skulpturerna i verkligheten. Byt ut skulpturerna i min berättelse till sådana som ni har i er närhet.

En stor rubrik.

Namaste Nalle och sommarfesten
 
Sommaren börjar gå mot slutet och även Namaste Nallens semester har kommit till sista dagen. DÅ blir det avskedsfest med kompisarna.
Barnen (dvs Namaste nallarna) ligger i cirkeln med huvuden mot varandra. Det är varmt och fuktigt ute, solens strålar kommer inte riktigt fram. Dimma ligger över fältet. Namaste känner en liten oro i magen inför hemresan. För att få bort tankarna och komma tillbaka till nuet bjuder han kompisarna till dans och sjung lek.
Musikstopp med sjungande – tar ngn av barnens favoritmusik, tex Marcus & Martinus: ca 5 minuters lek o rörelse/dansande
Plötsligt försvinner all ljus och dimman blir så tätt som en gröt. Lite ljussken finns kvar nära marken. Namaste lägger sig på magen på marken. För att kunna hitta kompisarna sträcker sig Namaste sin haka högt upp. Kobra övningen ca 2 minuter.
Namaste får syn på sina kompisar och reser sig upp från marken. Han har kommit långt bort från sina käraste. En snäll svala landar bredvid honom och frågar om Namaste behöver hjälp. Namaste ber svalan att flyga honom till kompisarna. Svala övning med chiboll – ca 1,5 minuter
 
Äntligen Namaste är tillbaka hos sina kompisar. Trots dimman ligger kvar fortfarande, firar de med lite höft dans rörelse (sätter på ngt glad o fartfyllt musik en stund) – ca 2 minuter
Dimman är borta och solen skiner igen, men vad är det mer uppe på himlen? Jo, det är månen som är redan på väg uppåt. Namaste vet att snart är det dags att åka hemåt. Men han vill inte. Och inte hans kompisar hellre. De kommer på en bra idé, att sudda bort månen från himlen.
Namaste o kompisarna börjar sudda bort månens nedre del först: Halvmåne övning (först långsamt, sen lite snabbare) – ca 1 minut
Det funkar jo jättebra, säger Namaste. Nu tar vi bort hela månen! – Fullmåne övning (först långsamt, sen lite snabbare, sen långsamt igen), ca 2 minuter
 
Månen är borta, ropar Namaste. Festen kan fortsätta. Musikstopp med sjungande – ca 5 minuter
Solen går neråt och Namaste börjar känna sig sömning. Dags att säga hejdå till kompisarna. Han går och lägger sig på en mjuk och fin mossbädd under ett träd. Han tittar upp på himlen och känner sig nöjd med dagen och börjar längta hemåt.  (Barnen lägger sig i cirkeln och avslappningsövningar/ Lugn tillsammans o sensommar meditation) – ca 10  minuter.

En stor rubrik.

Sensommarberättelse med aktivitet för vana barn i balans.

Rörelseinstruktionerna vävs ihop så att alla barn lätt ska kunna följa med i både tanken och kroppen. Jag tänker mig övningen i ett klassrum för 9- till 11åringar. Barnen är vana vid denna paus som är till för att släppa taget om en jobbig situation i skolan och släppa in ny energi och styrka i kropp och själ. En snabb omstart helt enkelt! Här väljer jag en avkopplande lugn musik med regnskogsljud utgöra bakgrunden fram tills att just ”Hakuna matata” från Disneyfilmen Lejonkungen ska spelas.
 
 
Eleverna får ställa sig rakt upp och ner där dem befinner sig i klassrummet.
 
Halvmånen görs tio gånger och andetaget följer med rörelsen. Inandning när armarna rör sig uppåt och utandning när armarna rör sig neråt.
 
Fullmåne görs tio gånger och andetaget följer med rörelsen. Inandning när armarna rör sig uppåt och utandning när armarna rör sig neråt.
 
Eleverna vickar loss/dansar loss med höften till musiken och sjunger med i den positiva låten ”Hakuna matata” (det finns inga bekymmer på swahili) från Disneyfilmen Lejonkungen.
 
När låten är slut övergår barnen till positionen dansaren som lugnar och fokuserar eleverna. Låt alla hinna med att balansera på båda benen en stund.
 
Fullmånen igen och för varje cirkel så svarar eleverna på frågan ”Hur kan jag sluta vara orolig?” Jag hjälper/guidar barnen med svar som: -Jag är bra och behöver inte oroa mig!
-Jag är duktig och klarar denna övningen!
-Jag är stark i kropp och själ så jag kan hjälpa andra!
-Jag har kompisar som tar hand om mig om jag behöver hjälp!
 
Uppmana eleverna att ge sig själva en kram för att dem varit så duktig på att vara sig själva och låt alla ge varandra en kram som avslutning.  / Anna Lindholm

En stor rubrik.

Sensommar
I september ska min treåring bli storasyster. Hon är väldigt orolig för detta. Därför valde
jag att göra ett program utifrån hennes specifika situation så att hon får utrymme att uttrycka
sin oro och samtidigt hjälpa henne att få känna sig stärkt och trygg. Programmet
går utmärkt att göra utomhus men fungerar också bra inomhus om vädret inte skulle tillåta
utomhusvistelse.
1. Det stormar runtomkring oss och vi känner oss oroliga (uttrycker oro med munnen,
hänger läpp, drar ner mungiporna).
2. Stormen är ändå något positivt för svalorna kan fånga medvinden och få fart uppåt.
De är starka även i stormen, precis som vi också kan vara.
3. När vi är starka inuti känner vi oss som krigare (1 och 3).
4. Vi avslutar med att sitta ner och prata om självuppskattning. Hon får säga vad hon är
bra på och jag säger också vad jag tycker om hos henne.
5. Vi avslutar med en sensommarmeditation.
Allt som allt tar programmet ungefär 45 minuter och efter att ha gjort detta ett par gånger i
veckan är det lite lugnare, tryggare och mindre orolig än förut här hemma.

En stor rubrik.

·       Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa igenom övningarna är bland annat:
(Jag tänker välja ut ett eller några fokusmål vid varje tillfälle.)
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
 
·       respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
·       förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
·       sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
          kroppsliga och personliga integritet
·       självständighet och tillit till sin egen förmåga
·       fantasi och föreställningsförmåga
·       motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
          viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
·       förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
·       förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
·       förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
·       ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
          
Denna sensommarberättelse behandlar vårt hem “jorden” och “månen” i rymden. Så jag skulle vilja ha i åtanke en hållbar utveckling för att kunna belysa vikten av människors förståelse för hur olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. När tillfället ges vill jag passa på att samtala kring detta ämne med barnen.





·       Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
·       Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
·       I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
·       I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja direkt, i stället för morgonsamling innan frukten.
 
·       Bestäm sedan "ramen" : Vilken påhittad miljö?
 
Att vi är på jorden och ska åka till månen tillsammans. För att skapa stämning vill jag använda lugn musik (t.ex. https://youtu.be/5OBOHrNUq2c, https://youtu.be/idSQ3hSLZ8QI) och lite rekvisita (bilder av månen, jorden och rymdraket mm) vid behov.
 
UPPGIFT 1: Sensommar
 
(Vi börjar sittande i en ring.) Välkomna alla barn! Idag ska vi åka rymdraket och resa till månen. Hur känns det i era kroppar? Jag har faktiskt fjärilar i magen. Vet ni varför? Jag är faktiskt lite orolig för att jag aldrig har varit på månen. Men jag tror att jag är stark inuti. Speciellt tror jag att vi är starka tillsammans. Så jag tror att vi klarar oss bra tillsammans. Alla människor blir ibland oroliga och jag tror att det löser sig oftast efteråt (Sprallis: oro. Här kan man prata om känslan “oro” med barnen. När blir ni oroliga? Hur känns det när man är orolig?). Vet ni någonting om månen förresten? (jag ska vara lyhörd för vad barnen säger om rymden och månen). 
 
Nu ska vi åka rymdraket till månen. Är ni redo? Nu ska vi ställa oss upp. Idag ska vi använda våra höfter mycket för att kunna åka raket! (Sprallis: höft. Vi kör raket genom att klappa händer och att röra på höfterna och stampa fötterna på golvet.) (Efter raket) Nu är vi på månen!
 
Vi tittar runt omkring oss. Vad ser vi här på månen? Vad finns det på månen? Nu är det fullmåne då månen är rund och stor. Vi låtsas att vi själva är en stor fullmåne (Slowmotion: fullmåne). Titta där! Jag tror att jag ser några rymdvarelser där borta! Det ser ut som att det är flera rymdvarelser. Kom alla barn! Vi går fram till dem för att hälsa. På månen hälsar man så här. Vi står på golvet höftbrett. Flytta bak vänster fot. Sträck ut vänster ben och böj det högra. Sätt ihop händerna och sträck er upp mot himlen och vi säger “Heeeeej!” till rymdvarelserna. (Yoga: Krigare 1. Kan bytas ut till Krigare 3 när barnen har lärt sig Krigare 1). Rymdvarelserna säger att de vill dansa med oss. Då dansar vi tillsammans med rymdvarelserna. Rymdvarelserna visar oss hur man dansar på månen. Vi börjar med att stå på golvet höftbrett igen. Böj höger knä och ta tag med höger hand om vristen. Dra benet bakåt och uppåt och pressa vristen mot handen. Vi lyfter upp vänster hand mot skyn. Rikta blicken uppåt om ni kan! (Yoga: Dansare. Vi dansar en stund. Vi byter ben och kör både höger sida och vänster sida.). Rymdvarelserna vill säga någonting. Jo. De säger att vi ska härma efter deras rörelse. Då gör vi det. Vi ska först ligga på mage på mattan med armarna utmed sidorna. Böj knäna och försök ta tag i fötterna med händerna. Lyft upp hakan och bröstet. Vi ska hålla kvar några sekunder och sedan gå tillbaka till utgångsläget. (Yoga: Bågen, kan bytas ut till Kungskobran när barnen har lärt sig Bågen.) Hur känns det i kroppen? Vi kryper ihop och vilar i barnets position. 
 
Oj! Tiden går fort på månen! Nu måste vi åka hem till jorden! Då tackar vi rymdvarelserna för denna gång och säger hejdå till dem. Vi säger hejdå så här på månen. “Heidååå”, ”Hoppas vi ses igen!” (Slowmotion: Pendeln).   
 
Nu ska vi åka rymdraket igen fast till jorden. Är ni redo? Kommer ni ihåg hur vi åkte hit? Vi ska använda våra höfter igen för att kunna åka raket! (Sprallis: höft. Vi kör raket genom att klappa händer och att röra på höfterna och stampar ben på golvet.) (Efter raket) Nu är vi hemma på våra underbara jord! 
 
Nu ska vi lägga oss på våra vackra jorden (vi lägger oss på golvet). Känn hur det känns på jorden! Hör ni några vackra ljud på jorden? Hur känns vinden på kinderna och kropparna? Nu ska vi koppla av och njuta av den välgörande vilan efter den resan till månen. (efter en stunds vila) Ta ett djupt andetag. Andas ut genom näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande. 
 

En stor rubrik.

Jag har en barngrupp med barn i åldern 4-7 år. Vi har 8 tillfällen där vi träffas och lokalen är en spegelsal i en dansstudio.
Syftet med yogasagan är att röra hela kroppen och ha kul. Rörelserna går både sakta och lite snabbt så det blir en rolig variation på klassen. Vi rör armarna framför kroppen, bakom kroppen och till sidorna. Vi använder ansiktet genom att visa olika känslor och rösten när vi härmar olika djur.
 
De positioner jag har valt är:
Krigare 1
Krigare 3
Dansaren
Bågen
 
 
Klassupplägg:
Börja liggandes på rygg med slutna ögon. Ta några djupa andetag.
Ballongandning: Lägg en hand på magen och känn hur magen fylls med luft när du andas in.
Sitta med benen i kors.
Värma upp nacken: titta upp, titta ner, titta åt H + V.
Röra på armarna med att först snurra på axlarna och sedan hela armarna (framåt och bakåt)
 
Vi ligger på magen och börjar i Kobran
vilar lite
utvecklaar till Gräshoppan som vi övat på innan
Vilar lite
Utvecklar den till Bågen
Vilar på magen
Vi börjar med att öva på de nya positionerna vi ska jobba med i yogasagan hjälp av kortleken. Vi samlas i en ring framför mig och tittar på ett kort i taget (Barnen får dra varsin gång) När vi övat några gånger så börjar vi med yogasagan:
 
Yogasaga - Höstpromenad ( Sensommarpromenad Anettes anteckning)
 
Det är höst ute och vi ska gå på en promenad och ta med lite fika (vad kan vara gott att ta med på hösten? Barnen får välja en sak var att stoppa i korgen).
Solen skiner (solen) och vi känner en sval vind mot huden (vinden -armarna fram och tillbaka)
Träden (trädet H+V ben) har fina färger (fråga barnen vilka färger träden har)
Vissa träd är björkar som hänger ner med sina grenar (hängbjörken-trädet med armarna åt samma sida som knät, böj kroppen i ett lätt C).
Vi känner att det är fuktigt i luften och det ligger lite dimma över fälten vi går förbi.
Plötsligt hörs något som prasslar till och vi blir lite oroliga, vad kan det vara för något?
Vi står beredda (Krigare 1) Det prasslar till igen och det börjar kännas som fjärilar i magen. Ut hoppar en gullig lite hare- vilken tur!
Vi går vidare på vår stig i skogen.
 
Löven blåser runt våra fötter, precis som om de dansar (Dansaren H ben)
Sväva/sträck ut benet in i Krigare 3
Vinden blåser till och det känns nästa som en storm är på väg (slowmotionrörelsen -stormen)
Löven fortsätter dansa runt våra fötter (Dansaren V fot)
Krigare 3
och stormen tilltar (slowmotionrörelsen - Stormen)
 
Vi hittar ett litet ställe bakom en stor sten där det är lä och där vi äter vår picnic.
En halvmåne tittar fram (halvmånen) och det är inte långt kvar innan det blir tillräckligt mörkt för att vi ska se stjärnorna (Pendeln - stjärnan åt båda hållen flera gånger)
Vi går hemåt och på vägen hem ser vi en svala som flyger (Svalan)
 
När vi kommer hem tänder vi några ljus och dricker lite varm choklad.
Vi lägger oss på soffan och vilar
Shavasana

En stor rubrik.

Uppgift för barn i förskolan, ca 4-5 år. Syftet med övningen är att vi inte bara ska röra på oss utan även att barnen ska öva på att lyssna på inskruktioner och utifrån detta göra sitt bästa utifrån sin förmåga. Vi ska variera mellan lugn och lite högre tempo men också ge barnen möjlighet till att berätta vad de känner. Rörelserna är helt nya för barnen.
 
Vi samlas i en ring på golvet och jag berättar för barnen att vi nu befinner oss på stranden, sommaren går mot sitt slut och ute är det fuktigt och dimmigt. Det är tidig morgon och månen dröjer sig kvar på himlen. 
Jag ber barnen resa sig upp och att långsamt göra rörelsen fullmånen så som jag visar. Vi gör rörelsen riktigt långsamt och så stor vi kan.
Månen försvinner då solen tittar fram men den värmer inte riktigt lika mkt längre och strax försvinner solen bakom molnen. det blåser upp till storm. Jag visar hur rörelsen storm ser ut och ber barnen att göra efter och att utmana sig själva lite extra. Hur långt fram kan de luta sig utan att det känns läskigt?
Fåglarna ser ut att roa sig i de häftiga vindarna men det är oro i luften. Tunga regnmoln drar in och snart faller de första dropparna. Var i kroppen sitter din oro? Hur ser man ut då man är orolig? Alla barnen får berätta och visa.
För att mota bort de tunga molnen och locka fram solen igen så ställer vi oss i krigare 1. Jag visar. Vi står i positionen i cirka 3-5 andetag sedan byter vi sida. Då vi har gjort båda sidor kommer vi in i krigare 3. Jag visar och säger också åt barnen att om de tappar balansen så är det bara att försöka på nytt, att tappa balansen betyder bara att man är modig och vågar prova.
Jag berättar att barnen lyckades mota bort molnen för nu tittar solen fram igen. Nu ska vi sjunga sången Solen skiner 3 ggr, först ska vi visksjunga, sedan riktigt högt (inte skrika), sedan ska vi röra munnen så mkt vi kan då vi sjunger sista gången.
Fåglarna som drog sig undan då regnet började falla dyker upp på himlen igen. Nu ska vi göra leken musikstopp. Ni ska flyga runt i rummet som fåglar på himlen men då musiken tystnar ska ni stanna och stå alldeles stilla. Jag sätter på låten skördefest.
Den sista gången som barnen står stilla ber jag dem att mjukt landa på golvet, lägga sig på rygg och sluta ögonen. Vi ligger i en grop på stranden. I vår grop är det vindstilla även om vi hör vinden ovanför oss. Vi hör också hur vassen rör sig i vinden och hur vågorna slår mot stranden. De rullar in och de rullar ut. Försök nu att andas in då jag räknar till 4 för att sedan andas ut då jag räknar till 4 igen. Vi gör det några gånger och därefter låter jag barnen ligga stilla, i tystnad en liten stund för att se dem berätta att nu är det eftermiddag och nu är det dags att sakta väcka kroppen med små små rörelser för att gå hem från stranden.
 

En stor rubrik.

Sensommar i Ecuador, april - maj
 
Inledning: samla barnen i ring - sjung ditt namn, a) först alla på en gång så man får prova sig fram b) nu en i taget för att presentera sig, barnet sjunger först sitt namn, “kören” sjunger efter likadant
 
Vad kan man göra mer med munnen? tugga stort , hårt, litet, pussas, grimasera mm
Visa känslor: orolig, ledsen, rädd, arg,glad,
 
Röra på höfterna /magen: först till latinorytmer, sedan till orientalisk musik (magdans)
Rörde sig magen/höfterna annorlunda till de olika rytmerna? Var lyssnar man på orientalisk musik?(geografilektion)
 
Engelska ord:  mun, mage, höft
 
Sensommar saga
 
Yoga: hjulet, kobran,krigare1(3),  camara lenta: fullmåne, svalan
 
Idag är det en strålande dag för att göra en utflykt, sol men inte för varmt. Jag tänker att vi ska åka till regnskogen.
Vi ska ha med oss en riktigt god matsäck, fullproppad med vitaminer så vi håller oss pigga på hela resan.
Hur ser munnen ut och hur låter den när ni tänker på den smaskiga matsäcken?(alla visar och låter)
Innan vi åker måste vi undersöka alla hjulen på bilen så de är hela och fina så vi inte får punktering. Det vore alldeles för besvärligt.
Nu är det dags, nu åker vi.
Det hoppar och skumpar i bilen när vi tar oss fram på de håliga grusvägarna.
Hur rör vi oss, när bilen hoppar så mycket? ( alla visar)
Nu är vi äntligen framme, det ser vi på de jättehöga träden med de jättestora bladen. Allt är så grönt. Det har nyligen slutat regna, det droppar fortfarande från träden. Det är ett fasligt oväsen från alla djuren som bor i regnskogen.
Den första vi möter är en stor kobra. Den är inte alls särskilt trevlig, den vill inte ha något besök i sin skog, kobran anfaller.
Men oss kan den inte göra illa, vi är duktiga krigare.
Det har redan hunnit bli mörkt och vi ser en stor fullmåne på himlen som lyser upp vägen för oss.
En flock med svalor kommer flygandes, de vill visa oss vägen hem så vi inte kör vilse.
Jag såg att ni var oroliga där bak i bilen. Hur såg ni ut då?
Nu är vi äntligen hemma och det ska bli skönt att vila.
 
Avslutning;Kors och tvärs, eller annan “Komma till ro” övning
 
Recept: Brandgul smoothi och bananmuffins med morötter
 
Bananmuffins med morötter
Ugn 200 grader
 
2 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk havssalt
1 msk kanel
3 bananer, mosade
3 ägg
3 msk smält kokosolja
3 små finrivna morötter
1 dl hackade nötter
 
a.                            blanda de torra ingredienserna i en bunke
b.                            blanda banan, ägg, olja i en annan bytta
c.                            rör ihop de 2 byttorna och tillsätt morötter och nötter
d.                            klicka i muffinsformar
e.                            grädda 20-25 minuter
 

En stor rubrik.

Sensommaren Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, känn styrkan inifrån och ut
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav sensommaren ca 10min
• Ramen: välbefinnande i mig själv, jag är stark, jag är bra YOGA/SLOWMOTION:
• Stå axelbrett med fötterna, kom bak med vänster fot - krigaren 1, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Lyft vänster fot, hitta balansen, böj in vänster knä och ta tag runt foten med vänster hand - dansaren, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Släpp taget om vänster fot och landa med den på golvet igen, håll kvar positionen med vänster fot bak och höger fot fram - mistralen 8ggr
• Stanna kvar med höger fot bak - krigaren 1, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Lyft höger fot, hitta balansen, böj in höger knä och ta tag runt fotleden med höger hand - dansaren, håll i 4 andetag (ca 25sek)
• Släpp taget om höger fot och landa med den i golvet igen, håll kvar positionen med höger fot bak och vänster fot fram - mistralen 8ggr
• Landa brett mellan fötterna - pendeln 8ggr
• Ligg ner på mage och böj upp båda benen - bågen, håll i 4 andetag (ca 25sek)
SPRALLIS:
• Indianhopp runt i salen en kort stund, landa mjukt

1. Fokus på höfterna i samtliga övningar
2. Fokus på att använda munnen aktivt i andningen
3. Uttryck känslan ”oro” i pendeln
4. ”Du är stark”