Höst

Skrolla nedåt och se om du hittar något som kan passa din målgrupp eller något som inspirerar.

Överst har jag valt att lägga en video jag gjorde utifrån den inlämnade uppgiften. Den är skriven som ett manus vilket inspirerade mig att skapa lite.  Chris har dessutom läst in alla sina sagor.

Och här kommer texten som är inläst:

Om hösten
Av Chris Andersson
 
Löven lyser i höstens färger på träden. Det sprakar av färgerna gult, rött och brandgult bland löven som ligger på marken. (0) Du känner att det luktar höst i luften. (1) Du känner doften av fuktig jord och av vissnande löv. Luften du andas in är lite kallare nu.
 
Du klättrar upp på ett berg för att titta på utsikten. Men ta det försiktigt för det är ett stup just där som utsikten är som bäst. (2)
Du ser skogar och hus. Titta tåget! Tåget blir som en modelljärnväg på så här långt håll. Det känns så overkligt. Tåget blir så litet så det går inte att tro att vanliga människor får plats där i. Snarare små knytt. Långt där borta ser du horisonten. (3) Tänk att horisonten kan vara en så tydlig linje mellan himmel och jord. Tänk dig en vacker solnedgång som också kan skimra i höstens färger.
 
Titta där nere på torget! Där skjuter de pilbåge. (4) Undrar om det är en tävling eller en uppvisning. Det står i alla fall väldigt många och tittar på. Alla är så små, så små, så här långt ifrån. Men piltavlorna syns med sina stora färgglada ringar. Det är dags att gå dit ner och titta på alla spännande saker som händer där på torget.
 
Oj! Vad många (5) bord det står här. De är fulla med roliga loppisprylar. Det finns fina skålar, vackra halsband, leksaker, böcker och en massa anat. Nej men! Vilken tur där ligger det ju en stjärna (6) att sätta högst uppe i toppen på julgranen. Den köper vi med oss hem. Så fint det kommer att bli i vår julgran i år. Det börjar bli kallare och det är dags att gå hem.
 
Vi öppnar den stora tunga porten (7) den knarrar så välbekant. Ett ljud vi hör varje gång vi går ut eller in. I trapphuset känner vi doften av nybakade bullar. (8) Doften på minner om farmor som bakade så goda bullar. Det hugger till i hjärtat och du känner dig sorgsen. Farmor har med sina stora vingar (9) flugit till en annan plats. Kanske är hon i Nangilima så som bröderna Lejonhjärta i Astrid Lindgrens bok.
 
Du sätter dig vid bordet (10) och dricker lite mjölk tänker på farmor och ser på månen (11) utanför ditt fönster. (12)
 
Instruktioner till
Om hösten
Av Chris Andersson
 
0. Lägg dig i fiskens position.
 
1. Lukta med näsan och försök känna höstens dofter som du mins dem.
 
2.  Gör slowmotion övningen stupet.
 
3. Ställ dig i position horisonten.
 
4. Ställ dig i position spänna pilbågen.
 
5. Ställ dig i bordets position.
 
6. Ställ dig i stjärnans position.
 
7. Gör slowmotion rörelsen öppna dörren.
 
8. Lukta med näsan och försök känna doften av nybakade bullar som du mins dem.
 
9. Gör slowmotion rörelsen stor fågel.
 
10. Ställ dig i bordets position.
 
11. Gör slowmotion rörelsen ett varv runt månen.
 
12. Håll dina handflator mot varandra och sätt tummarna mot din bröstkorg och andas in djupt. Bocka och andas ut håll kvar händerna vid bröstet. Håll kvar och räkna tyst till tre. Du har nu samlat dig och tackat för upplevelsen.

19

Till höst uppgiften har jag valt:
 
      *    Energi- Borsta igång värme och energi i kroppen. Värme till hela kroppen.
Blås bort en fluga från nästippen
Yoga- Krigare 2, Triangeln, fisken och stjärnan
Slowmotion- Stor fågel, öppna dörren, horisonten och stupet.
Känslan – ledsen, sorgsen
Näsan- lukta på hösten
Det är Höst
 
Påhittad miljö- En dal nedanför ett berg
 
Syfte: Allt är möjligt, självförtroende, balans
Åldersgrupp 1-5 åringar
 
Berättar på samlingen vad dagens saga kommer handla om.
 
Utför detta utomhus på förskolegård.
 
Till denna saga har jag använt mig av Keltisk musik blandat med barnlåtar.
 
   Elsas flygäventyr
 
   I en dal nedanför ett berg bodde det en stor fågel.( Slowmotion Stor fågel)
Ända sen hon kläcktes ur sitt ägg, hade hon önskat sig att kunna flyga. (Fortsatt med Stor fågel rörelser.)
Hennes mamma och pappa sa alltid till henne:” Elsa, du kommer aldrig att kunna flyga, för du är en struts.”
Elsa blev ledsen och sorgsen. ( Frågar barnen hur ser man ut när man är ledsen, hur kännes det i kroppen. Vi ser ledsna ut och och drar ihop bröstkorgen)
Elsa bestämde sig att när hon blir stor så ska hon lära sig att flyga. Nu hade den dagen kommit.
Elsa vaknade och gäspade. ( Gäspar och sträcker upp armarna 3 ggr.) Brr. Det var lite ruggigt, det hade blivit höst.(Gnugga överarmarna med händerna.) Hon började gnugga sina händer och föra värme till hela kroppen. ( Borsta igång värme och energi till hela kroppen.3 ggr) Sådär ja! Nu kände hon sig varmare och nu var det dags för morgon gymnastik. ( Låten Kom igång med lilla Bi.)
Nu var Elsa redo att ge sig iväg att gå upp till toppen på berget för att lära sig att flyga.
Hon öppnade dörren. Stack ut näsan och luktade.( Slowmotion Öppna dörren. När dörren är öppen så sträcker vi ut näsan och sniffar. Upprepar 3ggr på båda sidorna.) Det luktar höst. ( Frågar barnen hur luktar hösten?) Hon gick ut ur huset och började gå uppför berget. På vägen upp stötte hon på sin kompis Imse Vimse som också hade lite morgongymnastik. ( Rockspindeln) Elsa berättade för Imse om hennes plan, att gå upp till bergets topp och öva på att flyga. Imse Vimse skrattade och skrattade (Böj överkroppen neråt och upp igen med armarna över huvudet.) Han skrattade så mycket att tårarna sprutade och tyckte det var det dummaste han hade hört. Elsa kände sig lite ledsen men hon bestämde sig att fortsätta gå upp till toppen. ( Börja gå vanligt i rask takt, efter en stund gå med höga ben, långsammare och långsammare.) Till slut var hon uppe! Vad vackert det är! Hon tittade på Horisonten. ( Slowmotion Horisonten. Jag frågar barnen om de vet vad horisonten är.) Elsa ville titta närmare så hon gick till kanten på berget och ställde sig upp på tårna för att se ännu mera. (Slowmotion Stupet.) Hon tittade ner och hur vågorna gungade på havet.( Slowmotion Stupet.)
Elsa backade några steg, nu skulle hon ta sats och hoppa från bergskanten för att ta sin första flygtur. Klara, färdiga, men då kom något surrande och satte sig på hennes näbb. (säg bzzz och irra runt med pekfingret som landar på näsan. Det var en fluga. Elsa skakade på huvudet för att vifta bort flugan, men den satt kvar. Då skelade hon med ögonen och rundade munnen och började blåsa bort den. ( skela och blås 3ggr.) Till slut flög den i väg. Elsa backade igen och tog sats. Klara, färdiga, hopp! (Spring på plats och gör ett högt hopp.) Hon bredde ut sina vingar och kunde känna hur luften bar henne. Det kändes underbart! Men plötsligt slutade vingarna att fungera. Elsa vingade åt höger sedan åt vänster. (Luta med stora vingar som som gör flyg tag, pendla från höger sida till vänster och tvärt om.) Sedan vinglade hon framåt och bakåt och sedan lite huller om buller. ( fortsätt vingla med stora fågelvingar.) Elsa föll och föll och landade på en bräda som flöt på vattnet. Hon började surfa. ( Krigare 3) Plötsligt kom det en våg och Elsa tappade balansen och tog stöd av brädan med ena vingen. ( Triangeln) Efter vågen reste hon sig upp igen.( Krigare 2, byt sida med benen.) och det kom en till våg och Elsa tappade balansen igen och tog stöd med ena vingen på brädan ( Triangeln.) och upp igen. Det kom en till och en till.( 2ggr till med krigare 2 och triangeln) När hon reste sig upp igen kom det en jättevåg och Elsa plumsade ner i havet. Hon sjönk! Hennes fjädrar hade blivit så tunga av allt vatten så hon kunde inte ta sig upp. Hon sjönk längre och längre ner. (Alla ligger på rygg.) På vägen ner till havets botten mötte hon på en fisk. ( Fiskens position. Samt att de sprattlar med stjärtfenan -fötterna.) Det var en liten mört, som hade simmat bört. ( rörelse till sången jag är en liten mört.)
Mörten var snäll och hjälpte Elsa att komma upp till vattenytan. ( ligg på rygg och gör lite vågrörelser med armarna, som när man simmar ryggsim.) När Elsa hade kommit upp till vattenytan började hon gråta. (ligg på rygg och gråt och gnugga ögonen med händerna. ) Hon grät och hon grät, hon var så ledsen för hon skulle aldrig kunna flyga. Det började bli mörkt och en stjärna kom vinglandes fram på himlen. Elsa blundade och önskade, hon önskade enda ifrån tårna att hon skulle kunna flyga. (låt: Blinka lilla stjärna där, gör stjärnans position, växla på sidorna.) Plötsligt hände det något. Det började rycka i hennes stjärtfjädrar ( vicka på rumpan.) Hennes vingar började gunga ( gör kycklingrörelser med armarna.) Vingarna blev längre och större och då hände det något fantastiskt! Hon flög! ( Alla flyger runt en stund, Slowmotion Stor fågel.)  Hennes dröm hade gått i uppfyllelse och hon var överlycklig!

18

Namaste Nalle och pilbågen
 
Hösten är här. Namastes matförråd börjar bli tom och magen kurrar. Namaste är ledsen, han vet att hösten går fort och snart är det dags för att gå i ide. Men innan dess har han mycket att göra….
Barnen (dvs Namaste nallarna) ligger i cirkeln med huvuden mot varandra. Alla andas in genom näsan och blåser upp magen och bröstkorgen till en stor kudde. Sen andas ut, långsamt genom munnen. Magen och bröstkorgen sjunker in.  (upprepas 7-8 gånger) ZZZZ…zzzzz……oj, vad är det som låter. En liten fluga som stör……Namaste sätter upp sig på knä och ser en liten fluga som har satts sig på sin näsa. Flugan ska bort! Namaste skelar med ögonen för att hålla koll på flugan och han andas in långsamt och djupt genom näsa. Sen blåser han kraftigt ut luften genom munnen och gör en ”pussmun”. Flugan sitter kvar fortfarande. Namaste behöver blåsa ännu bättre. Upprepas 5-6 gånger.
Namastes mage kurrar högre och högre. Dags att ge sig iväg och hitta mat. Namaste öppnar dörren – Öppna dörren övning – upprepas 5 ggr / sida.
Luften är torr och kyligt. Det känns kallt i näsan när Namaste andas luften in. Löven har börjat falla. Namaste tittar upp till Horizonten. Övning ”Horizonten” ca 15 gånger.
Plötsligt en stor fågel dyker upp i himlen. – Övning ”Stor fågel” 8 gånger upprepas. Namaste ser möjligheten till en god kvällsmat. Han tar upp sin pilbåge och spänner den. – Övning ”Spänna pilbågen”
Men stora fågeln är snabb och flyger högre och högre upp – övning ”Stor fågel” igen – 7 gånger. Fågeln tar ett varv runt månen. – Övning ”varv runt månen” – 5 gånger på varje sida.
 
Namaste ser ledsen ut. Det blev ingen kvällsmat tänker han sorgset. Han är på väg hem och öppnar sin dörr. – Övning ”öppna dörren” – 5 gånger / sida
Men vad är det som luktar så gott? Namaste tar några djupa andetag genom näsan (o blåser ut genom munnen) – 6 gånger.
Sen ser han, mitt i rummet står hans bord, dukad med massor av honung och torkade fisk. – Fisk övning – 6 gånger.
 
Namaste ser sig runt om, och genom fönster ser han en fin stjärna som blinkar till honom. Stjärna övningen (5 gånger på var sin sida). ”Tack fina och snälla stjärnan” vinkar Namaste tillbaka.
Namaste är mätt och nöjd. Han boar sig in i sin säng och somnar fort. – Övning ”Boa in sig”
 
Berättelsen vänder sig till barn mellan 4- 7 år, ungefär. Fungerar lika bra på gympasal eller i klassrummet.

17

Höstberättelse med aktivitet för vana och ovana barn i balans.

Rörelseinstruktionerna vävs ihop med berättelsen så att alla eleverna lätt ska kunna följa med i rörelserna, berättelsen och tankarna. Jag tänker mig övningen i ett klassrum/en mindre gymnastiksal och för de äldsta eleverna.
Här väljer jag en “tuff” men ändå avkopplande och stärkande musik. Ex. “Run the world (girls)” med Beyoncé och *Roar” med Katy Perry.
 
Jag vill peppa eleverna med musiken och övningen till en bättre självkänsla och hållning genom att aktivera överkroppen, bröstkorgen.
 
 
Eleverna får ställa sig rakt upp och ner där dem befinner sig i klassrummet/gymnastiksalen. Varje slowmotionrörelse görs femton gånger och andetaget följer växelvis med rörelsen. (Jag visar och beskriver rörelserna för eleverna varje gång.)
 
Horisonten -låtsa att du står på stranden vid din favoritbadplats. Titta ut över vattnet och låtsa att du känner doften av platsen. Vad känner du för dofter? Tänk svaren tyst för dig själv. Andas in när armarna går ut åt sidorna. Andas ut när armarna går in.
 
Ett varv runt månen - låtsa att det är kväll vid din favoritbadplats. Du ser månen spegla sig i vattnet. Hur tror du att det luktar på månen? Tänk svaren tyst för dig själv. Andas in och ut med cirkeln, in när armen går upp och ut när armen går ner. Växla arm varannan gång.
 
Öppna dörren -låtsa att du ska städa efter sommaren och förbereda inför vintern, varma kläder ska plockas fram från garderoben och svala sommarkläder ska läggas undan i garderoben. Känns det sorgligt att hösten kommer? Är det skönt att sommaren är över? Tänk svaren tyst för dig själv. Öppna dörren med stolt hållning och kraftfullt var “stöddig”i överkroppen. Andas in när armarna går framåt dig. Andas ut när en arm går bakåt. Tänk på att jobba med överkroppen och låt benen, knäna och fötterna vara stilla.
 
Stupet -Låtsa att du står och ska ta något som du inte når, kanske ett moget äpple från ett träd. Gå upp på tårna för att nå! Du når utan problem om du också lutar dig framåt. Var stolt över din kropp och din balans! Andas in när du går upp på tårna och armarna går ut åt sidorna. Andas ut när du går ner på hela foten och armarna går in.
 
Pilbåge -låtsas att du är Robin Hood (du är en hjälte) och ska skjuta en pil i äpplet som du så duktigt plockat. Du är tuff och träffar varje gång! Spän bågen och “se” hur din pil träffar äpplet. Andas in när du drar armen bakåt. Andas ut när armen går framåt.
 
Neutralisera kroppen med att rulla axlarna sakta framåt och sedan bakåt några vändor. Skaka loss armarna och benen.
När alla rörelserna är gjorda i två omgångar så avslutas hela aktiviteten i positionen berget som får lugna och samla eleverna. Alla ska hinna landa i berget och släppa räkningen så en minuts tystnad med normal in- och utandning.
Jag uppmana eleverna att ge sig själva en kram för att dem varit så duktig på att vara sig själva som avslutning. Anna Lindholm

16

Höst   
 
Eftersom höstens kapitel är lämpligt att göra på kvällen så har jag och min flicka (3 år) testat att göra passet på kvällen som nedvarvning i samband med sänggående.
 
Vi börjar med lite sprallis för att få ut det sista buset ur kroppen. Vi går igenom skelettdansen från de tidigare kapitlen och landar i hösten. Alltså, vi rör på fötterna och benen, sedan armarna och händerna, därefter höfterna och landar slutligen i att röra bara på bröstkorgen.
 
När buset är ute ur kroppen öppnar vi dörren och släpper in kvällsluften, andas in och känner hur den känns, vilka dofter känner vi? Fokus på att lugna andningen och göra rörelsen så långsamt som möjligt.
Min tjej är ofta ledsen när hon ska gå och lägga sig så istället för att fokusera på känslan sorg och ledsen mer än nödvändigt så tar vi oss an känslan och arbetar för att mota bort den. Detta gör vi genom att ta oss till i en krigare 2, där vi spänner pilbågen och släpper iväg rädslan för att kunna vila lite lättare. För att varva ner bättre tar vi oss ner i liggande via bordet för att öppna upp i bröstkorgen och kunna andas lättare. Därefter gör vi en sängliggande fisk innan vi avslutar med en krambjörn och istället för att stoppa om henne som vanligt så gör jag en boa in där jag stoppar in henne ordentligt och hon känner sig trygg, varm och säker innan hon får somna.
 

15

❖    Vilket syfte har du med berättelsen/sagan/övningen?
 
Mål från läroplanen som jag vill belysa genom övningarna är bland andra:
(Jag tänker välja ut ett eller några fokusmål vid varje tillfälle.)
 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
 
●      respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
●      förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
●      sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
          kroppsliga och personliga integritet
●      självständighet och tillit till sin egen förmåga
●      fantasi och föreställningsförmåga
●      motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
          viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
●      förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
●      förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
●      förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
●      ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta,  uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika  sammanhang och med skilda syften
 
         
❖    Vilken åldersgrupp har du framför dig?
 
Yngre barn i förskolan (2 till 3 år) men jag tror att övningen kan anpassas till ännu yngre barn (1 år) och äldre förskolebarn också, genom att ta bort vissa delar eller att lägga till detaljer.
 
 
 
❖    Vad ger du för instruktioner till barnen innan du börjar berätta?
 
Att man inte behöver göra allting. Lyssna och härma efter övningar på ett sätt som känns bekvämt och roligt. Man får vara med på olika sätt.
 
❖    I vilken fysisk verklighet miljö befinner ni er i ? Ute? I gympasal? I skolsal?
 
Jag ska börja att ha detta passet i vilorummet där barnen är vana att vistas och där vi brukar ha rörelse/yoga. Det finns möjlighet att stänga dörren till rummet och det brukar vara en lugn plats. När vi har kört passet vid flera tillfällen och när barnen blir vana vid passet kan jag tänka mig att ha det i andra miljöer (ute på gården, i skogen och lekhallen mm).
 
❖    I vilket sammanhang?
 
Jag vill börja direkt, i stället för morgonsamling innan frukten.
 
❖    Bestäm sedan "ramen" : Vilken påhittad miljö?
 
Att vi är i skogen och är krigare. skapa stämning vill jag använda lugn musik.
 
UPPGIFT 1: Höst
 
Det var en gång en krigare som skulle ut och vakta skogen.
Krigaren (yoga) ska kolla om någon inte har lämnat skräp i skogen och om alla djur i skogen mår bra. Krigaren går raskt i skogen (går på stället) och andas in genom näsan. Vad luktar det i skogen? Hur känns luften att andas? Kall? Frisk? (använd: näsan). Krigaren ser en stor fågel (slowmotion) som flyger långsamt upp i himlen. Krigaren vinkar åt fågeln och går vidare i skogen (går på stället igen). När krigaren kommer till bäcken ser krigaren fiskar (yoga) som ropar på hjälp. Fiskarna var ledsna (uttryck känslan: sorg). Krigaren går fram till fiskarna och fråga vad det var för problem. Fiskarna berättar om att det är många människor som kastar skräp i bäcken och fiskarna har svårt att leva. Krigaren lovar att skrämma folk som kastar skräp. Krigaren vaktar med sin pilbåge (yoga: spänna pilbågen) och pratar med folk som kommer med skräp. “I naturen får man inte kasta skräp!” säger krigare åt folk.    Krigaren fortsätter sin runda i skogen och ser härliga höstfärger och massor av olika sorters svamp. När krigaren kommer hem till sin stuga är det mörkt ute och krigaren ser fina stjärnor i himlen (yoga stjärnan).
 
Nu ska krigaren lägga sig för att vila efter en dag i skogen. Nu ska vi koppla av och njuta av den välgörande vilan efter rundan i skogen. (efter en stunds vila) Ta ett djupt andetag. Andas ut genom näsan. Vi kramar våra knän och blir nu som en liten boll. Rulla försiktigt mot höger och vänster. Sedan kommer vi upp till sittande.

14

 
Jag har en barngrupp med barn i åldern 4-7 år. Vi har 8 tillfällen där vi träffas och lokalen är en spegelsal i en dansstudio.
Syftet med yogasagan är att röra hela kroppen och ha kul. Rörelserna går både sakta och lite snabbt så det blir en rolig variation på klassen. Vi rör armarna framför kroppen, bakom kroppen och till sidorna. Vi använder ansiktet genom att visa olika känslor och rösten när vi härmar olika djur.
 
De positioner jag har valt är:
Krigare 2
Spänna pilbågen
Stjärnan
Bordet
 
Fisken
Horisonten
Stor fågel
Stupet
 
 
 
Klassupplägg:
Börja liggandes på rygg med slutna ögon. Ta några djupa andetag.
Ballongandning: Lägg en hand på magen och känn hur magen fylls med luft när du andas in.
Sitta med benen i kors.
Värma upp nacken: titta upp, titta ner, titta åt H + V.
Röra på armarna med att först snurra på axlarna och sedan hela armarna (framåt och bakåt)
 
Vi börjar med att öva på de nya positionerna vi ska jobba med i yogasagan hjälp av kortleken. Vi samlas i en ring framför mig och tittar på ett kort i taget (Barnen får dra varsin gång) När vi övat några gånger så börjar vi med yogasagan:
 
 
Yogasaga - Indianerna
 
Vi befinner oss i Amerika och vi är indianer!
Indianer tycker mycket om djuren och naturen och de får namn efter något som de har gjort, klarat av eller något tecken som kanske hände när de föddes eller var små, som att en stor fågel flög över tipin (indianernas tält) när indianbebisen föddes så den fick heta Stora Örnen eller att barnet gillade en speciell ponny som var svart och som sprang fort och då döptes indianen till Svarta blixten.
Fråga - vad skulle du vilja heta? (Alla får fundera och säga ett namn, eller behålla det för sig själv om man inte vill dela)
 
Som indian måste man lära sig vara en duktig Krigare (Krigare 2)
Man behöver också lära sig att spänna en pilbåge (Pilbågen)
Att fiska är också viktigt för att kunna få grilla en god fisk då och då (Fisken)
Indianens familj blir alltid extra glad när de får äta fisk! (Bordet)
Vi känner hur det luktar grillat, mm gott!
Innan indianen får ge sig ut att jaga behöver den öva ordentligt
Flöde:
Krigare 2
Pilbågen
Fisken
Bordet
Upprepa 4 ggr
 
En dag säger indianens pappa att det är dags att rida ut i horisonten (Horisonten) för att jaga.
Det är torrt ute på stäppen (Vad är en stäpp? Gräs och ganska mycket berg och lite sandigt) och det känns härligt att rida över stäppen. Vi andas in luften (djupa andetag) och njuter av friheten.
Strax kommer vi fram till ett stup och måste stanna innan vi ramlar över (Stupet).
Vi spejar och ser en stor fågel komma flygandes mot oss (stor fågel)
Vi hoppar av våra hästar och gör oss beredda (Krigare 2) och när fågeln kommer ännu lite närmare spänner vi pilbågen (pilbågen).
Pilen susar iväg genom luften men fågeln hinner flyga förbi innan pilen kommer nära.
Det gör inget, vi får öva lite mer hemma.
Vi rider hem och sadlar av och matar vår häst.
Vi går in i vår tipi och berättar för familjen vad vi var med om medans vi äter kvällsmat framför brasan.
Snart är vi trötta och lägger oss ner och vilar (shavasana)

13

Uppgift tänk för barn i förskola, 4-5 år. Syftet är att skapa lugn och gå ner i varv.
Övningarna är nya för barnen. Vi befinner oss i vårt samlingsrum.
 
Barnen sitter i en ring på golvet och jag inleder med en berättelse.
 
Dagarna kortare och kortare och sommaren övergår i höst. I början av sommaren träffades svanen Sverker och igelkotten Ivar och de blev vänner med en gång. De träffades varje dag och lekte från tidig morgon till sen kväll. Alla de andra djuren tyckte att det var märkligt att en svan och en igelkott kunde bli vänner, de var ju så olika, men det brydde sig inte Sverker och Ivar om. Båda älskade att vandra runt i skogen, att plocka bär, frukt och svamp som de sedan mumsade i sig. Det hände att de även tog en promenad till den lilla lanthandeln för att köpa varor som de inte hittade i skogen.
 
Nu ber jag barnen blunda då de ska få lukta på olika saker. Jag låter dem lukta på kanel, apelsin och tvål med doft av ros. Vad tänker de på då de känner de olika dofterna och vilken av dem luktar mest höst?
Sverkers favorit var kanel och han hade blivit lite utav en expert på att baka kanelbullar. Ivar älskade apelsin och hade vi flera tillfällen upplyst Sverker om hur viktigt det var att få i sig C-vitaminer för att inte bli förkyld. Vid det här laget visste Sverker att apelsiner var proppfulla av C-vitaminer.
 
Solen tycktes bli allt tröttare för varje dag som gick och orkade inte vara uppe lika länge som under sommaren. Sverker kände att han allt oftare var frusen och Ivar började gäspa redan klockan tre på eftermiddagen. Båda visste att de snart måste ta adjö av varandra då Sverker skulle flytta till ett varmare land och Ivar gå i ide under vintern. De kände sorg i hjärtat även om de visste att de skulle ses till våren igen.
Jag frågar barnen hur det känns i kroppen då man känner sorg? Hur ser man ut?
 
Jag ber barnen att ställa sig upp, det är dags för Sverker att flyga iväg. Vi blickar ut mot horisonten (jag visar slowmotion-rörelsen Horisonten) och jag ber barnen att härma min rörelse. Därefter visar jag rörelsen Stor fågel, berättar att det är dags för Sverker att lyfta, och så flyger vi iväg. Ivar står länge och tittar på sin vän tills Sverker endast syns som en liten prick på himlen. Ivar tänker att var hans vän än är i världen så finns de under samma himmel, samma stjärnor lyser på dem. Jag visar Stjärnan och ber barnen göra efter. 
Nu är det dags för Ivar att lägga sig för att sova hela vintern. Vi lägger oss på rygg och ska öppna upp vår bröstkorg och vårt hjärta för att få riktigt härliga drömmar. Jag visar Fisken och ber barnen att göra likadant. Efter några andetag delar jag ut sugrör till barnen och tillsammans andas vi in på fyra andetag och ut på lika många (tror att detta är en lagom utmaning för förskolebarn). Efter en stund, då barnens andning är lugn, kan vi konstatera att nu sover Ivar gott och kommer inte att vakna förrän det är vår igen och Sverker är påväg tillbaka.

12

Höst Musikförlag: Spotify - Hot Acoustic Covers INTRO:
• Syfte: lugnt tempo, öppna upp i bröstkorgen
• Åldersgrupp: ca 9-13 (alt. 7-10?)
• Miljö: gympasal (el dyl lokal)
• Sammanhang: sön fm, ca. 40min totalt, varav hösten ca 8min
• Ramen: andas, öppna upp luftvägarna och känn andetagen i hela bröstet YOGA/SLOWMOTION:
• Kom bak med höger fot, böj vänster knä och sträck höger ben - krigaren 2, håll ca 30sek
* Kom fram med höger fot och kom bak med vänster fot - krigaren 2, håll ca 30sek
• Kom bak med höger fot - spänn pilbågen
• Räta ut höger arm och luta ner med vänster hand mot vänster fot - triangeln
• Kom ihop med fötterna och kom bak med vänster fot - spänn pilbågen • Räta ut vänster arm och luta ner med höger hand mot höger fot - triangeln Alternera sida 6ggr/sida
• Kom ner på golvet på rygg - fisken, håll ca 30sek
• Sitt upp, sätt i fötterna och händerna och tryck upp kroppen - bordet, håll ca 20sek

SPRALLIS:
• Ev. krumelurer och figurer om tid finns

1. Fokus på bröstkorgen i samtliga övningar (öppna upp)
2. Fokus på näsan, andas, lukta i samtliga övningar (andas in genom näsan och ut genom munnen)
3. Uttryck känslan ”sorg” (ledsamt) i det lugna tempot
4. ”Hur känns luften att andas?”
 

11

Hej mina vänner kom och sätter i ringen här med mig, titta min nalle (trasig nalle ligger mitt i ringen) jag känner mig ledsen, kan ni vara ledsna med mig, hur känns det i er när ni är ledsna? Kan ni visa med era kroppar, vi får ställa oss upp och visa med hela kroppen. Det är okej att vara ledsen när man vill, när det har hänt något sorgligt eller om man har gjort sig illa, alla kan vara ledsna både stora och små, unga och gamla. Men nu vill jag inte vara ledsen längre ska vi ta och Borsta igång värmen och energin i kroppen.
Det är höst ute nu vi öppnar dörren och kikar ut vad ser ni? Längst där borta ser vi horisonten. Ser ni den stora fågeln? Vi blir till en stor fågel och flyger med stora mjuka vingslag.

Vi stannar av här på berget, ser ni vilken fin utsikt, blunda, ta ett stort djupt andetag genom näsan hur känns luften att andas, varm, kall, lätt eller tung? Ta ett till andetag genom näsan vad är det som luktar?
Nu känner jag att vi måste bli lite spralliga, idag koncentrerar vi oss på att röra på vår bröstkorg, rör er till musiken och försöka att bara röra på bröstkorgen.
Nu ställer vi oss med fötterna brett isär och armarna rakt ut åt sidorna titta mot solen känn värmen mot era ansikten ta ett djup andetag och tillsammans gör vi Triangeln och utgår vi från triangeln till stjärnan.
Kom ihåg Ni är alla helt fantastiska stjärnor
Nu kliver vi ner från berget och samlas i ringen och avslutar med krambjörnen
 
Musik:
Moonlight sonate
Strövtåg i hembygden
Oxygene
Älskade Poona
 

10

Syfte: Att få en stunds avkoppling från skolarbetet. Parallellt med att vi tränar på att fokusera och slappna av så tränar vi kroppsmedvetenhet, rörelse och balans.
 
Åldersgrupp: 8-9 åringar
 
Instruktion: Lyssna och försök att följa instruktionerna. Du mycket med slowmotion och med årstiden höst och samtidigt känslan, sorg. I några av övningarna ska vi ha fokus på andning, näsa och bröstkorg.
 
Är de bekanta med rörelserna: alla övningar är nya för eleverna förutom att andas in djupa andetag och andas ut under ännu längre tid. ( Räkna till fyra på inandning och till åtta på utandning)
 
Miljö:klassrummet
 
Låtsad miljö: Ute i skogen
 
Musik: Orfeo ed Euridice Dance of the Blessed Spirits, Cristoph Willibald Gluck
Moonlight Sonata: Adagio Sostenuto
 
Vi inleder rörelsestunden med övningen Borsta igång värme och energi från s. 96 i boken.
Vi fortsätter med att göra andningsövningen Växlande näsandning s. 112.
 
Höstmeditation kombinerat slowmotionövningar där barnen i tanken förflyttar sig till en skogen.
 
Sommarlovet är sedan en tid slut och hösten har kommit till vårt land. Idag är det mulet och vinden blåser kallt. Du känner redan på morgonen är ditt humör inte är det bästa. Du funderar en stund och känner att du inom dig finns en sorgsen känsla. Hur känns det? Kan det märkas för andra att du känner dig sorgsen? Hur ser din kropp ut för dem, hur ser ditt ansikte ut? Allt känns liksom lite tungt och jobbigt.
 
Efter frukost föreslår dina föräldrar att ni ska göra en utflykt till skogen. Du får ta med dig din allra bästa vän. Genast känns det mycket bättre.
 
Ute i skogen har du dina sorger som bortblåsta. Gör övningen Blås bort en fluga från nästippen.
Tillsammans får ni uppleva en fantastisk dag. Allt är så vackert, trädens blad har ändrat färg i olika gula, orangea och röda nyanser. Ni klättrar upp på ett berg och ställer er högst uppe på toppen. Där har ni en fin utsikt över skogen. Ni ser en stor fågel sväva över träden.  Gör slowmotion-övningarna Horisonten, stupet, stor fågel, ett varv runt månen.
 
Luften är kall och ni provar att fylla era lungor med luft som ni andas in genom näsan. Känn hur lungorna blir stora och bröstkorgen höjs vid inandning och sjunker ihop vid utandning. I skogen finns det många olika dofter. Du känner lukten av svamp, mossa och mycket annat. Du märker att när du blundar känns dofterna så mycket mer.
 
Vilken härlig dag det ändå blev idag, trots din sorgsna känsla i morse.
 
Avsluta med att göra Andas genom sugrör.

9

 
Vänder sig till 1-3 barn i femårsåldern. Miljön är vardagsrummet och det görs för första eller andra gången.
 
Vi börjar med att gnugga igång kroppen, härligt när det börjar bli kallt.
Vi börjar andas och ser hur det känns. Andas bara genom att använda näsan. Vi använder andetaget när vi gör yogapositioner. Vi gör positionen stannar och andas innan vi gör nästa.
Triangeln, fisken, bordet och stjärnan.
 
Vi sätter oss ned och börjar prata om sorg, vad är sorg för dig? vet du vad sorg är? Hur skulle det kännas och se ut?
 
Vi gör krumelurer på golvet och försöker använda bara bröstkorgen. Kanske måste en förklaring om vad bröstkrogen sitter göras innan.
 
Vi ställer oss på huk och jag frågar vad det är som luktar konstigt, visa med kroppen på huk hur det ser ut. Låt. jag frågar vad är det som luktar gott, visa med kroppen på huk hur det ser ut.Låt.
 
Vi ställer oss på fötterna och jag frågar hur ser det ut när man är ledsen med kroppen och ansiktet. visa.låt.
 
Barnen får sätta sig ned och göra alternerad näsandning och sen boar jag in dem för att göra höstmeditationen.
 
Vi avslutar med att sitta ned och tacka varandra för den fina stunden vi haft tillsammans. Kanske vill vi ge varandra stora kramar.

8

Vi fortsätter att jobba med kompisandan och att varva ner för att kunna tänka och höra bättre på varandra utan att skrika/ prata högt.
Även fortsätter vårt projekt LHU som handlar om mat och kroppen. Visar vad vi ska göra för barnen så de vet vad som kommer och om vädret tillåter så är vi ute för det är mer utrymme där.

Barnen är 3-5 år och en del är nya i gruppen så de behöver vägledning eller bara titta på vad vi gör för något. Innan sagan tar vi och kommer till ro med andningsövningen andas i en näsborre.

Saknar en vän Långt borta i HORISONTEN kan man se hur himlen möter havet och det är en rak linje mellan dom om det är helt vindstilla, när solen sakta tittar fram "ur"havet så ser vi en skugga som rör sig mot oss. Det är en STOR FÅGEL som flyger med sina stora vingar, den tar stora staka slag med vingarna för att komma fram dit den vill, flyger länge i soluppgången och tittar ner på allt som finns under den. Längre fram ser han ett berg och flyger fram till det och landar en stund och vilar sig på BORDET. Där sitter den och känner sig ensam och känner sig ledsen över att han inte har någon vän, var kan jag hitta en vän som inte är rädd för mig. Plötsligt hör han något bakom sig och ser en KRIGARE2 som kommer och går med ett hängande huvud, krigaren går en bit till och kommer fram till bordet också och när han tittar upp blir han först rädd när han ser den stora fågeln men sätter sig bredvid den. De sitter ett tag och efter en stund tar krigaren fram sin PILBÅGE och frågar om stora fågeln kan flyga lika fort som pilen flyger? Det är klart jag kan och fågeln flyger upp i luften och svävar ovanför för att gör sig redo sen ropar krigaren klara färdiga gå och skjuter iväg pilen och stora fågeln flyger iväg. De var lika snabba och det var så roligt att de höll på till sena eftermiddagen och när det var mörkt var det dags att säga hejdå men de ville ses nästa dag igen. Efter sagan tar vi och gör ett doft prov för att se om de känner igen doften och kan säga vad det är för något.

7

Syfte: Att göra en lektion/ett tillfälle där rörelseglädjen tillsammans med sinnesintryck och avslappning är i fokus samtidigt som eleverna får bekanta sig med olika begrepp som tex, snabbt, långsamt, upp och ned samt med några olika Yoga/Slowmotionövningar. De elever som behöver får sitta ned under passet. Målgruppen är elever med kognitiva och fysiska funktionsnedsättningar.
Vi kommer att belysa känslan att vara ledsen/sorgsen och hur den kan kännas i kroppen. Vad blir just du ledsen över? Hur känns det att vara ledsen? Kan man se det på en annan människa. Hur isåfall? Vi kommer även att prata om elevens egna guldkorn och hur man kan påminna sig om att livet faktiskt innehåller en massa bra/fina saker som gör en glad. Tänker mig att eleverna får göra sin egen guldkornsbok där de samlar på bra fina händelser.

Fokus ligger på pulshöjande aktiviteter, kroppsuppfattning /avslappning, språk och kommunikation. Vi fokuserar också på våra sinnen smak och doft. Hur luktar det? Vad luktar? Hur smakar det?, Vad är det som smakar? Våga smaka på olika saker. Se recept i boken.
Eftersom många av mina elever tycker om när saker upprepar sig så kommer de flesta av mina lektioner kommer att ha likartat upplägg. Detta skapar trygghet för eleverna och en förförståelse av vad som kommer att hända. Utifrån detta upplägg kan vi ibland plocka in recepten och lekar utefter behov.

Inledning:
Vi startar med att väcka våra kroppar till liv genom att bara röra oss i en cirkel i rummet. Val av musik kommer senare. Vi känner hur våra fötter rör sig mot underlaget och gör en kroppsscanning medan vi går. Vi stannar på våra platser och fokuserar på vår bröstkorg(sprallis.) Vilka rörelser kan man göra? Hur långt/bak fram kan man skjuta sitt bröst? Åt sidan? Vänster/höger, snabbt/långsamt? Eftersom höstens känsla är sorg så väljer vi här att se hur vi kan visa känslan genom hur vi rör på oss. Kan bröstkorgen  visa sorg/ledsamhet? Hela kroppen? Här jobbar vi med de olika begreppen samtidigt som vi snart kommer att väcka kroppen till liv genom härlig musik… Nu är vi på gång!

Utförande:
1) Skelettdansen i olika former. Vi kommer att börja lektionen med skelettdansen vilken samtidigt som den främjar kropp/rumssuppfattning, rörelseglädje även ger ökad puls, fokus och energi. Låtvalet är detsamma som i den inspelade skelettdansen från 2018; Shuffla, Black pearl (His a pirat), All the feel, Dance you off, All of me, Despacito, Party rock anthem. Ibland fokuserar vi på:
·       Alla ettor: att röra fötter/ vrister/ ben, händer/armar/axlar, huvudet/ryggraden, bröstkorgen/höfterna, och allt på en gång.
·       Alla tvåor: att röra ögon, öron, näsan, tungan och munnen, allt på en gång.
·       Få fram och förstärka en viss känsla, oro, rädsla, ilska, glädje, ledsamhet, förvåning mm.
·       Växla mellan olika rörelser: Stora/små, Upp/ner, framåt/bakåt, höger/vänster/diagonalt, snabbt, långsamt.


2)
Slowmotion övningar:
Tillsammans med Slowmotionövningarna för årstiden Höst upplever vi naturen och bygger en saga/händelse tillsammans.  Här tänker jag att eleverna får välja en chiball utifrån vilken färg och doft de vill ha, alternativt får eleven hålla en sjal i regnbågens färger för att förstärka rörelserna på ett härligt och spännande sätt. Nu börjar äventyret för dagen…
Tänk er att vi står på ett berg och blickar ut mot horisonten. Vi kan se horisonten som ett rakt streck precis där hav och himmel möts. Det är höst. Vindarna som blåser för med sig en doft av tång och saltvatten. Vi drar in ett djup andetag och formar (SM-övn) horisonten med våra armar. Horisonten är lång så vi sträcker ut våra armar så långt vi kan åt båda sidorna. Plötsligt kommer det starkare vindar som gör att vi nästan tappar balansen. På  (SM-önv) stupets kant står vi och håller balansen i de vindbyar som kommer. Det är lite läskigt men vi har full kontroll på våra rörelser så vi faller inte. I vindbyarna ser vi en jättestor fågel komma flygande. (SM-övn) stor fågel. Vi låtsas att vi är en fågel som flyger över det skummande havet. Ibland flyger vi snabbt och ibland lite långsammare. Vi flyger förbi en ö där vi tänker landa en stund för lite vila. Det är jobbigt att flyga när det blåser ute. Så fort vi landat på stranden ser vi några jägare som står och tränar på att skjuta pilbåge. Vi gör pilbågen/öppna dörren för de elever som har svårt med balansen. Efter en stund är vi redo att flyga iväg igen, vi startar på stranden med några kraftiga vingtag vilka tar oss rakt upp i himlen. Det har blivit natt och är mörkt ute förutom månen som lyser upp världen för oss. Vi beslutar oss för att ta några varv runt månen innan det är dags att landa  och sova några timmar. (SM-övn) Ett varv runt månen. Vi avslutar med att lägga oss på våra mattor/filtar och göra avslappningsövningen Höstmeditation på sid 115.
Som variation till denna övning så kan vi hjälpas åt att bygga en saga/händelse med hjälp av rörelserna. Jag hänger med i elevernas fantasi så ser vi var vi hamnar

Avslutning: Musik, (Moonlight Sonata, Beethoven, ”Barn i Balans Höst”)
Lägg er ner på mattan, Känn hur kroppen vilar på underlaget.. Lägg handen på magen och känn hur magen åker upp och ned som en ballong som fylls med luft. In och ut, långa andetag… Du blir tung och avslappnad i hela kroppen. Känn hur avslappnad och skön kroppen känns. Lyssna…
(Jag läser Höstmeditationen sid 115 i boken Barn i Balans)
Nu kan du börja röra på fingrar, händer och sträcka armarna över huvudet. Sträck på dig som en katt som håller på att vakna. Sätt dig upp försiktigt och kom upp till stående igen.
Vi avslutar med att prata om hur det kändes i kropparna under övningarna.

6

Plats: En skolsal med en klass 2 el. 3 ca 12 deltagare.

Första gången för ett BiB pass. Vi ska skapa rörelse och komma in i ett lugn och ro pass.
Vi startar med att stå i en cirkel. Jag pratar om rörelserna vi ska bekanta oss med.
Sen startar vi med leken - blås bort flugan från nästippen.
Leken som sen övergår i bara andas in och ut och vi känner efter hur lungorna och bröstkorgen känns och hur vi andas.
Jag har valt att arbeta med
-stora fågeln
-horisonten
-ett varv runt månen
-stjärnan
 
Vidare till "Sagan om den stora fågeln som längtade till värmen"
Det är höst. Den stora fågeln känner sig kall och sorgsen. Han längtar efter värmen.
Det är hög tid att förflytta sig till ett varmare land, långt bort. Han sitter i trädet och ser ut mot horisonten.
Med stora vingar och ett djupt andetag tar han sats och flyger ut mot horisonten. För att komma till sitt mål -det varma landet, så måste han ta sig ett varv runt månen. Påväg från månen passerar han stjärnan som lyser klar på himlen.
Hur känns luften här uppe? Vad luktar det?
Vidare mot det varma landet försvinner han i horisonten långt där borta. Väl framme i det varma landet blir den stora fågeln lite gladare. Han tar ett djupt andetag, fyller bröstkorgen andas ut och känner lugnet. Äntligen framme!
   SLUT!
Komma till ro:
Alla lägger sig ner med fötterna innåt mitten. Vi bildar en stjärna. Tar ett djupt andetag och sluter ögonen.
 Barnen får lyssna, jag läser höstmeditationen.
 

5

Jag utgår hela tiden från min 6 åriga son o vårt rum hemma. Har inte tillgång till nåt annat för tillfället. Han har gått igenom alla
övningar en gång med mig så vi e båda nybörjare Men han e nyfiken o tycker om träning o lek så vi kör med lättare, lekfulla grejer nu i början. Han behöver lära sig lite avslappning så d ser vi fram emot.

Det är höst o doften av gräs o äpplen smyger sig in i näsan. Vi är ute o leker att vi är smidiga katter. (Vi har katter hemma) Står i kattens position. Vi vill klättra i träd. Låtsas att vi klättrar upp i ett av våra träd med höstäpplen. Visar med kroppen hur vi klättrar med armar o ben. Ställer oss sen i trädets position. Doften av mogna äpplen gör oss varma i kroppen. Men oj! Vad högt upp vi är nu. D känns som ett stup. Ställer oss o gör stupets slowmotion-övning. Dunk! Men nej! ett äpple föll ner från trädet. Vi blir ledsna. Tänk om d blev skadat. Där ligger d alldeles ensamt på marken. Vi klättrar försiktigt ner o tar upp äpplet. D ser okej ut. Vi kan inte låta bli att lukta o till slut smaka. Åh så saftigt o gott d var. Vi vill ha flera så vi låtsas att vi skjuter ner flera. Siktar med pilbåge o skjuter ( slowmotion). Men dom andra äpplena sitter kvar. Då tar vi dom en annan dag tänker vi o går in. Öppnar dörren (slowmotion).

4

Påhittad miljö- En dal nedanför ett berg
 
Syfte: Allt är möjligt, självförtroende, balans
Åldersgrupp 1-5 åringar
 
Berättar på samlingen vad dagens saga kommer handla om.
 
Utför detta utomhus på förskolegård.
 
Till denna saga har jag använt mig av Keltisk musik blandat med barnlåtar.
 
   Elsas flygäventyr
 
   I en dal nedanför ett berg bodde det en stor fågel.( Slowmotion Stor fågel)
Ända sen hon kläcktes ur sitt ägg, hade hon önskat sig att kunna flyga. (Fortsatt med Stor fågel rörelser.)
Hennes mamma och pappa sa alltid till henne:” Elsa, du kommer aldrig att kunna flyga, för du är en struts.”
Elsa blev ledsen och sorgsen. ( Frågar barnen hur ser man ut när man är ledsen, hur kännes det i kroppen. Vi ser ledsna ut och och drar ihop bröstkorgen)

Elsa bestämde sig att när hon blir stor så ska hon lära sig att flyga. Nu hade den dagen kommit.
Elsa vaknade och gäspade. ( Gäspar och sträcker upp armarna 3 ggr.) Brr. Det var lite ruggigt, det hade blivit höst.(Gnugga överarmarna med händerna.) Hon började gnugga sina händer och föra värme till hela kroppen. ( Borsta igång värme och energi till hela kroppen.3 ggr) Sådär ja! Nu kände hon sig varmare och nu var det dags för morgon gymnastik. ( Låten Kom igång med lilla Bi.)
Nu var Elsa redo att ge sig iväg att gå upp till toppen på berget för att lära sig att flyga.

Hon öppnade dörren. Stack ut näsan och luktade.( Slowmotion Öppna dörren. När dörren är öppen så sträcker vi ut näsan och sniffar. Upprepar 3ggr på båda sidorna.) Det luktar höst. ( Frågar barnen hur luktar hösten?) Hon gick ut ur huset och började gå uppför berget. På vägen upp stötte hon på sin kompis Imse Vimse som också hade lite morgongymnastik. ( Rockspindeln) Elsa berättade för Imse om hennes plan, att gå upp till bergets topp och öva på att flyga. Imse Vimse skrattade och skrattade (Böj överkroppen neråt och upp igen med armarna över huvudet.) Han skrattade så mycket att tårarna sprutade och tyckte det var det dummaste han hade hört. Elsa kände sig lite ledsen men hon bestämde sig att fortsätta gå upp till toppen. ( Börja gå vanligt i rask takt, efter en stund gå med höga ben, långsammare och långsammare.) Till slut var hon uppe! Vad vackert det är! Hon tittade på Horisonten. ( Slowmotion Horisonten. Jag frågar barnen om de vet vad horisonten är.) Elsa ville titta närmare så hon gick till kanten på berget och ställde sig upp på tårna för att se ännu mera. (Slowmotion Stupet.) Hon tittade ner och hur vågorna gungade på havet.( Slowmotion Stupet.)

Elsa backade några steg, nu skulle hon ta sats och hoppa från bergskanten för att ta sin första flygtur. Klara, färdiga, men då kom något surrande och satte sig på hennes näbb. (säg bzzz och irra runt med pekfingret som landar på näsan. Det var en fluga. Elsa skakade på huvudet för att vifta bort flugan, men den satt kvar. Då skelade hon med ögonen och rundade munnen och började blåsa bort den. ( skela och blås 3ggr.) Till slut flög den i väg. Elsa backade igen och tog sats. Klara, färdiga, hopp! (Spring på plats och gör ett högt hopp.) Hon bredde ut sina vingar och kunde känna hur luften bar henne. Det kändes underbart! Men plötsligt slutade vingarna att fungera. Elsa vingade åt höger sedan åt vänster. (Luta med stora vingar som som gör flyg tag, pendla från höger sida till vänster och tvärt om.) Sedan vinglade hon framåt och bakåt och sedan lite huller om buller. ( fortsätt vingla med stora fågelvingar.) Elsa föll och föll och landade på en bräda som flöt på vattnet. Hon började surfa. ( Krigare 3) Plötsligt kom det en våg och Elsa tappade balansen och tog stöd av brädan med ena vingen. ( Triangeln) Efter vågen reste hon sig upp igen.( Krigare 2, byt sida med benen.) och det kom en till våg och Elsa tappade balansen igen och tog stöd med ena vingen på brädan ( Triangeln.) och upp igen. Det kom en till och en till.( 2ggr till med krigare 2 och triangeln) När hon reste sig upp igen kom det en jättevåg och Elsa plumsade ner i havet. Hon sjönk! Hennes fjädrar hade blivit så tunga av allt vatten så hon kunde inte ta sig upp. Hon sjönk längre och längre ner. (Alla ligger på rygg.) På vägen ner till havets botten mötte hon på en fisk. ( Fiskens position. Samt att de sprattlar med stjärtfenan -fötterna.) Det var en liten mört, som hade simmat bört. ( rörelse till sången jag är en liten mört.)
Mörten var snäll och hjälpte Elsa att komma upp till vattenytan. ( ligg på rygg och gör lite vågrörelser med armarna, som när man simmar ryggsim.) När Elsa hade kommit upp till vattenytan började hon gråta. (ligg på rygg och gråt och gnugga ögonen med händerna. ) Hon grät och hon grät, hon var så ledsen för hon skulle aldrig kunna flyga. Det började bli mörkt och en stjärna kom vinglandes fram på himlen. Elsa blundade och önskade, hon önskade enda ifrån tårna att hon skulle kunna flyga. (låt: Blinka lilla stjärna där, gör stjärnans position, växla på sidorna.) Plötsligt hände det något. Det började rycka i hennes stjärtfjädrar ( vicka på rumpan.) Hennes vingar började gunga ( gör kycklingrörelser med armarna.) Vingarna blev längre och större och då hände det något fantastiskt! Hon flög! ( Alla flyger runt en stund, Slowmotion Stor fågel.)  Hennes dröm hade gått i uppfyllelse och hon var överlycklig!

3

Syftet med den här övningen är att introducera mina minsta i yoga/ slowmotion och sprallis så här kommer vi gå igenom några övningar var för sig först. Vilken åldersgrupp har du framför dig? 4 år Jag kommer att förklara varje övning och visa den vart efter vi gör den . Det här är första gången vi gör det här. I vilken fysisk verklighetsmiljö befinner ni er i ? Vi kommer att göra det här på avdelningen. I vilket sammanhang?  Varje onsdag är meningen att vi ska ha en kort stund med barn i balans så det blir på den tiden.

Vi börjar med att sitta i ring och jag förklarar för barnen att vi ska göra några övningar tillsammans så det är viktigt att de lyssnar och försöker att leva sig in i berättelsen. Jag visar och ni gör lika dant och lyssnar på vad jag säger.... Nu börjar vi med att tänka oss att det är kväll och vi sitter ute tillsammans hur känns det är det varmt eller kallt..... Barnen får berätta Använd er näsa nu och andas djupa andetag med näsan. Känner ni vad det luktar? Barnen får berätta.... Om vi nu lägger tummen på höger näsborre och andas in och ut...... byt sida och håll för vänster näsborre och andas in.. ut Hur känns det att bara andas genom en näsborre? Har ni tänkt på att det är väldigt mycket myggor o flugor ute på kvällarna oj nu landade den på din näsa kan du se den där den sitter och retas... Kan du försöka blåsa bort flugan som sitter på din näsa? Jag visar... Nu är det nog dax att resa på sig och försöka väcka igång kroppen efter att vi suttit stilla så här länge. Jag sätter på lite lugn musik och berättar för dem att vi ska prova ett par slowmotionrörelser. Det är bara att titta på mig och göra likadant som jag. Andas med djupa andetag. Vi börjar med horisonten och fortsätter sedan med stor fågel. Efter detta får de hoppa runt lite och försöka att röra på bröstet så mycket de kan.

Vi avslutar övningen med yoga övningarna spänna pilbågen, fisken och bordet och eftersom det är första gången vi gör dem så får de bara prova dem och jag berättar vad de heter och så berättar jag att nästa vecka ska jag berätta en saga och då ska vi använda de här yoga positionerna i sagan.

2

Tanken med denna äventyrs rörelsesaga är att jag ska ta med våra 4-5 åringar på förskolan utanför förskolan till vår lilla skogs kulle för att komma ifrån verksamheten och få prova på att komma ner i varv ute. De kommer upptäcka rörelserna tillsammans med mig allteftersom jag berättar sagan för dem.
Eventuellt så tar vi med den trådlösa högtalaren, annars är naturens ljud i bakgrunden de vi har.
 
 
Musik från Spotify: 50 Meditations and zen relaxations – Good and evil
 
 
Vi är allihop tillsammans ute och går igenom skogen på väg ner mot havet.
Det är kväll och hösten är här. Löven på träden är färgglada.
 
Vi ser en stor fågel komma flygandes över oss. Den sträcker ut sina fina stora vingar och visar upp hela sig och vi ser dess stora bröstkorg spännas upp när den flyger över oss, mot horisonten.
 
Vi går sakta upp mot berget intill havet och försiktigt kikar vi ner över stupet.
Där nere vid strandkanten ser vi en krigare som kommer gåendes.
Plötsligt stannar han och plockar fram sin pilbåge som han spänner.
Han siktar mot den stora fina fågeln och skjuter.
 
L Vi känner oss ledsna.
Vi lägger oss ner i gräset och känner lukten av tång.
Vi lyssnar till ljudet av vågorna som skvalpar skönt mot stranden.
Det låter så skönt att vi nästan somnar när vi ligger där alla tillsammans.
 
Sen avslutar vi med krambjörnen.

1

Jag hade tänkt göra den här uppgiften med min grupp som jag har en gång i veckan. Då jobbar jag med 4-5 åringar. Vi pedagoger har bestämt att vi jobbar med alla barnen på förskolan med tema kompis. Vi har märkt att det har varit mycket konflikter mellan barnen och mestadels beror det på kommunikationsbrist men även lite empati och förståelse för andras känslor.
När jag har grupp brukar jag mestadels hålla till i våran "lekhall" som jag tycker är tillräckligt stor och har en rund, stor matta. Eftersom vi har tema kompis så har vi självklart jobbat mycket med känslor. Under några veckors period har vi pratat känslor, vad det är, hur man kan känna sig, hur man uttrycker o.s.v. 
Vi har även haft olika rollspel där vi hittar på olika situationer, hur gör vi? Hur löser vi det här? o.s.v.
 
När jag startar med gruppen sitter vi i ring i lotus position med handflator ihop. Vi försöker koppla av, slappna av och blunda. Jag pratar alltid om hur viktigt det är med andningen och att vi andas in genom näsan och ut genom näsan.
Vi låtsas att våra händer är våra lungor så när vi andas in blir våra lungor fyllda med luft. Samtidigt som vi andas in spretar vi med våra fingrar och låtsas att våra händer förvandlas till lungor som blir stora av luften. Sedan andas vi ut och lungorna blir små igen. Vi upperapar övningen tre gånger medan vi andas in djupt och andas ut.
 
Vi kan nu känna att vi börjar slappna av. Då ber jag barnen komma ihåg det vi har jobbat med på gruppen och de känslor vi pratat om. Förra veckan jobbade vi mycket kring känslan ledsen och jag ber barnen fortsätta blunda och tänka på en situation då vi var ledsna eller när vi gjorde någon ledsen.
Vi fortsätter med andningsövningar men nu har vi händerna på magen och vi känner hur magen fylls med luft och hur stor den blir och hur den går tillbaka när vi andas ut igen. Jag vill att barnen ska fundera medans vi andas på hur det kändes när vi var ledsna. Sedan ska vi försöka känna hur den känslan försvinner och befinna oss i nuet igen.
 
En andningsövning vi gör bara när vi är få på grund av det ljud som uppstår om alla 21 barnen är med är biet. Då sitter vi kvar, håller för öronen och säger mmmmm som bina. Ibland är några av barnen blommor och några är bin som svävar omkring blommorna och luktar på dem och tar deras nektar. Sedan byter man.
 
Innan vi sätter igång med temat så gör vi några yoga positioner som är med i kapitlet höst som jag tycker är jätte bra med tanke att man spinner vidare med uppgiften andning
 
Krigare 2
Triangeln
fisken
Spänna pilbågen
Stjärnan
Bordet
 
Det är övningar som våra barn är bekanta med då jag även har yoga med dem en gång i veckan. 
 
Musik:
 
Eva Cassidy - Autumn leaves
Björn Afzelius - Höst
Manuel Carrasco - Otoño, Octubre