Höst

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

Överst har jag valt att lägga en video jag gjorde utifrån den inlämnade uppgiften. Den är skriven som ett manus vilket inspirerade mig att skapa lite.  Chris har dessutom läst in alla sina sagor.

Och här kommer texten som är inläst:

Om hösten
Av Chris Andersson
 
Löven lyser i höstens färger på träden. Det sprakar av färgerna gult, rött och brandgult bland löven som ligger på marken. (0) Du känner att det luktar höst i luften. (1) Du känner doften av fuktig jord och av vissnande löv. Luften du andas in är lite kallare nu.
 
Du klättrar upp på ett berg för att titta på utsikten. Men ta det försiktigt för det är ett stup just där som utsikten är som bäst. (2)
Du ser skogar och hus. Titta tåget! Tåget blir som en modelljärnväg på så här långt håll. Det känns så overkligt. Tåget blir så litet så det går inte att tro att vanliga människor får plats där i. Snarare små knytt. Långt där borta ser du horisonten. (3) Tänk att horisonten kan vara en så tydlig linje mellan himmel och jord. Tänk dig en vacker solnedgång som också kan skimra i höstens färger.
 
Titta där nere på torget! Där skjuter de pilbåge. (4) Undrar om det är en tävling eller en uppvisning. Det står i alla fall väldigt många och tittar på. Alla är så små, så små, så här långt ifrån. Men piltavlorna syns med sina stora färgglada ringar. Det är dags att gå dit ner och titta på alla spännande saker som händer där på torget.
 
Oj! Vad många (5) bord det står här. De är fulla med roliga loppisprylar. Det finns fina skålar, vackra halsband, leksaker, böcker och en massa anat. Nej men! Vilken tur där ligger det ju en stjärna (6) att sätta högst uppe i toppen på julgranen. Den köper vi med oss hem. Så fint det kommer att bli i vår julgran i år. Det börjar bli kallare och det är dags att gå hem.
 
Vi öppnar den stora tunga porten (7) den knarrar så välbekant. Ett ljud vi hör varje gång vi går ut eller in. I trapphuset känner vi doften av nybakade bullar. (8) Doften på minner om farmor som bakade så goda bullar. Det hugger till i hjärtat och du känner dig sorgsen. Farmor har med sina stora vingar (9) flugit till en annan plats. Kanske är hon i Nangilima så som bröderna Lejonhjärta i Astrid Lindgrens bok.
 
Du sätter dig vid bordet (10) och dricker lite mjölk tänker på farmor och ser på månen (11) utanför ditt fönster. (12)
 
Instruktioner till
Om hösten
Av Chris Andersson
 
0. Lägg dig i fiskens position.
 
1. Lukta med näsan och försök känna höstens dofter som du mins dem.
 
2.  Gör slowmotion övningen stupet.
 
3. Ställ dig i position horisonten.
 
4. Ställ dig i position spänna pilbågen.
 
5. Ställ dig i bordets position.
 
6. Ställ dig i stjärnans position.
 
7. Gör slowmotion rörelsen öppna dörren.
 
8. Lukta med näsan och försök känna doften av nybakade bullar som du mins dem.
 
9. Gör slowmotion rörelsen stor fågel.
 
10. Ställ dig i bordets position.
 
11. Gör slowmotion rörelsen ett varv runt månen.
 
12. Håll dina handflator mot varandra och sätt tummarna mot din bröstkorg och andas in djupt. Bocka och andas ut håll kvar händerna vid bröstet. Håll kvar och räkna tyst till tre. Du har nu samlat dig och tackat för upplevelsen.

En stor rubrik.

Till höst uppgiften har jag valt:
 
      *    Energi- Borsta igång värme och energi i kroppen. Värme till hela kroppen.
Blås bort en fluga från nästippen
Yoga- Krigare 2, Triangeln, fisken och stjärnan
Slowmotion- Stor fågel, öppna dörren, horisonten och stupet.
Känslan – ledsen, sorgsen
Näsan- lukta på hösten
Det är Höst
 
Påhittad miljö- En dal nedanför ett berg
 
Syfte: Allt är möjligt, självförtroende, balans
Åldersgrupp 1-5 åringar
 
Berättar på samlingen vad dagens saga kommer handla om.
 
Utför detta utomhus på förskolegård.
 
Till denna saga har jag använt mig av Keltisk musik blandat med barnlåtar.
 
   Elsas flygäventyr
 
   I en dal nedanför ett berg bodde det en stor fågel.( Slowmotion Stor fågel)
Ända sen hon kläcktes ur sitt ägg, hade hon önskat sig att kunna flyga. (Fortsatt med Stor fågel rörelser.)
Hennes mamma och pappa sa alltid till henne:” Elsa, du kommer aldrig att kunna flyga, för du är en struts.”
Elsa blev ledsen och sorgsen. ( Frågar barnen hur ser man ut när man är ledsen, hur kännes det i kroppen. Vi ser ledsna ut och och drar ihop bröstkorgen)
Elsa bestämde sig att när hon blir stor så ska hon lära sig att flyga. Nu hade den dagen kommit.
Elsa vaknade och gäspade. ( Gäspar och sträcker upp armarna 3 ggr.) Brr. Det var lite ruggigt, det hade blivit höst.(Gnugga överarmarna med händerna.) Hon började gnugga sina händer och föra värme till hela kroppen. ( Borsta igång värme och energi till hela kroppen.3 ggr) Sådär ja! Nu kände hon sig varmare och nu var det dags för morgon gymnastik. ( Låten Kom igång med lilla Bi.)
Nu var Elsa redo att ge sig iväg att gå upp till toppen på berget för att lära sig att flyga.
Hon öppnade dörren. Stack ut näsan och luktade.( Slowmotion Öppna dörren. När dörren är öppen så sträcker vi ut näsan och sniffar. Upprepar 3ggr på båda sidorna.) Det luktar höst. ( Frågar barnen hur luktar hösten?) Hon gick ut ur huset och började gå uppför berget. På vägen upp stötte hon på sin kompis Imse Vimse som också hade lite morgongymnastik. ( Rockspindeln) Elsa berättade för Imse om hennes plan, att gå upp till bergets topp och öva på att flyga. Imse Vimse skrattade och skrattade (Böj överkroppen neråt och upp igen med armarna över huvudet.) Han skrattade så mycket att tårarna sprutade och tyckte det var det dummaste han hade hört. Elsa kände sig lite ledsen men hon bestämde sig att fortsätta gå upp till toppen. ( Börja gå vanligt i rask takt, efter en stund gå med höga ben, långsammare och långsammare.) Till slut var hon uppe! Vad vackert det är! Hon tittade på Horisonten. ( Slowmotion Horisonten. Jag frågar barnen om de vet vad horisonten är.) Elsa ville titta närmare så hon gick till kanten på berget och ställde sig upp på tårna för att se ännu mera. (Slowmotion Stupet.) Hon tittade ner och hur vågorna gungade på havet.( Slowmotion Stupet.)
Elsa backade några steg, nu skulle hon ta sats och hoppa från bergskanten för att ta sin första flygtur. Klara, färdiga, men då kom något surrande och satte sig på hennes näbb. (säg bzzz och irra runt med pekfingret som landar på näsan. Det var en fluga. Elsa skakade på huvudet för att vifta bort flugan, men den satt kvar. Då skelade hon med ögonen och rundade munnen och började blåsa bort den. ( skela och blås 3ggr.) Till slut flög den i väg. Elsa backade igen och tog sats. Klara, färdiga, hopp! (Spring på plats och gör ett högt hopp.) Hon bredde ut sina vingar och kunde känna hur luften bar henne. Det kändes underbart! Men plötsligt slutade vingarna att fungera. Elsa vingade åt höger sedan åt vänster. (Luta med stora vingar som som gör flyg tag, pendla från höger sida till vänster och tvärt om.) Sedan vinglade hon framåt och bakåt och sedan lite huller om buller. ( fortsätt vingla med stora fågelvingar.) Elsa föll och föll och landade på en bräda som flöt på vattnet. Hon började surfa. ( Krigare 3) Plötsligt kom det en våg och Elsa tappade balansen och tog stöd av brädan med ena vingen. ( Triangeln) Efter vågen reste hon sig upp igen.( Krigare 2, byt sida med benen.) och det kom en till våg och Elsa tappade balansen igen och tog stöd med ena vingen på brädan ( Triangeln.) och upp igen. Det kom en till och en till.( 2ggr till med krigare 2 och triangeln) När hon reste sig upp igen kom det en jättevåg och Elsa plumsade ner i havet. Hon sjönk! Hennes fjädrar hade blivit så tunga av allt vatten så hon kunde inte ta sig upp. Hon sjönk längre och längre ner. (Alla ligger på rygg.) På vägen ner till havets botten mötte hon på en fisk. ( Fiskens position. Samt att de sprattlar med stjärtfenan -fötterna.) Det var en liten mört, som hade simmat bört. ( rörelse till sången jag är en liten mört.)
Mörten var snäll och hjälpte Elsa att komma upp till vattenytan. ( ligg på rygg och gör lite vågrörelser med armarna, som när man simmar ryggsim.) När Elsa hade kommit upp till vattenytan började hon gråta. (ligg på rygg och gråt och gnugga ögonen med händerna. ) Hon grät och hon grät, hon var så ledsen för hon skulle aldrig kunna flyga. Det började bli mörkt och en stjärna kom vinglandes fram på himlen. Elsa blundade och önskade, hon önskade enda ifrån tårna att hon skulle kunna flyga. (låt: Blinka lilla stjärna där, gör stjärnans position, växla på sidorna.) Plötsligt hände det något. Det började rycka i hennes stjärtfjädrar ( vicka på rumpan.) Hennes vingar började gunga ( gör kycklingrörelser med armarna.) Vingarna blev längre och större och då hände det något fantastiskt! Hon flög! ( Alla flyger runt en stund, Slowmotion Stor fågel.)  Hennes dröm hade gått i uppfyllelse och hon var överlycklig!

En stor rubrik.

Namaste Nalle och pilbågen
 
Hösten är här. Namastes matförråd börjar bli tom och magen kurrar. Namaste är ledsen, han vet att hösten går fort och snart är det dags för att gå i ide. Men innan dess har han mycket att göra….
Barnen (dvs Namaste nallarna) ligger i cirkeln med huvuden mot varandra. Alla andas in genom näsan och blåser upp magen och bröstkorgen till en stor kudde. Sen andas ut, långsamt genom munnen. Magen och bröstkorgen sjunker in.  (upprepas 7-8 gånger) ZZZZ…zzzzz……oj, vad är det som låter. En liten fluga som stör……Namaste sätter upp sig på knä och ser en liten fluga som har satts sig på sin näsa. Flugan ska bort! Namaste skelar med ögonen för att hålla koll på flugan och han andas in långsamt och djupt genom näsa. Sen blåser han kraftigt ut luften genom munnen och gör en ”pussmun”. Flugan sitter kvar fortfarande. Namaste behöver blåsa ännu bättre. Upprepas 5-6 gånger.
Namastes mage kurrar högre och högre. Dags att ge sig iväg och hitta mat. Namaste öppnar dörren – Öppna dörren övning – upprepas 5 ggr / sida.
Luften är torr och kyligt. Det känns kallt i näsan när Namaste andas luften in. Löven har börjat falla. Namaste tittar upp till Horizonten. Övning ”Horizonten” ca 15 gånger.
Plötsligt en stor fågel dyker upp i himlen. – Övning ”Stor fågel” 8 gånger upprepas. Namaste ser möjligheten till en god kvällsmat. Han tar upp sin pilbåge och spänner den. – Övning ”Spänna pilbågen”
Men stora fågeln är snabb och flyger högre och högre upp – övning ”Stor fågel” igen – 7 gånger. Fågeln tar ett varv runt månen. – Övning ”varv runt månen” – 5 gånger på varje sida.
 
Namaste ser ledsen ut. Det blev ingen kvällsmat tänker han sorgset. Han är på väg hem och öppnar sin dörr. – Övning ”öppna dörren” – 5 gånger / sida
Men vad är det som luktar så gott? Namaste tar några djupa andetag genom näsan (o blåser ut genom munnen) – 6 gånger.
Sen ser han, mitt i rummet står hans bord, dukad med massor av honung och torkade fisk. – Fisk övning – 6 gånger.
 
Namaste ser sig runt om, och genom fönster ser han en fin stjärna som blinkar till honom. Stjärna övningen (5 gånger på var sin sida). ”Tack fina och snälla stjärnan” vinkar Namaste tillbaka.
Namaste är mätt och nöjd. Han boar sig in i sin säng och somnar fort. – Övning ”Boa in sig”
 
Berättelsen vänder sig till barn mellan 4- 7 år, ungefär. Fungerar lika bra på gympasal eller i klassrummet.

En stor rubrik.

Höstberättelse med aktivitet för vana och ovana barn i balans.

Rörelseinstruktionerna vävs ihop med berättelsen så att alla eleverna lätt ska kunna följa med i rörelserna, berättelsen och tankarna. Jag tänker mig övningen i ett klassrum/en mindre gymnastiksal och för de äldsta eleverna.
Här väljer jag en “tuff” men ändå avkopplande och stärkande musik. Ex. “Run the world (girls)” med Beyoncé och *Roar” med Katy Perry.
 
Jag vill peppa eleverna med musiken och övningen till en bättre självkänsla och hållning genom att aktivera överkroppen, bröstkorgen.
 
 
Eleverna får ställa sig rakt upp och ner där dem befinner sig i klassrummet/gymnastiksalen. Varje slowmotionrörelse görs femton gånger och andetaget följer växelvis med rörelsen. (Jag visar och beskriver rörelserna för eleverna varje gång.)
 
Horisonten -låtsa att du står på stranden vid din favoritbadplats. Titta ut över vattnet och låtsa att du känner doften av platsen. Vad känner du för dofter? Tänk svaren tyst för dig själv. Andas in när armarna går ut åt sidorna. Andas ut när armarna går in.
 
Ett varv runt månen - låtsa att det är kväll vid din favoritbadplats. Du ser månen spegla sig i vattnet. Hur tror du att det luktar på månen? Tänk svaren tyst för dig själv. Andas in och ut med cirkeln, in när armen går upp och ut när armen går ner. Växla arm varannan gång.
 
Öppna dörren -låtsa att du ska städa efter sommaren och förbereda inför vintern, varma kläder ska plockas fram från garderoben och svala sommarkläder ska läggas undan i garderoben. Känns det sorgligt att hösten kommer? Är det skönt att sommaren är över? Tänk svaren tyst för dig själv. Öppna dörren med stolt hållning och kraftfullt var “stöddig”i överkroppen. Andas in när armarna går framåt dig. Andas ut när en arm går bakåt. Tänk på att jobba med överkroppen och låt benen, knäna och fötterna vara stilla.
 
Stupet -Låtsa att du står och ska ta något som du inte når, kanske ett moget äpple från ett träd. Gå upp på tårna för att nå! Du når utan problem om du också lutar dig framåt. Var stolt över din kropp och din balans! Andas in när du går upp på tårna och armarna går ut åt sidorna. Andas ut när du går ner på hela foten och armarna går in.
 
Pilbåge -låtsas att du är Robin Hood (du är en hjälte) och ska skjuta en pil i äpplet som du så duktigt plockat. Du är tuff och träffar varje gång! Spän bågen och “se” hur din pil träffar äpplet. Andas in när du drar armen bakåt. Andas ut när armen går framåt.
 
Neutralisera kroppen med att rulla axlarna sakta framåt och sedan bakåt några vändor. Skaka loss armarna och benen.
När alla rörelserna är gjorda i två omgångar så avslutas hela aktiviteten i positionen berget som får lugna och samla eleverna. Alla ska hinna landa i berget och släppa räkningen så en minuts tystnad med normal in- och utandning.
Jag uppmana eleverna att ge sig själva en kram för att dem varit så duktig på att vara sig själva som avslutning. Anna Lindholm

En stor rubrik.

Höst   
 
Eftersom höstens kapitel är lämpligt att göra på kvällen så har jag och min flicka (3 år) testat att göra passet på kvällen som nedvarvning i samband med sänggående.
 
Vi börjar med lite sprallis för att få ut det sista buset ur kroppen. Vi går igenom skelettdansen från de tidigare kapitlen och landar i hösten. Alltså, vi rör på fötterna och benen, sedan armarna och händerna, därefter höfterna och landar slutligen i att röra bara på bröstkorgen.
 
När buset är ute ur kroppen öppnar vi dörren och släpper in kvällsluften, andas in och känner hur den känns, vilka dofter känner vi? Fokus på att lugna andningen och göra rörelsen så långsamt som möjligt.
Min tjej är ofta ledsen när hon ska gå och lägga sig så istället för att fokusera på känslan sorg och ledsen mer än nödvändigt så tar vi oss an känslan och arbetar för att mota bort den. Detta gör vi genom att ta oss till i en krigare 2, där vi spänner pilbågen och släpper iväg rädslan för att kunna vila lite lättare. För att varva ner bättre tar vi oss ner i liggande via bordet för att öppna upp i bröstkorgen och kunna andas lättare. Därefter gör vi en sängliggande fisk innan vi avslutar med en krambjörn och istället för att stoppa om henne som vanligt så gör jag en boa in där jag stoppar in henne ordentligt och hon känner sig trygg, varm och säker innan hon får somna.
 

En stor rubrik.

❖    Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa genom övningarna är bland andra:
(Jag tänker välja ut ett eller några fokusmål vid varje tillfälle.)
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
 
●      respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
●      förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
●      sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
          kroppsliga och personliga integritet
●      självständighet och tillit till sin egen förmåga
●      fantasi och föreställningsförmåga
●      motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
          viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
●      förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
●      förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
●      förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
●      ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
         
❖    Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till ännu yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
 
 
❖    Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
❖    I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
❖    I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja direkt, i stället för morgonsamling innan frukten.
 
❖    Bestäm sedan "ramen" : Vilken påhittad miljö?
 
Att vi är i skogen och är krigare. skapa stämning vill jag använda lugn musik.
 
UPPGIFT 1: Höst
 
Det var en gång en krigare som skulle ut och vakta skogen.
Krigaren (yoga) ska kolla om någon inte har lämnat skräp i skogen och om alla djur i skogen mår bra. Krigaren går raskt i skogen (går på stället) och andas in genom näsan. Vad luktar det i skogen? Hur känns luften att andas? Kall? Frisk? (använd: näsan). Krigaren ser en stor fågel (slowmotion) som flyger långsamt upp i himlen. Krigaren vinkar åt fågeln och går vidare i skogen (går på stället igen). När krigaren kommer till bäcken ser krigaren fiskar (yoga) som ropar på hjälp. Fiskarna var ledsna (uttryck känslan: sorg). Krigaren går fram till fiskarna och fråga vad det var för problem. Fiskarna berättar om att det är många människor som kastar skräp i bäcken och fiskarna har svårt att leva. Krigaren lovar att skrämma folk som kastar skräp. Krigaren vaktar med sin pilbåge (yoga: spänna pilbågen) och pratar med folk som kommer med skräp. “I naturen får man inte kasta skräp!” säger krigare åt folk.    Krigaren fortsätter sin runda i skogen och ser härliga höstfärger och massor av olika sorters svamp. När krigaren kommer hem till sin stuga är det mörkt ute och krigaren ser fina stjärnor i himlen (yoga stjärnan).
 
Nu ska krigaren lägga sig för att vila efter en dag i skogen. Nu ska vi koppla av och njuta av den välgörande vilan efter rundan i skogen. (efter en stunds vila) Ta ett djupt andetag. Andas ut genom näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande.

En stor rubrik.

 
Jag har en barngrupp med barn i åldern 4-7 år. Vi har 8 tillfällen där vi träffas och lokalen är en spegelsal i en dansstudio.
Syftet med yogasagan är att röra hela kroppen och ha kul. Rörelserna går både sakta och lite snabbt så det blir en rolig variation på klassen. Vi rör armarna framför kroppen, bakom kroppen och till sidorna. Vi använder ansiktet genom att visa olika känslor och rösten när vi härmar olika djur.
 
De positioner jag har valt är:
Krigare 2
Spänna pilbågen
Stjärnan
Bordet
 
Fisken
Horisonten
Stor fågel
Stupet
 
 
 
Klassupplägg:
Börja liggandes på rygg med slutna ögon. Ta några djupa andetag.
Ballongandning: Lägg en hand på magen och känn hur magen fylls med luft när du andas in.
Sitta med benen i kors.
Värma upp nacken: titta upp, titta ner, titta åt H + V.
Röra på armarna med att först snurra på axlarna och sedan hela armarna (framåt och bakåt)
 
Vi börjar med att öva på de nya positionerna vi ska jobba med i yogasagan hjälp av kortleken. Vi samlas i en ring framför mig och tittar på ett kort i taget (Barnen får dra varsin gång) När vi övat några gånger så börjar vi med yogasagan:
 
 
Yogasaga - Indianerna
 
Vi befinner oss i Amerika och vi är indianer!
Indianer tycker mycket om djuren och naturen och de får namn efter något som de har gjort, klarat av eller något tecken som kanske hände när de föddes eller var små, som att en stor fågel flög över tipin (indianernas tält) när indianbebisen föddes så den fick heta Stora Örnen eller att barnet gillade en speciell ponny som var svart och som sprang fort och då döptes indianen till Svarta blixten.
Fråga - vad skulle du vilja heta? (Alla får fundera och säga ett namn, eller behålla det för sig själv om man inte vill dela)
 
Som indian måste man lära sig vara en duktig Krigare (Krigare 2)
Man behöver också lära sig att spänna en pilbåge (Pilbågen)
Att fiska är också viktigt för att kunna få grilla en god fisk då och då (Fisken)
Indianens familj blir alltid extra glad när de får äta fisk! (Bordet)
Vi känner hur det luktar grillat, mm gott!
Innan indianen får ge sig ut att jaga behöver den öva ordentligt
Flöde:
Krigare 2
Pilbågen
Fisken
Bordet
Upprepa 4 ggr
 
En dag säger indianens pappa att det är dags att rida ut i horisonten (Horisonten) för att jaga.
Det är torrt ute på stäppen (Vad är en stäpp? Gräs och ganska mycket berg och lite sandigt) och det känns härligt att rida över stäppen. Vi andas in luften (djupa andetag) och njuter av friheten.
Strax kommer vi fram till ett stup och måste stanna innan vi ramlar över (Stupet).
Vi spejar och ser en stor fågel komma flygandes mot oss (stor fågel)
Vi hoppar av våra hästar och gör oss beredda (Krigare 2) och när fågeln kommer ännu lite närmare spänner vi pilbågen (pilbågen).
Pilen susar iväg genom luften men fågeln hinner flyga förbi innan pilen kommer nära.
Det gör inget, vi får öva lite mer hemma.
Vi rider hem och sadlar av och matar vår häst.
Vi går in i vår tipi och berättar för familjen vad vi var med om medans vi äter kvällsmat framför brasan.
Snart är vi trötta och lägger oss ner och vilar (shavasana)

En stor rubrik.

Uppgift tänk för barn i förskola, 4-5 år. Syftet är att skapa lugn och gå ner i varv.
Övningarna är nya för barnen. Vi befinner oss i vårt samlingsrum.
 
Barnen sitter i en ring på golvet och jag inleder med en berättelse.
 
Dagarna kortare och kortare och sommaren övergår i höst. I början av sommaren träffades svanen Sverker och igelkotten Ivar och de blev vänner med en gång. De träffades varje dag och lekte från tidig morgon till sen kväll. Alla de andra djuren tyckte att det var märkligt att en svan och en igelkott kunde bli vänner, de var ju så olika, men det brydde sig inte Sverker och Ivar om. Båda älskade att vandra runt i skogen, att plocka bär, frukt och svamp som de sedan mumsade i sig. Det hände att de även tog en promenad till den lilla lanthandeln för att köpa varor som de inte hittade i skogen.
 
Nu ber jag barnen blunda då de ska få lukta på olika saker. Jag låter dem lukta på kanel, apelsin och tvål med doft av ros. Vad tänker de på då de känner de olika dofterna och vilken av dem luktar mest höst?
Sverkers favorit var kanel och han hade blivit lite utav en expert på att baka kanelbullar. Ivar älskade apelsin och hade vi flera tillfällen upplyst Sverker om hur viktigt det var att få i sig C-vitaminer för att inte bli förkyld. Vid det här laget visste Sverker att apelsiner var proppfulla av C-vitaminer.
 
Solen tycktes bli allt tröttare för varje dag som gick och orkade inte vara uppe lika länge som under sommaren. Sverker kände att han allt oftare var frusen och Ivar började gäspa redan klockan tre på eftermiddagen. Båda visste att de snart måste ta adjö av varandra då Sverker skulle flytta till ett varmare land och Ivar gå i ide under vintern. De kände sorg i hjärtat även om de visste att de skulle ses till våren igen.
Jag frågar barnen hur det känns i kroppen då man känner sorg? Hur ser man ut?
 
Jag ber barnen att ställa sig upp, det är dags för Sverker att flyga iväg. Vi blickar ut mot horisonten (jag visar slowmotion-rörelsen Horisonten) och jag ber barnen att härma min rörelse. Därefter visar jag rörelsen Stor fågel, berättar att det är dags för Sverker att lyfta, och så flyger vi iväg. Ivar står länge och tittar på sin vän tills Sverker endast syns som en liten prick på himlen. Ivar tänker att var hans vän än är i världen så finns de under samma himmel, samma stjärnor lyser på dem. Jag visar Stjärnan och ber barnen göra efter. 
Nu är det dags för Ivar att lägga sig för att sova hela vintern. Vi lägger oss på rygg och ska öppna upp vår bröstkorg och vårt hjärta för att få riktigt härliga drömmar. Jag visar Fisken och ber barnen att göra likadant. Efter några andetag delar jag ut sugrör till barnen och tillsammans andas vi in på fyra andetag och ut på lika många (tror att detta är en lagom utmaning för förskolebarn). Efter en stund, då barnens andning är lugn, kan vi konstatera att nu sover Ivar gott och kommer inte att vakna förrän det är vår igen och Sverker är påväg tillbaka.

En stor rubrik.

Höst Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, öppna upp i bröstkorgen
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav hösten ca 8min
• Ramen: andas, öppna upp luftvägarna och känn andetagen i hela bröstet YOGA/SLOWMOTION:
• Kom bak med höger fot, böj vänster knä och sträck höger ben - krigaren 2, håll ca 30sek
* Kom fram med höger fot och kom bak med vänster fot - krigaren 2, håll ca 30sek
• Kom bak med höger fot - spänn pilbågen
• Räta ut höger arm och luta ner med vänster hand mot vänster fot - triangeln
• Kom ihop med fötterna och kom bak med vänster fot - spänn pilbågen • Räta ut vänster arm och luta ner med höger hand mot höger fot - triangeln Alternera sida 6ggr/sida
• Kom ner på golvet på rygg - fisken, håll ca 30sek
• Sitt upp, sätt i fötterna och händerna och tryck upp kroppen - bordet, håll ca 20sek

SPRALLIS:
• Ev. krumelurer och figurer om tid finns

1. Fokus på bröstkorgen i samtliga övningar (öppna upp)
2. Fokus på näsan, andas, lukta i samtliga övningar (andas in genom näsan och ut genom munnen)
3. Uttryck känslan ”sorg” (ledsamt) i det lugna tempot
4. ”Hur känns luften att andas?”